Gå til innhold

DET HETER IKKE DET!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer litt på når folk skal få med seg forskjellen på kalorier og kilokalorier. Man skulle jo tro den var litt vesentlig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er sikkert nevnt flere ganger i denne nesten 100 sider lange tråden, men simpel på norsk betyr ikke enkel!

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, takk skrev:

Det er sikkert nevnt flere ganger i denne nesten 100 sider lange tråden, men simpel på norsk betyr ikke enkel!

Det gjør nok det etterhvert, jfr. betydningsendringene vi ha sett på seriøs og patetisk. Engelsk semantikk kommer som regel luskende etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Okapi skrev:

Det gjør nok det etterhvert, jfr. betydningsendringene vi ha sett på seriøs og patetisk. Engelsk semantikk kommer som regel luskende etterhvert.

Du har nok rett, men liker ikke :angry:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

47 minutter siden, Vedil skrev:

De som skriver "prosjektor" i stedet for "projektor".

Samme med hvordan folk uttaler det. 

Jeg liker ikke projektor. Det er fullstendig inkonsekvent i forhold til tidligere norske oversettelser av samme stamme. Ærlig talt burde prosjektør være det eneste riktige, men det er jo ingen som sier det. :P

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 31.1.2016 at 21.33, AnonymBruker skrev:

Jeg får mark når jeg hører psykRiater, psykRiatri osv. Det er ingen r inni der!!

Anonymkode: 9b386...c59

Eller varianten psykiatriker 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Uttrykket "i forhold til" misbrukes svært ofte. Det går nok ikke en dag uten at jeg leser eller hører noen bruke "i forhold til" helt feil. Kan ikke folk lære seg å bruke dette uttrykket riktig?

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 1.2.2016 at 10.02, Okapi skrev:

Jeg lurer litt på når folk skal få med seg forskjellen på kalorier og kilokalorier. Man skulle jo tro den var litt vesentlig.

Det er helt greit å bruke i dagligtale. Det får være måte på hvor kverulant man kan være. :P 

(http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=kalori&ant_bokmaal=5&ant_nynorsk=5&bokmaal=+&ordbok=bokmaal)

Anonymkode: 69fa2...794

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Sofie_22 skrev:

Uttrykket "i forhold til" misbrukes svært ofte. Det går nok ikke en dag uten at jeg leser eller hører noen bruke "i forhold til" helt feil. Kan ikke folk lære seg å bruke dette uttrykket riktig?

Jeg blir gal av det. Men når det også brukes feil på tv, radio og i aviser er det ikke rart at det sprer seg! "Another One Bites the Dust med Queen" er en annen feil som går meg på nervene, det er jo feil, er det ikke? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Tekola skrev:

Jeg blir gal av det. Men når det også brukes feil på tv, radio og i aviser er det ikke rart at det sprer seg! "Another One Bites the Dust med Queen" er en annen feil som går meg på nervene, det er jo feil, er det ikke? 

Hva er feil? De store bokstavene? Det skal faktisk være sånn i engelsk språk. Hovedsaklig verb og substantiv er med store bokstaver. Ellers ville jeg kanskje skrevet ""Another One Bites the Dust" med Queen" siden titler generelt (også norske) skal stå i gåseøyne og så siterte du rett med gåseøyne rundt hele setningen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Belle âme

Har lagt merke til at 'alle' har begynt å dele opp ord!

Lillesøster blir til lille søster. Morsdag blir til mors dag. Bildekk blir til bil dekk. Kjempebra blir til kjempe bra.

Har ikkje ord på kor irritert eg blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
18 minutter siden, Tekola skrev:

Ser jeg ikke forklarte det så godt,  unnskyld :fnise:

Jeg mente at det burde stå motsatt,  altså "Artist, med Sangnavn" 

Sangen er skrevet AV Queen. Sangen blir fremført AV Queen. Eller her har vi Queen med Sangen. Jeg skjønte ikke det i innlegget ditt, men det er jo logisk.

"Another one bites the dust" av Queen.

Queen med "Another one bites the dust"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg kjenner jeg blir litt oppgitt når folk ikke vet forskjellen på "i fjord" og "ifjor". Altså, noen snakker om penger de fikk forrige året, og skriver "Pengene jeg fikk i fjord sommer"......

Det heter IFJOR sommer, uten d! Fjord med d er en arm av sjøen som går inn mellom fjellene på en kyststrekning.

Jeg så nettopp en her på KG som skrev "i fjord" og får helt hetta.

I tillegg er det en utbredt feil når det gjelder bruk av ordene "hjemme" og "gjemme". Gjemme noe er når man skjuler noe, man gjemmer det unna. Like fullt ser man folk som skriver "jeg prøvde å hjemme pengene på et lurt sted"......argh!

 

 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
6 timer siden, Million skrev:

Jeg kjenner jeg blir litt oppgitt når folk ikke vet forskjellen på "i fjord" og "ifjor". Altså, noen snakker om penger de fikk forrige året, og skriver "Pengene jeg fikk i fjord sommer"......

Det heter IFJOR sommer, uten d! Fjord med d er en arm av sjøen som går inn mellom fjellene på en kyststrekning.

Jeg så nettopp en her på KG som skrev "i fjord" og får helt hetta.

I tillegg er det en utbredt feil når det gjelder bruk av ordene "hjemme" og "gjemme". Gjemme noe er når man skjuler noe, man gjemmer det unna. Like fullt ser man folk som skriver "jeg prøvde å hjemme pengene på et lurt sted"......argh!

 

 

Kan en ikke hjemme pengene ifjord heller nå altså. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter "stikke under stol", ikke "stikke under en stol". Ser det i mange tråder her inne. Jeg forstår jo hvorfor folk bommer, men det irriterer meg likevel.

Anonymkode: 4a690...49a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...