Gå til innhold

DET HETER IKKE DET!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ts her! Flott å se folk engasjere seg for tråden ihvertfall. Jeg postet denne i samliv fordi det irriterer meg så ufattelig når jeg leser mennesker som skriver ''Han flirtet med henne, hun flirtet tilbake'' Jaja.. Jeg ser ikke problemet med at min samboer ler med noen, slik som flirte betyr (kan bety)

Hadde min samboer flørtet med noen andre derimot, da hadde det vært andre saker! Flirte, flørte - to helt forskjellige ord med forskjellige betydninger!

Anonym poster: 73faa5110243e3b297e5826e0fb316d7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I riktig gamle dager flirtet man på norsk også. Jeg har sett det i eldre litteratur.

Jada, man flirtet før. Ordet er jo tatt fra engelsk. Jeg leste som barn min mormors Evi Bøgenæs-bøker som var så populære på førti- og femtitallet, og der het det såvisst flirt/flirte.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, man flirtet før. Ordet er jo tatt fra engelsk. Jeg leste som barn min mormors Evi Bøgenæs-bøker som var så populære på førti- og femtitallet, og der het det såvisst flirt/flirte.

Nemlig. Så dermed, for flertallet her i språkforumet, som jo steiler voldsomt hver gang de ser en ny skrivemåte eller ny måte å uttrykke seg på, vil jeg anta at "flirte" er å foretrekke.

Anonym poster: 34f032624eab96d15557655abf63575f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nemlig. Så dermed, for flertallet her i språkforumet, som jo steiler voldsomt hver gang de ser en ny skrivemåte eller ny måte å uttrykke seg på, vil jeg anta at "flirte" er å foretrekke.

Anonym poster: 34f032624eab96d15557655abf63575f

Hehe, jeg vet, men jeg har bitt meg merke i at disse ofte er påfallende lite konsekvente i sin vurdering av hva som er akseptable ord og uttrykksmåter. ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første jeg tenker på når jeg leser i denne tråden er Kine fra Kongsvik videregående. Genialt hvordan de har lagt til så mange feil i måten hun snakker på, og dessverre er det folk som snakker slik i det virkelige liv også.

I dagens episode sa hun blant annet huns i stedet for hennes.

Endret av Samaysa
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg traff en fyr på et sånt datingnettsted. han virket kul som barae fy, men så skrev han "Jeg tro jeg begynner å bli interrissert i deg"

jeg fikk panikk. seriøst .. ? droppet ham som en varm potet. fysj.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men verre enn "flirte" er misbruken av ordet "ett" i stedet for "et".

Om noen flørter med noen er det i alle fall positivt (med mindre "noen" er gift osv.) og det blir en flau feil bare.

Når "ett" brukes der "et" skulle vært brukt, og om det i tillegg brukes sammen med det o'store fenomenet "i forhold til" (som ikke en kjeft greier å bruke korrekt i dette landet) blir undertegnede potensielt voldelig.

"Jeg har bare ett par ting å gjøre i forhold til det vi skal i morgen"

*knyttneve*

Endret av Bernardette
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men verre enn "flirte" er misbruken av ordet "ett" i stedet for "et".

Om noen flørter med noen er det i alle fall positivt (med mindre "noen" er gift osv.) og det blir en flau feil bare.

Når "ett" brukes der "et" skulle vært brukt, og om det i tillegg brukes sammen med det o'store fenomenet "i forhold til" (som ikke en kjeft greier å bruke korrekt i dette landet) blir undertegnede potensielt voldelig.

"Jeg har bare ett par ting å gjøre i forhold til det vi skal i morgen"

*knyttneve*

Jeg har bare ett par ting å gjøre i forhold til det vi skal i morgen.

*dukker*

Anonym poster: 3d249e7ca0cff770f461783ff170d46b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Forhåndsregler. Får vondt i alle ledd og øynene hver gang jeg ser det. Spesielt hendene ...

DET HETER IKKE DET.

Men nå Bøe jeg så usikker på hva det egentlig heter ... Forholdsregler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elseby13

Når folk slenger på det engelske ordet much på slutten av hver setning!

Han var desperat much.

Er du bitter much?

Bitchy much..

Hva for noe tull er dette?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nigiria

Irriterer meg:

Det skrives dessverre, ikke desverre. Har til og med blitt "rettet på" for å skrive det riktig.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forhåndsregler. Får vondt i alle ledd og øynene hver gang jeg ser det. Spesielt hendene ...

DET HETER IKKE DET.

Men nå Bøe jeg så usikker på hva det egentlig heter ... Forholdsregler?

"Bøe"?

(Slapp av, jeg skjønner at det er en - nei, ikke bare én, men tre - tastefeil.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

"Bøe"?

(Slapp av, jeg skjønner at det er en - nei, ikke bare én, men tre - tastefeil.)

IPad ... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest nobilian

"Hvorfor støter vi, rett som det er, på den sammenskrevne formen forøvrig? Det skyldes riksmålets rettskrivningsprinsipper, som ikke alltid samsvarer med de offisielle. Og mange av de uttrykkene som har obligatorisk særskrivning i offisielt bokmål, har valgfri sammenskrivning eller særskrivning i riksmål. Ett av dem er forøvrig. Andre eksempler: avgårde, endel, idag, igår, ikveld, tilsammen. I offisielt bokmål skal disse uttrykkene skrives i to ord: av gårde, en del, i dag, i går, i kveld, til sammen.Men mange – også blant dem som av arbeidsmessige grunner skal bruke den offisielle rettskrivningen – er ikke klar over reglene. Dermed blir det mye sammenskrivning å se." - Riksmålsforbundet. :)

Tror jeg synder en del, selv. ;)

Det der ble nesten for mye av det gode. Liker å skrive forøvrig, ihvertfall. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest winston

DET HETER FLØRTET IKKE FLIRTET! Blir like forbanna hver gang SÅ MANGE her skriver det!!!

FLØRTE FLØRTET FLØRTA! Ikke flirte!!

Anonym poster: 2c38e434ddeab2b266a88a2a59852ed4

Det ble skrevet "flirtet" tidligere, men uttalt "flørtet". Som mange andre engelske låneord, f.eks. lunch/lunsj/lønsj.

"Flørta" er vel heller nynorsk..

Endret av winston
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg traff en fyr på et sånt datingnettsted. han virket kul som barae fy, men så skrev han "Jeg tro jeg begynner å bli interrissert i deg"

jeg fikk panikk. seriøst .. ? droppet ham som en varm potet. fysj.

Heiheihei. Jeg må bare spørre: Kan du få alle andre kvinner til å mene det samme? Jeg blir provosert hver gang en eller annen gjøk med flust med skrivefeil får seg dame. Jeg er forlovet selv, så det er ikke bitterhet, men jeg synes de av oss som skriver (mer eller mindre) korrekt bør tjene mer av det på datingfronten enn vi later til å gjøre.

Kan legge til at jeg gikk lei av ekskjæresten delvis fordi hun ikke kunne skrive skikkelig. Ikke var hun dyslektiker heller, hun bare skrev som en åtteåring. Jeg har ikke eksplisitt satt det som et krav at jenter må kunne skrive så godt som feilfritt for at jeg skal kunne bli interessert i dem, men i praksis er det sånn.

Anonym poster: a6d2bc260660d88f30c6ecb6f2b6f643

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Nippel" irriterer meg.

Hva er galt med brystvorte?

Anonym poster: 4b36375fff85f5c0604cbc438244e8a9

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...