Gå til innhold

DET HETER IKKE DET!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg blir litt frustrert når folk snakker om organiske grønnsaker og organisk kjøtt. Hva slags grønnsaker og kjøtt er det som ikke er organisk, liksom? 

DU MENER ØKOLOGISK! :opplyser::bond:

Anonymkode: b5cd9...100

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir litt frustrert når folk snakker om organiske grønnsaker og organisk kjøtt. Hva slags grønnsaker og kjøtt er det som ikke er organisk, liksom? 

DU MENER ØKOLOGISK! :opplyser::bond:

Anonymkode: b5cd9...100

Hallo... De presiserer selvfølgelig at de snakker om mat som ikke er laget av plast (som lekegrønnsaker). Doh!

Når jeg snakker om ekte planter (ikke falske, altså plast), så sier jeg jo organiske planter.

Endret av penny_
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, penny_ skrev:

Hallo... De presiserer selvfølgelig at de snakker om mat som ikke er laget av plast (som lekegrønnsaker). Doh!

Når jeg snakker om ekte planter (ikke falske, altså plast), så sier jeg jo organiske planter.

Åh, sånn var det ja. :fnise: Når jeg tenker meg om er det jo viktig å skille det organiske kjøttet fra plastkoteletten i barnas lekekasse også. Takk for oppklaringen! :) 

Anonymkode: b5cd9...100

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.12.2015 den 17.05, Vox_populi skrev:

De prøvde å bøye ordet "skrøyte", som er dialekt og  nynorsk for å skryte. Men fortidsforma er nok feilaktig uansett dialekt;; på nynorsk bøyes ordet skrøyter - skrøytte - skrøytt.

Eh, nei! Det er ikkje noko ord på nynorsk som heiter "å skrøyte". :alice:

Å skryte-skraut-skrytt

Anonymkode: e78e2...f0a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eh, nei! Det er ikkje noko ord på nynorsk som heiter "å skrøyte". :alice:

Å skryte-skraut-skrytt

Anonymkode: e78e2...f0a

Jo, det er faktisk det og det bøyes slik Vox_populi skrev. Ordet skryte som du nevnte bøyes skryter - skrytte - har skrytt.

http://ordbok.uib.no/perl/ordbok.cgi?OPP=+skrøyte&ant_bokmaal=5&ant_nynorsk=5&nynorsk=+&ordbok=nynorsk

Endret av Eiliv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Faktisk er det lov å bøye det "kjøkkener" på bokmål, men jeg er enig med deg. Det er et intetkjønnsord og det føles mer riktig med "kjøkken" i ubestemt flertall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem bruker oppretter stadig tråder uten å kunne forskjellen på spørreordene? Hvem skole klarer ikke lære elevene forskjell på hvem/hva og hvilken mann? 

Hvem, hva hvor og hvilken. 

Anonymkode: da80a...6cb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5. april 2017 den 15.09, AnonymBruker skrev:

Hvor vanskelig er det å lære seg å skrive venninde riktig?

(Lurer på om hun med vennindeproblemer overalt i alle varianter er en eller flere brukere. Flere skrivefeil er gjengangere i vennindetrådene.)

Anonymkode: 710c9...37f

Kanskje de er født i 1907?

Anonymkode: 1c91a...bb9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter ikke tilbrede, forbrede, tilbredelse, forbredelse.

Det heter tilberede, forberede osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.4.2017 den 18.01, Honey Dew skrev:

Feil bruk av spørrepronomen får meg til å gå i taket av irritasjon

Spesielt alle hvem/hvilken-feil:frkk: Hvem bil kjører du? Hvem språk snakker du? Skikkelig forferdelig del av enkelte sosiolekter som jeg hørte mye i enkelte miljøer mens jeg enda bodde hjemme (Østfold)!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet faktisk ikke om folk gjør det med vilje eller ikke, men ser veldig mange her inne som skriver, "Jizzes!" istedet for "Jesus!", altså sånn du sier det hvis du blir oppgitt over noe, sånn typ, "Jeeeeesus..." med engelsk uttale. Som sagt vet jeg ikke om det er med vilje eller ikke, men irriterende synes jeg det er uansett, fordi 1) det minner meg litt om sånn fjortisspråk vi brukte på MSN tidlig på 2000-tallet, 2) "Jizz" er slang for sæd, så "Jizzes" blir slang for å komme:fnise: og 3) det blir feil uttale; det skal tross alt uttales med en lang i-lyd, mens "Jizzes" uttales med en kort i-lyd.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, MiaMe skrev:

Jeg ville sagt hvilken skole jeg da ;)

 

På ‎18‎.‎04‎.‎2017 den 17.59, AnonymBruker skrev:

Hvem bruker oppretter stadig tråder uten å kunne forskjellen på spørreordene? Hvem skole klarer ikke lære elevene forskjell på hvem/hva og hvilken mann? 

Hvem, hva hvor og hvilken. 

Anonymkode: da80a...6cb

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir skikkelig irritert når folk sier "Jeg sprang en bombe". Det heter "Jeg sprengte en bombe"!! Sprang er preteritum av å springe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mange kan ikke riktig bøyning av "sitte" og "sette", eller parverb generelt. "Sitte-satt-sittet", "sette-satte-satt". Mange sitter på pc-en også, tydeligvis, og dvd og hva det ellers måtte være. "Han satt på radioen".

Mye feilbruk av denne sorten, glasset knuste, hun røk akillessenen, jeg skal operere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leter etter en god oppskrift, men jeg vet ikke om jeg orker mer. Kremfløte og rømme selges i hhv kartong og beger i Norge! Det heter ikke "en pakke kremfløte" og "en pakke lettrømme"! :sprettoy:

Endret av Pringle
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir som sikkert en del andre, irritert av særskrivingsfeil. Hvor vanskelig er det å skrive det i ett ord. Blir spesielt irritert når folk skriver f.eks. barne hage. Der er det tilogmed en binde-e. Barne er ikke et ord. E-en er bare en binding mellom to ord. De som sliter med særskrivingsfeil kunne likegodt skrevet barn ehage.

Endret av Eiliv
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nipler/nippel. NEI, DET HETER BRYSTVORTER/BRYSTVORTE! :raven:

Hvilken åndssvake tulling har funnet på at dette er et ord å bruke? :angry:

Nipler ER allerede noe på norsk - en type skrue. 

Anonymkode: 511b4...65f

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...