Gå til innhold

SV krever at kirken skal vie homofile


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hypotese 1: Jesus var Guds sønn. Etter denne så kan man tro på apostlene, men med en gang man kommer til andrehåndsfortelligner som f.eks. fra den fanatiske Paulus så mister fortellingene autensitet. Ting legges til og trekkes fra.

Hypotese 2: Jesus var en eventyrfigur. Stemmer denne så må man bare ta Bibelen som en interessant eventyrbok i en historisk ramme.

Hypotese 3: Paulus møtte faktisk Jesus i drømmene sine og i sine syner, og homseskepsisen hans hadde ingenting med hans opplevelser med homofile å gjøre men var derimot religiøst forankret.

Hypotese 4: Det finnes islamittiske miljøer som har ende bedre peiling på det religiøse.

Hypotese 5: En gud finnes, men prestene bare misbruker han for sin egen agenda.

Hyptese 6: Det finnes ingen Gud.

Hypotese 7, verifisert av to kvinner: Jeg er en engel :)

Konklusjon: Lysbakken har en utfordring, og det er vanskelig å se hvordan han skal kunne klarlegge de faktiske forhold.

Alle hypotesene dine er for så vidt gode, men hvis man tar en av dem til seg, og tror på det, da tilhører man vel strengt talt ikke en religion som ikke ser det slik. Jeg kan ikke kreve å gifte meg i en moske når jeg er kristen. Det er også rart om noen som f.eks er katolikker skal gifte seg i en protestantisk kirke. Jeg synes det er helt ok at homofile skal gifte seg i kirken, men da ikke med en prest som vier dem I SIN religion sitt navn. De må gjerne bruke "huset", men ikke religionen. Så lenge ikke religion godtar det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle hypotesene dine er for så vidt gode, men hvis man tar en av dem til seg, og tror på det, da tilhører man vel strengt talt ikke en religion som ikke ser det slik. Jeg kan ikke kreve å gifte meg i en moske når jeg er kristen. Det er også rart om noen som f.eks er katolikker skal gifte seg i en protestantisk kirke. Jeg synes det er helt ok at homofile skal gifte seg i kirken, men da ikke med en prest som vier dem I SIN religion sitt navn. De må gjerne bruke "huset", men ikke religionen. Så lenge ikke religion godtar det.

Nå overvant du meg i debatten. Jeg er helt enig. Det blir fulllstendig feil å kjøre en slik seremoni med en prest eller mullah som ikke liker det han gjør. Det er ikke hyggelig, og ekteskapet skal være livets største festdag, der brudeparet vandrer opp i sine hvite brudekjoler eller hva de måtte ønske å ha på eller ikke ha på.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Nå overvant du meg i debatten. Jeg er helt enig. Det blir fulllstendig feil å kjøre en slik seremoni med en prest eller mullah som ikke liker det han gjør. Det er ikke hyggelig, og ekteskapet skal være livets største festdag, der brudeparet vandrer opp i sine hvite brudekjoler eller hva de måtte ønske å ha på eller ikke ha på.

ok hvem er det som skal vie de da? Nå er det jo prester som vier i kirka? Eller går det an å leie kirka og likevel få byfogden til å vie? Svarer ikke spydig eller sarkastisk nå. Lurer seriøst på om det går an.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok hvem er det som skal vie de da? Nå er det jo prester som vier i kirka? Eller går det an å leie kirka og likevel få byfogden til å vie? Svarer ikke spydig eller sarkastisk nå. Lurer seriøst på om det går an.

Jeg tror det finnes homovennlige prester, og da får man gå i de kirkene, til dem.

Byfogden, på byfogdens kontor er vel det mest aktuelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Men byfogden må da kunne vie andre steder enn på kontoret. Er ikke rettferdig og da sikter jeg til dere som mener de skal nektes vielse i kirka. Det er ikke rettferdig om de er nødt til å vies på et kjipt kontor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal det egentlig til for å kunne vie noen?

Jeg kom i tanker om "The Big Bang Theory", der vennene skaffer seg ordinering som tillater dem å vie Howard Wolowitz og Bernadette Rostenkowsky på taket av blokken, så de kan få det på Google Earth. Og Sheldon sågar forsøker å få aksept for å holde seremonien på Klingon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva skal det egentlig til for å kunne vie noen?

Jeg kom i tanker om "The Big Bang Theory", der vennene skaffer seg ordinering som tillater dem å vie Howard Wolowitz og Bernadette Rostenkowsky på taket av blokken, så de kan få det på Google Earth. Og Sheldon sågar forsøker å få aksept for å holde seremonien på Klingon.

Langt strengere i norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langt strengere i norge.

Kjedelig! Så lenge papirarbeidet og det juridiske er i orden, og byråkratene har verifisert at man er den man sier at man er, og ikke allerede ER gift, så burde folk kunne lage sine egne seremonier.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Kjedelig! Så lenge papirarbeidet og det juridiske er i orden, og byråkratene har verifisert at man er den man sier at man er, og ikke allerede ER gift, så burde folk kunne lage sine egne seremonier.

Det kan de da hvis de vil. Jeg kjenner flere som er blitt viet utendørs i en have, på en strand og flere steder. Hvis paret ikke har noen tilknytning til kirken ellers, forstår jeg ikke hvorfor de skulle ville ha en prest til å vie seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis paret ikke har noen tilknytning til kirken ellers, forstår jeg ikke hvorfor de skulle ville ha en prest til å vie seg.

Kanskje jeg forstår !?

Det kan være fordi svigermor forventer det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Kanskje jeg forstår !?

Det kan være fordi svigermor forventer det :)

Med mindre svigermor bekoster hele kalaset etterpå, har hun ingen stemme ;). Man skal ikke gå på akkord med seg selv i en slik viktig begivenhet bare for at andre ikke skal bli sinte og skuffet.

Endret av Arabella
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre svigermor bekoster hele kalaset etterpå, har hun ingen stemme ;). Man skal ikke gå på akkord med seg selv bare for at andre ikke skal bli sinte og skuffet.

Arabella, du er fornuft og klokskap tvers igjennom.

Men husk at mange må gå på akkord med veldig mye for å kunne arve svigermors kolossale formue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Arabella, du er fornuft og klokskap tvers igjennom.

Men husk at mange må gå på akkord med veldig mye for å kunne arve svigermors kolossale formue.

Tusen takk for hyggelige ord. Det setter jeg pris på :).

Svigermødre med kolossale formuer, der sier du noe. Det kan nok bli et problem :fnise: . Det må være en trøst at det sikkert ikke er så mange av dem.

Endret av Arabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjedelig! Så lenge papirarbeidet og det juridiske er i orden, og byråkratene har verifisert at man er den man sier at man er, og ikke allerede ER gift, så burde folk kunne lage sine egne seremonier.

Det er bare å søke hos fylkesmannen, så jeg vil ikke akkurat si det er strengt.

Hvis du kjenner noen som vil gifte seg, og det av en eller annen grunn er upraktisk å finne en prest, kan hvem som helst søke om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...