Gå til innhold

Motivasjon og støtte til oss med psykiske lidelser


altflyter

Anbefalte innlegg

Åh. Er det mulig.

Ba om å få bytte behandler for noen uker siden, da min behandler er klin gal. Er redd for fyren.

Fikk telefon fra DPS idag. Fikk beskjed om at de mener det er best å stoppe behandlingen min fordi jeg tydeligvis ikke er motivert....

Nei!!! Tuller du? Det kan de ikke gjøre! .... Kan de virkelig det?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei!!! Tuller du? Det kan de ikke gjøre! .... Kan de virkelig det?

Tydeligvis kan de det. De gjør som de vil.. :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lunekjær

Tydeligvis kan de det. De gjør som de vil.. :-/

Det gjør de definitivt. Har selv opplevd å få behandlingen på DPS avsluttet, fordi jeg var for syk. Gå hjem og bli frisk på egenhånd, liksom. Helt utrolig at ikke flere ting blir prøvd før en avviser en pasient, spesielt når pasienten selv ønsker hjelp.

Er det noen andre DPS i nærheten som du har mulighet for å reise til for behandling? Finnes det private psykologer med offentlig avtale der du bor? Dersom legen din skriver en henvisning kan du gå til privat psykolog og betale bare egenandel, så fremt de har offentlig avtale. Det kan også være et alternativ å få kontakt med kommunens psykiatritjeneste, de kan muligens gi deg et tilbud som vil fungere (litt ettersom hva du trenger selvsagt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør de definitivt. Har selv opplevd å få behandlingen på DPS avsluttet, fordi jeg var for syk. Gå hjem og bli frisk på egenhånd, liksom. Helt utrolig at ikke flere ting blir prøvd før en avviser en pasient, spesielt når pasienten selv ønsker hjelp.

Er det noen andre DPS i nærheten som du har mulighet for å reise til for behandling? Finnes det private psykologer med offentlig avtale der du bor? Dersom legen din skriver en henvisning kan du gå til privat psykolog og betale bare egenandel, så fremt de har offentlig avtale. Det kan også være et alternativ å få kontakt med kommunens psykiatritjeneste, de kan muligens gi deg et tilbud som vil fungere (litt ettersom hva du trenger selvsagt).

Blir skikkelig satt ut av det. Skal sette meg ned imorgen og skrive en Mail til dem.

At hvis noe skjer med meg etter avsluttet behandling blir det deres ansvar. Jeg er trossalt bare 20 år.

Jeg prøvde å finne ut av det, men virker ikke sånn. Får ta meg en tur til legen. Kanskje han vet hvordan jeg skal gripe tak i dette fremover.

Syntes det er hårreisende. Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen. Du skal være frisk og sterk for å være syk i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir skikkelig satt ut av det. Skal sette meg ned imorgen og skrive en Mail til dem.

At hvis noe skjer med meg etter avsluttet behandling blir det deres ansvar. Jeg er trossalt bare 20 år.

Jeg prøvde å finne ut av det, men virker ikke sånn. Får ta meg en tur til legen. Kanskje han vet hvordan jeg skal gripe tak i dette fremover.

Syntes det er hårreisende. Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen. Du skal være frisk og sterk for å være syk i Norge.

håper i hvert fall legen din tar deg på alvor. Den behandleren der høres virkelig ikke helt god ut. Kanskje vedkommende ikke liker å få kritikk...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

håper i hvert fall legen din tar deg på alvor. Den behandleren der høres virkelig ikke helt god ut. Kanskje vedkommende ikke liker å få kritikk...

Nei. Det er jo tydelig. Jeg er dritredd for fyren. Det er jo grunnen til at jeg ikke vil dit.

Han er ordentlig skummel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag har jeg faktisk hatt en grei dag. Har fått rom igjen... Endelig LITT privatliv... Begynner virkelig å se fram til utskrivelsen, men det skremmer meg at det fortsatt må ligge veldig syke mennesker på korridor. Det er bare ikke rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg faktisk hatt en grei dag. Har fått rom igjen... Endelig LITT privatliv... Begynner virkelig å se fram til utskrivelsen, men det skremmer meg at det fortsatt må ligge veldig syke mennesker på korridor. Det er bare ikke rett.

Så bra! Det er godt å høre :-)

Når er det du blir utskrevet?

Ja, det er hårreisende. Det er noe alvorlig feil med Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra! Det er godt å høre :-)

Når er det du blir utskrevet?

Ja, det er hårreisende. Det er noe alvorlig feil med Norge.

Jeg skrives ut den 21.Januar. Gleder meg samtidig som jeg er vettskremt. Har vært inne i snart fire måneder. Blir rart å plutselig skulle stå på egne bein igjen. Veldig spent på hvordan det skal gå samtidig som at jeg selvfølgelig gleder meg til å få være litt i fred...

Man sier at Norge er et av verdens beste land å bo i, men politikerne gjorde et alvorlig feilgrep da de begynte å fjerne sengepostene i psykiatrien... Det har gått spesielt ut over de som trenger lange opphold i institusjon. Istedenfor at disse blir sendt videre til langtidspostene (som ikke finnes lenger), så blir de værende på kortidsavdelingene, noe som igjen fører til at disse blir fulle, og mennesker som trenger innleggelse enten blir sendt hjem hvor de blir mye dårligere, eller blir plassert på korridor.

Politikerne må være bra idiot om de tror at de psykisk syke pasientene bare forsvinner om de fjerner sengepostene! Kjenner jeg blir så sint!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrives ut den 21.Januar. Gleder meg samtidig som jeg er vettskremt. Har vært inne i snart fire måneder. Blir rart å plutselig skulle stå på egne bein igjen. Veldig spent på hvordan det skal gå samtidig som at jeg selvfølgelig gleder meg til å få være litt i fred...

Man sier at Norge er et av verdens beste land å bo i, men politikerne gjorde et alvorlig feilgrep da de begynte å fjerne sengepostene i psykiatrien... Det har gått spesielt ut over de som trenger lange opphold i institusjon. Istedenfor at disse blir sendt videre til langtidspostene (som ikke finnes lenger), så blir de værende på kortidsavdelingene, noe som igjen fører til at disse blir fulle, og mennesker som trenger innleggelse enten blir sendt hjem hvor de blir mye dårligere, eller blir plassert på korridor.

Politikerne må være bra idiot om de tror at de psykisk syke pasientene bare forsvinner om de fjerner sengepostene! Kjenner jeg blir så sint!

Dagen før min bursdag! Det må jo være et godt tegn.. ;)

Det skjønner jeg. Men det kommer nok til å gå veldig fint. Jeg tror du kommer til å takle det utrolig bra. Tenk så deilig å kunne gjøre litt som du vil igjen. Du kan foreksempel ha en kosekveld. Alene, med pizza og is. Og rare jentefilmer. Det er viktig å kunne klare seg alene, og være trygg på at man er bra alene. Det har ihvertfall jeg begynt å lære meg.

No shit Sherlock. Jeg er skikkelig sint på politikerne som har tullet til alt.

Jeg mener absolutt ikke å dra inn noe om innvandring her, men sykehusene våre går til helvete, eldrehjemmene går til helvete. Men asylmottak? Det skal vi ha og bruke mye penger på.

Altså, jeg skjønner at vi må hjelpe dem som trenger det. Men vi kan vel ikke hjelpe andre når vi ikke engang kan hjelpe de som allerede bor i landet vårt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagen før min bursdag! Det må jo være et godt tegn.. ;)

Det skjønner jeg. Men det kommer nok til å gå veldig fint. Jeg tror du kommer til å takle det utrolig bra. Tenk så deilig å kunne gjøre litt som du vil igjen. Du kan foreksempel ha en kosekveld. Alene, med pizza og is. Og rare jentefilmer. Det er viktig å kunne klare seg alene, og være trygg på at man er bra alene. Det har ihvertfall jeg begynt å lære meg.

No shit Sherlock. Jeg er skikkelig sint på politikerne som har tullet til alt.

Jeg mener absolutt ikke å dra inn noe om innvandring her, men sykehusene våre går til helvete, eldrehjemmene går til helvete. Men asylmottak? Det skal vi ha og bruke mye penger på.

Altså, jeg skjønner at vi må hjelpe dem som trenger det. Men vi kan vel ikke hjelpe andre når vi ikke engang kan hjelpe de som allerede bor i landet vårt?

jeg er enig med deg, og det har ingenting med rasisme å gjøre, og heller ikke at jeg ikke unner asylsøkerne å ha det bra, men jeg syntes også at det blir absurd å bruke så mye penger og ressursser på alle som kommer utenfra, mens skattebetalerene og folk som har jobbet hele livet blir behandlet verre enn innsatte i fengsel. Skulle likt å høre om en innsatt i fengsel som måtte ligge på tosengsrom, eller på korridor...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er og veldig lett å miste viljen til å kjempe, når man ikke blir trodd. Nå er jeg heldigvis kommet inn i et behandlingsopplegg hvor jeg har en jeg kan ringe til frem til 11 om kvelden. Og det er hun sammme, ikke forsjellige personer hver gang. Og det er gull verd i mine øyner.

jeg kan dele et dikt. Jeg tror det var det første jeg skrev etter jeg ble innlagt.

Et lite hjerte

For så mye smerte

Hjerte mitt bristet

Når min bror jeg mistet

Tiden den sakte går

Mens smerten blir til store sår

Hvor er min glede

Jeg har sluttet å leve

Men et lite håp i mitt liv jeg har

En liten gutt, så god og så var

Når vi er sammen, jeg kjenner jeg lever

Han er den eneste som gir meg gleder

En liten gutt, mye storhet i han bor

Men fortjener jeg å være hans mor?

Nei, tenker jeg. For da vil han i livet slite

Men at jeg elsker han for alltid, det skal han vite.

Et helt nydelig, skjørt og trist dikt :'(

Ble helt truffet! Brukte selv å skrive masse dikt i tunge stunder før, veldig god terapi og en fin måte å sette ord på følelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lunekjær

Man sier at Norge er et av verdens beste land å bo i, men politikerne gjorde et alvorlig feilgrep da de begynte å fjerne sengepostene i psykiatrien... Det har gått spesielt ut over de som trenger lange opphold i institusjon. Istedenfor at disse blir sendt videre til langtidspostene (som ikke finnes lenger), så blir de værende på kortidsavdelingene, noe som igjen fører til at disse blir fulle, og mennesker som trenger innleggelse enten blir sendt hjem hvor de blir mye dårligere, eller blir plassert på korridor.

Politikerne må være bra idiot om de tror at de psykisk syke pasientene bare forsvinner om de fjerner sengepostene! Kjenner jeg blir så sint!

Det som vel er meningen, er at flere skal kunne få behandling i sitt eget hjem/på et lavere nivå, via tjenester som kommunens psykiatriteam og ambulante team ved DPS.

Problemet er, som du sier, at folk ikke slutter å trenge innleggelse bare fordi om det øvrige tilbudet blir bedre. Resultatet blir stappfulle avdelinger og lange ventelister. I mange tilfeller er det bare innleggelse som er bra nok for en pasient, for de andre tjenestene er ofte for dårlig lagt opp og har for lite ressurser til at det skal kunne hjelpe de som faktisk trenger hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. På tide å oppdatere litt. I dag har jeg vært på cafe med en av sykepleierene på posten. Det gikk bedre enn jeg hadde trodd. Jeg klarte å sitte der i 40minutter før jeg måtte gå. Jeg kan ikke huske sist jeg klarte å være så lenge blandt folk, så er i grunnen litt stolt! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. På tide å oppdatere litt. I dag har jeg vært på cafe med en av sykepleierene på posten. Det gikk bedre enn jeg hadde trodd. Jeg klarte å sitte der i 40minutter før jeg måtte gå. Jeg kan ikke huske sist jeg klarte å være så lenge blandt folk, så er i grunnen litt stolt! :)

Så utrolig bra! :-) hadde du det hyggelig?

Og du burde være kjempestolt av deg selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei.

Tør nok ikke skrive så mye i første omgang, men flott at du opprettet denne tråden. Dessuten må jeg si at du er utrolig modig som tør være så åpen!

Syntes selv det er vannskelig å fortelle om det som er vondt. Blir oftest bare til at jeg holder alt for meg selv...

:klem1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig bra! :-) hadde du det hyggelig?

Og du burde være kjempestolt av deg selv :)

Ja. Det var faktisk ganske ok :) Var veldig nervøs, men da jeg først satt der var det i grunnen helt greit, men etter hvert kom det litt mye folk, så da var det greit å dra tilbake til posten for å slappe litt av. Jeg fikk ikke angstanfall, og det er første gangen på det jeg kan huske! Vet dog ikke om det er medisinene som virker, eller jeg som har blitt friskere...

Det er i grunnen ganske skremmende å gå på så mange medisiner som jeg går på, for jeg aner ikke hva som er meg og hva som er medisinene... men det er vel bare noe man må takle. Det viktigste er vel at jeg tror jeg har det bedre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Tør nok ikke skrive så mye i første omgang, men flott at du opprettet denne tråden. Dessuten må jeg si at du er utrolig modig som tør være så åpen!

Syntes selv det er vannskelig å fortelle om det som er vondt. Blir oftest bare til at jeg holder alt for meg selv...

:klem1:

Jeg kjenner til den følelsen. Jeg var sånn før, men jeg har funnet ut at jeg er lei av at psykiske lidelser er tabu i samfunnet vårt. Det har riktignok blitt bedre enn det var, men psykiatrien har fortsatt en lang vei å gå...

Jeg ville ikke fortelle noen om det, og var innlagt i 2 måneder før jeg innså at jeg måtte fortelle det til noen. Jeg var lei av å lyve til mine nærmeste, og da jeg hadde tatt det skrittet, bestemte jeg meg for å bli mer åpen, for jeg er lei av å føle meg uglesett når jeg forteller at jeg sliter psykisk. Folk må få vite at det kan skje hvem som helst og at det ikke bare er et spørsmål om holdninger.

Noen må ta det første skrittet og tørre å være åpen, slik at andre kanskje tør å komme etter og også inrømme ovenfor folk at det er ikke så lett som man tror. Selv om det koster meg mye å brette ut om livet mitt på denne måten, så håper jeg at det kan hjelpe noen til å føle seg mindre alene. Om denne dagboken hjelper EN person til å få det litt bedre, vet jeg at det var verdt det.

Håper du kommer til det punktet at du tør å være åpen, men det kan ta lang tid (det gjorde det for meg). Sender deg mange varme tanker. Du skal klare dette!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lunekjær

Ja. Det var faktisk ganske ok :) Var veldig nervøs, men da jeg først satt der var det i grunnen helt greit, men etter hvert kom det litt mye folk, så da var det greit å dra tilbake til posten for å slappe litt av. Jeg fikk ikke angstanfall, og det er første gangen på det jeg kan huske! Vet dog ikke om det er medisinene som virker, eller jeg som har blitt friskere...

Kanskje du ble litt betrygget av at det var med noen som vet hvordan de skal håndtere det dersom noe skjer? Jeg går veldig sjelden på kafé fordi jeg blir urolig av det, men de gangene jeg har gått sammen med noen når jeg har vært innlagt har det egentlig ikke vært noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...