Gå til innhold

Hvor mye koster det å pusse opp kjøkken OG bad?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg forstår at dette kan gå opp til det uendlige, men om man ikke har så altfor mye til overs(MEN vil ha det toppmoderne og flott) - hvor "billig" kan man få det? På kjøkkenet trengs nye kjøkkendører og kjøkkenskap, og ny benkeplate. På badet er det alt fra nye fliser, dusj, do, vask, skap/hyller på badet.. Badet er vel rundt 7 kvm, kjøkkenet 15 kvm.

Anonym poster: 2f1ea36066971ad751702f191d51ce2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor må dere ha nye skap? Det finnes maling som kan brukes på alle slags materialer, vi malte nettopp over en billiginnredning med laminatoverflater. Ble kjempefint! Kjøp noen stilige knotter eller håndtak, så gjør det her veldig mye for et kjøkken. Selv hadde jeg masse plass over veggskapene, men ingen skap jeg fant passet til målene. Så jeg kjøpte noen eplekasser, beiset de svarte og satte de oppå kjøkkenskapene. Ser veldig bra ut.

Benkeplaten foreslår jeg at dere støper selv, i betong. Du kan støpe den selv i kjelleren eller i garasjen. Det koster så og si ingenting. Så kan dere pusse over den etterpå om dere vil ha en blank overflate. Da kan dere bruke den gamle vasken, eller kjøpe en vask fra IKEA som det ikke må skjæres hull til (altså, den er firkantet har samme mål som et kjøkkenskap).

Er flisene knust, eller kan de males over? Hvis dere ikke har så mye penger vil jeg anbefale dere å male over de dere har, dere maler hele veggen og streker over fugene med en malingspenn etterpå. På veggen kan det holde lenge, men på kan det være det blir fortere slitt. Stilige dusjkabinett trenger ikke koster mer enn 5000kr, og dusjarmatur osv. kanskje 1500. Baderomsmøbler får du til 2000, samme sum for vasken og blandebatteriet. Vegghengt toalett blir fort 5000, så vurder om dere kan bruke det dere har.

Husk at hvis dere hakker opp flisene må dere ut med alt, og starte på scratch. Nytt underlag, støpemasse, varmekabler, membran, flis, veggplater, tak osv. Det blir fort 100 000 og mye mer. Spørs hva dere gjør selv. Oppbevaring på badet er billig på IKEA :)

På kjøkkenet brukte jeg ca 1000 på benkeplatene, vasken var vel 4000, og jeg valgte det dyreste blandebatteriet til litt under 2000. Maling med utstyr var 2000. Rørlegger for å bytte vask var 1500.

Så 10500 på kjøkkenet.

Enkel makeover på bad: 10 000 - 15 000.

Omfattende makeover på bad: 50 000 - 100 000. Da må du handle på biltema og megaflis, samt kjenne en håndverker eller to. Husk å google produktene fra megaflis før du kjøper dem, noen er bra, imens andre er veldig dårlige.

Anonym poster: 98df662e36b0a4f894c31820a47bbf6f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du sier bad. Dere vil ha nye fliser. Er det fliser der fra før av? Er det mange år siden badet ble tatt og er membraen inntakt? Allerede varmekabler i gulv?

Kjøkken kommer dere langt med å bytte fronter, benkeplate og vask.

Anonym poster: 76e20182ab4a2a9e9dd0cbda2b794522

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du sier bad. Dere vil ha nye fliser. Er det fliser der fra før av? Er det mange år siden badet ble tatt og er membraen inntakt? Allerede varmekabler i gulv?

Kjøkken kommer dere langt med å bytte fronter, benkeplate og vask.

Anonym poster: 76e20182ab4a2a9e9dd0cbda2b794522

Det er fliser fra før av, både på gulv og vegger. Huset ble bygd i 1996. Det er allerede varmekabler i gulvet. :) -TS

Anonym poster: 2f1ea36066971ad751702f191d51ce2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker generelt ca 100 000,- på kjøkken, og 200 000,- på bad. Men kan selvfølgelig gå lavere og høyere..

Kommer helt an på boligen, produkter osv.

Hos oss kostet det ca 250 000 med nytt bad, og i underkant av 100 000 med ikeakjøkken og hvitevarer (ikke ikea).

Anonym poster: 5cbd504ad9811964c290a2aecc2af7ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har et bittelite bad.

Å pigge opp hele gulvet + varmekabler osv - og fliser, så koster det alene 20.000.

Anbudet havnet på totalt 160-170.000, og det var overhodet ikek fancy, kun det aller mest nødvendige. Da droppet vi også vegghengt toalett, som ville blitt ca 10.000 ekstra.

Jeg hadde aldri lagt bare nye fliser på et bad fra 1996, jeg hadde lagt ny membran osv med fagfolk - da bad regnes å vare i ca 10 år, litt avhengig av bruk.

Legger dere bare nye fliser blir det jo vesentlig nedkortet i "varighet", siden det kan være fukt osv i gulv og vegger.

Til kjøkken ville jeg plusset på ca nesten det dobbelte av innredningens pris til rørlegger/elektikerutgifter, og det inkluderer jo ikke noe annet enn ny innredning(mange vil jo gjerne bytte lister/male vegger e.l).

Da vil jeg si man har dekket opp reelle kostnader.

Anonym poster: 0f50c88b987da964e6c3453e3140b093

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hvor langt er et tau?

eldre bad bør/må ofte totalrenoveres, hvis ikke det er gjort meget grundig arbeid der i utgangspunktet......

har lite erfaring med våtrom men har en bror som jobber mye med bad, og når jeg skulle pusse opp mitt regnet JEG med ca 40000 i materialer og arbeid, det kom på 130,- og da var det bror som gjorde arbeidet til så lav pris som mulig (Ja MED mva. så jensemann fikk sitt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikset kjøkkenet (med noen nye benkeskap og overskap for vi byttet romløsning) til omtrent 15.000. Byttet skapdører på alt, nye håndtak, benkeplate ++.

Dette var en jobb som var estimert til 149.000 av profesjonelle, men når jeg sa til mamma at jeg kunne gjøre det for under 20.000 fikk jeg pengene og frie tøyler :ler: Det er ikke så vanskelig om man er glad i slike jobber!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten vi brukte 70.000 på en bad og en wc, men det var med vennetjenester og faniliehjelp av folk som kunne jobben sin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker generelt ca 100 000,- på kjøkken, og 200 000,- på bad. Men kan selvfølgelig gå lavere og høyere..

Kommer helt an på boligen, produkter osv.

Hos oss kostet det ca 250 000 med nytt bad, og i underkant av 100 000 med ikeakjøkken og hvitevarer (ikke ikea).

Anonym poster: 5cbd504ad9811964c290a2aecc2af7ab

Da tenker jeg at du er en pengesløser deluxe. Hva er kjøkkenet deres laget av gull? Eller er kjøkkenet deres på et størrelse med en fotballbane? Jeg pusset opp mitt 20 kvm kjøkken, som be utrolig fancy og trendy. Dette var gjort med hjelp til og med, og kom på knapt 30 lapper.

Anonym poster: c61ec618bbacbc472eb5575c5657e7b6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan mener dere at kjøkken til 100 000 er skikkelig luksus?

På ikea brukte jeg ca 55 000, det var kjøkken og halvparten av hvitevarene. Så var det ca 10 000 på resten av hvitevarene, 10 000 på elektriker, 5000 på rørlegger og blendebatteri og noen tusen på fliser.

Kjøkkenet satte jeg opp selv. Dette ble altså billigste løsning for meg. Elektriker og rørlegger måtte jeg ha, for var gammelt kjøkken, så da jeg skulle ha dobbel ovn, mikro, induksjon og oppvaskmaskin hadde det aldri gått med de gamle kontaktene og sikringene.

Men her kommer det jo mye an på hvor mye som må gjøres, hvor mye innredning du skal ha osv.

Samme med bad og, skal du ha fagfolk til å gjøre hele jobben, så hadde jeg regnet med minimum 200 000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobber som kjøkkenselger og vil vel si at man kan klare å gjøre det så dyrt eller billig som man ønsker.

Hos leverandørene jeg selger kjøkken fra kommer skapene i et 'gjennomsnittlig' kjøkken med bra med skuffer på ca. 70-100.000 kr. Så kommer hvitevarer og benkeplater i tillegg.

Det er mange ting som påvirker prisen på et kjøkken:

Benkeplater: Her kan man jo kjøpe alt fra billig laminat til godt under 1000-lappen per løpemeter til granitt, kompositt eller Corian som koster 4-5.000 kr per løpemeter (+ at det ofte må profesjonell montør inn for å skjøte etc., noe som drar opp prisen ytterligere).

Hvitevarer: Her er det store variasjoner i pris. Man kan gjøre det superbillig eller bruke uante summer. Avhenger av hva man ønsker av kvalitet, design og funksjoner.

Skap vs. skuffer og innmat i skap: De fleste som kjøper nytt kjøkken ønsker mest mulig skuffer. Skuffer er jo mye mer praktisk enn skap, men det er også mye dyrere. Dyr innmat i skapene som f.eks. uttrekkbare bakker i høyskap, oljeuttrekk, Le Mans karusell eller Magic Corner i hjørneskap etc. drar også opp prisen. På overskap er det dyrere med 'vipp opp' dører enn vanlige slagdører fordi hengslene fordyrer.

Vil du gjøre det billigst mulig er den beste løsningen er å male frontene (enten selv eller sette det bort til en billakkerer) samt å bytte knotter/håndtak og benkeplate. Eventuelt hvitevarer om de dere har er gamle og ser shabby ut.

Anonym poster: aa4d4732f0915b083ecfde46a52c3095

Anonym poster: aa4d4732f0915b083ecfde46a52c3095

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...