Gå til innhold

Når man ikke finner meningen eller seg selv..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Dette kommer til å høre veldig negativt ut, men jeg må bare få lufte meg litt.

Saken er at jeg ikke lenger finner meningen med ting i livet. Eller rettere sagt har jeg vel aldri gjort det.

Jeg ser andre mennesker som er så motiverte og glade i livet, og jeg undrer: Hva er det som gir dem motivasjon og mening?

Jeg føler livet er en rutine uten mening. Jeg ser ingen mening med å trene 5 ganger i uken bare for å få en bedre kropp og helse. Hvorfor stresse sååå mye bare for litt mer oppmerksomhet? Skjønner helsedelen dog.

Hvorfor shopper vi som gal etter fine klær, sko og diverse? Hvorfor er dette så viktig? For å bedre selvtilitten litt? Hvorfor da? For å finne en mann som vil like oss?

Vi mennekser gjør diverse ting i hverdagen som går omigjen og omigjen. Vi spiser, dusjer, jobber, studerer, går på kino, bowler, står på ski, tilbringer tid med venner og reiser kanskje 2 ganger i året. Men er dette alt livet dreier seg om? Er det ikke noe mer enn dette?

Senere får vi barn og familie, så er det samme leksa videre bare med ett ekstra menneske man skal bringe videre.

Er husdyr meningen med livet? Eller verdensreiser?

Hva skal jeg gjøre nå? Jo, jeg sparer til leilighet. Men hva etter det da? Nei, da vet jeg ikke. Bo der, og gjør hva andre mennesker gjør? Bake kake i ny og ne, kjøpe noen nye klær, gå på kino. And then what?

Hva er mening og målet i livet? Er dette ALT liksom?

Jeg kjeder meg rett og slett. En hyggekveld med venninner er kos det i ny og ne, men.. det gir liksom ikke livet mening.

IS THIS IT? Lever vi egentlig bare får å gjøre disse vanlige tingene?

Jeg tror jeg har blitt deppa jeg..

Anonym poster: 3f2dea550cffb18ac38cb0f1320eda3c

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Summers

Tror det er bedre å prøve å finne noen du virkelig liker her i livet(ikke si at det ikke er noe for du har neppe lett hardt nok) eller sette deg noen mål du kan strekke deg etter enn å tenke for mye på hva som mer meningen med livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest whattodo

Om vi lever bare for å gjøre disse vanlige tingene i livet? ja tydeligvis.. Vet du, jeg har det akkurat som deg. Disse rutinene er til å løpe på veggen av til tider, og det føles også totalt meningsløst. Jeg trener fordi jeg føler at jeg må, noen spesiell glede gir det meg ikke. Samme med studier/jobb.. Noe fint er det selvsagt i livet, men i det store og det hele kjeder jeg meg kvakk i hjel og det er ikke rart man blir deppa. Verden er også så utrolig overfladisk at det er til å bli kvalm av. Jeg er heller ikke typen som dveler ved ting og jeg prøver å gjøre det beste ut av situasjonen, men nå har jeg gått slik som dette ganske lenge.. jeg har prøvd å tenke igjennom hva som kunne ha gitt MEG en mening med livet, men kommer ikke på noe. Ganske så frustrerende. Føler meg lost i denne gale verden og tiden flyr.. Mange ganger har det fristet å bare ende det hele, men jeg har nå et håp om at NOE skal dukke opp og fakke min interesse.. Å jada, jeg er klar over hvor godt jeg har det i forhold til mange andre, det har ikke noe med det å gjøre. Det er overhodet ikke noe synd på meg, men jeg er bare så LEI av dette livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man finner ikke seg selv, man skaper seg selv. Livet blir hva en gjør det til. Noe må du da ha glede av?

Jeg vet det er klisjé, men barn er virkelig det utroligste en kan oppleve. Det er nærmest umulig å ikke skjønne meningen med livet om man har barn. Jeg er nyfrelst og livet vil aldri føles meningsløst igjen!

Og ikke minst: Sol! Flytt til et sted med mye sol, så skal du se du får mye overskudd og glede. Jeg skjønner ikke hvordan noen klarer å bo som vi gjør, og gruer meg veldig til enda en vinter...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Livet blir hva en gjør det til.

Hitler gjorde det til en heidundrende fest.

Sikker på du mener moral, omsorg, omtanke, kjærlighet, etc. ikke har noe å si med mindre man vil det skal ha noe å si?

Anonym poster: 153ddefeae9d6f2f3b6ddbd712525ee9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Ja, jeg er enig at livet blir til det man gjør ut av det selv, men vi har jo så utrolig mange begrensninger. Bla. har vi skole/arbeid man er pliktig å gå på 5 dager i uken, pengene er ikke ubegrenset og alt koster penger, i tillegg har vi et samfunn som sier at vi skal gjøre ditt og oppføre oss datt.

Og til deg som sa jeg må prøve å lete hardere etter f.eks en hobby eller noe som interesserer meg over gjennomsnittet. Jeg har prøvd. Jeg har sittet og grublet i timesvis i måneder. Det er ingenting som er slik WOW! DET VIL JEG GJØRE.

Jeg gleder meg til å reise på en to ukers sydentur i sommer, men det er ikke nok. Det kan ikke være meningen med livet!!

Det er derfor jeg ikke gidder å trene, slik som alle andre gjøre. Jeg ser ingen grunn for å stresse meg i hjel flere dager i uka etter jobb, bare for litt ekstra oppmerksomhet eller for å leve til jeg er 88 år i steden for 85.

Anonym poster: 3f2dea550cffb18ac38cb0f1320eda3c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnoPsyk

Hva med å gjøre skole/jobb til noe mer meningsfull da..? Er det ingenting her i verden du kunne tenke deg å bidra til en endring av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at du ser på alt i samfunnet som en begrensning. Ta studie og jobb. Jeg ser på det som en berikelse i livet mitt. Jeg syns det er motiverende å lære noe nytt hver dag - å få utviklet meg faglig og personlig - samtidig som andre lærer av meg. Hverdagen for meg handler om å skape små øyeblikk, ikke nødvendigvis finne meningen med alt. Ja, jeg har tenkt tanken at dette er rart for vi skal alle dø uansett - men jeg syns det er viktig å leve frem til den tiden kommer. Om reise og opplevelse er meningen med ditt liv - er det så ille? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser andre mennesker som er så motiverte og glade i livet, og jeg undrer: Hva er det som gir dem motivasjon og mening?

De ser ut som de er motiverte og glade i livet. Men du kan ikke være sikker.

Det er ikke sikkert de er det hele tiden de heller, eller at det har kommet lett til dem ;)

Anonym poster: 8a84c97676d27de6a94da3b895f0bf89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må du ha en mening med livet da? livet er vel egentlig meningsløst. vi lever og dør. og jorda stopper ikke å eksistere selv om vi dør, vi betyr svært lite å det store og det hele.

jeg har ingen mening med livet. jeg gjør det beste ut av det bare

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok, ja jeg skjønner. Tror kanskje jeg har formulert meg litt feil. Er kanskje ikke meningen med livet jeg leter etter, men hva vil jeg gjøre ut av livet mitt. Jeg tenker at jeg lever EN gang. Selv om jeg har god jobb, kjæreste, familie ect. så føles det ut som noe mangler. Jeg kjeder meg rett og slett, og ingenting frister meg heller.

Vil jeg dra fra alt jeg har og bosette meg i USA?

Vil jeg leve et A4 liv som alle "naboene i nabolaget"?

Når vil jeg ha barn?

Vil jeg fokusere på trening eller gi faen?

Vil jeg bruke mye penger og fokusere mer på materalistiske ting?

Jeg ANER ikke hva jeg vil.. og tiden bare går videre mens jeg bare sitter her.

ts

Anonym poster: 3f2dea550cffb18ac38cb0f1320eda3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Orakelet

Kanskje lever du en annens historie? Har du noen gang møtt et menneske hvor disse spørsmålene har kunnet flyte fritt- uten fordømmelse - og er du muligens en kunstnersjel som ikke vil alt det her vanlige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er enig at livet blir til det man gjør ut av det selv, men vi har jo så utrolig mange begrensninger. Bla. har vi skole/arbeid man er pliktig å gå på 5 dager i uken, pengene er ikke ubegrenset og alt koster penger, i tillegg har vi et samfunn som sier at vi skal gjøre ditt og oppføre oss datt.

Og til deg som sa jeg må prøve å lete hardere etter f.eks en hobby eller noe som interesserer meg over gjennomsnittet. Jeg har prøvd. Jeg har sittet og grublet i timesvis i måneder. Det er ingenting som er slik WOW! DET VIL JEG GJØRE.

Jeg gleder meg til å reise på en to ukers sydentur i sommer, men det er ikke nok. Det kan ikke være meningen med livet!!

Det er derfor jeg ikke gidder å trene, slik som alle andre gjøre. Jeg ser ingen grunn for å stresse meg i hjel flere dager i uka etter jobb, bare for litt ekstra oppmerksomhet eller for å leve til jeg er 88 år i steden for 85.

Anonym poster: 3f2dea550cffb18ac38cb0f1320eda3c

Ja, dette med å måtte jobbe er jo interessant.

Og så kommer folk til 67 år og vil da ikke gå av. Gammel vane er vond å vende hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ok, ja jeg skjønner. Tror kanskje jeg har formulert meg litt feil. Er kanskje ikke meningen med livet jeg leter etter, men hva vil jeg gjøre ut av livet mitt. Jeg tenker at jeg lever EN gang. Selv om jeg har god jobb, kjæreste, familie ect. så føles det ut som noe mangler. Jeg kjeder meg rett og slett, og ingenting frister meg heller.

Vil jeg dra fra alt jeg har og bosette meg i USA?

Vil jeg leve et A4 liv som alle "naboene i nabolaget"?

Når vil jeg ha barn?

Vil jeg fokusere på trening eller gi faen?

Vil jeg bruke mye penger og fokusere mer på materalistiske ting?

Jeg ANER ikke hva jeg vil.. og tiden bare går videre mens jeg bare sitter her.

ts

Anonym poster: 3f2dea550cffb18ac38cb0f1320eda3c

Et av poengene med å trene er at man får en svak lykkerus i belønning.

Det samme gir visstnok shopping; for de som er spesielt interesserte i det ;)

Mange drikker og ruser seg for å flykte i fra kjedsommeligheten også, men noe smart er det ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en jobb jeg synes er veldig gøy. Det gir meg utfordring, mestring, bryne kreativiteten. Den krevde utdannelse, så det anbefaler jeg. Jeg liker ikke repetisjon, så jeg hadde mistrivdes i en jobb med mye av det. Fordi jeg er sånn, så gjør jeg lite rutineting, jeg går på jobb når jeg er klar, kommer til litt forskjellig tid hver dag. Når jeg trener, så gjør jeg ting jeg synes er gøy. Ballspill, langrenn, dans, gå tur. Jeg går aldri på aerobic fordi jeg synes det er grøsselig kjedelig. Jeg liker å lese gode bøker, være sammen med hyggelige og interessante folk, være ute, osv. Så mitt tips er at du tenker over hva du liker, og så innretter du livet ditt slik at du gjør bevisst ting som gir deg glede (og gjerne også andre), og kutter det som føles meningsløst. Jeg orker ikke bruke tid på folk som er kjedelige og ikke gir meg noe, f.eks. Alt i alt er jeg en glad og fornøyd person. Fordi jeg ikke har masse negative ting som føles som et ork i livet mitt.

Endret av ViljaH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det hadde vært enklere om man ikke hadde så mye? Hvis man har alt man trenger og allikevel kjeder seg så kan man jo hjelpe noen som trenger det, bruke tiden sin på det :)

Anonym poster: c9bf2c4b01ad4b1b432decaade7213f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Jepp livet er noe kjedelig dritt..

Alkohol er med på å hjelpe!



Anonymous poster hash: 38200...a81
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...