Gå til innhold

Aprilis hverdag


Aprilis

Anbefalte innlegg

Så koselig å lese at dere har det så bra! Jeg er helt enig når det gjelder å holde det ryddig og rent hjemme når man går hjemme hele dagen, det er jo et fullstendig umulig prosjekt! :fnise: Men som du sier, det er egentlig sånn det skal være når man lever sammen med barn! 

Jeg hang meg forresten opp i "stiv og støl etter trening". Ærlig talt. Her sitter jeg og har spist min egen vekt i godteri, og så skriver du sånt? :hoho:

(Neida. Du er god du!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den 28.8.2016 at 20.37, lille_frosk skrev:

Så koselig å lese at dere har det så bra! Jeg er helt enig når det gjelder å holde det ryddig og rent hjemme når man går hjemme hele dagen, det er jo et fullstendig umulig prosjekt! :fnise: Men som du sier, det er egentlig sånn det skal være når man lever sammen med barn! 

Jeg hang meg forresten opp i "stiv og støl etter trening". Ærlig talt. Her sitter jeg og har spist min egen vekt i godteri, og så skriver du sånt? :hoho:

(Neida. Du er god du!)

JA, vi har det veldig fint for tiden :nigo:

Jeg prøver så godt jeg kan å trene litt, i alle fall nå målet om 10 000 skritt om dagen. Så i kveld kom jeg meg ut og gikk en lang tur, så da har jeg i alle fall gått nesten 17 000 skritt i dag ;) Men jeg burde egentlig være flinkere til annen trening, men det er noe med å finne tid og overskudd når barna er i seng kl 19.30.

Håper du koste deg med godteriet :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VI har det veldig fint for tiden :hjerte:

Lillesnupp har begynt i ny barnehage og det ser ut til at hun trives. Det har i alle fall gått bra å levere henne, og hun vil ofte ikke hjem med en gang når vi skal dra. Men det tar litt tid for henne å komme inn i gruppa og få venner, men slik er det vel når de andre barna har gått dere en stund. Men vi får jo beskjed fra de ansatte om at hun har vært sammen med/ lekt med andre barn i løpet av dagen, og det er jo bra.

Lille T har også vært til å like de siste ukene :fnise: Hun elsker å være med i barnehagen, for der er det jo så mange andre å få oppmerksomhet fra. Hun gliser fra øre til øre når andre gir henne oppmerksomhet, som igjen fører til at hun får enda mer oppmerksomhet. Så nesten uansett hvor vi drar hører jeg: " FOR en blid unge", "neimen, så blid du er da lille venn" og "så du den blide ungen eller?" :fnise: Lille T synes at det generelt er stas å komme seg utenfor husets fire vegger. Trenger bare å sette henne i vogna og gå ut på lekeplassen en tur, så blir hun stort sett fornøyd når hun er litt sutrete på ettermiddagen :ler:

Ellers så øver hun fortsatt på å komme seg fremover. Det går veldig fort bakover nå, men hun skjønner jo ikke at hun kan bruke det til noe produktivt :bond:

Om noen dager er Lille T allerede seks måneder :overrasket: Synes ikke det er lenge siden vi var på 5 månederskontrollen. Da var hun 6600gram og 63 cm lang. Blir spennende å se hva målene blir nå på onsdag på 6 månederskontrollen. Hun spiser fortsatt bra, men vi har gått fra grøt og over til velling. Hun ble så sint og oppkavet av grøt, men etter vi begynte med velling så storkoser hun seg med maten + at hun får i seg mer mat. I dag tidlig ga jeg henne grøt, og resten av dagen har hun vært sur, grinete og vært vanskelig å legge.  Tror hun har vært sulten ettersom hun ikke fikk velling og fylt opp magen ordentlig i dag tidlig. Resten av dagen har hun ikke ville hatt noe ordentlig med mat. Bare blitt sint og nektet å spise når hun har fått den maten hun pleier å få, så da hun fikk velling i kveld, slukte hun den og sovnet med en gang da jeg la henne :overrasket: Som regel må jeg inn en eller to ganger å gi smokken før hun sovner, men i kveld tror jeg hun var så fornøyd med å få ordentlig mat (etter hennes standard :fnise: ) at hun bare la seg til og nøt livet :ler: 

Ellers har vi begynt på babysvømming, og Lille T elsker det. Plasker, ler og koser seg maks. Er veldig koselig når hun koser, men problemet er at hun tar tak i det hun får tak i (håret eller huden vår) og holder seg fast/ klorer. Og det er såå vondt :grine: Samtidig suger hun seg fast enten i kinnet, haka eller skulderen min når hun koser :ler: 
Og nå, endelig, har hun funnet ut at det å sove er en fin ting :hjerte: Sover to dupper på dagen, en på 40 min og en på 2-3 timer. Sover stort sett hele natta uten mat, med en eller to oppvåkninger hvor jeg må gi henne smokken. De siste nettene har hun våknet en gang mellom 2 og 4 og er våken en times tid hvor hun ligger og skravler med seg selv. Men så lenge hun bare skravler, ikke gråter og sovner igjen, så er det jo greit :) 

Nå er det natta i gården her. :sFun_sleeping:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre - hvordan sov hun tidligere?

Her er jeg midt i en vil-bare-sove-powernaps-periode og håper den vil gli over, men innser det kanskje kan vare lengre enn en periode. Kanskje uker, måneder? Mener broren også begynte å sove veldig bra på dagen rundt 5-6-mndersalderen og håper hun vil finne ut av det innen de neste månedene også. Gjorde du noe for at det skulle skje eller bare løste det seg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pyntestøv skrev:

Kan jeg spørre - hvordan sov hun tidligere?

Her er jeg midt i en vil-bare-sove-powernaps-periode og håper den vil gli over, men innser det kanskje kan vare lengre enn en periode. Kanskje uker, måneder? Mener broren også begynte å sove veldig bra på dagen rundt 5-6-mndersalderen og håper hun vil finne ut av det innen de neste månedene også. Gjorde du noe for at det skulle skje eller bare løste det seg selv?

Før sov hun bare små dupper på 20-30 minutter. Det gjorde hun ganske lenge, men da hun begynte å få mer fast føde og sovingen på natta ble bedre, så har hun også sovet bedre på dagen. Søvn avler søvn ;) 

Vi har vel ikke gjort stort annet enn at vi omsider gikk oss på at vi må være konsekvente på at hun ikke får komme opp av senga når hun våkner på natta, og at hun ikke får komme opp av senga hvis hun har sovet for lite på dagtid. Da går vi bare inn og gir henne smokken, å så sovner hun av seg selv igjen etter noen minutter. Tror mange tar opp barna sine alt for fort når de våkner etter små powernapper på dagtid, i stedet for å prøve å få dem til å sove litt lengre. Vi har i alle fall merket stor forskjell på humøret når hun får sovet nok :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Aprilis skrev:

Før sov hun bare små dupper på 20-30 minutter. Det gjorde hun ganske lenge, men da hun begynte å få mer fast føde og sovingen på natta ble bedre, så har hun også sovet bedre på dagen. Søvn avler søvn ;) 

Vi har vel ikke gjort stort annet enn at vi omsider gikk oss på at vi må være konsekvente på at hun ikke får komme opp av senga når hun våkner på natta, og at hun ikke får komme opp av senga hvis hun har sovet for lite på dagtid. Da går vi bare inn og gir henne smokken, å så sovner hun av seg selv igjen etter noen minutter. Tror mange tar opp barna sine alt for fort når de våkner etter små powernapper på dagtid, i stedet for å prøve å få dem til å sove litt lengre. Vi har i alle fall merket stor forskjell på humøret når hun får sovet nok :) 

Æsj, ikke det svaret jeg ville ha, hehe. Jeg jobber nemlig intenst med å forlenge duppene. I dag klarte jeg det, men krevde trilling. Andre ganger krever det bare litt rugging (det er gode dager). Men, det med søvn avler søvn er jeg enig i for de nettene hun har sovet best (typ, ikke våknet for mat) har hun sovet gjerne 2-3 timer på dagens lengste dupp.

Jeg rir stormen av og håper på bedre tider i horisonten, det går seg sikkert til. Og gjør det ikke det så slutter de en dag med dagduppene også, haha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Pyntestøv skrev:

Æsj, ikke det svaret jeg ville ha, hehe. Jeg jobber nemlig intenst med å forlenge duppene. I dag klarte jeg det, men krevde trilling. Andre ganger krever det bare litt rugging (det er gode dager). Men, det med søvn avler søvn er jeg enig i for de nettene hun har sovet best (typ, ikke våknet for mat) har hun sovet gjerne 2-3 timer på dagens lengste dupp.

Jeg rir stormen av og håper på bedre tider i horisonten, det går seg sikkert til. Og gjør det ikke det så slutter de en dag med dagduppene også, haha.

:ler: sorry for "feil" svar.
Søvn er vanskelig, men man må bare prøve seg frem og finne frem til en løsning som passer for hver enkelt :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemme alene med jentene i kveld, og hei hå for et lydnivå en stund her. Lille T var klar for natta allerede kl 17 ( :overrasket: ), så hun var sutrete og lei frem til hun fikk kveldsmat kl 18. Da storkoste hun seg med velling og sovnet nesten i fanget. Så da jeg la henne i senga kl. 18:30 sloknet hun som en stein. Og Lillesnupp sitt humør går fra høyt til lavt og høyt igjen på sekunder. Det er så slitsomt, og jeg aner virkelig ikke hva vi skal gjøre. Hun er mye sint og lei seg, men uansett hvilke metoder jeg bruker for å få henne til å fortelle/forklare hva som "plager" henne, så vil hun ikke si noe. I stedet så begynner hun å le. Men det er ikke er latter for å provosere meg, men det høres mer ut som om hun ler for å blidgjøre meg eller prøve å hjelpe seg selv til å komme ut av det "vonde". Men jeg tror at mye av dette humøret er en kombinasjon av at hun hadde laaang sommerferie, at Lille T tar mye oppmerksomhet og at Lillesnupp har begynt i ny barnehage. For når Lille T var i seng, så kom Lillesnupp krypende opp i fanget og ville lese 7 (!! :ler: !! ) bøker. Hun kunne liksom ikke komme nært nok og kose nok :hjerte:   

Nå er det litt alenetid før jeg må finne senga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille T har sovet i hele natt :hoppe: Sovnet som en stein kl 18:30 i går og våknet med skravling kl 6 i dag tidlig. Sovingen går bare bedre og bedre og det er så deilig. Nå er det som regel bare å legge henne på kvelden og hun sovner av seg selv innen 5 minutter. Krysser bare fingrene for at det fortsetter slik :jepp: 

I dag har vi vært på 6 mndskontroll på helsestasjonen. Lille T har har blitt 7 kg og 64,5 cm lang,  akkurat på snittet :) Besto legesjekken med glans også :fnise: Snakket med helsesøster om vi kan gi tre grøtmåltider i løpet av dagen, for Lille T begynner å bli lei av brød, og det fører til at hun blir sulten og grinete. Fikk klarsignal om at det er bare å kjøre på med grøt ettersom hun drikker så lite melk. Så i dag har hun fått velling på morgenen, grøt til lunsj, yoghurt, middag og velling til kvelds igjen. Og hun har vært såå blid på ettermiddagen :) 

Lillesnupp har også vært i et helt annet humør i dag. Startet dagen med å si at hun eeeelsket barnehagen. Og hun var også blid og fornøyd da jeg hentet henne og har egentlig vært blid og fornøyd hele ettermiddagen og frem til leggetid :hjerte: Når begge jentene er i det humøret er det også mye lettere å være alene hjemme med dem :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 3 uker senere...

3 måneder siden jeg har skrevet her :overrasket: 3 måneder !?! Hvor blir tiden av egentlig. 

Her har vi det så utrolig fint for tiden :hjerte: Lille T har blitt så stor og det skjer utrolig mye for tiden. Bare i løpet av den siste uken har hun begynt å krabbe, sitte, reise seg opp på knærne og i kveld klarte hun å reise seg opp på beina også :hjerte:  Lille T er stort sett blid og fornøyd, sover hele natta (bortsett fra de siste nettene, men det kommer jeg tilbake til) og er veldig sosial av seg. Hun elsker å være sammen med andre barn, så i løpet av en uke prøver vi å møte barselgruppa, dra til åpen barnehage og benytte oss av barnepassen på treningssenteret. 

Her hjemme står ting litt på hodet for tiden, for vi har håndtverkere som driver og pusser opp badet i 2.etasje. Regner med at de er ferdige i løpet av neste uke. Og det skal bli utrolig godt, for den første uka bodde vi hos svigermor og de andre ukene (som nå har blitt til fire uker tilsammen) har vi måttet bruke badet i kjelleren når vi har vært hjemme.  I tillegg har Lille T måttet sove inne hos oss en periode ettersom de måtte rive veggen mellom hennes rom og badet for at de skulle utvide badet litt. Men nå er hun tilbake på rommet sitt igjen :) Stua vår har vært en blanding av stue, klesskap, vaskerom, lekerom og gang :ler: Men nå kan vi begynne å få litt ting tilbake igjen ettersom den verste og mest støvete jobbesjauen er over :)  Nå i dag kom flisene på gulvet på plass, så nå ser man at det er håp om at det skal bli ferdig :ler: 

På fredag fikk jeg endelig meldt meg inn på treningssenteret. Har tenkt på det lenge, men det er så syyykt dyrt. Nesten 700 kr i måneden :hakeslepp: Og det har jeg ikke råd til nå som jeg skal ha ulønnet permisjon i noen måneder + at jeg er redd for at jeg ikke får brukt senteret så flittig når jeg begynner i jobb igjen. Men forrige uke var det ei på barselgruppa som tipset oss om at de hadde Black Friday-tilbud; gratis trening ut året og 399 kr pr.mnd ut neste år med ett års binding. Det kan jeg gå med på :jepp: Og det som er så fantastisk er at lille T elsker å være på barnepassen (så langt :fnise: ) + at nesten alle på barselgruppa trener der. Så på dagtid er det nesten alltid noen å trene sammen med hvis man ønsker. Hun ene på barselgruppa er utdannet PT, og i går viste hun oss noen enkle og effektive øvelser som vi testet ut. OH MY......jeg er såå stiv og støl i dag :skratte: Men det er så deilig å være i gang med treningen igjen :jepp: Målet er å få bedre kondisjon, litt sterkere i armer og rygg. Vekta er tilbake til der den var før graviditeten, så jeg trener ikke for å gå ned i vekt :) 

Som jeg skrev lengre oppe her, så sover lille T som regel hele natta, men de siste tre kveldene og nettene har det vært minimalt med søvn. Aner ikke hva årsaken er, men har mistenkt både tenner og ørebetennelse. Hun sovner, men våkner igjen hvert 20.min og gråter veldig. I går gråt hun så kroppen ristet, så vi ga henne en paracet. Men den funka ikke mer enn halvannen time. Så til slutt tok jeg henne opp i senga vår. Da var det i alle fall lettere å roe henne når hun først våknet. På dagtid har hun heller ikke villet sove. I går sov hun en time på dagen og i dag sovnet hun til slutt da jeg la henne i vogna og trillet frem og tilbake over stuegulvet :ler: Men hun sov ikke mer enn halvannen time tilsammen. 
Men nå i kveld har hun.....bank i bordet.....sovet greit. Kanskje det hjalp å heve senga enda mer. Krysser fingrene for at det blir litt mer søvn i natt, for nå er kroppen en smule sliten og nummen av for lite søvn :ler: 

I år gleder jeg meg max til advent og jul. Fikk pyntet til advent nå i helga, og det er så koselig med røde gardiner, stjerner i vinduet, adventsstake og levende lys. I morgen skal jeg få hengt opp adventskalenderen til Lillesnupp på veggen også :hjerte: 
VI vet ikke helt hva vi skal i julen enda, men jeg håper at svigermor kommer hit. Hadde vært utrolig koselig å ha jul her hjemme for aller første gang :jepp: 

Nå skal jeg se litt tv før det blir å finne senga :Gjesp: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I natt har lille T sovet godt igjen :hjerte: Men da var det jo selvfølgelig Lillesnupp som våknet tidlig :ler: Hun våknet av en fæl hoste kl 04:45. Hørtes nesten ut som falsk krupp. Men det ga seg da hun kom krypende opp i vår seng. Kjære sto opp og kom seg for en gangs skyld ut av døra og på jobb tidlig. Lillesnupp fikk ikke til å sove mer, så hun så på ipaden mens jeg slumret i 45min. Etter vi sto opp hadde vi en fantastisk morgen. Begge barna var i superhumør, vi kom oss avgårde til barnehagen tidlig nok til at vi kunne fjase og tulle på veien uten å stresse for å rekke frokosten. Og leveringen gikk over all forventning i dag. Så hva har man lært....heller stå opp tidlig så Lillesnupp får god tid på morgenen ut mas :ler: 

I dag har lille T funnet ut at det går an å sove igjen, så jeg har fått spist, lagt sammen klær og begynt å henge opp adventskalenderen til Lillesnupp. Når lille T våkner skal vi kjøre til svigermor og mate katt og fugler ettersom svigermor er i "syden". Å så skal vi kjøpe resten av julegavene. Tenker det er greit å få unna ting nå som det fortsatt ikke er snø, glatt og slaps. Her er det jo fantastisk vær om dagen. Sol og plussgrader :nigo: 

men nå skal jeg slenge beina litt på bordet og la dem ligge der en liten stund :kaffekopp: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

....så var både desember og januar over. Hvor blir det av tiden? 

Her har det skjedd mye og ikke mye :ler: Lille T vokser og utvikler seg i rekordfart. Hun er fortsatt en utadvendt, sosial og blid unge, som sjarmerer alle hun møter med et stort smil, et vink og "ha-det" :ler: Ha-det og Bø er de to ordene hun kan :fnise:  Hun elsker å være med å levere Storesøster i bhg, åpen barnehage og barnepassen på trening. Og det passer meg utmerket at hun vil være med på trening, for da får jeg trent 3-4 ganger i uka. Og det er så fantastisk å ha kommet i gang med treningen på ordentlig igjen. Jeg har plutselig begynt å like trening jeg ikke har likt før: intervaller på mølle og styrke med egen kroppsvekt og kettlebell. Å så er det jo veldig gøy når man merker at man blir sterkere og kan begynne å se antydninger til muskler :)  i morgen skal jeg forhåpentligvis på slyngetrening. Står som nr en i kø, og da er det stor sjanse for at jeg får bli med.

Ellers går dagene i ett. Lille T har hatt en periode med sykdom; fjerde barnesykdommen, forkjølelse og diare. I tillegg har vi slitt litt med soving på både dagtid, kveldstid og natt, men da vi kuttet ned til bare en lur på dagtid, så løsnet det av seg selv. Her var ikke løsningen at søvn avler søvn i alle fall. Lille frøkena her har lakenskrekk, så hun må være besvimelsen nær for å sovne :ler: Men nå sover hun hele natta når hun først har sovnet, så hun sover 18.30/18.45-06:15/06:45, og det må man jo være veeeldig takknemlig for :jepp: 

Kunne ha skrevet så uendelig mye mer, men når man ikke har skrevet i sin egen dagbok på evigheter, så vet man ikke helt hvor man skal begynne. Så får vi se om jeg klarer å følge opp litt bedre her fremover :ler: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Annonse

Klikka meg inn i dagboka di og havnet på en av de første sidene uten å vite om det - så nå var det rett før jeg gratulerte deg med en liten på vei :hoho: Hvordan går det med dere?! 

:klemmer: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.5.2017 den 9.50, Diddles skrev:

Klikka meg inn i dagboka di og havnet på en av de første sidene uten å vite om det - så nå var det rett før jeg gratulerte deg med en liten på vei :hoho: Hvordan går det med dere?! 

:klemmer: 

Hyggelig med besøk 😁

Nei,nei,nei 😱 her blir det ikke flere! 😂

Det går bra med oss. Jeg har begynt i jobb igjen, og det er ....meh 😵 men det er pga at vi er for få folk og barn som trenger litt ekstra, uten at det finnes ressurser. Men sånn er jo bhghverdagen desverre. 

Men ellers er ting veldig bra. Lille T er blitt 14mnd og begynte å gå i går 👏

Har prøvd å skrive her inne mange ganger, men har måtte avbryte. Noe har alltid kommet i veien 😂

På 9.5.2017 den 18.10, mia83 skrev:

:vinke:

:vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

22 timer siden, mia83 skrev:

Tida flyr og de små vokser jammen fort :jepp: 

Ja, helt riktig. Tiden flyr 😵

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, mia83 skrev:

Plutselig har du konfirmant, som jeg har nå snart.. :redd: 

🙈😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...