Gå til innhold

Brukarar med nynorsk som hovudmål lyt skrive nynorsk


Rskre

Anbefalte innlegg

Gjest Animula

Det er vel heller målfolket som anvender en del islandske/norrøne ord.

Dessuden, hvis jeg ikke misoppfattet alt under mine to islandsopphold, udtaler islendingene ordet "eg" som ordet "jeg" på bokmål....

Nå husker jeg for lite av norrønt, men kan ikke nynorsk og islandsk ha likhetstrekk fordi det var vestlendingene som populerte Island og fordi Ivar Aasen brukte mye 'vestlandsspråk' når han satt sammen nynorsken?

Farfaren min var forøvrig en av de som kjempet for samnorsk. Kanskje bra det aldri ble noe av, men jeg forstår poenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Animula

Nynorsk er et stort språklig eksperiment, men språk vil alltid utvikle seg organisk rundt eller ved siden av skriftspråket. Og siden Ivar ikke tok seg en tur til de nordligste fylkene så er det heller ikke et fullstendig norsk eksperiment. Hadde fjellene vært lavere, befolkningen tettere og større så ville vi kanskje ikke hatt så mange ulike dialekter i dette landet her, men denne mekanismen er neppe unik for Norge. Språk utvikler seg overalt og hele tiden.

Og hvor store må forskjellene på dialektene være før vi snakker om ulike språk istedet for ulike dialekter? Mon tror det kunstige i nynorsk vil føre til dets forfall. Kanskje vi får flere dialekter i skrift i stedet til slutt? For dialektene snakkes jo hele tiden, ordene brukes sammen uten at et menneske alene har konstruert de.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

rigsmål er verre enn nynorsk!!!!

nb: jeg synes ikke nynorsk er såååå ille.

Anonym poster: ca671923af8986e85292ccb37410ce39

riksmål er vakkert og poetisk. Nynorsk passer for folk som er bønder og kler seg i klær fra felleskjøpet.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Det er fristande å skrive noko her,BettyBoop, men eg veljer å ikkje gå ned på ditt nivå.

jeg har rett, jeg har bodd på en nynorskplass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg har rett, jeg har bodd på en nynorskplass

Å sei at ein "nynorskplass" er ein stad der folk går i Felleskjøpet-klede er som å sei at det berre er voldtektsmenn i Oslo... Det er ikkje ofte det går ann å ta alle under ein kam.
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

riksmål er vakkert og poetisk. Nynorsk passer for folk som er bønder og kler seg i klær fra felleskjøpet.

bokmål er bra!!

Anonym poster: ca671923af8986e85292ccb37410ce39

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Å sei at ein "nynorskplass" er ein stad der folk går i Felleskjøpet-klede er som å sei at det berre er voldtektsmenn i Oslo... Det er ikkje ofte det går ann å ta alle under ein kam.

næmen så fryktelig hårsår da
Lenke til kommentar
Del på andre sider

næmen så fryktelig hårsår da

Tullprat. Du veit vel at rikdomen til Noreg er tufta på arbeidet til nynorskfolket? Samtlege fattige kommunar nyttar bokmål.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det gjorde vi ikke. det språket lignet islandsk

Norrønt hadde mykje til felles med dagens islandsk, ja. Men poenget var vel at nynorsk ligg nærmare både norrønt og islandsk, enn kva bokmål gjer.

jeg syns det er flott. nynorsk burde utryddes. Er vanskelig nok for utlendinger å lære norsk om de ikke skal måtte bli forvirra av nynorsken

Det er i alle fall eit dårleg argument. Det er då ikkje vanskelegare å lære nynorsk enn å lære bokmål, når ein ikkje kan språka frå før. Det vert som å seie at det er enklare å lære britisk engelsk enn amerikansk engelsk.

nynorsk miniordbok, bokmål -nynorsk:

pizza: kjøttlefse!

briller: sjåglas!

flere eksempler på helteite ord på nynorsk?!?

Anonym poster: ca671923af8986e85292ccb37410ce39

Det der er berre tull, korkje kjøttlefse eller sjåglas er ord i nynorskordboka. Ein skriv både briller og pizza på nynorsk.

Når det gjeld kva som er autentisk, er vel eigentleg ingen språk dét? Alle språk vert jo påverka av andre språk, og generelt av tidas tann, og endrar seg.

Endret av imli
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

riksmål er vakkert og poetisk. Nynorsk passer for folk som er bønder og kler seg i klær fra felleskjøpet.

Kvifor driv du å kritiserar nynorsken slik? Kvifor er det så viktig for deg å få slengt mest mogleg dritt om nynorsk?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bokmål: Fagarbeidere

Nynorsk: Fagarbeidarar

Bokmål: Sjalu

Nynorsk: Svartsjuk (svartedauden??)

Bokmål: Kjærlighet på pinne

Nynorsk: hugleik på staur

Gi plusser om du synes bokmål høres penere ut :))

Anonym poster: 41ede41490d2c5886a355a687e63e233

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svartsjuk er jo eit mykje venare ord enn sjalu, og kva er gale med fagarbeidarar? Det siste dømet er berre tullprat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest BettyBoop

Svartsjuk er jo eit mykje venare ord enn sjalu, og kva er gale med fagarbeidarar? Det siste dømet er berre tullprat.

svartsjuk? Er ikke det svensk? Dessuten høres det ut som en sykdom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Kvifor driv du å kritiserar nynorsken slik? Kvifor er det så viktig for deg å få slengt mest mogleg dritt om nynorsk?

herregud det var spøkefullt sagt. Drit i å bli så fornærma da.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

svartsjuk? Er ikke det svensk? Dessuten høres det ut som en sykdom

Er ikkje sjalusi ein slags sjukdom då?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Kvifor driv du å kritiserar nynorsken slik? Kvifor er det så viktig for deg å få slengt mest mogleg dritt om nynorsk?

Alle har lært nynorsk på skulen. Eg trur dei som snakkar stygt om nynorsk, ikkje gadd å fylgja med i timane. Flaut kan hende å vedgå at dei har vore late. Då er det lettare å gjera narr både av målet og folk som nyttar det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...