Gå til innhold

Tråden for oss som søker jobb...


MissStiles

Anbefalte innlegg

On 3/15/2018 at 10:24 PM, AnonymBruker said:

Da jeg var nyutdannet lærer, fikk jeg råd om å ta et årsvikariat i gokk før jeg skulle søke på årsvikariat hjemme da jeg fikk avslag etter jobbintervju (hjemme er ikke akkurat verdens navle heller).

Så fikk jeg jobb i gokk, og her er jeg på mitt andre år. Det er så langt hjemmefra at jeg må ta to-tre fly hvis jeg skal hjem. Jeg flyttet fra familien min, vennene mine og kjæresten min, og jeg kjente ingen her. Alle jeg har blitt bedre kjent med har enten blitt gravide i løpet av året og forsvunnet, eller så har de små barn så det er vanskelig å finne på noe utenfor jobb. Jeg trives godt på jobb og alt det der, men jeg ønsker å bo nærmere de jeg faktisk er glad i, og ha et sosialt liv. De som bor her har jo sine egne nettverk.

Jeg har sendt søknad til hjemkommunen min, og alle kommunene rundt der uten å ha hørt noe. Etter søknadsfristen hadde gått ut sendte jeg mail direkte til rektorene for å høre hvordan de ligger an i ansettelsesprosessen, og spurt om de trenger en realfagslærer. De fleste svarer at fagene mine er dekket, eller skal at de skal "gi beskjed hvis det dukker opp noe". Jeg har hele tiden fått høre at det er mangel på sånne som meg, spesielt naturfagskompetanse. Så nå får jeg bare vente på om de resterende kommunene lyser ut noe. Det er så håpløst frustrerende!

Jeg har kompetanse til å undervise på ungdomstrinn og VGS, og jeg føler meg ganske god på det. Jeg fikk flere jobbintervju da jeg var uerfaren enn nå, og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Selv om jeg har hele livet mitt foran meg, har jeg ikke lyst å kaste bort 20-årene mine på å være alene store deler av dagene.

Anonymkode: 1e148...90f

Jeg er i AKKURAT samme båt. Er også lærer og flyttet langt hjemmefra. Nå har jeg imidlertid fått nok. Jeg er masse alene, og pendler til familie, venner og kjæreste hver helg og ferie. Livet står på vent. Kjenner meg deprimert . Det har begynt å gå utover jobben fordi jeg er mye psykisk sliten. 

Jeg har sagt opp jobben og flytter hjem igjen til sommeren. Jeg har ikke fått noe ny jobb, men jeg kjenner at jeg ikke bryr meg. Jeg har uansett nok sparepenger til å gå arb.ledig en periode. Har også søkt på studier, bygge på med et fag. 

Når jeg flytter hjem igjen, om jeg ikke får jobb, så skal jeg ringe litt rundt og spørre etter ringevikar-jobber. Greit å få foten innafor. 

Noen mener at det er dumt av meg, at jeg bør bli pga jobben. Men kjæresten vil ikke bo her, og ikke vil jeg heller. Han får bare litt ekstra reisevei til jobben når vi flytter sammen i hjembyen. Både han og jeg har venner der. Og etter hvert ønsker vi barn, og vil være nærme slekt og familie. En av oss hadde måttet si opp jobben uansett. Skulle han flyttet hit, hadde han måttet finne seg en jobb her. 

Det er trist hvis det skal være sånn at man i Norge må ha avstandsforhold som voksen pga jobb. Vi frykter at evt barn må bli født inn i et avstandsforhold mellom foreldrene også. Vet at det ikke er en menneskerett å få barn haha.. Men hvor vanskelig skal det være å få til et vanlig A4-liv her i landet? Så jeg tenker at bare jeg er aktiv i jobbsøkingen så vil det ordne seg etter hvert. 

Det er skummelt, jeg gruer meg også litt til å flytte fordi jeg ikke har fått ny jobb, og jeg vet ikke når jeg vil få det. Ikke noe morsom situasjon. Men jeg orker ikke mer.

 

Anonymkode: a039c...582

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg sa opp jobben min for en måned siden og det kan se ut som det var det som trengtes for at ting skulle løsne for min del. Jeg fikk beskjed på fredag om at jeg var innstilt som nr 1 før lista skulle gjennom innstillingsrådet, så nå går jeg bare rundt og venter på en ny telefon :) Skal jo ikke sprette champagneflaska før jeg har signert, men man lever i troa. Det tok nesten 2 år, ca 100 søknader og ca 25 intervjuer. Vært innstilt som nr to 6 ganger.  Ser lyst på å få tilbake hverdagen og at det kanskje endelig blir slutt på pendlinga.

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎02‎.‎03‎.‎2018 den 14.25, AnonymBruker skrev:

Søkte nettopp på en førstelektorstilling og tenkte å søke på en tilsvarende ved en annen skole. Har aldri søkt jobb i akademia tidligere, men basert det du sier, er det vel ikke sikkert jeg hører noe i det hele tatt.....  Jeg tror ikke jeg kan tenke meg en doktorgrad selv, siden alle phd studentene jeg har snakket med er veldig opptatte og i utlandet støtt og stadig (vi har små barn).

Hva slags stillinger søker du/har du søkt? Er grunnen til at det er så vanskelig å få jobb i akademia at det er få stillinger og veldig mange søkere? 

 

Trish

Anonymkode: d2372...a63

Meg igjen..nå har endelig den utvidede søknadsfristen også gått ut, så da regner jeg med å få en avgjørelse på om jeg enten er med videre i prosessen eller ute allerede i løpet av kort tid. For meg er dette drømmejobben, så er veldig spent og har vært en skikkelig tålmodighetsprøve å gå å vente, når de utvidet søknadsfristen med 2 uker. Søker litt korte vikariater i tillegg, siden det ikke er oppstart i denne jobben før i august. Hvor mange jobbsøknader sender dere andre ut om dagen forresten? Jeg prøver å få til minst 2 om dagen.

~Trish~

Anonymkode: d2372...a63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Meg igjen..nå har endelig den utvidede søknadsfristen også gått ut, så da regner jeg med å få en avgjørelse på om jeg enten er med videre i prosessen eller ute allerede i løpet av kort tid. For meg er dette drømmejobben, så er veldig spent og har vært en skikkelig tålmodighetsprøve å gå å vente, når de utvidet søknadsfristen med 2 uker. Søker litt korte vikariater i tillegg, siden det ikke er oppstart i denne jobben før i august. Hvor mange jobbsøknader sender dere andre ut om dagen forresten? Jeg prøver å få til minst 2 om dagen.

~Trish~

Anonymkode: d2372...a63

Lykke til! For å være ærlig har jeg bare søkt på en eneste jobb etter jul. Det er litt begrenset hva jeg kan søke på, med svært høy, men litt smal kompetanse, og når jeg bor i en mindre by og vi ikke tenker å flytte... har intervju på en ikke utlyst jobb denne uka, det er den jeg helst vil ha (og tror sannsynligheten for at jeg får den er ganske stor, men man vet jo aldri... får jeg den ikke, må jeg ta en stor runde med diverse kontakter).

Anonymkode: 032ab...eca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååh, the waiting game... ringer de? ringer de ikke? blir gal. iløpet av uka ja.. mandag? nei. da tenker jeg at løpet er kjørt 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lykke til! For å være ærlig har jeg bare søkt på en eneste jobb etter jul. Det er litt begrenset hva jeg kan søke på, med svært høy, men litt smal kompetanse, og når jeg bor i en mindre by og vi ikke tenker å flytte... har intervju på en ikke utlyst jobb denne uka, det er den jeg helst vil ha (og tror sannsynligheten for at jeg får den er ganske stor, men man vet jo aldri... får jeg den ikke, må jeg ta en stor runde med diverse kontakter).

Anonymkode: 032ab...eca

Har også søkt for lite og for smalt. Har egentlig ganske allsidig bakgrunn, men så vil en jo helst ha noe som passer best med resten av livet også ;). Taper imidlertid for mye penger på å ikke jobbe i lengden, så har økt aktiviteten en del i det siste.

Lykke til du også! Jeg søker mest gjennom utlyste stillinger, har alltid funka fint for meg før. 
 

~Trish~

 

Anonymkode: d2372...a63

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Wohooo, tror jeg har fått jobb!
De ringte på fredag, to uker etter intervju (altså to uker med masse nervepirrende venting), og sa at jeg var innstilt til jobben. Min kontakt "venter bare på noen signaturer fra HR" så får jeg tilsendt kontrakten. Da har jeg vel fått jobben?

Det er egentlig helt, helt perfekt! Deltidsjobb nå og fulltid i sommer.
Det eneste problemet mitt er at det kun er et engasjement til midten av august, og jeg vet ikke hvordan mulighetene er for å fortsette samme sted/i samme departement som jeg jo helst vil. I mellomtiden får jeg vel se etter noen jobber med oppstart ved engasjementets slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.03.2018 г. den 22.28, AnonymBruker skrev:

Hvordan går det med dere som ikke har noen utdanning, og har relativt lite jobb-erfaring? Jeg sitter med en ganske snever CV, gruer meg til å søke jobb igjen til høsten etter permisjon. Har ett år helsefag, studiekompetanse, og ca 2års butikk erfaring.. i en alder av 27 :plystre:  Føler at alle steder må man ha bil, lappen, kurs i ditt og datt, 5 års erfaring, bachelor, utdanning i alt mulig, osv osv... Føler jeg stiller nederst i alle bunker av søknader. 

Har NAV hjulpet dere i prosessen? Isåfall, med hva? 

Anonymkode: e767e...819

NAV har ikke hjulpet meg med noe. Blir 27 i år og har ikke høyere utdanning, flere års jobberfaring og "fyll" på CV-en (annet enn truckfører- og anleggsmaskinførerbevis, førerkort + bil). 

Vi er nesten like! ;) 

Det jeg har gjort er å tenke litt annerledes, og søkt på jobber som vanligvis er mannsdominerte - lager, gjenvinning, drift. Var også på et intervju for prosessarbeider i betongindustrien, men tror det blir for tungt. Da er det viktig å få fram interessen på CVen. Noen sånne "mannejobber" er så klart umulige, med erfaring, førerkort klasse C+E, ADK, fagbrev osv. 

Først håpet jeg NAV kunne hjelpe, men 1) de er ikke særlige villige til å hjelpe fordi jeg hadde ikke vært jobbsøker lenge og 2)  jeg er redd jeg havner i praksisplass og aldri kommer meg videre. 

Føler ofte at jeg "må" ta høyere utdanning, men jeg ville jobbe, ikke lese. 

Hvis du får førerkort og bil hjelper dette mye - hva tenker du om dette?

 

Anonymkode: 90e97...661

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Pottah skrev:

Wohooo, tror jeg har fått jobb!
De ringte på fredag, to uker etter intervju (altså to uker med masse nervepirrende venting), og sa at jeg var innstilt til jobben. Min kontakt "venter bare på noen signaturer fra HR" så får jeg tilsendt kontrakten. Da har jeg vel fått jobben?

Det er egentlig helt, helt perfekt! Deltidsjobb nå og fulltid i sommer.
Det eneste problemet mitt er at det kun er et engasjement til midten av august, og jeg vet ikke hvordan mulighetene er for å fortsette samme sted/i samme departement som jeg jo helst vil. I mellomtiden får jeg vel se etter noen jobber med oppstart ved engasjementets slutt.

Håper du har fått jobb:) 

Anonymkode: 90e97...661

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har også søkt for lite og for smalt. Har egentlig ganske allsidig bakgrunn, men så vil en jo helst ha noe som passer best med resten av livet også ;). Taper imidlertid for mye penger på å ikke jobbe i lengden, så har økt aktiviteten en del i det siste.

Lykke til du også! Jeg søker mest gjennom utlyste stillinger, har alltid funka fint for meg før. 
 

~Trish~

 

Anonymkode: d2372...a63

Jeg er hjemme med barn dette halvåret uansett, så jeg har liksom ikke stresset med den jobbsøkingen. Men hvis det skjærer seg med det intervjuet jeg skal på denne uka, da må jeg skjerpe meg... 

Anonymkode: 032ab...eca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Pottah skrev:

Wohooo, tror jeg har fått jobb!
De ringte på fredag, to uker etter intervju (altså to uker med masse nervepirrende venting), og sa at jeg var innstilt til jobben. Min kontakt "venter bare på noen signaturer fra HR" så får jeg tilsendt kontrakten. Da har jeg vel fått jobben?

Det er egentlig helt, helt perfekt! Deltidsjobb nå og fulltid i sommer.
Det eneste problemet mitt er at det kun er et engasjement til midten av august, og jeg vet ikke hvordan mulighetene er for å fortsette samme sted/i samme departement som jeg jo helst vil. I mellomtiden får jeg vel se etter noen jobber med oppstart ved engasjementets slutt.

Høres jo veldig lovende ut, våger meg på å gratulere!

Anonymkode: 032ab...eca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag, og stadig ingen telefon.... Når de sier iløpet av uka så føler jeg at etter onsdag så er slaget tapt. Jeg er så jævlig lei av jobben min. Jobber kun kvelder og helger og har et barn og en mann hjemme jeg aldri ser. Faen altså, denne jobben var jo min 😦

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, missdior skrev:

Onsdag, og stadig ingen telefon.... Når de sier iløpet av uka så føler jeg at etter onsdag så er slaget tapt. Jeg er så jævlig lei av jobben min. Jobber kun kvelder og helger og har et barn og en mann hjemme jeg aldri ser. Faen altså, denne jobben var jo min 😦

Jeg fikk beskjed om innen onsdag, så da onsdag var kommet og klokka var 15, så ringte jeg for å høre om hvordan de lå an. Noen vil kanskje synes at det er litt masete, men det er første gang jeg ringer de og synes forøvrig at de har en plikt til å gi en oppdatering dersom de ikke klarer å holde tidsskjemaet. I det minste ikke si at man skal høre noe innen da og da hvis man ikke er helt sikker på at man faktisk har et svar til da. 

Anywho. De var i det tilfellet noe forsinket, men jeg venter pr nå på tilbudet da det er HR som håndterer denne biten. Ikke gi opp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Håper du har fått jobb:) 

Anonymkode: 90e97...661

 

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Høres jo veldig lovende ut, våger meg på å gratulere!

Anonymkode: 032ab...eca

Tusen takk! Et formelt jobbtilbud og kontrakt kom på mail så da er det i boks!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fashionistaen skrev:

Da har jeg sagt opp deltidsjobben min som jeg har hatt nå i nesten fire år. Fikk drømmejobben for en student der jeg skal hjelpe til med å revidere en fagbok for bachelorstudenter som jeg selv har brukt. Føler jobben er relevant og spennende. I tillegg har jeg mulighet til å jobbe fra utlandet, noe som er bra da jeg flytter utenlands fra høsten. Jeg får også ha jobben til jeg er ferdig som masterstudent. Er skikkelig glad nå :D 

Så spennende! Hva skal du studere? Og hvor flytter du?

Anonymkode: 561c7...e0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ferdig med høyere utdanning nå til sommeren, og har enda ikke klart å skaffe jobb. Er ikke så interessert i de bedriftene som ligger ute nå, så lurer på om det er innafor å sende åpen søknad til de bedriftene jeg ønsker å jobbe for? Hva skal jeg skrive på mailen i såfall ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Xmir skrev:

Da har jeg mottatt og signert arbeidsavtale. Hurra :D
Starter medio august.

Gratulerer! Hva slags jobb? Nå kan du ha en lang ferie:)

Anonymkode: 561c7...e0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.3.2018 den 22.24, AnonymBruker skrev:

Da jeg var nyutdannet lærer, fikk jeg råd om å ta et årsvikariat i gokk før jeg skulle søke på årsvikariat hjemme da jeg fikk avslag etter jobbintervju (hjemme er ikke akkurat verdens navle heller).

Så fikk jeg jobb i gokk, og her er jeg på mitt andre år. Det er så langt hjemmefra at jeg må ta to-tre fly hvis jeg skal hjem. Jeg flyttet fra familien min, vennene mine og kjæresten min, og jeg kjente ingen her. Alle jeg har blitt bedre kjent med har enten blitt gravide i løpet av året og forsvunnet, eller så har de små barn så det er vanskelig å finne på noe utenfor jobb. Jeg trives godt på jobb og alt det der, men jeg ønsker å bo nærmere de jeg faktisk er glad i, og ha et sosialt liv. De som bor her har jo sine egne nettverk.

Jeg har sendt søknad til hjemkommunen min, og alle kommunene rundt der uten å ha hørt noe. Etter søknadsfristen hadde gått ut sendte jeg mail direkte til rektorene for å høre hvordan de ligger an i ansettelsesprosessen, og spurt om de trenger en realfagslærer. De fleste svarer at fagene mine er dekket, eller skal at de skal "gi beskjed hvis det dukker opp noe". Jeg har hele tiden fått høre at det er mangel på sånne som meg, spesielt naturfagskompetanse. Så nå får jeg bare vente på om de resterende kommunene lyser ut noe. Det er så håpløst frustrerende!

Jeg har kompetanse til å undervise på ungdomstrinn og VGS, og jeg føler meg ganske god på det. Jeg fikk flere jobbintervju da jeg var uerfaren enn nå, og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Selv om jeg har hele livet mitt foran meg, har jeg ikke lyst å kaste bort 20-årene mine på å være alene store deler av dagene.

Anonymkode: 1e148...90f

En god start vil kanskje å være så nedlatende overfor stedet du jobber på... Innlegget ditt oser av forakt mot stedet du så pent kaller "gokk". Et sted menneskene som bor der har som sitt hjem, mange av dem trolig sin oppvekst.

Reality check: Ja, livet går ikke alltid som planlagt, nei.

Til slutt har det en tendens til å ordne seg, og jeg tror man har igjen for å være litt ydmyk overfor egen situasjon.

Tenk heller på at du er ung og frisk, og at du får erfaring i "gokk". Det kommer til å bli et skrikende behov etter lærere fremover, så det kommer til å bli muligheter.

Anonymkode: 07550...697

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...