Gå til innhold

Tråden for oss som søker jobb...


MissStiles

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Driver å søker jobb, har søkt aktivt i et par måneder. på cv'n har jeg ikke voldsomt mye arbeidserfaring føler jeg:( har har flere engasjement som lærer, og jobbet 1 år som frivillig i utlandet. Har også en bachelor og mastergrad fra studier i utlandet. Strever så med å finne jobber som passer, har studert internasjonele studier, handel og økonomi.  har søkt og søkt men ingen napp, og ingen intervju en gang. bor hjemme hos foreldre nå, og de mener bestemt at "det er jo bare å ringe" ...har  gjort det, i noen tilfeller, for å spørre om noe ang. stillingen, men følte ikke at det ble så godt motatt.  Var jeg bare uheldig, eller er det oppskrytt at det å ringe hjelper veldig for å komme inn på intervju?

Anonymkode: 266e7...7aa

Jeg er også veldig usikker mtp dette. Noen mener det er positivt, andre mener det vil oppfattes som mas. Ikke lett...

Anonymkode: 38faf...132

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er også veldig usikker mtp dette. Noen mener det er positivt, andre mener det vil oppfattes som mas. Ikke lett...

Anonymkode: 38faf...132

Hvorvidt man skal ringe før man leverer en søknad er vel ikke noe fasitsvar på. Jeg føler det kommer litt an på jobbannonsen. Dersom den der ullent formulert, eller veldig knapp med opplysninger, tror jeg det er positivt /evt nøytralt at man ringer og forhører seg mer om stillingen. Dersom det er en grei og veldig informativ annonse kan det vel slå motsatt ut. I noen annonser står det "mer informasjon gis ved å kontakte navn xxxx", da åpner de liksom for at folk tar kontakt. Andre har mer "søknad sendes innen dato til navn", da er det ikke like opplagt at de inviterer til spørsmål.

Jeg har hatt 4 jobber hittil. Ringte på forhånd på 3 av dem, følte det var utelukkende positivt.

 

Man må ha forberedt seg litt da, ikke bare ringe for å tomprate. Ha noen "ordentlige" spørsmål som går på det faglige, evt "hvor mange er det i bedriften som jobber innen dette feltet". IKKE spør om lønn eller arbeidstid/goder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Driver å søker jobb, har søkt aktivt i et par måneder. på cv'n har jeg ikke voldsomt mye arbeidserfaring føler jeg:( har har flere engasjement som lærer, og jobbet 1 år som frivillig i utlandet. Har også en bachelor og mastergrad fra studier i utlandet. Strever så med å finne jobber som passer, har studert internasjonele studier, handel og økonomi.  har søkt og søkt men ingen napp, og ingen intervju en gang. bor hjemme hos foreldre nå, og de mener bestemt at "det er jo bare å ringe" ...har  gjort det, i noen tilfeller, for å spørre om noe ang. stillingen, men følte ikke at det ble så godt motatt.  Var jeg bare uheldig, eller er det oppskrytt at det å ringe hjelper veldig for å komme inn på intervju?

Anonymkode: 266e7...7aa

Om du har noen relevante spørsmål, som du ikke får svar på i annonseteksten, så kan du ringe. Ellers vil det fort bli oppfattet som masing og kan få motsatt effekt av hva du ønsker, og de av den grunn lar være å kalle deg inn til intervju.

Anonymkode: b2955...695

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shit, da er jeg tilbake her.... 

Jeg er nyutdannet og fikk meg en 100% fast jobb i sommer. Jeg flyttet ett godt stykke fra venner, familie og kjæreste til denne jobben jeg trodde var fantastisk. Sjefene er hyggelige og lovte meg god opplæring og hyggelig arbeidsmiljø. Det jeg fikk var en gjeng med sinte og miserable menn som kollegaer. De kjefter, smeller og sier ofte bare "opptatt" til meg eller lar være å svare meg. Jobben er vell mer stressende og frustrerende enn jeg trodde å. Det er enten en grei dag eller bare kaos. Sjefen sier bare at de er stresset og han kan gå i rundt oss smilende selv om en mann klikker helt i tlf eller på en kollega.. Hvordan kan noen klare å fokusere i ett åpent landskap med bare roping og kjefting?

Jaja lønna er ihvertfall bra da :P

Anonymkode: 52e4f...86d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal på jobb intervju i morgen og er ganske nervøs :unsure: Ble ringt i dag og bedt om å komme allerede i morgen, så ble veldig kort varsel. Prøver å forberede meg så godt jeg kan. Han hørtes veldig hyggelig ut da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Alexis skrev:

Skal på jobb intervju i morgen og er ganske nervøs :unsure: Ble ringt i dag og bedt om å komme allerede i morgen, så ble veldig kort varsel. Prøver å forberede meg så godt jeg kan. Han hørtes veldig hyggelig ut da :)

Lykke til :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 timer siden, Polly Ester skrev:

Lykke til :) 

Tusen  takk :) Det ble desverre ikke jeg som fikk jobben, men er jo bra å få komme på intervju også 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Alexis skrev:

Tusen  takk :) Det ble desverre ikke jeg som fikk jobben, men er jo bra å få komme på intervju også 

Ja, da har man kommet seg gjennom en ganske stor bunke med søkere som regel, så det er veldig bra å komme så langt som til et intervju. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

1,5 mnd siden endt utdannelse. Jeg har vært i kontakt med alle lakkverkstedene i byen her. Alle har vært så optimistisk. "Ja, jeg har to praktikanter akkurat nå, men han ene er ferdig om en uke." "Deg har jeg hørt så mye bra om, så deg skal jeg ikke la gli mellom fingrene. Tenk ut en lønn du, så ringer jeg deg snart"

Om dere ikke har mulighet til å ansette noen for øyeblikket, så vær så vennlig å si det! Ikke la det blusse opp et håp, og la søkeren vente 1,5 mnd uten å høre noe mer. Ikke be vedkommende tenke ut lønn. Ikke si at du ringer snart opp igjen.

Faen jeg blir forbanna og frustrert! 

Og så fikk man høre fra alle under studietiden at man er garantert jobb, man får jobb på dagen. Bullshit!

Nå har jeg i tillegg søkt på alt fra burgerflipper til vasker.

Endret av Libertas
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Libertas skrev:

1,5 mnd siden endt utdannelse. Jeg har vært i kontakt med alle lakkverkstedene i byen her. Alle har vært så optimistisk. "Ja, jeg har to praktikanter akkurat nå, men han ene er ferdig om en uke." "Deg har jeg hørt så mye bra om, så deg skal jeg ikke la gli mellom fingrene. Tenk ut en lønn du, så ringer jeg deg snart"

Om dere ikke har mulighet til å ansette noen for øyeblikket, så vær så vennlig å si det! Ikke la det blusse opp et håp, og la søkeren vente 1,5 mnd uten å høre noe mer. Ikke be vedkommende tenke ut lønn. Ikke si at du ringer snart opp igjen.

Faen jeg blir forbanna og frustrert! 

Og så fikk man høre fra alle under studietiden at man er garantert jobb, man får jobb på dagen. Bullshit!

Nå har jeg i tillegg søkt på alt fra burgerflipper til vasker.

Hva er du utdannet som?

Anonymkode: 561c7...e0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble ferdig med bachelorutdanningen i midten av juni, og har vel foreløpig søkt på 40-50 jobber. Har ikke kommet så langt som til intervju engang, og kjenner at jeg begynner å ta avslagene personlig :dry: Synes at hverdagen begynner å bli rimelig tøff, når man ikke har noe å gå til (utenom pcen for å tråle etter flere stillingsannonser), så jeg har startet på dansekurs :fnise: Tar også opp et par fag fra utdanningen jeg ønsker å forbedre mens jeg venter.. 

 

Anonymkode: 48c9c...b12

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sååå lei av alle jobbene som kun er utlyst for syns skyld.. Har søkt 30-40 jobber, iløpet av de siste 8-9 månedene. I ca. halvparten av dem har jeg fått svar dagen etter eller et par dager etter søknadsfristens utløp at stillingen allerede er besatt. Ikke kommet så langt som til intervju engang på disse månedene... 

Anonymkode: 5281d...b29

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei dere!

Er arbeidssøker og har endelig fått telefon om å komme på intervju til en jobb jeg virkelig kunne tenkt meg. 

Til dere som har vært på intervju: hvilke spørsmål fikk dere, og har dere bitt dere merke i noen spørsmål som har gått igjen i flere ulike intervjuer? 

Ellers tusen takk til alle tips og trips dere kan bidra med :) Har veldig lyst å forberede meg godt slik at jeg har så gode sjanser som mulig :) 

 

Anonymkode: 9d689...f79

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei dere!

Er arbeidssøker og har endelig fått telefon om å komme på intervju til en jobb jeg virkelig kunne tenkt meg. 

Til dere som har vært på intervju: hvilke spørsmål fikk dere, og har dere bitt dere merke i noen spørsmål som har gått igjen i flere ulike intervjuer? 

Ellers tusen takk til alle tips og trips dere kan bidra med :) Har veldig lyst å forberede meg godt slik at jeg har så gode sjanser som mulig :) 

 

Anonymkode: 9d689...f79

Google «behavioural job interview» og så får du opp typiske spørsmål som ihvertfall jeg har blitt stilt.

Gjengangere:

- Hvordan jobber du i team?

- Hvordan jobber du alene?

- Hvordan takler du tilbakemeldinger?

- Hva gjør du hvis du er uenig i en tilbakemelding du får?

- Hva er du mest stolt av?

- Har du et forbilde?

- Hvordan jobber du under press?

tenk på hva som kreves av den konkrete jobben- må du jobbe under press? I team? Er det korte tidsfrister? Krever jobben at du er utadvendt? Kreativ? Det er det de tar utgangspunkt i når de stiller spørsmål. 

Ellers bør du ha tenkt på noen eksempler fra tidligere jobber som du kan illustrere med, for eksempel hvis du har vært uenig i en tilbakemelding du fikk og hvordan du taklet det. Generelt er det bra hvis du kan svare med et eksempel :) 

Husk å forbered noen glupe spørsmål- de elsker å snakke om seg selv! Og selv om du stiller spørsmål underveis bør du alltid, alltid spare ett eller to spørsmål til slutt- typisk når de spør «er det noe annet du har lyst til å spørre om?». Det er bra å unngå å si «nei», selv om det heller ikke er noen krise :)

Anonymkode: 03815...060

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Google «behavioural job interview» og så får du opp typiske spørsmål som ihvertfall jeg har blitt stilt.

Gjengangere:

- Hvordan jobber du i team?

- Hvordan jobber du alene?

- Hvordan takler du tilbakemeldinger?

- Hva gjør du hvis du er uenig i en tilbakemelding du får?

- Hva er du mest stolt av?

- Har du et forbilde?

- Hvordan jobber du under press?

tenk på hva som kreves av den konkrete jobben- må du jobbe under press? I team? Er det korte tidsfrister? Krever jobben at du er utadvendt? Kreativ? Det er det de tar utgangspunkt i når de stiller spørsmål. 

Ellers bør du ha tenkt på noen eksempler fra tidligere jobber som du kan illustrere med, for eksempel hvis du har vært uenig i en tilbakemelding du fikk og hvordan du taklet det. Generelt er det bra hvis du kan svare med et eksempel :) 

Husk å forbered noen glupe spørsmål- de elsker å snakke om seg selv! Og selv om du stiller spørsmål underveis bør du alltid, alltid spare ett eller to spørsmål til slutt- typisk når de spør «er det noe annet du har lyst til å spørre om?». Det er bra å unngå å si «nei», selv om det heller ikke er noen krise :)

Anonymkode: 03815...060

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og ikke minst- gratulerer med intervju og masse lykke til! :)

Anonymkode: 03815...060

Tusen, tusen takk! Her var det utrolig mye som var nyttig informasjon for meg :):) 

Skal i intervjuet i neste uke, og hadde tenkt å sette av store deler av dagen i morgen til å sette meg inn bedriften og Google litt, men her hjalp du meg utrolig mye på vei :) Ser NAV også hadde en side hvor det ramser opp typiske spørsmål som kan dukke opp underveis. 

Det med å spare noen spørsmål til slutt virket kjempe smart :D Jeg tenker at da fremstår man jo enda mer interessert og engasjert! 

Igjen; tusen takk for hjelpen!

Anonymkode: 9d689...f79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke riktig sted å skrive på, da jeg egentlig ikke søker jobb enda. MEN jeg skal snart kontakte et sted jeg var på praksis tidligere i år for sommerjobb neste år da det ble nevnt som mulighet. Ønsk meg lykke til? :fnise: Er relevant for studiet jeg går på til og med og jeg håper virkelig de har plass. Føler det er 50/50 sjanse og håper sjefen husker meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er tilbake som jobbsøker nå, etter at enda et midlertidig engasjement nærmer seg slutten! :sukk: Jeg er så mektig lei midlertidige stillinger nå, har holdt på sånn i 1,5 år og gruer meg til at dette varer! Men, jeg skal følge opp en søknad men er så utrolig usikker på hvordan dette bør gjøres. 

Før har det vært enkelt da jeg sjeldent fikk bekreftelser på at søknaden var mottatt osv. Men der jeg har søkt nå fikk jeg bekreftelse og så forrige uke (torsdag) fikk jeg bekreftelse på  at XX søkere har søkt og at tilsetning skjer i desember - og at aktuelle kandidater blir kontaktet. Jeg vurderer å ringe opp i morgen, men jeg aner liksom ikke hva jeg skal spørre om siden de allerede har sendt bekreftelser :sukk: Hvordan gjør dere det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sykmeldt for tiden og skal bruke den tiden til å søke ny jobb.

Jeg lurer på hva dere skriver i søknader. Jeg har hatt samme jobb i iver 15 år og trives, men det er helse som ikke holder ut jobben lenger. Derfor er jeg helt fjern på å skrive søknader.

En annen ting, hva sier dere på det idiotiske spørsmålet om 3 positive og negative ting om dere selv?

Anonymkode: d0cb8...eb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...