Gå til innhold

Tråden for oss som søker jobb...


MissStiles

Anbefalte innlegg

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får ikke engang svar på søknadene mine, begynner  lurer på om jeg gjør noe feil? 

Har fin cv og utdannelse. 

Er det vanlig og ikke få svar?

Anonymkode: 07f33...905

Det var sånn for meg også men så løste det seg litt nå i vår, jeg har søkt siden august ifjor. Men jeg legger merke til at erfaring er utrolig viktig, selv frivillig jobb. Kanskje det finnes noe frivillig du kan prøve deg på i mens? Alternative steder å finne jobb er også appen Jyb og registere CV på FINN.no, fikk faktisk napp på disse stedene, dog mest salgsstillinger da :glare: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får ikke engang svar på søknadene mine, begynner  lurer på om jeg gjør noe feil? 

Har fin cv og utdannelse. 

Er det vanlig og ikke få svar?

Anonymkode: 07f33...905

Det er langt flere som ikke sender ut noen svar enn dem som gjør det. Enten har du bare vært "uheldig" å kun søkt hos bedrifter som ikke sender ut avslag eller, om du ikke har holdt på med søking så lenge, så har du kanskje ikke mottatt avslag enda. Det kan fort gå et par månder fra jeg har søkt en plass til jeg får avslag. Det er som regel to type avslag (tre om du teller med det å aldri høre noe); "vi har gått gjennom søknadene og du er ikke med videre i prosessen" og "vi har nå ansatt en kandidat til stillingen du søkte". Første typen vil du få avslag på mye tidligere enn den siste da siste typen først blir sendt ut etter alle runder er ferdig og noen har takket ja til jobben (spesielt i offentlige stilliger er det en lengre prosess å få ansatt noen selv etter at dem som intervjuer har bestemt seg).

Generelt har jeg inntrykk av at om man ikke blir kontaktet innen to uker etter søknadsfristen er gått ut så er man ikke aktuell til stillingen. Det er utrolig kjipt om man trodde man skulle bli kalt inn til intervju. Jeg har søkt på stilliger hvor jeg oppfyller alle krav og har skrevet en god søknad, men likevel hører jeg ingenting. Det er ikke godt å vite hvorfor, men jeg tror kanskje det gjerne betyr at de har fått inn veldig mange søknader slik at de ikke har kapasitet til å ta inn alle som var kvalifisert. Eventuelt så kan det være de har en intern søker som omtrent har fått jobben, men de er pliktig til å utlyse stillingen likevel. 

Har du mulighet til å søke i hele landet? I så fall er jo søkertallene langt laver på mindre steder enn inne i de større byene og da er jo også sannsynligheten større for å bli kontaktet for intervju. Om jeg kun hadde søkt på stillinger i byen jeg helst ønsker å bo i så hadde jeg fortsatt ikke hatt et eneste intervju etter ett års søking. Men nå er jeg singel og har ingen bindinger så det er lett for meg å flytte på meg, skjønner at det er langt vanskeligere om man har barn og slik. Du må heller ikke gi opp håpet om det tar tid å få ditt første intervju, for min del tok det 4 månder fra jeg var ferdig med masteren min til jeg fikk mitt første intervju og da hadde jeg jo søkt aktivt i ca. 7 månder. Mens nå har jeg plutselig 4 intervju på veldig kort tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er status med å ta med seg papirer egentlig? Tar dere med noe som helst til første intervju om dere ikke blir spurt om noe?

Igrunn så kan jeg ikke helt se hvorfor jeg skal ta med noe, det tar jo bare fokus vekk i fra intervjuet om vi skal sitte å bla i gamle papirer uansett. Men igjen, vet jo aldri. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, debattanten skrev:

Hva er status med å ta med seg papirer egentlig? Tar dere med noe som helst til første intervju om dere ikke blir spurt om noe?

Igrunn så kan jeg ikke helt se hvorfor jeg skal ta med noe, det tar jo bare fokus vekk i fra intervjuet om vi skal sitte å bla i gamle papirer uansett. Men igjen, vet jo aldri. 

Jeg tror det kan være en fordel å ta med, for da viser du at du er forberedt. Og det er litt pinlig kanskje dersom du ikke har med papirer og de vil se det du har. 

Anonymkode: f81c4...91e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror det kan være en fordel å ta med, for da viser du at du er forberedt. Og det er litt pinlig kanskje dersom du ikke har med papirer og de vil se det du har. 

Anonymkode: f81c4...91e

Ja, er den jeg stadig kommer tilbake til. Lettere å sitte der med papirene uten at de spør om de, eller at de sier det var ikke nødvendig. Også må jeg uansett ha notatblokken/arket mitt et sted.

 

Endret av debattanten
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Faith- skrev:

Det er langt flere som ikke sender ut noen svar enn dem som gjør det. Enten har du bare vært "uheldig" å kun søkt hos bedrifter som ikke sender ut avslag eller, om du ikke har holdt på med søking så lenge, så har du kanskje ikke mottatt avslag enda. Det kan fort gå et par månder fra jeg har søkt en plass til jeg får avslag. Det er som regel to type avslag (tre om du teller med det å aldri høre noe); "vi har gått gjennom søknadene og du er ikke med videre i prosessen" og "vi har nå ansatt en kandidat til stillingen du søkte". Første typen vil du få avslag på mye tidligere enn den siste da siste typen først blir sendt ut etter alle runder er ferdig og noen har takket ja til jobben (spesielt i offentlige stilliger er det en lengre prosess å få ansatt noen selv etter at dem som intervjuer har bestemt seg).

Generelt har jeg inntrykk av at om man ikke blir kontaktet innen to uker etter søknadsfristen er gått ut så er man ikke aktuell til stillingen. Det er utrolig kjipt om man trodde man skulle bli kalt inn til intervju. Jeg har søkt på stilliger hvor jeg oppfyller alle krav og har skrevet en god søknad, men likevel hører jeg ingenting. Det er ikke godt å vite hvorfor, men jeg tror kanskje det gjerne betyr at de har fått inn veldig mange søknader slik at de ikke har kapasitet til å ta inn alle som var kvalifisert. Eventuelt så kan det være de har en intern søker som omtrent har fått jobben, men de er pliktig til å utlyse stillingen likevel. 

Har du mulighet til å søke i hele landet? I så fall er jo søkertallene langt laver på mindre steder enn inne i de større byene og da er jo også sannsynligheten større for å bli kontaktet for intervju. Om jeg kun hadde søkt på stillinger i byen jeg helst ønsker å bo i så hadde jeg fortsatt ikke hatt et eneste intervju etter ett års søking. Men nå er jeg singel og har ingen bindinger så det er lett for meg å flytte på meg, skjønner at det er langt vanskeligere om man har barn og slik. Du må heller ikke gi opp håpet om det tar tid å få ditt første intervju, for min del tok det 4 månder fra jeg var ferdig med masteren min til jeg fikk mitt første intervju og da hadde jeg jo søkt aktivt i ca. 7 månder. Mens nå har jeg plutselig 4 intervju på veldig kort tid. 

Hei ( og til du andre som svarte )

Tusen takk for at dere svarte meg, må innrømme jeg var litt fortvilet, men det går bedre nå, skal aldri gi meg. Jeg har en tenåring, så må bli, jeg kan ikke bare flytte og rive han opp fra alt nettverk.

Tidligere har jeg lagt cv ut på nett og ikke hatt problemer med å skaffe meg jobb, men nå virker det vanskeligere. Mulig min egen innsats det går på? ( har ikke reg meg på vikarbyråer ennå ).

Får bare stå på, men igjen, takk for svar, det er så lett og få dumme tanker og litt engstelig for fremtiden.

Anonymkode: 07f33...905

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva svarer dere på "Hvorfor vil du jobbe hos akkurat oss?" type spørsmål når det er en jobb man, for å si det på den måten, gjerne ikke har så lyst til å jobbe hos akkurat dem? 

Jeg mener, jeg har respekt for Rema 1000 som matbutikk, men hallo, jeg søker jobb der fordi jeg trenger penger, ikke fordi jeg har noen lidenskap for å bli kjeftet på av kunder og scanne varer. 

Vanligvis sier jeg bare noe om kundeservice og slikt, men det blir jo veldig uspesifikt. Hvorfor vil jeg jobbe hos nettopp Coop, McDonalds, osv?

Anonymkode: ec35b...4c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva svarer dere på "Hvorfor vil du jobbe hos akkurat oss?" type spørsmål når det er en jobb man, for å si det på den måten, gjerne ikke har så lyst til å jobbe hos akkurat dem? 

Jeg mener, jeg har respekt for Rema 1000 som matbutikk, men hallo, jeg søker jobb der fordi jeg trenger penger, ikke fordi jeg har noen lidenskap for å bli kjeftet på av kunder og scanne varer. 

Vanligvis sier jeg bare noe om kundeservice og slikt, men det blir jo veldig uspesifikt. Hvorfor vil jeg jobbe hos nettopp Coop, McDonalds, osv?

Anonymkode: ec35b...4c6

Skjønner problemstillingen din. Noen ganger lurer jeg på om ikke det å dra til med en "fordi jeg trenger en jobb og dere trenger en som vil jobbe" hadde vært litt forfriskende ærlig for den som intervjuer, hehe. Men for å være ærlig hadde nok jeg også sagt noe om kundeservice og det å like å ha kontakt med og hjelpe mennesker. Hvorfor akkurat Rema 1000? Da hadde jeg nok sagt noe "tull" om at de hadde en tilnærming til dagligvaredrift som jeg kunne stille meg bakog stå for ved å være en en rimelig butikkjede for vanlige folk. Jeg ville også gitt et konkret eksempel som dette med "middag til under 100 lappen"-kampanjen eller Æ-appen deres. Det viser også at du har kjennskap til dem, selv om det kanskje ikke er så imponerende når det er en så vanlig matbutikk, men likevel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Faith- skrev:

Skjønner problemstillingen din. Noen ganger lurer jeg på om ikke det å dra til med en "fordi jeg trenger en jobb og dere trenger en som vil jobbe" hadde vært litt forfriskende ærlig for den som intervjuer, hehe. Men for å være ærlig hadde nok jeg også sagt noe om kundeservice og det å like å ha kontakt med og hjelpe mennesker. Hvorfor akkurat Rema 1000? Da hadde jeg nok sagt noe "tull" om at de hadde en tilnærming til dagligvaredrift som jeg kunne stille meg bakog stå for ved å være en en rimelig butikkjede for vanlige folk. Jeg ville også gitt et konkret eksempel som dette med "middag til under 100 lappen"-kampanjen eller Æ-appen deres. Det viser også at du har kjennskap til dem, selv om det kanskje ikke er så imponerende når det er en så vanlig matbutikk, men likevel. 

Har tenkt på det flere ganger, men det er litt risky... Enten så digger arbeidsgiveren det, eller så blir du avvist blankt! :P 

Anonymkode: ec35b...4c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville satt dem etter sluttdato, uten tvil. 

Om man har jobbet et sted i fem år og to år etter ansettelse der tok et sommervikariat, skal ikke sommervikariatet så over den andre jobben. 

Anonymkode: e2965...35e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er min tid som arbeidssøker i gang, og etter å ha lest i denne tråden blir jeg svært nedtrykt! :( Er ikke erfaring + relevant bachelor bra nok, liksom??

Jeg har frem til nå søkt på 4 jobber. En har jeg ikke fått svar fra, 3 måneder siden jeg søkte. To av de er drømmejobber, og en av de er SUPERDUPERdrømmejobben. Har så utrolig lyst på den!

I mellomtiden får jeg la det rusle og gå med deltidsjobben min, og håpe inderlig at vi vinner i lotto...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på intervju til drømmejobben i dag, første gang på leeenge jeg får komme på intervju til en relevant jobb :) 

Det var avsatt 45 minutt og det var et førstegangsintervju. Men det varte bare i 30 minutt, dårlig tegn?

Det var et ganske overfladisk intervju og de var litt travle de som satt der. Jeg var kjapp i replikken hele veien og satt ikke og tenkte så mye som jeg bruker :P Jeg er egentlig fornøyd med egen innsats, men klarer ikke la være å tenke på at det burde tatt lenger tid? 

De hadde også dårlig tid på ansette, så andregangs blir allerede neste uke. Kommer til å dø av spenning!! 

Anonymkode: 6bd94...0d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Var på intervju til drømmejobben i dag, første gang på leeenge jeg får komme på intervju til en relevant jobb :) 

Det var avsatt 45 minutt og det var et førstegangsintervju. Men det varte bare i 30 minutt, dårlig tegn?

Det var et ganske overfladisk intervju og de var litt travle de som satt der. Jeg var kjapp i replikken hele veien og satt ikke og tenkte så mye som jeg bruker :P Jeg er egentlig fornøyd med egen innsats, men klarer ikke la være å tenke på at det burde tatt lenger tid? 

De hadde også dårlig tid på ansette, så andregangs blir allerede neste uke. Kommer til å dø av spenning!! 

Anonymkode: 6bd94...0d3

Mulig de bare hadde det travelt, ville ikke tatt det som et dårlig tegn. Håper du får den.

Jeg er nå ansatt i et engasjement ut august, men tror ikke det blir forlenget, så da må jeg ut og søke igjen. Har funnet en stilling som muligens kan være drømmejobben. Er litt usikker på om jeg er aktuell for stillingen, kommer an på hva de legger vekt på. Spennende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Søker dere kun på jobber dere tenker "yess!" på, eller søker dere også på jobber dere tenker "mjeh" på?

Fortrinnsvis dere med høyere utdanning i bagasjen :) 

 

Anonymkode: ae768...67b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tvist skrev:

Mulig de bare hadde det travelt, ville ikke tatt det som et dårlig tegn. Håper du får den.

Jeg er nå ansatt i et engasjement ut august, men tror ikke det blir forlenget, så da må jeg ut og søke igjen. Har funnet en stilling som muligens kan være drømmejobben. Er litt usikker på om jeg er aktuell for stillingen, kommer an på hva de legger vekt på. Spennende.

De tok kontakt istad, ville ha meg på andregangs!!! :yvonne: 

Tar gjerne imot tips for å forberede seg til andregangsintervju, for det har jeg aldri vært på før :P regner med de går i dybden, mer grilling kanskje? 

Håper den jobben du nevner er drømmejobben din :) synes ikke alltid det er helt klart av annonsene hva som legges vekt på, har sett en del diffuse formuleringer opp gjennom! 

Anonymkode: 6bd94...0d3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Søker dere kun på jobber dere tenker "yess!" på, eller søker dere også på jobber dere tenker "mjeh" på?

Fortrinnsvis dere med høyere utdanning i bagasjen :) 

 

Anonymkode: ae768...67b

Begge deler, kan ikke være kresen! Har høyere utdanning og arbeidsmarkedet er ikke bare enkelt. Men synes personlig det er enklest å prestere bra på intervju på "yess!"-jobbene enn på "mjeh"-jobbene ;) har vel noe med faglig selvtillit og motivasjon å gjøre, som kommer naturlig med "yess!"-jobbene :) samme gjelder med søknadsskriving synes jeg :) 

Anonymkode: 6bd94...0d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Begge deler, kan ikke være kresen! Har høyere utdanning og arbeidsmarkedet er ikke bare enkelt. Men synes personlig det er enklest å prestere bra på intervju på "yess!"-jobbene enn på "mjeh"-jobbene ;) har vel noe med faglig selvtillit og motivasjon å gjøre, som kommer naturlig med "yess!"-jobbene :) samme gjelder med søknadsskriving synes jeg :) 

Anonymkode: 6bd94...0d3

Jeg har det motsatt, jeg briljerer ofte på de intervjuene jeg ikke bryr meg veldig om :P Sikkert fordi jeg blir så himla nervøs om det er en jobb jeg virkelig vil ha. Blir superklein :fnise: Men har kommet ut enda en relevant stilling som jeg var usikker på om jeg ville ha, men jeg har sett etter jobber siden februar og har funnet 3 til nå... ikke innkalt til intervju på noen av dem, så kan nok ikke være kresen.

Anonymkode: ae768...67b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har det motsatt, jeg briljerer ofte på de intervjuene jeg ikke bryr meg veldig om :P Sikkert fordi jeg blir så himla nervøs om det er en jobb jeg virkelig vil ha. Blir superklein :fnise: Men har kommet ut enda en relevant stilling som jeg var usikker på om jeg ville ha, men jeg har sett etter jobber siden februar og har funnet 3 til nå... ikke innkalt til intervju på noen av dem, så kan nok ikke være kresen.

Anonymkode: ae768...67b

Haha ser den :P men jeg sliter stort med å svare på spørsmål ala "hvorfor skal vi ansette akkurat deg" på "mjeh"-jobbene :fnise:

Er jo bare å søke :) om så er intervjutrening alltid kjekt :P har vært på mange intervju siste halvår og merker jeg er blitt flinkere og mer selvbevisst :) så får håpe det løser seg snart! 

Anonymkode: 6bd94...0d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yey, blitt innkalt på intervju 😊 Nå gjelder det bare å ikke la de kjipe tankene ta overhånd, de om at det garantert er andre, mye bedre kandidater... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg skriver et lite innlegg. Jeg lurer på hva dere driver dagen med når dere ikke jobber? Selv har jeg gått uten en fast jobb, og har kun vært ringevikar, men nå har jeg endelig fått en fast jobb i 80% stilling som jeg straks skal på opplæring og gleder meg veldig til å komme meg ut og bedrive dagen med noe. Jeg venter nå kun på å få turnus og slike ting og starte. Jeg må ærlig si at jeg har holdt på å gå på veggen her hjemme. Jeg har nesten gått hjemme hver eneste dag, og det eneste jeg gjør er å sitte foran tv, pc og mobil. Jeg har noen dager vært "aktiv" hvor jeg har vasket her hjemme og gjøre husholdige oppgaver, til tider trent og av og til laget noe bakst. Samtidig bruker jeg tiden på å handle mat i butikken, da. Men dette er jo ikke noe jeg gjør hver dag, og jeg må si at jeg har blitt mer og mer inaktiv og immobil når jeg går slik hjemme. Jeg føler jeg ikke lever livet, bare sitter å glor og venter på at samboeren skal komme hjem. Jeg har aldri noensinne vært så initativløs når jeg går hjemme. På de verste dagene har jeg nesten ikke orket å stelle meg engang. Med andre ord: Jeg kan ikke vente med å begynne å jobbe. Og de som jobber bør overhodet ikke klage på det, for det er mye bedre enn å sitte hjemme hele dagen. Livet mitt er satt litt på vent, for å si det sånn. 

Flere som har følt det samme? Kom med tips, hva bedriver dere dagen med?

Anonymkode: 63fb6...49a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...