Gå til innhold

Tråden for oss som søker jobb...


MissStiles

Anbefalte innlegg

14 timer siden, debattanten skrev:

Jeg føler med deg. Jeg har det likedan, jeg har bare en bachelor, men har i det minste nesten 5 års erfaring, veldig allsidig og fancy sånn sett. 

Jeg opplever dog å få et intervju av og til, så jeg er heldig likevel føler jeg. Vet ikke hvilken bransje du søker mot, selv er jeg veldig fokusert mot industri og olje & gass. Den bransjen rekrutterer faktisk litt om dagen, men som du sier har de noen sinnsyke krav til søkerne sine. Likevel, prøv om du føler at du kjenner deg igjen av noen av stikkordene, så lenge de ikke krever mange års erfaring.

Uansett håper jeg det snur for deg, om du ikke allerede gjør det så søk i hele landet :) 

Mastergraden min er ikke spesielt rettet mot oljen, men kunne ha jobbet i oljen om jeg ville. Så oljekrisen har jo påvirket jobbmulighetene mine ved å fjerne det som hadde vært aktuelt i oljen. Men langt verre er det at alle som ble sagt opp i oljen kommer å søker på jobbene jeg også søker på. Siden dem fra oljen og alle som også ble sagt opp pga. ringvirkningene av oljekrisen har erfaring så får de stort sett jobbene før vi nyutdannende får dem. Men det at de kanskje så smått begynner å ansette i oljen igjen er jo positivt for min del da jeg håper det betyr at vi kanskje blir litt færre om beinet fremover. 

Har 2 intervju innen de neste par ukene så krysser fingrene. Og ja, jeg søker over hele landet. Jeg flytter gladlig hvor som helst bare jeg får en jobb. 

Men merker jeg hadde stresset langt mindre om jeg hadde hatt noe økonomisk støtte fra nav. Er virkelig skikkelig kjipt at man ikke har rett på noe som helst om man er arbeidsledig nyutdannet. Lever på det lille jeg har på sparekonto etter 6 år som student og bor gratis hjemme hos mine foreldre, noe som er alt annet enn optimalt.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for råd! Fikk tilbud om jobb nr 1, men var lite jobb i sommer og mer mot høsten. Og til høsten håper jeg jo å ha en 100% jobb. Vanskelig :/

Skvetter av forventning hver gang ukjent nummer ringer, men stort sett er det bare svindeltelefoner fra Finland, Irland og Danmark :frkk:

Anonymkode: ae768...67b

Si ja til tilkallingsvikar. Hvis du er så heldig at du har 100% stilling til høsten på det andre stedet, så sier du bare fra at du ikke lengre vil stå på listen over tilkallingsvikarer. Trenger ikke ha dårlig samvittighet for det; alle må jo ha noe å leve av!

Ps; så fint du fikk tilbud om den tilkallingsvikarjobben. Kanskje er det noen vakter å få nå FØR sommeren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt nysgjerrig på noe...dere trenger ikke svare hvis dere ikke vil!  Jeg har litt utdanning, men har jobbet svært lite med det jeg har utdanning innen (fordi jeg ikke trivdes så godt med å jobbe med det, og fordi jeg alltid bare har gjort det som falt meg inn/det som fristet i øyeblikket). Nå har jeg begynt å studere (er i 30-årene). Jeg begynte å studere fordi jeg har en jobb jeg liker veldig godt, som man egentlig bør ha relevant utdanning. Jobber nesten 100% og studerer 100%. Jeg får mest C, men har fått noen B'er. Det jeg lurer på er, jeg ser at mange av dere har lange utdannelser. Har dere gode karakterer? Hva teller mest, arbeidserfaring eller karakterer? Burde jeg jobbe mindre, slik at jeg får mer tid til å arbeide med studiene? Synes det er vanskelig å motivere meg selv til å lese i de få ledige stundene, derfor blir det en del skippertak...Vet jo ikke en gang om jeg ville fått bedre karakterer hvis jeg jobber hardere, virker som karakteren C favner veldig vidt...

Anonymkode: aa848...006

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er litt nysgjerrig på noe...dere trenger ikke svare hvis dere ikke vil!  Jeg har litt utdanning, men har jobbet svært lite med det jeg har utdanning innen (fordi jeg ikke trivdes så godt med å jobbe med det, og fordi jeg alltid bare har gjort det som falt meg inn/det som fristet i øyeblikket). Nå har jeg begynt å studere (er i 30-årene). Jeg begynte å studere fordi jeg har en jobb jeg liker veldig godt, som man egentlig bør ha relevant utdanning. Jobber nesten 100% og studerer 100%. Jeg får mest C, men har fått noen B'er. Det jeg lurer på er, jeg ser at mange av dere har lange utdannelser. Har dere gode karakterer? Hva teller mest, arbeidserfaring eller karakterer? Burde jeg jobbe mindre, slik at jeg får mer tid til å arbeide med studiene? Synes det er vanskelig å motivere meg selv til å lese i de få ledige stundene, derfor blir det en del skippertak...Vet jo ikke en gang om jeg ville fått bedre karakterer hvis jeg jobber hardere, virker som karakteren C favner veldig vidt...

Anonymkode: aa848...006

Arbeidserfaring er gull verdt, de har aldri sett på karakterene mine.

Anonymkode: 07f33...905

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Eneri skrev:

Si ja til tilkallingsvikar. Hvis du er så heldig at du har 100% stilling til høsten på det andre stedet, så sier du bare fra at du ikke lengre vil stå på listen over tilkallingsvikarer. Trenger ikke ha dårlig samvittighet for det; alle må jo ha noe å leve av!

Ps; så fint du fikk tilbud om den tilkallingsvikarjobben. Kanskje er det noen vakter å få nå FØR sommeren?

Problemet er at jeg leverer masteroppgave i begynnelsen av juni og har ikke sjans til flere dager med opplæring før det. Skal høre om det er mulig å få opplæring etter innlevering, men skeptisk. Åh, har lyst på den jobben egentlig, jo mer jeg tenker på det jo mer vil jeg ha den.

Anonymkode: ae768...67b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er litt nysgjerrig på noe...dere trenger ikke svare hvis dere ikke vil!  Jeg har litt utdanning, men har jobbet svært lite med det jeg har utdanning innen (fordi jeg ikke trivdes så godt med å jobbe med det, og fordi jeg alltid bare har gjort det som falt meg inn/det som fristet i øyeblikket). Nå har jeg begynt å studere (er i 30-årene). Jeg begynte å studere fordi jeg har en jobb jeg liker veldig godt, som man egentlig bør ha relevant utdanning. Jobber nesten 100% og studerer 100%. Jeg får mest C, men har fått noen B'er. Det jeg lurer på er, jeg ser at mange av dere har lange utdannelser. Har dere gode karakterer? Hva teller mest, arbeidserfaring eller karakterer? Burde jeg jobbe mindre, slik at jeg får mer tid til å arbeide med studiene? Synes det er vanskelig å motivere meg selv til å lese i de få ledige stundene, derfor blir det en del skippertak...Vet jo ikke en gang om jeg ville fått bedre karakterer hvis jeg jobber hardere, virker som karakteren C favner veldig vidt...

Anonymkode: aa848...006

Arbeidserfaring er mest verdt så lenge ikke karakterene er veldig dårlig. Og at arbeidserfaringen er litt relevant da. Hva som er gode karakterer er jo også ganske forskjellig fra studie til studie. På mitt studie (siv.ing på NTNU) var gjennomsnittskarakteren stort sett C og da ser man bort i fra de rundt 20-30% som strøk på eksamene. Jeg har et snitt mellom B og C og jeg gjorde det stort sett litt over middels i min klassen. Har inntrykk av at snittet er høyere på andre studier. Så jeg ville undersøkt om hva som er akseptable karakterer innenfor ditt felt (hva ligger snittet på?) og ligger du ikke så langt unna dette ville jeg fortsatt med å jobbe slik som du gjør. 

Jeg leser ofte i jobbannonnser at lang erfaring kan erstatte kravet om utdanning, men kan ikke huske å ha lest det motsatte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror faktisk aldri noen har spurt meg om å se karakterene mine, så jeg vil definitivt si at arbeidserfaring er mest verdifullt. :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir bedt om vitnemål i nærmest alle intervjuer jeg skal i. Kanskje det varierer etter bransje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.4.2017 den 0.48, Faith- skrev:

Mastergraden min er ikke spesielt rettet mot oljen, men kunne ha jobbet i oljen om jeg ville. Så oljekrisen har jo påvirket jobbmulighetene mine ved å fjerne det som hadde vært aktuelt i oljen. Men langt verre er det at alle som ble sagt opp i oljen kommer å søker på jobbene jeg også søker på. Siden dem fra oljen og alle som også ble sagt opp pga. ringvirkningene av oljekrisen har erfaring så får de stort sett jobbene før vi nyutdannende får dem. Men det at de kanskje så smått begynner å ansette i oljen igjen er jo positivt for min del da jeg håper det betyr at vi kanskje blir litt færre om beinet fremover. 

Har 2 intervju innen de neste par ukene så krysser fingrene. Og ja, jeg søker over hele landet. Jeg flytter gladlig hvor som helst bare jeg får en jobb. 

Men merker jeg hadde stresset langt mindre om jeg hadde hatt noe økonomisk støtte fra nav. Er virkelig skikkelig kjipt at man ikke har rett på noe som helst om man er arbeidsledig nyutdannet. Lever på det lille jeg har på sparekonto etter 6 år som student og bor gratis hjemme hos mine foreldre, noe som er alt annet enn optimalt.. 

Vi er kanskje i samme bransje? Hvis du er utdannet siv.ing? Har også en utdanning som gjør at jeg kunne jobbet i oljen men den er ikke spesifikt rettet mot det. 

Måtte ta en noe urelevant jobb etter studiene, og nå er det virkelig vanskelig å få jobb innen det jeg er utdannet som. Oljefolka, som jo er mer erfarne, tar alle jobbene føler jeg.. et par år ettet studiene havner man litt mellom barken og veden egentlig. Kan ikke søke nyutdannet-stillinger og det er altfor mange stillinger som krever mange års erfaring. Mye senior-stillinger dessverre. 

Har et intervju neste uke da, super-relevant for første gang siden studiene! Både gleder og gruer meg :) 

Anonymkode: 6bd94...0d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi er kanskje i samme bransje? Hvis du er utdannet siv.ing? Har også en utdanning som gjør at jeg kunne jobbet i oljen men den er ikke spesifikt rettet mot det. 

Måtte ta en noe urelevant jobb etter studiene, og nå er det virkelig vanskelig å få jobb innen det jeg er utdannet som. Oljefolka, som jo er mer erfarne, tar alle jobbene føler jeg.. et par år ettet studiene havner man litt mellom barken og veden egentlig. Kan ikke søke nyutdannet-stillinger og det er altfor mange stillinger som krever mange års erfaring. Mye senior-stillinger dessverre. 

Har et intervju neste uke da, super-relevant for første gang siden studiene! Både gleder og gruer meg :) 

Anonymkode: 6bd94...0d3

Da er vi sikkert i samme bransje. Gikk ut med siv.ing fra NTNU i juni 2016 jeg da og studerte et halvt år videre i påvente av jobb. Nå angrer jeg på at jeg ikke gikk rett på PPU i fjor høst (men da måtte jeg har forutsett allerede i april i fjor at jeg ikke kom til å få meg jobb på en evighet, og så pessimistisk var jeg ikke), men det er i hvert fall planen til høsten om jeg ikke får meg jobb før den tid. 

Jeg har dog merket en økning i interessen nå i det siste. Jeg kun hatt 4 intervjuer så langt siden jeg begynte å søke jobb for over et år siden, men nå har jeg plutselig 4 intervjuer de neste par ukene (ett av dem er en utplassering av nav hvor jeg nesten ikke tjener noe, men i det minste er relevant da). Jeg krysser virkelig fingrene for at dette betyr at det går mot bedre tider og at det ikke bare er en tilfeldighet at jeg plutselig har så mange intervjuer på kort tid. 

Håper du får jobben du skal på intervju til neste uke da :) (og at det ikke er en av stilligene jeg skal på intervju til ;) hehe, neida)

Jeg har forresten fått en programmeringsoppgave jeg skal løse før ene intervjuet mitt. Har mange erfaring med dette til intervjuer? Det er førstegangsintervju og skal bare være litt uformet over skype, så jeg syntes det hadde vært mer passende å måtte gjøre en slik oppgave, som tar mye tid, når man vet man er blant de x siste aktuelle kandidatene (altså i neste runde). Men dette er kanskje vanlig praksis. 

Endret av Faith-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Faith- skrev:

Da er vi sikkert i samme bransje. Gikk ut med siv.ing fra NTNU i juni 2016 jeg da og studerte et halvt år videre i påvente av jobb. Nå angrer jeg på at jeg ikke gikk rett på PPU i fjor høst (men da måtte jeg har forutsett allerede i april i fjor at jeg ikke kom til å få meg jobb på en evighet, og så pessimistisk var jeg ikke), men det er i hvert fall planen til høsten om jeg ikke får meg jobb før den tid. 

Jeg har dog merket en økning i interessen nå i det siste. Jeg kun hatt 4 intervjuer så langt siden jeg begynte å søke jobb for over et år siden, men nå har jeg plutselig 4 intervjuer de neste par ukene (ett av dem er en utplassering av nav hvor jeg nesten ikke tjener noe, men i det minste er relevant da). Jeg krysser virkelig fingrene for at dette betyr at det går mot bedre tider og at det ikke bare er en tilfeldighet at jeg plutselig har så mange intervjuer på kort tid. 

Håper du får jobben du skal på intervju til neste uke da :) (og at det ikke er en av stilligene jeg skal på intervju til ;) hehe, neida)

Jeg har forresten fått en programmeringsoppgave jeg skal løse før ene intervjuet mitt. Har mange erfaring med dette til intervjuer? Det er førstegangsintervju og skal bare være litt uformet over skype, så jeg syntes det hadde vært mer passende å måtte gjøre en slik oppgave, som tar mye tid, når man vet man er blant de x siste aktuelle kandidatene (altså i neste runde). Men dette er kanskje vanlig praksis. 

Til deg som er programmerer. Her er en side som tilbyr freealance jobber der du får betalt og kan velge oppdrag. En fin måte tjene noen penger på samtidig som du opparbeider deg erfaring og referanser. Du velger selv hvilke jobber du vil ta.

https://www.upwork.com/cat/mobile-developers/

Anonymkode: e2b1a...98a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎30‎.‎04‎.‎2017 den 16.22, debattanten skrev:

Blir bedt om vitnemål i nærmest alle intervjuer jeg skal i. Kanskje det varierer etter bransje.

Jeg har også blitt bedt om vitnemål, men mest for en formalitet tror jeg, for å sikre at jeg faktisk har den utdannelsen jeg sier jeg har :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sender alltid med vitnemål og de få gangene jeg ikke har gjort det har det blitt etterspurt. Har til og med ved flere anledinger blitt etterspurt vgs-vitnemål. Jeg vet ikke hva de skal med det, men det har kun skjedd hos bedrifter som krever sikkerhetsklarering, så vet ikke om de skal sjekke at man har vært en ok person som ungdom (lite fravær og god orden) eller hva. Kan ikke tenke meg at karakterene fra vgs er av interesse, da man uansett må ha rimelig gode karakterer for å i det hele tatt komme inn på studiet jeg tok mastergraden min i (og det gjelder jo alle siv.ing på ntnu, så det vet de som ansetter også vil jeg tro). For ikke å snakke om at det uansett ikke burde ha noe å si om man hadde fått lave karakter på vgs, når man har 330 studiepoeng fra universitetet som sier hvilket nivå man nå ligger på.

Endret av Faith-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg hatt 2 intervju på 2 dager. Den i dag gikk skikkelig bra! Jeg var litt nervøs fordi jeg hadde fått en programeringsoppgave jeg skulle gjøre på forhånd i et programmeringsspråk jeg ikke har brukt på 2 år (har ikke programmert i det hele tatt på 1 år), men jeg fikk faktisk skryt for det jeg leverte og han på intervjuet som var fra utviklingsteamet spurte meg til og med om enkelte ting jeg hadde gjort som han syntes var skikkelig kult som han selv ikke hadde vært borti før. Så sitter igjen med en god følelse!

Det intervjuet i går gikk rimelig greit det også, men det var litt mer nervepinende da det var en lang utspørring om programmeringsspråket dem brukte (heldigvis samme som i den andre jobben, men fortsatt et jeg ikke har brukt på 2 år). Var litt jeg ikke kunne svare på, men tror ikke det var så alt for gale. Der fikk jeg også se en kode fra dem og skulle finne på stående fot hva som var gale med koden, noe som ikke ikke var så lett med en helt fremmed kode. Jeg fikk også her en programmeringsoppgave, men denne visste jeg ikke noe om på forhånd og jeg måtte sitte å programmere live på delt skjerm (telefonintervju) mens han som intervjuet satt å så på. Programmeringsoppgaven gikk heldigvis bra (takk og lov for at oppgaven fra intervjuet dagen etter hadde tvunge meg til å friske opp programmeringskunnskapene mine). 

Krysser fingrene for at en av intervjuene fører til en jobb! Jeg er i det minste mye mer positiv nå enn jeg har vært på lenge :) 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Faith- skrev:

Nå har jeg hatt 2 intervju på 2 dager. Den i dag gikk skikkelig bra! Jeg var litt nervøs fordi jeg hadde fått en programeringsoppgave jeg skulle gjøre på forhånd i et programmeringsspråk jeg ikke har brukt på 2 år (har ikke programmert i det hele tatt på 1 år), men jeg fikk faktisk skryt for det jeg leverte og han på intervjuet som var fra utviklingsteamet spurte meg til og med om enkelte ting jeg hadde gjort som han syntes var skikkelig kult som han selv ikke hadde vært borti før. Så sitter igjen med en god følelse!

Det intervjuet i går gikk rimelig greit det også, men det var litt mer nervepinende da det var en lang utspørring om programmeringsspråket dem brukte (heldigvis samme som i den andre jobben, men fortsatt et jeg ikke har brukt på 2 år). Var litt jeg ikke kunne svare på, men tror ikke det var så alt for gale. Der fikk jeg også se en kode fra dem og skulle finne på stående fot hva som var gale med koden, noe som ikke ikke var så lett med en helt fremmed kode. Jeg fikk også her en programmeringsoppgave, men denne visste jeg ikke noe om på forhånd og jeg måtte sitte å programmere live på delt skjerm (telefonintervju) mens han som intervjuet satt å så på. Programmeringsoppgaven gikk heldigvis bra (takk og lov for at oppgaven fra intervjuet dagen etter hadde tvunge meg til å friske opp programmeringskunnskapene mine). 

Krysser fingrene for at en av intervjuene fører til en jobb! Jeg er i det minste mye mer positiv nå enn jeg har vært på lenge :) 

Bare nysgjerrig. Hvilket språk var dette? :)

 

Anonymkode: 4f404...26b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Bare nysgjerrig. Hvilket språk var dette? :)

 

Anonymkode: 4f404...26b

C++ :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har allerede fått en konsulentstilling ved ett mediebyrå, men denne er bare prosjektbasert. I dag var jeg på intervju til en spennende markedsstilling, huff så mange krav det er nå fortiden..Vanskelig spørsmål men jeg klarte og karre noe ut av det, tenker jeg kanskje får 2.gangs intervju og da skal vi få løse case. Noen som kan si noe om hvordan dette fungerer i praksis? Jeg antar jeg få caset før intervjuet så skal jeg presentere denne. Hardt å være nyutdannet altså..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jobbintervju forrige torsdag, og går nå bare og venter på svar om jeg kommer videre til runde 2. Men mistet håpet litt da de sa det var ekstremt mange søkere :( Dette er internt i bedriften jeg jobber nå, vil desperat ha meg en ny jobb. Vet jeg er heldig som faktisk har en jobb, men jeg hadde blitt SÅ lykkelig om jeg fikk den stillingen jeg søkte på nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ikke engang svar på søknadene mine, begynner  lurer på om jeg gjør noe feil? 

Har fin cv og utdannelse. 

Er det vanlig og ikke få svar?

Anonymkode: 07f33...905

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får ikke engang svar på søknadene mine, begynner  lurer på om jeg gjør noe feil? 

Har fin cv og utdannelse. 

Er det vanlig og ikke få svar?

Anonymkode: 07f33...905

Temmelig. Må ikke regne med at tiden din blir respektert som arbeidssøker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...