Gå til innhold

Tråden for oss som søker jobb...


MissStiles

Anbefalte innlegg

På 20. april 2017 den 11.10, Nameless Ghoul skrev:

Ugh. Går og venter på tilbakemelding fra 4 minst jobber jeg har søkt, den ene har jeg vært på gruppeintervju på. Håper ihvertfall på et intervju. 

I slutten av februar var jeg på en intervju som gikk veldig bra. Det var tydelig at de likte meg og jeg ble innkalt til et andregangsintervju. Jeg gikk fra intervjuet med en god følelse. H*n som rekrutterte til stillingene, var en tidligere klassekamerat av meg og h*n sendte meg en sms (h*n ringte først, jeg var på jobb) 3 dager etter intervjuet og sa: "Du er svært aktuell for stillingen, vi liker deg veldig godt. Det er bare noen få formaliteter som må på plass først. Du hører fra meg."

Sikkert naivt, men jeg fikk håp der, trodde nesten at jeg kunne få jobben. En uke gikk og jeg hørte ingen ting. Den 2 uken ringte jeg og spurte om det var noe nytt som var skjedd. H*n virket overasket over at jeg ringte og sa at prosjektet  muligens var utsatt, men at h*n skulle holde meg oppdatert hele veien og at jeg måtte bare sende sms med engang jeg lurte på noe. Den ene sms'en jeg sendte, fikk jeg ikke svar på. Nå har jeg selvfølgelig gitt opp hele stillingen, spesielt siden jeg oppdaget at de igjen søkte nye folk. Men jeg er forbanna og synes de har oppført seg svært uprofesjonelt. Et avslag på mail, eller en telefon hadde vært normalt. 

Hva synes dere? 

Du har selvfølgelig rett!

Stemmer det at du er en som har en jobb du ikke trives i og som nå vil bort, men sliter med å komme bort? Er i samme situasjon i så fall. Det går på helsa løs å bli værende, det å bytte jobb er ingen enkel sak, og det å bli utbrent der man er gjør det jo ikke enklere..

Ikke det at det er noe bedre å ha ingen jobb, da men. 

Anonymkode: cc83b...ee0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan noen hjelpe meg? jeg har et luksusproblem. jeg har nettopp fått jobb på sykehuset i et vikariat over sommeren, og har itilegg fått jobb i 80 prosent fast ved et eldresenter. jeg videreutdannet meg til barnepleier, og drømmen er få jobb innen sykehuset, men samtidig trenger jeg noe fast for å kunne søke om lån og drømmen om barn er litt nærmere. hva ville dere valgt? ville dere valgt å fortsette på sykehuset og sikre seg "et bein innafor" eller ville dere startet i fast stilling- som er vanskelig å få som hjelpepleir?

Anonymkode: 63fb6...49a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan noen hjelpe meg? jeg har et luksusproblem. jeg har nettopp fått jobb på sykehuset i et vikariat over sommeren, og har itilegg fått jobb i 80 prosent fast ved et eldresenter. jeg videreutdannet meg til barnepleier, og drømmen er få jobb innen sykehuset, men samtidig trenger jeg noe fast for å kunne søke om lån og drømmen om barn er litt nærmere. hva ville dere valgt? ville dere valgt å fortsette på sykehuset og sikre seg "et bein innafor" eller ville dere startet i fast stilling- som er vanskelig å få som hjelpepleir?

Anonymkode: 63fb6...49a

Kan jo bare snakke for meg selv, men siden jeg er en som er desperat etter fast jobb kan jeg liksom ikke anbefale noe annet føler jeg :)

Jeg føler på kroppen hver eneste dag hvordan det påvirker livet å ikke ha fast jobb, eller jobb i det hele tatt. Det er ikke noe greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Noen som har vært på jobbintervju der intervjueren snakket ca 90% om arbeidsoppgavene og bedriften? Følte at jeg ikke rakk å "selge" meg selv før han måtte gå. :S  

Anonymkode: 52e4f...86d

 

Jeg er som regel vandt med den; "Så hva vet du om bedriften?" og deretter blitt forklart alt om bedriften. Skal ikke si det er bortkastet, men bortkastet research. Hvordan føler du ellers at det gikk da, fikk du nevnt det viktigste, og ser CV'en din bra ut i forhold til kompetanse? I såfall tror jeg ikke du skal ta det så negativt, men jeg krysser fingerne uansett for deg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan noen hjelpe meg? jeg har et luksusproblem. jeg har nettopp fått jobb på sykehuset i et vikariat over sommeren, og har itilegg fått jobb i 80 prosent fast ved et eldresenter. jeg videreutdannet meg til barnepleier, og drømmen er få jobb innen sykehuset, men samtidig trenger jeg noe fast for å kunne søke om lån og drømmen om barn er litt nærmere. hva ville dere valgt? ville dere valgt å fortsette på sykehuset og sikre seg "et bein innafor" eller ville dere startet i fast stilling- som er vanskelig å få som hjelpepleir?

Anonymkode: 63fb6...49a

 

Ville nok ha gått for den faste jobben, og dersom det blir en liten vikarstilling ledig ved sykehuset, type tilkallingsvakt av noe slag ville jeg ha gått for det. Ja, det er som du sier enklere å få fast jobb på sykehuset med en fot innenfor, men den luksusen ved å ha en fast stilling å vite at den stillingen du har, den er din må ikke overvurderes. Det du eventuelt kunne ha gjort om det er mulig, er å ta ut permisjon uten lønn fra eldresentret om et års tid, dersom det skulle bli en vikarstilling med en høy prosent på sykehuset. Som regel (etter min erfaring fra mamma som ønsket å prøve noe nytt innenfor helse) så er det en absolutt mulighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, dillyduzit skrev:

Jeg er som regel vandt med den; "Så hva vet du om bedriften?" og deretter blitt forklart alt om bedriften. Skal ikke si det er bortkastet, men bortkastet research. Hvordan føler du ellers at det gikk da, fikk du nevnt det viktigste, og ser CV'en din bra ut i forhold til kompetanse? I såfall tror jeg ikke du skal ta det så negativt, men jeg krysser fingerne uansett for deg! 

Ja det var litt overraskende da han bare startet å prate om bedriften og arbeidsoppgavene i ett sett. Rart å føle at jeg ville si noe for å vise at jeg passet i stillingen, men samtidig unngå å avbryte han. Jeg tror det gikk bra siden han sa at jeg sikkert passet godt i stillingen og hadde rett utdanning. :) tusen takk! 

Anonymkode: 52e4f...86d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det var litt overraskende da han bare startet å prate om bedriften og arbeidsoppgavene i ett sett. Rart å føle at jeg ville si noe for å vise at jeg passet i stillingen, men samtidig unngå å avbryte han. Jeg tror det gikk bra siden han sa at jeg sikkert passet godt i stillingen og hadde rett utdanning. :) tusen takk! 

Anonymkode: 52e4f...86d

 

Supert! Hold oss oppdatert om hvordan det går :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere akkurat har skrevet kontrakt med en ny jobb, og skal på opplæringsvakter snart, samt en introdag hvor man blir vist rundt og får eget tilgangaskort - og bruker. Samtidig har dere fått tilbudt en annen jobb som er drømmejobben og som dere har takket ja til. Hvordan vil dere si opp jobben uten at nåværende arb.giver forhåpentligvis ikke blir forbanna, fordi du velger å si opp før du i det hele tatt har rukket å starte? kinkig situasjon, er det ikke..? :fart2: 

Anonymkode: 63fb6...49a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis dere akkurat har skrevet kontrakt med en ny jobb, og skal på opplæringsvakter snart, samt en introdag hvor man blir vist rundt og får eget tilgangaskort - og bruker. Samtidig har dere fått tilbudt en annen jobb som er drømmejobben og som dere har takket ja til. Hvordan vil dere si opp jobben uten at nåværende arb.giver forhåpentligvis ikke blir forbanna, fordi du velger å si opp før du i det hele tatt har rukket å starte? kinkig situasjon, er det ikke..? :fart2: 

Anonymkode: 63fb6...49a

Veldig, samtidig er livet så kort. Gå for drøm, alltid.

Anonymkode: 07f33...905

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis dere akkurat har skrevet kontrakt med en ny jobb, og skal på opplæringsvakter snart, samt en introdag hvor man blir vist rundt og får eget tilgangaskort - og bruker. Samtidig har dere fått tilbudt en annen jobb som er drømmejobben og som dere har takket ja til. Hvordan vil dere si opp jobben uten at nåværende arb.giver forhåpentligvis ikke blir forbanna, fordi du velger å si opp før du i det hele tatt har rukket å starte? kinkig situasjon, er det ikke..? :fart2: 

Anonymkode: 63fb6...49a

Nå kan ikke jeg det juridiske her, men siden du allerede har signert en kontrakt, kan du ikke da bli siktet for kontraktsbrudd? De kan tvinge deg til å jobbe ut oppsigelsestiden i verste fall, så jeg tror du må legge deg flat og si ting som de er og håpe første arbeidsgiver lar deg gå uten videre styr.

Uansett, gratulerer med drømmejobben :)

Anonymkode: ae768...67b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå kan ikke jeg det juridiske her, men siden du allerede har signert en kontrakt, kan du ikke da bli siktet for kontraktsbrudd? De kan tvinge deg til å jobbe ut oppsigelsestiden i verste fall, så jeg tror du må legge deg flat og si ting som de er og håpe første arbeidsgiver lar deg gå uten videre styr.

Uansett, gratulerer med drømmejobben :)

Anonymkode: ae768...67b

Kontraktsbrudd? De fleste har en jobb fra før når de signerer ny kontrakt og det er da alltid lov å si opp den gamle jobben sin! 

Anonymkode: cc83b...ee0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis dere akkurat har skrevet kontrakt med en ny jobb, og skal på opplæringsvakter snart, samt en introdag hvor man blir vist rundt og får eget tilgangaskort - og bruker. Samtidig har dere fått tilbudt en annen jobb som er drømmejobben og som dere har takket ja til. Hvordan vil dere si opp jobben uten at nåværende arb.giver forhåpentligvis ikke blir forbanna, fordi du velger å si opp før du i det hele tatt har rukket å starte? kinkig situasjon, er det ikke..? :fart2: 

Anonymkode: 63fb6...49a

Si fra fortest mulig, så kan de benytte deg til noe enkelt i oppsigelsestiden din.

Anonymkode: cc83b...ee0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kontraktsbrudd? De fleste har en jobb fra før når de signerer ny kontrakt og det er da alltid lov å si opp den gamle jobben sin! 

Anonymkode: cc83b...ee0

Ja? Har jeg sagt noe annet? Her er det jo snakk om å ha takket ja til to jobber samtidig, ikke gå fra en nåværende jobb til en annen. Jeg googlet litt, og fant flere som hadde vært i samme situasjon, og noen hadde blitt tvunget til å jobbe ut oppsigelsestiden i den første jobben de hadde sagt ja til. 

Jeg regner dog med at dette hører til unntakene.

Anonymkode: ae768...67b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nå kan ikke jeg det juridiske her, men siden du allerede har signert en kontrakt, kan du ikke da bli siktet for kontraktsbrudd? De kan tvinge deg til å jobbe ut oppsigelsestiden i verste fall, så jeg tror du må legge deg flat og si ting som de er og håpe første arbeidsgiver lar deg gå uten videre styr.

Uansett, gratulerer med drømmejobben :)

Anonymkode: ae768...67b

Kontraktsbrudd er ikke en straffbar handling.

Anonymkode: 5b84f...0b6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kontraktsbrudd er ikke en straffbar handling.

Anonymkode: 5b84f...0b6

Nei, jeg formulerte meg nok litt klønete der juridisk, men "straff" er jo et relativt uttrykk :)

Anonymkode: ae768...67b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg formulerte meg nok litt klønete der juridisk, men "straff" er jo et relativt uttrykk :)

Anonymkode: ae768...67b

Ikke "litt klønete",. Det du sa var 100% feil.

Anonymkode: 7e5ed...65d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ikke "litt klønete",. Det du sa var 100% feil.

Anonymkode: 7e5ed...65d

Ingen grunn til å bli utrivelig mot noen som svarer på et spørsmål. Dette skal være en oppløftende tråd, og jeg sa bare det jeg hadde lest.

 

Anonymkode: ae768...67b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor langt tid er det vanlig å vente på svar? Har søkt på en rekke jobber (i det offentlige) der det står at alle skal få svar, enten de kommer til intervju eller ei. Nå har det gått flere uker, ikke hørt noen ting. Tar det virkelig så lang tid? 

Anonymkode: 82fb5...c16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvor langt tid er det vanlig å vente på svar? Har søkt på en rekke jobber (i det offentlige) der det står at alle skal få svar, enten de kommer til intervju eller ei. Nå har det gått flere uker, ikke hørt noen ting. Tar det virkelig så lang tid? 

Anonymkode: 82fb5...c16

Samme her...på 3.uken nå. Håpet svinner :(

Anonymkode: ae768...67b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor langt tid er det vanlig å vente på svar? Har søkt på en rekke jobber (i det offentlige) der det står at alle skal få svar, enten de kommer til intervju eller ei. Nå har det gått flere uker, ikke hørt noen ting. Tar det virkelig så lang tid? 

Anonymkode: 82fb5...c16

I det offentlige har jeg fått svar fra nesten alle, men det kan gå ganske lang tid før det kommer avslag. De venter med det til noen har akseptert tilbudet. Stort sett minimum 1 mnd etter søknadsfriste, gjerne 2-3 mnd er min erfaring. 2-3 uker uten å bli innkalt til intervju er vanligvis ikke et godt tegn, men nå har det vært påske.

Anonymkode: 5b84f...0b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...