Gå til innhold

Prøvelykke


Pyntestøv

Anbefalte innlegg

Dagens utblåsning (varsko: syting):

Da har jeg sett vektmonsteret i hvitøyet og denne graviditeten er skikkelig hard mot meg. Jeg spiser sunt og fornuftig, ingen sukker siden desember og trener moderat 2-3 ganger i uka, samt beveger meg daglig (fått hunden tilbake fra ferie hos mormor og hun krever jo selvsagt tur) og likevel.... kiloene bare raser på denne gangen. Skrekk og gru. Mamma fortalte meg at hun gikk opp som meg, 12-13 kilo med førstemann og med de to neste 20-25, uten at hun satt på rompa og spiste sukker og fett. Jeg håper virkelig ikke jeg ender opp der, men det virker som kroppen min bare kjører sitt eget løp uten å ta høyde for hva jeg gjør av tiltak. 1 kg har smelt på siden sist veiing for 1.5 uke siden. Det er jo helt vilt. Jeg forstår jo rent logisk at det ikke er fett alt sammen, men føles så urettferdig når jeg gjør alt rett for å ha en mer kontrollert vektoppgang.

Har sjekket litt rundt på nettet og fant en fin oversikt på NHI, hvor jeg i følge tabellen ligger innenfor normalen i fht vektøkning (hadde normal bmi da jeg ble gravid), men dog pusher mot øvre sjikt av normalen. I følge tabellen så legger man gjennomsnittelig mest på seg mellom uke 20-28, så den store vekthoppet er vel heller ikke ferdig dessverre. :sukk:

Siden jeg ikke er 100% sikker på hva jeg veide da jeg ble gravid. Første innveiing ble i uke 10, så har jeg nå lagt på meg omlag 7.5-8 kg. Sist gang lå jeg på 5.5 - 6 kg i samme periode. Da veide jeg forøvrig 11-12 kg mer enn jeg gjør nå, så det forklarer jo tildels hvorfor kroppen er mer besatt på vektøkning denne gangen. Sist gang hadde jeg jo alt fettet jeg trengte til amming :hoho:Jeg gikk også ned totalt 23 kg på 6 mnd ene og alene grunnet amming og trilleturer, men babyen så jo også ut deretter. Skikkelig buddahfeit og god :Hehe: Han vokste det meste av seg så fort han fikk bena under seg (da han var 9 mnd, aaalt for tidlig. Det skal ikke du i magen gjøre, hører du?? :ler:).

 

Så, nok klaging og syting over det jeg uansett ikke rår noe over (selv om mitt indre kontrollbehov skriker etter å få stoppet denne galskapen). Nå er det dags for en tur med hunden i skogen, etterfulgt av en tur på crosstraineren (hva heter den igjen på norsk? :klo:) mens jeg ser en episode Master of None, mens jeg unngår å tenke på melkesjokoladen i kjøleskapet (var til svigers i går som satt barnevakt, men de spiste jo selvsagt ikke opp alt....  :sjokolade: <-- helt klart min nemesis). Noe som gjør at tankene selvsagt flyr over på filmen vi så i går. Noen som har sett The Revenant? Vel, den var bra nok den altså. Dicaprio er en habil skuespiller, det var storslagne naturbilder og jeg likte godt den intense nærfilmingen, men... altså, come on! Troverdig? Selv om du gav Bear Grylls 10 liv, så hadde han ikke overlevd de strabasene der :ler: Men, Dicaprio selv gjør virkelig en god jobb, så den oscarnominasjonen er i grunnen velfortjent.

 

Håper alle som er innom får en flott søndag! :) Her stod ikke Kasper opp før 9:30, så for første gang på lenge våknet jeg og var helt i villrede. Det var jo lyst ute og jeg følte meg.... hva er denne merkelige følelsen egentlig? Uthvilt? :hoho: Nå sover han ikke halvgæernt altså, våkner som regel mellom 7 - 8, men jeg er så mye våken på nettene og har som regel klar å sovne igjen i 6-tiden. Da er det fysisk vondt når enten Kasper roper eller klokka ringer i 7-tiden. Var slik sist også. Derfor jeg ble sykemeldt etter hvert så jeg hadde mulighet til å ta igjen litt søvn på morgenkvisten siden jeg brukte nettene på å stort sett være våken (og endte med skyhøy hvilepuls pga dette). Håpløst, kroppen min, hører du? HÅPLØST!!!

Endret av Pyntestøv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men du, spiste ikke du en god posjon popcorn i går? Da er det ikke rart vekta ikke er medgjørlig i dag, for det inneholder jo en haug med salt. Tipper vekta viser et litt snillere tall om du veier deg igjen på tirsdag :jepp: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Frøken Vims skrev:

Men du, spiste ikke du en god posjon popcorn i går? Da er det ikke rart vekta ikke er medgjørlig i dag, for det inneholder jo en haug med salt. Tipper vekta viser et litt snillere tall om du veier deg igjen på tirsdag :jepp: 

Åneida. Veiingen ble gjort i går. Vet det er nytteløst å veie meg på nytt i dag grunnet store mengder kinopopcorn :hoho:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, jeg skjønner følelsen! Men altså, du har jo ikke lagt på deg uhorvelige mengder kilo heller, og vektoppgang under graviditet er jo en merkelig greie. En kollega av meg la på seg 10 kg i første trimester liksom, uten at hun satt stille i sofaen og spiste usunt. Jeg tenker som så at når du spiser sunt OG beveger deg, så legger kroppen på seg det den trenger og har behov for. Men jeg skjønner at det føles urettferdig ... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, lille_frosk skrev:

Æsj, jeg skjønner følelsen! Men altså, du har jo ikke lagt på deg uhorvelige mengder kilo heller, og vektoppgang under graviditet er jo en merkelig greie. En kollega av meg la på seg 10 kg i første trimester liksom, uten at hun satt stille i sofaen og spiste usunt. Jeg tenker som så at når du spiser sunt OG beveger deg, så legger kroppen på seg det den trenger og har behov for. Men jeg skjønner at det føles urettferdig ... 

Neida, det er ikke helt krise. Jeg er fortsatt innenfor normal vektoppgang i forhold til min bmi, men det er uvant å gjøre alt rett og så får jeg 1 kg på 1.5 uke slengt i fleisen :fnise:

Oi, 10 kg på 12 uker må ha vært tøft for henne. Var hun veldig tynn i utgangspunktet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slenger med et magebilde knipset i morges jeg. Er +12 cm rundt midja nå, så jeg begynner virkelig å bli stor. Dette er altså morgenmagen før jeg har spist eller drukket noe. Bildet viser også de mange kiloene jeg har lagt på meg kun i brystfett. De er blitt gigantiske :sjokk: (og verre skal det også bli så snart ammefabrikken åpner dørene).

 

Legger ved bilde til sammenligning jeg:

 

15.12.2015 (16+5)

2vm6p9x.jpg

1.02.2015 (23+4)

2e4j9yo.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så fin gravidmage :rodmer: Drit i vekta. Du ser jo nydelig ut. Og husk nå at alle graviditeter er forskjellig, så du må ikke sammenligne deg med andre. Sikkert mye som er vann også :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, fin babymage! Kjekt at vekta legger seg på puppene da, de føler man liksom ikke for å trene bort med en gang :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååh, jeg ELSKER magen! Den er sånn rund og kjempefin! :strix: Skjønner hva du mener med puppene da, men som Sjela sier - det er jo på ingen måte det verste stedet at det legger seg! En venninne av meg la BARE på seg over hofter og rumpe ... Ikke gøy. Hun som la på seg 10 kg de første 12 ukene var slank og godt trent, ikke noe mer enn det! Ingen skjønte hvordan det var mulig, men kiloene bare kastet seg på liksom! Møtte henne tre uker etter fødsel, da var hun helt slank igjen ... Det som kommer fort, går fort? :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 1.2.2016 at 14.57, Sjela skrev:

Så fin gravidmage :rodmer: Drit i vekta. Du ser jo nydelig ut. Og husk nå at alle graviditeter er forskjellig, så du må ikke sammenligne deg med andre. Sikkert mye som er vann også :) 

Takk :blomst:

Ja, gikk plutselig ned 600 gram igjen så var nok mest vann som kom på før sjokkveiingen, hehe.

Den 1.2.2016 at 15.43, A4-livet skrev:

Åh, fin babymage! Kjekt at vekta legger seg på puppene da, de føler man liksom ikke for å trene bort med en gang :fnise: 

Åhhh, jeg hater dem jeg :sjenert:
Var så glad for endelig å ha fått små pupper jeg da (amming og slanking), og så er de tilbake for å håne meg :dry: Mannen er veldig fornøyd da :ler:

Den 1.2.2016 at 20.15, lille_frosk skrev:

Åååh, jeg ELSKER magen! Den er sånn rund og kjempefin! :strix: Skjønner hva du mener med puppene da, men som Sjela sier - det er jo på ingen måte det verste stedet at det legger seg! En venninne av meg la BARE på seg over hofter og rumpe ... Ikke gøy. Hun som la på seg 10 kg de første 12 ukene var slank og godt trent, ikke noe mer enn det! Ingen skjønte hvordan det var mulig, men kiloene bare kastet seg på liksom! Møtte henne tre uker etter fødsel, da var hun helt slank igjen ... Det som kommer fort, går fort? :fnise:

Taaaakk. Den er fin på morgenen syns jeg, men kveldstid så løper jeg forbi speilet ( her skulle det ha vært en hval-emicon).

Satser på det bare renner av igjen som sist, det var utrolig digg å spise sjokolade og spekeskinke (i alt for store mengder) og likevel pekte vektnåla sørover :ler: Verdens mest behagelige "slankekur". Amming altså :rodmer:

 

---------------------------------------------------------------------------

Vektkrise avblåst. Var ikke visst ikke så gæernt likevel. Ned 600 gram igjen i dag så da legger jeg herved ned forbud mot å veie meg i helger fremover. Funnet ut at siden jul er gjennomsnittelig vektoppgang på 220 gram i uka. Regner med det øker nå fremover, men da kan jeg faktisk gi meg selv et klapp på skulderen, det funker å spise sunt og trene moderat likevel. (Var rimelig forbanna når jeg følte at kroppen aktivt gikk inn for å håne mine forsøk, foråsidetsånn :hoho:).

Var forøvrig hos jordmor i dag og alt var fint og flott. Lavt blodtrykk, 90/60, som forklarer hvorfor jeg har svimlet litt i det siste. Vi gikk igjennom fødselspapirene mine (jeg fikk med meg alt, veldig praktisk, spesielt den journalen de skriver i underveis i fødselen) og hun skal sende inn en henvisning til fødselsforberedende samtale på sykehuset. Den skjer nok ikke før i april, men jeg syns det er godt at sykehuset kjenner til fødselshistorien min med Kasper, slik at jeg kan få den tryggheten jeg trenger rundt denne fødselen. Jordmor sa forøvrig at andre fødsel ofte er kortere og lettere da førstemann har banet vei. "Du fikk jo en såpass stor baby forrige gang, så denne vil gå kjempebra". Syns ikke 3.8 kg og 55 cm var så stort jeg. Han var lang og tynn ja, feit ble han så fort jeg startet ammefabrikken :ler: Men, likevel betryggende. Om jeg har forstått det rett så har hun jobbet som jordmor ved sykehus tidligere, så hun vet vel hva hun snakker om :)

Har hatt litt (litt, ikke mye) trøblete bekken den siste uken, men ikke direkte ille. Mer plagsomt. Hovedsakelig ømt, men stivner til når jeg sitter/står/går mye. I dag har jeg hatt vonde strålinger ned i høyre fot også, men det kom først i dag. Ser det an litt, men blir det ikke noe bedre så tar jeg meg en tur til lege og får henvisning til behandling etter råd fra jordmor. Uvant dette, for hadde kun vondt helt på slutten av forrige svangerskap.

Sover ellers rævva, men det gjorde jeg i forrige svangerskap også så det bare turer og går. Jeg fungerer enn så lenge på jobb og i hverdagen. Alt i alt så føler jeg at jeg er heldig. Jeg har ikke spesielt vanskelige svangerskap. Litt vondter her og der må man vel bare regne med (i tillegg til at jeg tidvis befinner meg på en emosjonell berg-og-dalbane jeg har null kontroll over), men alt i alt så er disse smertene små i forhold til hvordan mange har det.

Navnedebatten er i full sving nå. Siden sist har mannen trekt sitt forslag, Amalie og jeg har lagt frem forslaget Alise, noe mannen syns er fint da det er et gammelt familienavn på hans side. Det som trekker ned navnet er at noen i nær familie har det som mellomnavn (selv om det ikke akkurat brukes mye), så da var plutselig mitt opprinnelige forslag, Sigrid, ikke så ille likevel. Men, vi har jo enda 16 uker igjen (17, om jeg kjenner min kropp rett) så vi kommer nok til å diskutere frem og tilbake i mange uker til. Kjøpte en navnebok i helga så nå har mannen ikke noe valg enn å hoste opp et motforslag. Hvis ikke blir det Sigrid altså (eller Alise).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Sigrid og Alise er veldig fine navn. Jeg liker også Elise. Alle tre er litt tradisjonelle og pene :) Jeg hadde ikke latt meg stoppe av at noen heter Alise til mellomnavn, det er jo bare koselig med flere som har navn i samme bane i slekta tenker jeg. Vi vurderer å bruke et slektsnavn som ingen heter til fornavn men mange har til mellomnavn, evt min morfar sitt navn (selv om det tilfeldigvis har blitt brukt av to uavhengige tilknyttet familien, ikke våre bekjente heldigvis).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åh, elsker både Alise og Sigrid! Det er en nyyydelig jente i min nærmeste familie som heter Sigrid, har veldig gode assosiasjoner til det navnet :) Så bra du fikk en fin prat med jordmor. Må være interessant å lese egen fødselsjournal, "kjenner" du den igjen? Kan jeg spørre hvordan fødselen med Kasper var? Du trenger selvsagt ikke svare! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, toneeee_ skrev:

Både Sigrid og Alise er veldig fine navn. Jeg liker også Elise. Alle tre er litt tradisjonelle og pene :) Jeg hadde ikke latt meg stoppe av at noen heter Alise til mellomnavn, det er jo bare koselig med flere som har navn i samme bane i slekta tenker jeg. Vi vurderer å bruke et slektsnavn som ingen heter til fornavn men mange har til mellomnavn, evt min morfar sitt navn (selv om det tilfeldigvis har blitt brukt av to uavhengige tilknyttet familien, ikke våre bekjente heldigvis).

Så greit å høre at vi er flere i familienavnbåten :) Det er jo egentlig bare koselig, når jeg tenker på det logisk. Men, aner ikke hvordan dette familiemedlemmet vil reagere. Kanskje verdt å lodde stemningen først, om det blir det navnet vi ender på.

Spent på å høre hva din skal hete, merker jeg.

9 timer siden, lille_frosk skrev:

Åh, elsker både Alise og Sigrid! Det er en nyyydelig jente i min nærmeste familie som heter Sigrid, har veldig gode assosiasjoner til det navnet :) Så bra du fikk en fin prat med jordmor. Må være interessant å lese egen fødselsjournal, "kjenner" du den igjen? Kan jeg spørre hvordan fødselen med Kasper var? Du trenger selvsagt ikke svare! 

Ja, Sigrid er et godt og fint navn jeg virkelig har lyst til å bruke. Vet mannen min er veldig på gli mot det navnet så om han ikke kommer opp med noe annet motforslag så tipper jeg det går seirende ut.

Siden dette er litt terapi så får du den lange varienten :fnise:

Kasper sin fødsel var både fin og dramatisk på en og samme tid. Det startet med vannavgang midt på natta (våknet av at jeg måtte på do) og jeg måtte inn på føden fordi jeg oppdaget grønne flak i fostervannet. Dette ble klassifisert som "lett misfarget fostervann" og da må baby overvåkes. Jeg ble derfor lagt inn med en gang og hadde svake rier. Åpningsfasen min gikk greit, men da jeg nådde fire cm hadde jeg det som føltes som én eneste lang ri, altså ingen pauser mellom toppene. Siden det regnes en time per cm for førstegangsfødende så mistet jeg motet. 6 timer uten pauser fra smertene? Det klarte jeg bare ikke. Jeg fikk derfor satt epidural etter en times tid og 1.5 time senere hadde jeg full åpning, men hodet stod for høyt. Fikk derfor ikke lov å trykke og det lille jeg hadde av trykketrang forsvant gradvis, det til tross for at hodet beveget seg under spina. Epiduralen ble skrudd av og jeg ble satt på stadig økende drypp. Jordmor mente livmoren min rett og slett var utslitt og at jeg derfor ikke fikk gode pressrier (men, hvem vet, det kan jo ha vært epiduralen?). Jeg presset i hvert fall i 30 minutter, før en kvinnelig lege (spesialgynekolog?) avgjorde at han skulle tas med sugekopp. Jeg skal ikke gå inn på det, men sugekopp altså... det var 11 veldig vonde minutter for å si det sånn. Rommet var full av folk og jeg gikk rimelig fort inn i apemodus. Etter fire rier (totalt tolv drag med sugekopp) kom Kasper ut helt hvit og livløs. Han ble derfor umiddelbart tatt ut av rommet og fikk hjelp til å rense lungene og puste. Vi kunne høre han skrike, men han ble tatt videre til nyfødtintensiven uten at jeg fikk se han og vi lå da på fødestua i to timer uten god nok informasjon. Jeg visste at han levde, men var redd for senskader og det var liksom ikke helt det jeg så for meg skulle skje nå som han endelig var ferdig.

Så, jeg er ikke så bekymret for første delen av fødselen. Jeg tror jeg kommer meg rimelig greit igjennom den, men jeg er bekymret for trykkefasen og redd for å oppleve nok en dramatisk slutt. Som jeg sa til jordmor så kommer jeg nok til å trenge tyrygghet og støtte når det kommer til selve trykkefasen.

 

6 timer siden, Tekola skrev:

Så fin mage :strix: 

Og så fine navn :rodmer:

 

Takk skal du ha søte du :klem:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, da er jeg 24 uker på vei og min offisielle nedtelling ser slik ut:

6 uker til påskeferie
13 uker til permisjon

Og selv om jeg virkelig ikke vil at hun skal melde sin ankomst nå så er det likevel fint å ha tredd inn i 24-ukersmerket. 60% av svangerskapet er gjennomført og syns tiden etter ordinær ultralyd har gått fort.

Har vært sliten nå i to dager, med mye hodepine. Tror det er fordi jeg sover for dårlig på nettene. Våkner mye, må på do og sliter med å sovne igjen. Hadde jo tipptopp blodtrykk (90/60) og helt fin urin når jeg var på jordmorkontroll for to dager siden. Håper ikke dette fortsetter :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for at du delte fødselshistorien! Skjønner veldig, veldig godt at den siste delen der har satt sine spor! Så ekkelt og så dramatisk ... Særlig når man får så lite informasjon, de to timene dere lå der alene må ha vært beinharde psykisk! Det er godt du prater med jordmor om dette nå, sånn at du kan få den tryggheten du behøver til neste gang. Jeg fikk tips om å skrive i fødebrevet at jeg og mannen, så langt det lar seg gjøre, vil ha informasjon om hva som skjer. Jeg skjønner at det ikke er mulig å prioritere det når det skjer noe akutt altså, men det å bli fortalt hva som skjer, og å ikke sitte igjen med følelsen av at alle rundt vet mer om situasjonen din enn du gjør selv synes jeg er pyton! 

Hvordan er formen nå? Sov du så dårlig i forrige svangerskap også? Du har all min medfølelse og sympati, jeg sov kjempedårlig og altfor lite gjennom 20-ukene, og var sliten og hadde mye hodepine på grunn av det. Det løsnet fra uke 31, nå er jeg bare sjeleglad for hver gode natt, for det har så mye å si for allmenntilstanden (og humøret)!  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wohoo 60% er jo en  aldri så liten milepæl da :nigo:  Ikke lenge igjen nå!

Virkelig ikke noe godt med hodepine altså! Håper den gir seg snart og at du sover litt bedre. Sender deg litt sovestøv :sove: Mer enn nok å ta av her :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 7.2.2016 at 9.49, lille_frosk skrev:

Tusen takk for at du delte fødselshistorien! Skjønner veldig, veldig godt at den siste delen der har satt sine spor! Så ekkelt og så dramatisk ... Særlig når man får så lite informasjon, de to timene dere lå der alene må ha vært beinharde psykisk! Det er godt du prater med jordmor om dette nå, sånn at du kan få den tryggheten du behøver til neste gang. Jeg fikk tips om å skrive i fødebrevet at jeg og mannen, så langt det lar seg gjøre, vil ha informasjon om hva som skjer. Jeg skjønner at det ikke er mulig å prioritere det når det skjer noe akutt altså, men det å bli fortalt hva som skjer, og å ikke sitte igjen med følelsen av at alle rundt vet mer om situasjonen din enn du gjør selv synes jeg er pyton! 

Hvordan er formen nå? Sov du så dårlig i forrige svangerskap også? Du har all min medfølelse og sympati, jeg sov kjempedårlig og altfor lite gjennom 20-ukene, og var sliten og hadde mye hodepine på grunn av det. Det løsnet fra uke 31, nå er jeg bare sjeleglad for hver gode natt, for det har så mye å si for allmenntilstanden (og humøret)!  

Vet du, i natt prøvde jeg å sove i gjestesenga som vanligvis er alt for myk for min smak og jeg sov nesten hele natten igjennom og de gangene jeg våknet så sovnet jeg raskt igjen. Heldigvis får vi snart en større seng med egne soner (jeg kan gjøre min side myk) så forhåpentligvis må vi bare sove på hvert vårt rom i noen uker, men hvis ikke.... så får det bare være sånn en stund. En graviditet er jo kun en kort periode. Søvn trumfer alt på nåværende tidspunkt :hoho:Gleder meg til amming altså, det var sovemedisin. Klarte knapt å holde øynene åpne og sovna ofte med baby på puppen, natt og dag. 

18 timer siden, Sjela skrev:

Wohoo 60% er jo en  aldri så liten milepæl da :nigo:  Ikke lenge igjen nå!

Virkelig ikke noe godt med hodepine altså! Håper den gir seg snart og at du sover litt bedre. Sender deg litt sovestøv :sove: Mer enn nok å ta av her :fnise: 

Det er straks bare 15 uker igjen til termin. Altså. 15 uker. Det går fort det. (Og 12 uker til permisjon, wuhuuuuu).

Trenger all sovestøv jeg kan få. Som jeg skrev over til lille_frosk - det blir i hvert fall nok sovestøv når baby kommer og ammefabrikken sparkes i gang. Da kan jeg sovne når som helst, hvor som helst :Hehe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...