Gå til innhold

Eskil Pedersen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mener du at man må ha møtt noen personlig for å si om de er gode ledere eller artister? Det er jeg i så fall ikke enig i. Man trenger ikke å kjenne Pedersen eller Bieber personlig for å kunne uttale seg om deres evner som leder/artist, det kan man finne ut av ved å observere de.

Hvis man derimot skal uttale seg om de er hyggelig eller ikke så må man selvsagt ha tilbringt tid sammen med de først.

Og det er et viktig poeng. Jeg kjenner ikke Jens Stoltenberg, men stemte på hans parti og hvorfor? Jeg var tre år yngre, mer naiv og lot meg lett forføre av hans retorikk og alt han sa, var jeg hjertens enig i. Jeg er for sterk miljøpolitikk og det med månelandingen...og så hadde de SV, som var garantist for en god miljøpolitikk. Og så skulle arbeiderne være trygge på et fortsatt sterkt abeidsvern, at arbeiderne ikke skulle være prisgitt kyniske arbeidsgiverne og så videre. Jeg ble rett og slett forført.

Og ble skuffet, kraftig skuffet. Jeg innser at jeg var for naiv og for personrettet da jeg stemte før første gang sist gang, neste gang vil jeg ikke være like naiv og personrettet. Jeg kommer ikke til å la meg "forføre" igjen av valgkampord. Det var en hard landing for meg.

Så jeg grøsser når jeg leser at det er noen her som vil stemme på EP på bakgrunn av at de personlig kjenner ham, og at han er hyggelig...aldri igjen :/

Anonym poster: 049465a44e2e35d6933b3610fe76ada1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er ditt syn på EP som leder - uanfektet det som hendte 22. juli? Jeg personlig mener at måten han har opptrådt etter 22. juli har svekket venstresiden.

Jeg synes egentlig han ligner litt for mye på Jens. Jeg synes han forholder seg til Jens som Minime forholder seg til dr,Evil. Jeg er egentlig skeptisk til 28-åringer som framstår som om de skulle ha peiling på nivå med 50-åringer.

Jeg synes ikke at Eskil har framstått optimalt, og min mening er at 22.juli burdeblitt håndtert med større åpenhet. Men her legger jeg skylda på regjeringsnivå, ikke hos Eskil. Jeg tror han bare har sagt det han har fått beskjed om.

Min reaksjon på hva som bør skje etter 22 juli er en full opprydding i offentlig kultur og ukultur, og ikke minst ta et oppgjør med hemmeligholdelsespolitikkken som har sneket seg inn i offentlig administrasjon. Jeg tror hemelighetene har hindret samarbeid på tvers av etater og informasjonsflyt, og at det misbrukes for å skjerme egne posisjoner.

Jeg kritiserer Ingelin Killengren for at det ikke er iveksatt betydelige tiltak i forkant, etter Nokasranet og det som ble avdekket der. Jeg mener at Jens og også Auf bør rydde opp i den ukulturen som stoppet tiltak etter Nokasranet, og jeg mener at tiltak bør gjøres i Politiet og også i

Kunnskapsdepartementet.

Jeg kritiserer anbudskulturen som trolig har medført for billig og dårlig løsning med nødnettet.

Jeg vet ikke hvor mye ansvar jeg skal legge på Eskil her, men jeg føler at han har hatt feil fokus, at han ikke har kjørt offensivt nok for å gripe tak i de dype, strukturelle samfunnsproblemene. Skjevhetene. Kulturen. Samtidig kan man ikke forlange slikt av en unggutt. Han skal liksom være Norges førstemann i denne problematikken, og det blir helt feil. Han er bare en leder av ett Ungdomsparti.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til alle kjære, anonyme med-AUFere i denne debatten:

Vi har gått under faner og flagg

på en lang vei fra natt imot dag.

Hån og spott har vi tålt, men når styrke ble målt

var vi sterkest - vi kjempet i lag.

Det har hendt våre rekker ble brutt

av soldater med kuler og krutt.

Men vår mannsterke hær med de brukne gevær

sto som fjell, og de seiret til slutt.

Nei, nå gjelder det mere enn før!

For hvis samholdet rakner og dør,

venter fiender nok som vil splitte vår flokk.

Og vår flamme blir aske og glør.

Du skal synge, men aldri i moll!

Du skal kjempe, men aldri med vold!

Tusener støtter vår sak, så vær stolt og stå rak!

Ta hverandre i handa, og HOLD!

:hjerte:

Anonym poster: 13b58f08f16996f7473af82376c86d1d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

EP gjorde som de fleste mennesker ville ha gjort, flykt i en faretruende situasjon, det min kritikk går på, er hva som skjedde under fergeturen, som AUF har vært veldig ivrige på å legge lokk på, og som er kommet frem i 22. juli-rapporten at fergen kunne bidratt til at beredskapstroppen kunne vært på Utøya mye tidligere.

Her beviser du at du nekter å se på fakta, og at du har gjort deg opp en mening basert på egen mangel på kunnskap.

Fakta: EP var ikke leder på båten. Han hadde ingen autoritet der.

Fakta: Kapteinen, som var sjef på båten, kunne umulig lese tankene til politiet for å vite hvordan politiet hadde tenkt til å komme seg over.

Fakta: Kapteinen fikk beskjed om at de skulle få båten i sikkerhet.

Hvorfor blander du EP inn i dette? Han var bare en av flere passasjerer.

Fergen kunne ha bidratt til at flere kom seg i sikkerhet når kapteinen på et tidspunkt ville snu fergen, men ble stanset av de andre.

Kapteinen kunne også ha sendt alle passasjerene sine rett i en dødsfelle. Du mener i fullt alvor at kapteinen skulle ha gitt blaffen i ansvaret sitt, og kjørt tilbake til øya?

Når ordet "feighet" er blitt brukt har det mest gått mot b.la Trine Aamodt, noe jeg synes er lavmål og lumpent gjort. Det er altså ikke EP det har gått hardest utover, faktisk har ordet "feig" og "feighet" vært lite brukt av EP-kritikerne.

Tull. EP har blitt hetset på det groveste.

Samtidig har jeg sagt før at dette er en vanskelig debatt, som bør tas.

Det er tåpelig å debattere noe som er så klart og tydelig: EP gjorde ikke noe galt på noen som helst måte under flukten fra Utøya.

en slik ledende person må tåle å få søkelyset på seg også når negative ting skjer

Nei det må han faktisk ikke. Ikke når han ikke engang var med på å arrangere leiren.

Endret av jabx
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dog synes jeg måten han har opptrådt etter 22. juli er helt forkastelig. Selv lederen for støttegruppen, Trond Blattmann, har overfor Aftenposten innrømmet at det ikke har foregått noen dialog mellom ledelsen i AUF og de etterlatte. "Det nye Utøya" synes å være noe Eksil og ledelsen trumfer gjennom uten å ta hensyn til mange etterlattes ønske. De fremstiller til og med de som er uenige som at de støtter ABB. Det er forkastelig.

AUF-ledelsen er demokratisk valg, og hva som skal skje med Utøya er noe AUF selv må avgjøre. De etterlatte er ikke en del av AUF. Å syte over at man ikke kan komme utenfra og diktere hva en demokratisk organisasjon skal gjøre er direkte latterlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg AUF trenger en samlende leder. En som alle grupperinger kan slutte opp om. Vedkommende bør også trappe ned den antidemokratiske retorikken skjult under euforismer som "ytringsansvar" etc.

hva med høre siden,skal vi også få et sted og være
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Problemet er at det ikke har vært noen åpenhet innad i AUF.

Og det er EPs feil? Neppe. Hele AUF er gjennområtten, og åpenbart en kommunismeforherlingende organisasjon. EP er bare en av mange i AUF, og han er like bundet av partipisken som andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er EPs feil? Neppe. Hele AUF er gjennområtten, og åpenbart en kommunismeforherlingende organisasjon. EP er bare en av mange i AUF, og han er like bundet av partipisken som andre.

drittparti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at de som svømte mot fergen burde blitt plukket opp.

Hvem svømte mot fergen? Kilder, takk!

De burde ikke overtalt kapteinen til å kjøre vekk fra Utøya da kapteinen ville snu for å hjelpe.

Kapteinen ville da dra tilbake til øya. Var det en god ide, synes du?

Eskil Pedersen burde informert politiet om at de var ombord i fergen da han ringte. Han burde tenkt på at politiet trengte en båt for å komme seg over til øya. Fergen hadde vært et godt egnet til det formålet.

Eskil Pedersen er ikke ansvarlig for politiet. Politiet må gjøre jobben sin. Det var uansett god grunn til å tro at politiet var på vei i egne og egnede båter alt.

Og å forvente at noen som har panikk skal tenke på samme måte som sofahelter som deg er bare latterlig.

De fikk panikk og ble paranoide. Greit nok. Men jeg synes likevel det bør være mulig å diskutere om de kunne gjort ting annerledes. Det jeg reagerer mest på er at AUF og Ap nekter å ta debatten og reagerer med raseri når etterlatte og overlevende stiller kritiske spørsmål.

Det er ikke kritiske spørsmål, men mobbing og hets som del av et politisk spill der de ønsker å avsette de som er demokratisk valgt fordi de har tapt demokratiske avstemninger om Utøya.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk så forferdelig det blir for ungdommene å dra tilbake til øyen hvor de mistet venner og kanskje selv ble skadd.

Og likevel forventer du kanskje at kapteinen på båten skulle ha tvunget passasjerene sine tilbake til øya?

Jeg ville ikke dratt tilbake der, selv om de ikke kommer til å late som ingenting har skjedd. Uansett om Breivik "vinner" eller ikke.

Men du forventer at panikkslagne mennesker på MS Thorbjørn skal ønske å dra tilbake mens skytingen fortsatt pågår?

Jeg er helt enig med Trine Aamodt. Han har tatt på seg et verv, og han gjorde ikke en god nok jobb med å ta ansvaret han har påtatt seg. Ikke på Utøya eller senere.

EP hadde ikke ansvar for arrangementet på Utøya, og heller ikke for sikkerheten der. Trine Aamodt angriper EP fordi hun er butthurt etter at avstemningen om Utøya ikke gikk i den retningen hun ønsket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo et faktum at bortimot 30 ungdommer kunne vært reddet dersom M/S Torbjørn hadde blitt stilt til disposisjon for politiet.

For noe tull. Man forventer at politiet selv har egnet utstyr til å ta seg over. Dessuten fikk de som var på fergen beskjed om å komme seg i sikkerhet.

Å skylde på EP og de andre på fergen fordi politiet sendte dem videre er bare latterlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et godt eksempel på mobbingen og trakasseringen av EP som foregår både i dette forumet og andre steder.

Hvis det å stille spørsmål ved EPs handlinger er mobbing, hva kaller du da dette?



  • Partisekretær Raymond Johansen: «Jeg blir kvalm og rasende av å høre en som Meling, bak sin trygge pult si at vi må tåle å diskutere hva unge mennesker foretok seg når massedrapsmannen gikk amok.»
  • Stortingsrepresentant Anette Trettebergstuen: «Det er bare en ting å si til alle disse mer eller mindre voksne menneskene som hetser Eskil Pedersen: hold kjeft, idioter!»
  • Kommunestyrerepresentant Atle Olav Sognli fra Orkdal Arbeiderparti:«Brynjar Meling er så PR-kåt at han gjør hva som helst for å komme i media. Eskil Pedersen er ikke en Supermann som kan stoppe kuler.»
  • Arbeiderpartiets kommunikasjonssekretær Bjørn Tore Hansen: «Siste: I anledning 11. september sier Brynjar Meling det må være legitimt å kritisere alle som forlot tvillingtårnene før de raste.»
  • Politisk rådgiver i Arbeiderpartiets stortingsgruppe Harald Jacobsen:«Brynjar Meling. Idiot. Ferdig snakka»
  • Nylig avgått kontorsjef i AUF, Silje Grytten: «Brynjar. Du gjør meg kvalm. Konsekvensen av det du etterspør ville vært AUF-lederens død. Eier du ikke anstendighet?»
  • Utøya-overlevende, fylkestingsrepresentant Tarjei Jensen Bech, Finnmark Ap: «Brynjar Meling kan ikke kalles for annet enn det nordnorske ordet hestkuk. Yes I said it.»

Anonym poster: 5c6ef4069c07b43f173699b5ad11a4ae

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Politiet visste ikke at Eskil Pedersen var ombord på fergen da han ringte politiet Kl 17:27. Han sa at han var i en båt sammen med noen få andre. De fikk beskjed om å komme seg i sikkerhet og politiet avsluttet raskt samtalen.

Det er irrelevant. Hvis man mener at de burde ha gitt båten til politiet så må det gjelde uansett hvilken båt det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

112: - Ja, dere må komme dere i sikkerhet.

EP: - Men sender dere mennesker?

112: - Vi sender mennesker. Vi har mennesker på vei.

Fint utdrag som knuser dine egne påstander.

Politiet visste at EP var ombord på en båt, men ikke at han var ombord på M/S Torbjørn, som kunne vært benyttet i redningsarbedidet.

En hvilken som helst båt kunne vært benyttet i redningsarbeidet. Legg ellers merke til at EP fikk beskjed om at det var folk på vei. Han hadde altså grunn til å tro at alt var over om svært kort tid, og dermed ville det bare skapt problemer hvis de skulle begynne å blande seg inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart at det ikke var panikk ombord.

Eh, det er klart at det var panikk. Hvordan i all verden har du fått det for deg at det ikke var det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvem svømte mot fergen? Kilder, takk!

En jente forteller i politiavhør at hun og flere andre var midt i fjorden, da MS «Thorbjørn» la fra kai på Utøya. En annen jente forteller at hun og andre svømte mot land fra Stoltenberget, og møtte ferga da de hadde kommet halvveis over fjorden.

Et vitne, som fulgte tragedien fra fergekaia på landsiden, forteller hvordan ambulanser allerede var på plass og tok hånd om AUF-ere da MS «Thorbjørn» kjørte vekk fra området mellom Utøya og fastlandet.

Kapteinen ville da dra tilbake til øya. Var det en god ide, synes du?

Kapteinen forteller i politiavhør at han ønsket å kjøre tilbake mot øya for å plukke opp svømmende. Han forteller at han ikke var redd for Breiviks skudd fordi «båten har tykke stålplater i skorget, det er en gammel militærbåt»sa han i avhør. Andre på båten sa imidlertid at politiet hadde bedt dem reise derfra, og at kapteinen derfor ikke skulle kjøre tilbake mot Utøya.

Breivik skjøt riktignok mot fergen, men han skjøt også mot fritidsbåtene. Båtfolket valgte likevel å redde barn og ungdom i vannet. Tenk hva resultatet hadde blitt hvis ikke de heller hadde våget å hjelpe. Da hadde langt flere AUF-ere omkommet den dagen.

Jeg tenker at det er viktig for både etterlatte og overlevende at det er åpenhet rundt dette. Det er en del av bearbeidingen av det tragiske som hendte 22. juli 2011.

http://www.nettavise...icle3347645.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er igjen ryddet for personhets, ensidig meningspåvirkning, avsporinger og da dette er "endte" gangen tråden er blitt ryddet, vil den ikke bli åpnet igjen.

Sophie-Ann, mod

Endret av Sophie-Ann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...