Gå til innhold

Legeerklæring for ikke å bruke bilbeltet?


Thalassos

Anbefalte innlegg

Broren til kjæresten min er en merkelig person, og nå har han rett og slett fått en legeerklæring fra legen sånn at han slipper å bruke bilbeltet når han kjører.

Han sa til legen at han får pusteproblemer og panikkanfall, noe som ikke er sant. Han gidder rett og slett ikke å ha det på..

Er det bare meg, eller er det veldig spesielt? Å ha på seg et bilbelte er faktisk ikke SÅ stress, og jeg vil si at det er en liten ting å gjøre for å berge livet i en eventuell kollisjon. For meg blir det litt idiotisk.

Er det normalt? Jeg har ihvertfall aldri hørt om det før..

(Har sett legeerklæringen og alt, så jeg vet at det er sant).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du ikke hører mer fra fyren, så vet du hvertfall hvorfor.

:fnise:

Jeg syns også det er litt ekkelt å kjøre med han, for å sette ting veldig på spissen. Hva om vi kræsjer? Vi er jo glade i fyren, og jeg vil definitivt ikke se han "splætta" utover vinduet fordi han ikke hadde på seg bilbelte, både for vår egen og hans del. Mange ganger er bilbelte grensen mellom liv og død.

Endret av Adegami
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har lege-erklering for å slippe å bruke bilbelte (som sjåfør- ikke passasjer), fordi jeg er så lav at beltet ligger over halsen, og med setet så langt fremme som det går an å få det, så blir beltet for kort når jeg må strekke meg frem mot ruta for å se etter barn mellom parkerte biler f.ex.

en annen ting er at oppmerksomheten min -med beltet på - er på beltet og trykket av det mot halsen (rett under haken) - ikke på trafikken

må legge til at jeg alltid setter beltehøyden så lavt som det går an, har jeg beltet på høyeste så går det over pannen min eller i det mest ekstreme jeg har vore borti helt over hodet

er veldig få biler jeg har kjørt eller vært passasjer i hvor beltet kan stilles helt ned på skuldra mi , i de det går så gjør jeg det og bruker beltet

Anonym poster: 9524790b92400f61351afc9e378f0841

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har lege-erklering for å slippe å bruke bilbelte (som sjåfør- ikke passasjer), fordi jeg er så lav at beltet ligger over halsen, og med setet så langt fremme som det går an å få det, så blir beltet for kort når jeg må strekke meg frem mot ruta for å se etter barn mellom parkerte biler f.ex.

en annen ting er at oppmerksomheten min -med beltet på - er på beltet og trykket av det mot halsen (rett under haken) - ikke på trafikken

må legge til at jeg alltid setter beltehøyden så lavt som det går an, har jeg beltet på høyeste så går det over pannen min eller i det mest ekstreme jeg har vore borti helt over hodet

er veldig få biler jeg har kjørt eller vært passasjer i hvor beltet kan stilles helt ned på skuldra mi , i de det går så gjør jeg det og bruker beltet

Anonym poster: 9524790b92400f61351afc9e378f0841

Hva med pute?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke akkurat noe i mot at enkelte forbigår alle disse forbudene, så helt greit i mine øyne, ønsker du ikke å benytte bilbelte så bør du være fri til det. Er dog fullstendig enig med deg at det er relativt uaktsomt å ikke benytte seg av det, det koster han ikke akkurat særlig mye å bruke bilbeltet.

Endret av meh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ihvertfall aldri gått med på å ha noen i baksetet som ikkje brukte bilbelte (hadde egentlig ikkje ville hatt noen i bilen som ikkje bruker belte, om vi hadde kræsjet/vært i ei ulykke og vedkommende hadde dødd, så hadde eg hatt det hengende over hodet resten av livet), eg vil ikkje få x-antall kilo flyvende mot meg/mannen dersom ei ulykke skulle skje.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har lege-erklering for å slippe å bruke bilbelte (som sjåfør- ikke passasjer), fordi jeg er så lav at beltet ligger over halsen, og med setet så langt fremme som det går an å få det, så blir beltet for kort når jeg må strekke meg frem mot ruta for å se etter barn mellom parkerte biler f.ex.

en annen ting er at oppmerksomheten min -med beltet på - er på beltet og trykket av det mot halsen (rett under haken) - ikke på trafikken

må legge til at jeg alltid setter beltehøyden så lavt som det går an, har jeg beltet på høyeste så går det over pannen min eller i det mest ekstreme jeg har vore borti helt over hodet

er veldig få biler jeg har kjørt eller vært passasjer i hvor beltet kan stilles helt ned på skuldra mi , i de det går så gjør jeg det og bruker beltet

Anonym poster: 9524790b92400f61351afc9e378f0841

Det der høres ikke forsvarlig ut, verken med eller uten belte. Du burde enten søke om spesialtilpasset bil via hjelpemiddelsentralen eller la være å kjøre bil i det hele tatt. Det er ikke en menneskerett å kjøre bil, og er man ikke fysisk kapabel til å kjøre bil på en forsvarlig måte må man rett og slett la være.

Anonym poster: 5141ff77ae38627a10df56699c9504b7

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigefar slipper bilbelte da han har noe greier med ryggen etter et fall fra 5.etasje. Vet ikke helt hvorfor, men vet at det har noe med det fallet å gjøre.

Hvis broren til kjæresten din finner på det for å slippe belte så er han en idiot, rett og slett. Jeg blir mektig irritert på folk som ikke bruker belte. Det er livsfarlig og teit.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa

Det høres uhyre merkelig ut! Burde heller fått forbud mot å kjøre bil, om det ikke går an å burke bilbelte.

Kan det være helt lovlig, å ha en legeerklæring for det da?

Tas det ikke hensyn til andre bilister? Hvis man kjører i 100 km/t, han sitter uten bilbelte og krasjer, så fyker han kanskje ut gjennom frontruta, kanskje inn gjennom frontruta til den andre bilen og skader de andre osv?

Som sagt, det høres merkelig ut..

Endret av Badebuksa
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres uhyre merkelig ut! Burde heller fått forbud mot å kjøre bil, om det ikke går an å burke bilbelte.

Kan det være helt lovlig, å ha en legeerklæring for det da?

Tas det ikke hensyn til andre bilister? Hvis man kjører i 100 km/t, han sitter uten bilbelte og krasjer, så fyker han kanskje ut gjennom frontruta, kanskje inn gjennom frontruta til den andre bilen og skader de andre osv?

Som sagt, det høres merkelig ut..

Ja, det er helt lovlig. Har blitt stoppet i kontroll (pga manglende bilbelte hos svigefar) og fikk kjøre videre med en gang de fikk se papirene :)

Når det gjelder spørsmålet om unntak fra påbudet av medisinske grunner, forutsettes det i forskriften at slikt unntak eller fritak skal kunne dokumenteres ved legeerklæring. En tidligere nordisk ekspertkomité som vurderte disse spørsmål, kom til det resultat at det ikke ville være aktuelt å innføre generelle medisinske fritaksgrunner, dvs alminnelig unntak for visse medisinske tilstander, men tilrådde at fritakserklæring blir utstedet etter individuell vurdering foretatt av lege. Helsemyndighetene sa seg den gang enig i den konklusjonen, og oppfordrer i dag i tillegg norske leger til å være meget tilbakeholdne med å utstede attest for fritak fra påbudet om bruk av bilbelte. Den sistnevnte oppfordringen er noe vegmyndighetene gir sin fulle tilslutning til.

Herfra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har selv vært i en bilulykke hvor bilbeltet reddet livet mitt så jeg vet hvor viktig rolle det har. Kan virkelig ikke skjønne at han bare ikke gidder å bruke det. Jeg hadde nektet å kjøre med han i bilen min hvertfall. Hva han velger å gjøre når han er alene er en ting.

Anonym poster: eb59622ca8579c62a048fb391ab33dfd

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres uhyre merkelig ut! Burde heller fått forbud mot å kjøre bil, om det ikke går an å burke bilbelte.

Kan det være helt lovlig, å ha en legeerklæring for det da?

Tas det ikke hensyn til andre bilister? Hvis man kjører i 100 km/t, han sitter uten bilbelte og krasjer, så fyker han kanskje ut gjennom frontruta, kanskje inn gjennom frontruta til den andre bilen og skader de andre osv?

Det der er utrolig virkelighetsfjernt, hvis vedkommende skulle ha mot all sannsynlighet ha truffet frontruta til den andre bilen så ville egen frontrute ha tatt av veldig mye av kreftene som er i sving, slik at jeg vil tro at det hadde stoppet ved den andre bilistens frontrute, eller gått gjennom med minimal kraft.

Skal man forresten tenke "I verste fall" hele tiden så er det en god del ting du ikke kan foreta deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Badebuksa

Det der er utrolig virkelighetsfjernt, hvis vedkommende skulle ha mot all sannsynlighet ha truffet frontruta til den andre bilen så ville egen frontrute ha tatt av veldig mye av kreftene som er i sving, slik at jeg vil tro at det hadde stoppet ved den andre bilistens frontrute, eller gått gjennom med minimal kraft.

Skal man forresten tenke "I verste fall" hele tiden så er det en god del ting du ikke kan foreta deg.

Om folk skal kjøre rundt uten bilbelte, må vel alle få lov til å la være og bruke bilbelte. Man skader ikke/blir ikke mindre skadet selvom man har legeerklæring.

Tenk om en uten bilbelte sitter i baksetet da, og knuser de som sitter foran!

Det kan faktisk skje, om en person på 80 kg sitter i baksetet og man bremser med en fart på 100 km/t, blir det ganske så mange krefter og kilo som flytter på seg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som sier "pysestrikk" gir meg assosiasjoner til skikkelig harry hillbillyer.

Tall viser at opptil 70 % av alle dødsfall i trafikken kunne vært unngått om de involverte hadde benyttet bilbelte.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott å se at det ikke bare er meg som syns dette er helt merkelig. Det er alltid han som kjører, så det er ikke noe fare for at han fyker inn i meg, men dersom han noensinne skal sitte på med meg har han to valg: På med beltet eller GÅ!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...