Gå til innhold

SkappelGenseren - samletråd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tøff du er som kaster deg på å strikke genser da, det må jeg si! Om det er noen trøst så går mammaen min hjem til mamma (altså bestemor) for å få hjelp med monteringen ennå ;)

Og halsområdet hører jeg flere fikser litt på ved å hekle over kanten rett og slett :)

Haha! Godt jeg ikke er alene om å være en voksen unge. :laugh: Er klar for å strikke en barnegenser også nå. Er ei lita snuppe på 6 år her som nok ville blitt overekstatisk over en rosa genser.

Kanskje jeg skal prøvde det, å hekle litt altså. Da tar jeg litt vann over hodet, men det har jeg jo allerede gjort, så da er det vel bare å kjøre på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Er snart ferdig med delene til genseren, men hvordan syr man de sammen?

Bruker man garn til å sy, og bare tråkler seg gjennom?

Anonym poster: 1e70dad09da1190991be4ac7594ae8ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette lurer jeg også litt på. Jeg vil hvertfall brukt nåler til å feste sammen delene, før du begynner å sy, jeg lurer på å bruke "knutesting", vet ikke hva de kalles. Men du drar hvertfall nålen gjennom begge sidene, trekker nålen gjennom løkka før du strammer til.

Men hvis noen her kan dette bedre, så tar jeg gjerne imot tips og vink :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sydd sammen Skappelgenseren, men andre arbeid hvor sømmen ikke skal synes godt. Bruker da "mattress stitches"

Anonym poster: fdbe26dba99c4a4fed6a9744cb7b021a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fikk jeg også lyst til à strikke en "Skappel" ^^

Men har noen spørsmål... Blir genseren veldig stor? (det ser slik ut på bloggen ihvertfall) Jeg er bare 1.55 høy, så jeg lurer vel litt på om original oppskriften blir til genser eller kjole for min del :rodme:

Også strikkefastheten da. Hvor mange masker er den på? Siden det ikke står noe om den i oppskriften..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lengden tilpasser du selv. Du skal ha like mange masker hele veien, så du bare stopper når du selv synes den er lang nok. Jeg brukte 80 masker på front og bak, og 40 med økning til 52 på armene.

Har ikke montert den enda, men den ser svær ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har tilpasset oppskriften til barn under 4 år, og som vil dele erfaringer?

Sitter og strikker til nyfødt nå, men er helt på "gefülen", og aner ikke om den kommer til å passe... La opp 50 masker på pinne 3... Men bruker kun ett garn (babyull), så blir jo mindre enn med dobbelt garn og større pinnestørrelse... Blir spennende å se når jeg er ferdig.

Noen som har prøvd til str. 1 år, eller som vet ca. cm-størrelse rundt livet + "høyden" (kant til skulder)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, jeg har strikket en til en på ca 9 mnd/1 år.

La opp 42 masker på pinne 5 med en tråd drops alpaca og en tråd drops vivaldi. Fulgte ellers oppskriften, men felte av 8 masker i halsen. Strikket så fire rader der jeg felte av en maske nærmeste halsen.

Ermer: La opp 24 masker, fulgte ellers oppskriften. Kommer nok til å legge opp 26 m neste gang.

Anonym poster: 6f32ad3016afe2607aacc47326c8397d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har tilpasset oppskriften til barn under 4 år, og som vil dele erfaringer?

Sitter og strikker til nyfødt nå, men er helt på "gefülen", og aner ikke om den kommer til å passe... La opp 50 masker på pinne 3... Men bruker kun ett garn (babyull), så blir jo mindre enn med dobbelt garn og større pinnestørrelse... Blir spennende å se når jeg er ferdig.

Noen som har prøvd til str. 1 år, eller som vet ca. cm-størrelse rundt livet + "høyden" (kant til skulder)?

Har ikke prøvd å strikke den til småbarn nei, men jeg kan hjelpe deg med en tabell med mål :) Denne har de mest detaljerte målene jeg vet om - http://www.craftyarn...m/babysize.html

De har også mål til større barn og voksne, så praktisk! :)

Edit:

Håper du viser fram resultatet etterhvert? Spennende å se hvor mye forskjellig folk lager av denne oppskrifta :)

Endret av inox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, AnonymBruker og Inox! :)

Ser ut som genser på gefühlen blir i største laget for en nyfødt, men er jo bedre det enn at den blir for liten... Trenger med andre ord tydeligvis oversikten, Inox. Og ja - skal prøve å få vist frem resultatet etterhvert. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre med for stor enn for liten ja :)

Bare for å være helt sikker - du skjønte at de målene er kroppsmål og det må legges til litt for å få bevegelsevidde? Jeg var litt forvirra av det der til å begynne med :) strikker jakke til meg selv og legger jeg på ca 10 cm

Se her - http://www.craftyarn...com/sizing.html (der er også tegninger som viser nøyaktig hvor de har tatt de forskjellige målene)

Endret av inox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da var jeg ferdig med å montere genseren min. Den ble ENORM. Jeg har fulgt oppskriften, og jeg er ganske lik størrelse som dorthe skappel, men den ble skikkelig partytelt på meg. Vet ikke om det kan være lurt eller bare ødeleggende med en runde i vaskemaskinen.

For å illustrere: Mannen min prøvde genseren, og den var stor til han. Hehe! Og han er ikke noen pusling. Hehe!

Skulle gjerne gitt den til mannen min hadde det ikke vært for at han så litt småhomo ut i lyselilla genser med dyp utringning. Hjelper liksom ikke helt da at han er fra bærum. :fnise: Så jeg får strikke enda en som han kan få, for han likte godt hvor myk og god den var. Bare uten utringning da. *fnis*

Tenkte å strikke meg en matchende hals. Med samme pinner (rundpinner 7 mm) og samme garn. Noen som har en tanke om hvor mange masker jeg burde legge opp da, hvis jeg skal strikke rundt med rundpinner? Tenkte å strikke en som jeg tar to ganger rundt halsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett genseren Dorthe Skappel har designet på bloggen til datteren Maria, og synes den er så fin! Har veldig lyst til å strikke den, men synes garnet i oppskriften er i dyreste laget (tynn alpakka fra Du Store Alpakka + Iris Alpakka). Grovt regnet tror jeg garnet kommer på 600-700 hvis man skal kjøpe det som er oppgitt, og det blir litt mye for studentbudsjettet mitt..

Noen som har strikket den og/eller har forslag til garn som kan brukes? Tenkte å erstatte tynn alpakka med Drops Alpaca, men mer usikker på Irisen...

Genseren finner dere forresten her : http://www.mariaskappel.no/2012/06/05/mammas-hjemmestrikkede-genser/

Anonym poster: 44bf7c3d0b6e4e1f3fcf8e78c70012cb

dette er det mest idiotiske eg veit om! fordi ein kjent figur går med ein gensar så skal alle syns den er pen...

den ser rett og slett for jævlig ut!

Anonym poster: 2ac92273eda9b2d5c74da12c329bbe3d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden om hvordan sy sammen Skappel genseren er flettet inn, samtidig er det ryddet for avsporinger og krenkelser.

Sulosi, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ved montering: Skal man sy igjen helt til bunn, eller la det være et "sprik"?

Skal ha litt ulik lengde, men vet ikke om man skal sy fast hele veien ned uansett?

Om noen skjønner hva jeg mener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...