Gå til innhold

Opptaket er i gang, hvor og hva blir dere på dere? :)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Raindrops

Kommer litt ann på. Jeg har fått bolig i Trheim, før jeg fikk studieplass. Fikk bolig 2 uker før opptaket var i gang. Jeg søkte på studentbyer, da. er veldig mange som ikke begynner boligjakten før studieplassen er i boks. Det er jo forståelig, men gjør det mye vanskeligere. Jeg var 100% sikker på at jeg kom inn på hvert fall ett av studiene i byen, så søkte bolig allerede i august. I fjor, altså! Litt ivrig...

Oi, det var tidlig ute!

Jeg søkte studentbolig i april mener jeg å huske, og jeg fikk svar dagen etter og tilbud om plass. Søkte både gjennom et firma og SiT, fikk faktisk tilbud fra begge to.

Det er dette som er grunnen til at jeg bare søker i én by, orker ikke det stresset i juli/august når jeg skal flytte til en ny by.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan fungerer dette med studenthybel før man har fått plass? Må man bekrefte etter 27.juli eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Hvordan fungerer dette med studenthybel før man har fått plass? Må man bekrefte etter 27.juli eller?

Nei, det tror jeg ikke. For min egen del så har jeg jo allerede skrevet under en kontrakt, og den gjelder jo uansett. Så jeg tror de går ut ifra at du skal bo der så lenge de ikke hører noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan fungerer dette med studenthybel før man har fått plass? Må man bekrefte etter 27.juli eller?

Du signerer kontrakten og har betalt depositumet og da er leiligheten din. Også må du selvfølgelig hente nøkkel når du kommer dit du skal... Jeg har ikke lest noen steder at du må bekrefte senere enn 27. juli om du har fått plass...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det tror jeg ikke. For min egen del så har jeg jo allerede skrevet under en kontrakt, og den gjelder jo uansett. Så jeg tror de går ut ifra at du skal bo der så lenge de ikke hører noe annet.

Du signerer kontrakten og har betalt depositumet og da er leiligheten din. Også må du selvfølgelig hente nøkkel når du kommer dit du skal... Jeg har ikke lest noen steder at du må bekrefte senere enn 27. juli om du har fått plass...

Men hva med de som ikke får studieplass i denne byen, men har signert kontrakt for studenthybel i en studentby (for eksempel gjennom SiT)? Hva skjer med hybelen, kontrakten og alt? Står hybelen bare tom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal begynne på lektorutdanning på NTNU i Trondheim. Blir veldig spennende med ny by!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hva med de som ikke får studieplass i denne byen, men har signert kontrakt for studenthybel i en studentby (for eksempel gjennom SiT)? Hva skjer med hybelen, kontrakten og alt? Står hybelen bare tom?

De tar selvfølgelig kontakt med SiT og sier at de ikke trenger hybelen allikevel....? Så kan SiT tilby bolig til en annen student.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal begynne på lektorutdanning på NTNU i Trondheim. Blir veldig spennende med ny by!

Så gøy! Jeg skulle egentlig begynne på det, men valgte å ta et år allmenn litteraturvitenskap først :) Jeg gleder meg også til ny by og nytt studie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaxxy

Noen som skal studere ved universitetet i Nordland? :)

Anonym poster: 9c938004df569175576fa0ce3d00b81b

Til neste år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tar selvfølgelig kontakt med SiT og sier at de ikke trenger hybelen allikevel....? Så kan SiT tilby bolig til en annen student.

Det var det jeg mente da jeg skrev at man må bekrefte før man flytter inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy! Jeg skulle egentlig begynne på det, men valgte å ta et år allmenn litteraturvitenskap først :) Jeg gleder meg også til ny by og nytt studie!

Jeg lurte på om jeg skulle ta allmenn litteraturvitenskap istedenfor, men gikk til slutt for lektor i nordisk. Jeg tror absolutt begge fagene er kjempespennende :) Er det NTNU du også skal begynne på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurte på om jeg skulle ta allmenn litteraturvitenskap istedenfor, men gikk til slutt for lektor i nordisk. Jeg tror absolutt begge fagene er kjempespennende :) Er det NTNU du også skal begynne på?

Hahaha, jeg skulle på lektor nordisk! Festlig liten verden. Ja, blir NTNU :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det jeg mente da jeg skrev at man må bekrefte før man flytter inn.

Bekrefte før man flytter inn? Altså, du bekrefter jo at du flytter inn ved å betale depositum og signere kontrakt....... Det er jo "bekreftelsen", du trenger ikke MER bekreftelse enn det... Jeg skjønner ikke helt hva du mener jeg, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rettsvitenskap ved UiO fra januar. Er vi flere?

Anonym poster: 6b168cee426568eea6867fd57c9978a3

Ja, jeg skal også begynne der :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bekrefte før man flytter inn? Altså, du bekrefter jo at du flytter inn ved å betale depositum og signere kontrakt....... Det er jo "bekreftelsen", du trenger ikke MER bekreftelse enn det... Jeg skjønner ikke helt hva du mener jeg, tror jeg.

Hvis du signerer kontrakt og betaler depositum noen måneder før du finner ut om du får studieplass eller ikke i denne byen, hva skjer når det viser seg at du ikke har fått studieplass, men sitter med kontrakt og betalt depositum? Og hva skjer hvis det er 50 stykker som har gjort det samme og ikke skal studere i denne byen, men har kontrakter og har betalt depositum? Står hyblene tomme? Hvordan kan f.eks. SiT vite hvor mange reelle studenter som søker seg til studenthybel der? Og trenger du å si fra til SiT at du ikke har fått studieplass, selv om du har signert kontrakt og betalt depositum for noen måneder siden, så at SiT gir hybelen til en som faktisk har studieplass og trenger den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg skal også begynne der :D

Så flott! Gleder du deg? Skal du til åpningseremonien 13.august?

Anonym poster: 6b168cee426568eea6867fd57c9978a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis du signerer kontrakt og betaler depositum noen måneder før du finner ut om du får studieplass eller ikke i denne byen, hva skjer når det viser seg at du ikke har fått studieplass, men sitter med kontrakt og betalt depositum? Og hva skjer hvis det er 50 stykker som har gjort det samme og ikke skal studere i denne byen, men har kontrakter og har betalt depositum? Står hyblene tomme? Hvordan kan f.eks. SiT vite hvor mange reelle studenter som søker seg til studenthybel der? Og trenger du å si fra til SiT at du ikke har fått studieplass, selv om du har signert kontrakt og betalt depositum for noen måneder siden, så at SiT gir hybelen til en som faktisk har studieplass og trenger den?

Da sier man opp hybelen og betaler ut oppsigelsestiden. Man bør jo være ganske sikker på å komme inn i en by før man skriver under på kontrakt. Studentboligene får jo en eller annen bekreftlese på at de som flytter inn faktisk er studenter, vet ikke om det går automatisk eller om studentene leverer bekreftelse (evt viser studentbevis?) selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott! Gleder du deg? Skal du til åpningseremonien 13.august?

Anonym poster: 6b168cee426568eea6867fd57c9978a3

Ja :D Gjør du ? nei, trodde bare det var for de som skulle begynne til høsten jeg :) Så derfor er jeg i Spania da :) Bor du i Oslo og hvor gammel er du ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du signerer kontrakt og betaler depositum noen måneder før du finner ut om du får studieplass eller ikke i denne byen, hva skjer når det viser seg at du ikke har fått studieplass, men sitter med kontrakt og betalt depositum? Og hva skjer hvis det er 50 stykker som har gjort det samme og ikke skal studere i denne byen, men har kontrakter og har betalt depositum? Står hyblene tomme? Hvordan kan f.eks. SiT vite hvor mange reelle studenter som søker seg til studenthybel der? Og trenger du å si fra til SiT at du ikke har fått studieplass, selv om du har signert kontrakt og betalt depositum for noen måneder siden, så at SiT gir hybelen til en som faktisk har studieplass og trenger den?

Du signerer jo ikke kontrakt med mindre du er helt sikker på at du får studietilbud. Og får du det ikke (som du får vite i juli, selvfølgelig) så ringer du til SiT og løser opp kontrakten og betaler ut oppsigelsestiden.

SiT kan ikke vite om du kommer inn på et studie, men regner vel strengt talt med at du ikke søker i januar om du ikke VET at du skal dit.

Hvis du har signert kontrakt og betalt depositum og så får vite at du ikke har fått plass ringer du opp og bryter kontrakten. Det er sikkert mange som gjør dette, og taper penger på dette, men ingen hybler blir stående tomme. SiT legger jo også merke til om ingen kommer og henter nøkkelen til hybelen/rommet/whatevs.

Og ja - normale mennesker som betaler 5000 i depositum og 4000-5000 i mndsleie ringer og sier fra at de ikke skal bo der. De sjekker deg også opp mot studiestedet du har oppgitt at du har søkt på/skal gå på. For å søke studentbolig MÅ du være student, og dette sjekker SiT selvfølgelig opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da sier man opp hybelen og betaler ut oppsigelsestiden. Man bør jo være ganske sikker på å komme inn i en by før man skriver under på kontrakt. Studentboligene får jo en eller annen bekreftlese på at de som flytter inn faktisk er studenter, vet ikke om det går automatisk eller om studentene leverer bekreftelse (evt viser studentbevis?) selv.

Jegh ar ikke hørt at jeg må innom SiT med bekreftelse på studieopptak. Tror de kan sjekke dette i ett system når jeg viser frem legitimasjon for å hente nøkler. Men kan godt være jeg tar feil - i såfall håper jeg noen kan si fra til meg nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...