Gå til innhold

baby hard mage


trøndera80

Anbefalte innlegg

Jenta mi er 6 måneder, og har slitt med magen i det siste :(

Hun begynte med fast føde når hun var 4 måneder, og har vært litt hard i magen til tider etter dette + legen mener hun er litt trang bak, håper hun vokser seg av dette. Der for må vi hele tiden passe på at hun har myk avføring, for det var ikke gøy når hun var forstoppet med kolikksmerter :(

Har begynt å bedre seg nå etter sviskemos og malt i grøten :)

Men....vi må jo tenke forebygging. Legen sier vi bør unngå eple og banan, mens det står noe annet på nettet her ....

Har laget pæremos selv i det siste, men synes det er litt bal :D Og i de fleste fruktmosene er det eple.....til og med for 4 mnd.

Tar legen min feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen små reagerer ofte med magetrøbbel på innføring av fast føde og da særlig grøt. For noen går det rask over, andre sliter lengre med det. Grøt er tungt for en liten mage å takle.

Begge mine har fått problemer med magen etter innføring av grøt. Og har slitt med magen i lengre tid, ja muligens vil de slite for alltid. Eldste er 3 ½ og er mye plaget med hard mage og går fast på avføringsmiddel.

Yngste er 15 mnd og er periodevis plaget med hard mage. Hun har hatt reaksjon på både gluten og melk, men det er trolig ikke snakk om intoleranse/allergi, bare sart mage som trenger tid på innføring og tilvenning. Hun fikk ikke reaksjon på fast føde før hun fikk grøt, frukt og grønnsaksmos som hun fikk til å begynne med gikk helt fint.

Så en ting jeg vet helt sikkert, får jeg flere barn blir grøt det siste som blir innført, om det blir innført i det hele tatt.

Å gi grøt som første mat er en sterk tradisjon i Norge, men barn vokser opp uten grøt andre steder i verden, så det burde fint gå an for norske barn også.

Banan er vel en versting når det kommer til hard mage, eple kan slå begge veier.

Malt og sviske/aprikos bruker å hjelpe bra. Men malt er jo ikke bra å bruke over lang tid, særlig ikke etter tannfrembrudd.

Har du forsøkt med litt olje(f eks kaldpresset raps) i grøten? Det kan også hjelpe på å holde avføringen myk.

Også kan jeg ikke la være å kommentere at du syns å lage pæremos selv er bal. Det blir ikke verre enn man gjør det til selv.... Det tar max en halvtime. Og lager du mye og fryser ned trenger du kanskje gjøre det en gang hver 14 dag/1 gang i mnd….

Kjøpemos er ofte tilsatt stivelse som også kan ha innvirkning på magen, den du lager selv inneholder bare frukten.

Anonym poster: c033f2d81d2117310c2a8862c90db98c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen små reagerer ofte med magetrøbbel på innføring av fast føde og da særlig grøt. For noen går det rask over, andre sliter lengre med det. Grøt er tungt for en liten mage å takle.

Begge mine har fått problemer med magen etter innføring av grøt. Og har slitt med magen i lengre tid, ja muligens vil de slite for alltid. Eldste er 3 ½ og er mye plaget med hard mage og går fast på avføringsmiddel.

Yngste er 15 mnd og er periodevis plaget med hard mage. Hun har hatt reaksjon på både gluten og melk, men det er trolig ikke snakk om intoleranse/allergi, bare sart mage som trenger tid på innføring og tilvenning. Hun fikk ikke reaksjon på fast føde før hun fikk grøt, frukt og grønnsaksmos som hun fikk til å begynne med gikk helt fint.

Så en ting jeg vet helt sikkert, får jeg flere barn blir grøt det siste som blir innført, om det blir innført i det hele tatt.

Å gi grøt som første mat er en sterk tradisjon i Norge, men barn vokser opp uten grøt andre steder i verden, så det burde fint gå an for norske barn også.

Banan er vel en versting når det kommer til hard mage, eple kan slå begge veier.

Malt og sviske/aprikos bruker å hjelpe bra. Men malt er jo ikke bra å bruke over lang tid, særlig ikke etter tannfrembrudd.

Har du forsøkt med litt olje(f eks kaldpresset raps) i grøten? Det kan også hjelpe på å holde avføringen myk.

Også kan jeg ikke la være å kommentere at du syns å lage pæremos selv er bal. Det blir ikke verre enn man gjør det til selv.... Det tar max en halvtime. Og lager du mye og fryser ned trenger du kanskje gjøre det en gang hver 14 dag/1 gang i mnd….

Kjøpemos er ofte tilsatt stivelse som også kan ha innvirkning på magen, den du lager selv inneholder bare frukten.

Anonym poster: c033f2d81d2117310c2a8862c90db98c

Hvorfor ikke etter tannfrembrudd?

olje har jeg ikke prøvd, det skal jeg jammen gjøre ;)

du har rett for deg, blir vel ikke så mye bal hvis man lager endel i gangen og fryser ned :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke etter tannfrembrudd?

olje har jeg ikke prøvd, det skal jeg jammen gjøre ;)

du har rett for deg, blir vel ikke så mye bal hvis man lager endel i gangen og fryser ned :D

Malt er veldig søtt, så ikke særlig heldig for tennene.

Anonym poster: c033f2d81d2117310c2a8862c90db98c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gå innom en helsekost butikk å prøv noe av det de anbefaler. Min nevø fikk fennikkelte i tidlig alder som hjelp mot magesmerter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken grøt gir du? Havre har vel mye mer fiber enn mais og ris. Her blir avføringa myk og grei, og daglig avføring med havregrøt, mens risgrøten gjorde han tregere i magen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff, jeg bruker også malt i grøten...Men har lyst til å slutte med det. Men han tåler ikke sviske (i alle fall ikke før), synes ikke aprikosen gjør samme susen..Har pvød med olje også, men det hjalp ikke.. :sukk: Ikke kan jeg droppe grøten og heller gi brødskvie, for han spiser ikke nok til å bli mett, ei heller er han såå glad i avokado, selv om jeg får i han litt da. Så føler meg litt stuck, rett og slett!!

Han er ganske kresen også, dessverre.

Så jeg føler med deg. Men jeg skal i alle fall ta med meg tips om å dra på helsekosten! Har faktisk ikke tenkt tanken.. :klo:

Ikke for å kuppe tråden, men kan hirsegrøt være mer skånsomt for magen? :klo:

Endret av Teriyaki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken grøt gir du? Havre har vel mye mer fiber enn mais og ris. Her blir avføringa myk og grei, og daglig avføring med havregrøt, mens risgrøten gjorde han tregere i magen..

har gitt risgrøt fra 4 mnd, men skal over til noe annet nå.muligens det blir bedring da når det blir mer fiber. Har kjøpt inn havregrøt så den må vel prøves :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, jeg bruker også malt i grøten...Men har lyst til å slutte med det. Men han tåler ikke sviske (i alle fall ikke før), synes ikke aprikosen gjør samme susen..Har pvød med olje også, men det hjalp ikke.. :sukk: Ikke kan jeg droppe grøten og heller gi brødskvie, for han spiser ikke nok til å bli mett, ei heller er han såå glad i avokado, selv om jeg får i han litt da. Så føler meg litt stuck, rett og slett!!

Han er ganske kresen også, dessverre.

Så jeg føler med deg. Men jeg skal i alle fall ta med meg tips om å dra på helsekosten! Har faktisk ikke tenkt tanken.. :klo:

Ikke for å kuppe tråden, men kan hirsegrøt være mer skånsomt for magen? :klo:

Hirsegrøt? har ikke peiling, aldri hørt om det, spør på helsestasjon kansje?

Disse små magene altså....hadde aldri trodd jeg kunne sitte timesvis og diskutere baby avføring, men det gjør jeg. Jubler høyt når hun tømmer seg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har gitt risgrøt fra 4 mnd, men skal over til noe annet nå.muligens det blir bedring da når det blir mer fiber. Har kjøpt inn havregrøt så den må vel prøves :)

Det er jo verdt forsøket :) her har vi en skje sviskemos oppi havregrøten i tillegg, og da blir avføringen perfekt. (hehe, det forbauset meg også hvor interessert man bli i denne avføringa :fnise: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her gir vi hun masse sviskemos hver dag, minst et halvt glass om dagen. Noen få ganger kan hun spise et helt glass. Visst vi dropper det blir hun forstoppet med en gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...