Gå til innhold

NHH kontra andre læresteder (master)


Mamy

Anbefalte innlegg

Jeg går inn i siste året på min bachelor i økonomi og administrasjon. Må jobbe hardt, men skal kunne ha mulighet til å komme inn på en master hos NHH. Er litt i tvil siden det er langt unna familie og samboer (koster minst 3500kr å komme seg hjem f.eks), så lurer på om noen vet om arbeidsgiverne legger stor vekt på utdanningsted eller om jeg like godt kan ta masteren ved samme universitet som jeg har bacheloren fra og stille minst like sterkt? Huff, alle de valgene altså :gjeiper:

Endret av Mamy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer jo an på hvor du går nå og hva du har tenkt å arbeide med senere, og ikke minst hvor du har tenkt å arbeide. NHH og BI stiller generelt mye sterkere hos arbeidsgiverne enn de andre skolene, rett og slett fordi de fleste som ansetter har gått på en av skolene selv og økonomer har en tendens til å være litt konservative. Like sterkt vil du altså sannsynligvis ikke stille. Det betyr ikke at du ikke får jobb, men at du vil måtte jobbe litt mer med å bevise at du kan like mye. Men det avhenger selvsagt også av hva du har tenkt å fordype deg i, og hva slags jobb du ser for deg.

Men siden det koster så mye å dra hjem høres det ut som du bor i Nord-Norge og kanskje går på f.eks. HHB? Hvis du da skal søke jobb der du kommer fra, tror jeg ikke skillet vil være så stort.

Anonym poster: f3a579e749918116b01b34098b2f4b99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alille

Kommer an på hva du vil videre og hvor du ønsker jobb. Jeg valgte selv bort NHH til fordel for en mindre anerkjent skole og merker allerede nå, med to år igjen, at jeg ikke blir å slite med å få jobb. Men jeg har gode karakterer, og god erfaring, og jeg kommer ikke til å søke toppjobber, hva enn det er...

Ikke tenk på penger - hva har du LYST til? Både nå og i fremtiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerer per dags dato i Nord-Norge og kunne tenkt meg å ende opp her i nord etter endt studie. Føler selv at det er mer prestisje å studere ved NHH, men lurer også litt på om jeg mister noe av "kontakten" med det nordnorske næringslivet. Men igjen så har AB har helt rett i det at dette universitetet jeg studerer ved er relativt nytt og at de fleste som ansetter vil ha gått på NHH eller liknende. Tenker å velge regnskap som profilering på bacheloren, fordi jeg kunne tenkt meg å ha finans og økonomisk analyse som major og regnskap som minor på masteren. Sitter igjen med tittelen siviløkonom etter endt master ved dette læringsstedet på lik linje med hva jeg ville gjort ved NHH. Vet egentlig ikke hvilken jobb man kan ende opp med med denne sammensetningen, men kjenner litt på hva jeg interesserer meg for og dermed kunne tenkt meg å holde på med hele resten av mitt liv.. Bare litt rådvill for tiden siden det valget jeg tar nå til høsten ang. profilering vil kunne avgjøre litt for hva jeg kan ta i masteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Ingen vesentlige forskjeller. Fordelen med å studere på NHH er at du er garantert gode karakterer (nærmest alle får A eller B pga. karakterinflasjon). Samt at det er prestisjefullt å studere ved NHH i enkelte enkelte subkulturer (finansmiljøet og andre profittmaksimerende miljøer).

Baksiden er du blir tvunget til å interegrere deg selv i et miljø bestående av narssistiske mennesker om er opptatt av status og personlig vinning. Dersom du er egoistisk av natur og god til å skryte hemningsløst av deg selv, samtidig som du bygger nettverk som om det var det siste du skulle ha gjort, vil du "lykkes".

Jordnære mennesker som er drevet av intuisjon vil oppfatte miljøet på NHH som kaldt og kynisk.

 

Endret av sondr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...