Gå til innhold

Nazist = venstreekstrem?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ikke lat som om nazisme som høyreekstremisme ikke er den herskende oppfatning og vanligste språkbruk,

Ikke i fagmiljø...men som du sier. Det kommer ifra VG, ARK etc.

Det er feil at NS er høyreekstremisme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gnækvåg

Er du selv klar over hvor feil det er å skyve nazismen over på høyresiden?

Sånt er ren hatpropaganda og politisk ekstremisme. Historiefremstiling a'la David Irving.

Hadde vært greit med relevante og logisk gyldige argumenter, dere som har påstått at han er venstrevridd har produsert bemerkelsesverdig få av dem.

Sånn som dette?

Du kan si at de er venstreekstreme så mye du vil. Men det forandrer ikke det faktum at nazister er høyreekstreme

Bare forsett og tro det. Men det vil aldri forandre det faktum at de er høyreekstreme.

:rolleyes:

det er jo dine teorier

Nei det er det ikke, det er annerkjente fakta.

Endret av Vanemagi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cuntzilla

Det var ikke et argument for at han ikke hatet sosialister. Poenget var at han i så måte hatet nazister like mye som han hatet sosialister dersom man konkluderer med det basert på de han drepte og undetrykkte. Norske nasjonalsosialister ble også likvidert av sine egne.

Nå var det ikke bare basert på at han sendte dem i konsentrasjonsleir da..!! Det er jo motivene bak som er interessante, ikke bare handlingen. Jeg forklarte deg jo f eks nettopp motivene bak å fjerne SA og den sosialistiske fraksjonen i partiet.

Ikke alle nasjonalsosialistene eller lederne støttet diktatur eller lojalitet til føreren, men det betyr ikke at de ikke var nazister de og. Også de ulike faksjonene i nasjonalsosialismen dengang er en del av hva vi definerer nyere versjoner av nasjonalsosialisme (nynazisme) på.

Har jeg påstått noe annet?

Det er forresten antinazistisk å være høyreradikal.

Du vil vel ikke være antinazist?

Hva er det du fjaser om nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gnækvåg

Jeg forklarte deg jo f eks nettopp motivene bak å fjerne SA og den sosialistiske fraksjonen i partiet.

Motivene vet du ingenting om. De han drepte var helt unektelig nazister.

Førkrigens Nasjonal Samling var nazister...

Jeg tror forresten det er ganske innlysende at han ganske enkelt slo ned på all potensiell opposisjon, og det vi vet om sånne styrer et at den interne krigen er gjerne den verste. Sånn som med kriminelle MC-gjenger...det finnes forskjellige sosiale grupper, men det er forsatt kriminelle MC-gjenger. :tommelopp:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cuntzilla

Er du selv klar over hvor feil det er å skyve nazismen over på høyresiden?

Sånt er ren hatpropaganda og politisk ekstremisme. Historiefremstiling a'la David Irving.

Ekstremisme? Vær snill og hold deg på et saklig nivå, jeg liker ikke å diskutere med folk med hang til å overdramatisere alt. Høyreekstremisme som et (veldig vidt og ullent) samlebegrep omfatter nazisme og dette står i samfunnsfagsboka til syvende klasse, ikke på en liten blogg til en bitteliten politisk ekstrem hatende og historievridende gruppe.

Sånn som dette?

:rolleyes:

Var det noe jeg hadde skrevet? Ikke det nei?

Jeg ba deg komme med noen gyldige argumenter, å påpeke at andre har feilet i det tidligere er ikke spesielt interessant.

Nei det er det ikke, det er annerkjente fakta.

Du klipper ting ut av kontekst og svarer på noe helt annet enn det som var poenget mitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som ikke vet hvorfor nasjonalsosialistene ble kallt nazi så var det slik den gang at sosialister av ulike slag gjerne fikk benevnelsen 'sozi', som kunne være et ukvemsord. 'Nazi' er en variant av det og NSDAP-medlemmene insisterte på å bli kallt for nasjonalsosialister..."respekt"-søkende som de var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gnækvåg

Vær snill og hold deg på et saklig nivå, jeg liker ikke å diskutere med folk med hang til å overdramatisere alt.

Da bruker du ganske enkelt ignorer bruker-knappen da :)

Høyreekstremisme som et (veldig vidt og ullent) samlebegrep omfatter nazisme og dette står i samfunnsfagsboka til syvende klasse,

Så dette er 'relevante og logisk gyldige argumenter' :rolleyes:

ikke på en liten blogg til en bitteliten politisk ekstrem hatende og historievridende gruppe

Latterligjøring...:rolleyes:

Uansett så er det feil det du sier og noe som ofte marxister kommer med :tongue:

I Norge så er det til en viss grad akseptert med den feilaktige assosiasjonen 'høyreekstremisme/nynazisme', men den forblir faglig, vitenskaplig og akademisk ukorrekt. Det blir som med begrepet visesang, visesang er ikke en sjanger med en musikkstil som som oftest hører inn under rock.

Brille er et program som synligjør hvor ofte folk flest tar feil.

Du burde se det en gang! :gjeiper:

Jeg ba deg komme med noen gyldige argumenter,

Og det har vi andre gjort så det suser etter.

Nasjonal Samling sitt partiprogram og politikk <<< argumentasjonsgrunnla.

Påstanden om at nazisme ikke var venstreekstremisme er forresten ikke noe som jeg er argumentasjonpliktig for å tilbakevise, selv om det har blitt tilbakevist utallige ganger allerede.

Kan legge til denne for de som har lyst å se faktabasert argumentasjon fra utenfor dette bittelille, liberalkommunistiske (av samvittighetsårsaker så benytter jeg meg ikke av begrepet sosialdemokratisk da det er misbruk av demokrati-begrepet) landet som vi bor i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyreekstremisme som et (veldig vidt og ullent) samlebegrep omfatter nazisme og dette står i samfunnsfagsboka til syvende klasse, ikke på en liten blogg til en bitteliten politisk ekstrem hatende og historievridende gruppe.

Ja og? Det betyr ikke at det er rett for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gnækvåg

Fra wiki:

Nasjonalsosialisme, Fascisme

Nazismen, eller nasjonalsosialismen som var bevegelsens fulle navn, er en politisk ideologi utviklet i Tyskland etter den første verdenskrig. Nazismen var i utgangspunktet en nasjonalistisk og rasistisk ideologi for tyskere. Den hadde sterke ekspansive trekk; tyskerne skulle sikres livsrom ved at store områder i øst skulle erobres og koloniseres. Nazisme var mot så vel liberalismen og demokratiet, som marxismen og klassekamp.

Fascismen var en slags italiensk variant av nazismen, men skilte seg likevel fra denne på en del områder. Fascismen var primært en økonomisk og politisk doktrine sentrert rundt ideen om staten som nasjonens og sivilisasjonens bærende enhet; den manglet imidlertid nazismens fokus på rasen. Selv om nazistene kopierte mange av de politiske metodene og organisasjonsformene som fascistene hadde utviklet før dem, så de ikke på disse som en verdi i seg selv – men som et middel for å sikre det tyske folk livsrom og bevare den "ariske rase" Mussolini selv var ingen rasist, og la ikke skjul på sin forakt for den tyske rasismen. Dette gjaldt også Mosley i England, som med jevne mellomrom utviste folk med anti-semittistiske og rasistiske holdninger fra partiet.

Så igjen..hvor kommer høyrekoblingen inn bildet?

Den er ikke der, finnes ikke og kommer aldri til å være der.

Sosialisme, fascisme, nazisme: tre alen av samme stykke

http://vegardmartinsen.com/hitler.html

Etc etc...

Dere sosialister og venstrevridde skal ikke tro et sekund at dere ikke er mer berettiget merkelappen 'nynazist' enn høyreradikale og nasjonalkonservative. Det bure være klart og all form for david irving-aktig retorikk blir ikke å forandre det. ;)

Will do!

Fine!

Endret av Vanemagi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ba deg komme med noen gyldige argumenter,

Hvor er de ideoloigsk grunnleggende forskjellene mellom SV og Nasjonal Samling sin politikk? Gikk ikke de norske NS-medlemmene rundt og beslagla eiendom og forume som var i privat eierskap? Er historieforfalskning en del av kommunistisk og nazistisk politikk?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cuntzilla

Ja og? Det betyr ikke at det er rett for det.

Tar dere ting ut av kontekst med vilje fordi dere ikke har noe godt svar på det som egentlig var poenget mitt, eller klarer dere bare ikke henge med på enkel argumentasjonslogikk?

Det du siterer skrev jeg som et motsvar på de som har antydet at nazisme definert som høyreekstremisme er en slags alternativ, politisk ekstrem, hatpropaganda-konspirasjonsteori for marginale grupper. Når det jo er den rådende definisjonen, noe som også er hele grunnen til at TS startet denne tråden.

Følg med nå: Jeg sa altså IKKE at det beviser noe, jeg sa at det å plassere nazisme under høyreekstremisme ikke er noe bare hatende, historievridende ekstremister gjør. Det er løgn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cuntzilla

Hvor er de ideoloigsk grunnleggende forskjellene mellom SV og Nasjonal Samling sin politikk? Gikk ikke de norske NS-medlemmene rundt og beslagla eiendom og forume som var i privat eierskap? Er historieforfalskning en del av kommunistisk og nazistisk politikk?

To ord: representativt demokrati.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

To ord: representativt demokrati.

Feil, norske NS støtter ikke diktatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korreksjon:

Feil, norske NS støtter ikke diktatur.

Støttet ikke*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cuntzilla

Feil, norske NS støtter ikke diktatur.

Neida, Qusling ble valgt til ministerpresident gjennom en folkeavstemning og satt deretter sammen en regjering av folkevalgte..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Neida, Qusling ble valgt til ministerpresident gjennom en folkeavstemning og satt deretter sammen en regjering av folkevalgte..

Han utførte statskupp og innførte Tyskland sitt styre i Norge. De ville ha makt. Det betyr ikke at de norske nasjonalsosialistene hadde noen gang programfestet diktatur som sitt ønskede politiske styreform. De, som SV, stod for representativt demokrati...ikke diktatur.

Det er sant at NSDAP hadde sine særegne definisjoner på både nasjonalisme og sosialisme. Det var ikke en sammenhengende ideologi, men vi burde ihvertfall bli enige om at den var kollektivistisk og fremmet felleskapsverdiene. Høyresiden er rake motsetningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gnækvåg

De, som SV, stod for representativt demokrati...ikke diktatur.

Tror de stod for en sterk stat organisert gjennom «fører»-prinsippet.

Følg ledern...sv er litt mer moderate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror de stod for en sterk stat organisert gjennom «fører»-prinsippet.

Følg ledern...sv er litt mer moderate.

Men er det en 'ideoloigsk grunnleggende forskjell' i en sterk stat orgaisert gjennom 'fører-prinsippet' og en sterk stat organisert gjennom 'representativt demokrati'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra wiki:

Nasjonalsosialisme, Fascisme

Nazismen, eller nasjonalsosialismen som var bevegelsens fulle navn, er en politisk ideologi utviklet i Tyskland etter den første verdenskrig. Nazismen var i utgangspunktet en nasjonalistisk og rasistisk ideologi for tyskere.

Så igjen..hvor kommer høyrekoblingen inn bildet?

Den er ikke der, finnes ikke og kommer aldri til å være der.

Svaret til spørsmålet har du svart på selv

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...