Gå til innhold

Protein i urinen, men ikke høyt blodtrykk?


Gjest Elyssa

Anbefalte innlegg

Gjest Elyssa

Har bare tatt en selvtest foreløpig, skal til legen senere i dag.

Men er så bekymret at jeg ikke klarer å tenke på annet :tristbla:

Slo ut på proteiner i urinen - den som skulle være gul ble grønn.

Men sist jeg målte blodtrykket, var det helt fint. Målte i uke 19, er 21 uker nå.. Kan dette være steget så mye på så kort tid? (tenker på svangerskapsforgiftning)

Hvis ikke - hva kan dette være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er helt normalt å ha proteiner i urinen. :jepp: Jeg hadde det gjennom hele svangerskapet (en gang på 2+ faktisk). Det er mest sannsynligvis bare utflod eller rester etter sex. Så lenge det ellers ikke er symptomer på svangerskapsforgiftning (som høyt blodtrykk) trenger du ikke å bekymre deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt proteiner er normalt, og trenger ikke bety at noe er galt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt proteiner er ganske vanlig, og ikke farlig i seg selv. Ofte kommer det av utflod eller rester etter sex som en over også sier. Det er viktig at man har svært god hygiene og måler med midtstråleurin når man tar urinprøven. Dvs at du bør vaske underlivet godt, gjerne i dusjen før du tisser.

Det er i kombinasjon med høyt blodtrykk at det ikke er heldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alabama

Blodtrykket kan stige ganske mye på to uker, men jeg ville ikke bekymret meg før legebesøket. Det er sjeldent å få svangerskapsforgiftning så tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er poenget med å teste dette hjemme egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Alabama

Hva er poenget med å teste dette hjemme egentlig?

Ivareta egen helse og ikke overlate alt ansvar til helsepersonell. Sikre at man ikke går for lenge med uoppdaget svangerskapsforgiftning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivareta egen helse og ikke overlate alt ansvar til helsepersonell. Sikre at man ikke går for lenge med uoppdaget svangerskapsforgiftning.

Når man er 21 uker på vei?

Hadde TS vært lenger på vei, og i tillegg hatt symptomer på svangerskapsforgiftning, så kunne jeg sett poenget. Men å teste kun for å teste, uten å ha noe særlig kunnskap om hvordan man skal tolke svaret, det er neppe særlig lurt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alabama

Når man er 21 uker på vei?

Hadde TS vært lenger på vei, og i tillegg hatt symptomer på svangerskapsforgiftning, så kunne jeg sett poenget. Men å teste kun for å teste, uten å ha noe særlig kunnskap om hvordan man skal tolke svaret, det er neppe særlig lurt.

Hun kan ha testet for UVI eller glukose for alt jeg vet. Om man oppdager proteiner i urinen er det jo greit å sjekke ut hva det kommer av!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elyssa

Hva er poenget med å teste dette hjemme egentlig?

Jeg testet meg for urinveisinfeksjon fordi jeg følte meg litt rar og ikke ville vente helt til neste kontroll ;)

En liten oppdatering: Har vært hos legen og fikk påvist +1 (1+??) protein i urinen. Dette var visst ikke farlig, mente de (fikk bare snakket med sykepleier e.l. som testet)

Men hva er deres erfaring? Burde jeg være litt ekstra oppmerksom på dette, eller er det ingenting?

Tusen takk for bra svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elyssa

Når man er 21 uker på vei?

Hadde TS vært lenger på vei, og i tillegg hatt symptomer på svangerskapsforgiftning, så kunne jeg sett poenget. Men å teste kun for å teste, uten å ha noe særlig kunnskap om hvordan man skal tolke svaret, det er neppe særlig lurt.

Jeg testet meg for UVI ;)

Var tilfeldig at det var protein som slo ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivareta egen helse og ikke overlate alt ansvar til helsepersonell. Sikre at man ikke går for lenge med uoppdaget svangerskapsforgiftning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skaper jo ikke annet enn usikkerhet og stress når man ikke har kunnskap til å tolke prøvesvaret, så da ser jeg ikke helt poenget.

Endret av Sol79
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg testet meg for urinveisinfeksjon fordi jeg følte meg litt rar og ikke ville vente helt til neste kontroll ;)

En liten oppdatering: Har vært hos legen og fikk påvist +1 (1+??) protein i urinen. Dette var visst ikke farlig, mente de (fikk bare snakket med sykepleier e.l. som testet)

Men hva er deres erfaring? Burde jeg være litt ekstra oppmerksom på dette, eller er det ingenting?

Tusen takk for bra svar! :)

Min erfaring er som jeg skrev ovenfor, at det ikke er noe å bekymre seg for så lenge blodtrykket er fint. Det er helt normalt og jeg hadde det som sagt akkurat sånn gjennom hele svangerskapet.

Jeg fikk selv svangerskapsforgiftning, men det var ikke før etter termin. Var obs på at jeg plutselig fikk vondt i hodet (i 5 dager sammenhengende - ingenting ellers) og spurte om jeg kunne få sjekk på sykehuset. Da hadde altså blodtrykket mitt gått fra helt normalt på termindagen til litt over grenseland på 5 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...