Gå til innhold

Jeg har ikke noe sted å bo


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen ganger må man begynne andre steder enn der man ønsker. Jeg er enig med Anonym Bruker i at TS bør prøve å finne seg en jobb og komme igang med noe, istedenfor å kjøre seg helt fast i bosituasjonen sin. Den ser ikke ut til å la seg løse med det første, da så bør hun heller ta tak i noe hun kan ta tak i.

Og hvis hytter går greit, må hun kanskje bare belage seg på å leie noe landlig, da?? Det er ikke noen menneskerett å bo sentralt når man er så syk som TS. Hun kan åpenbart bo landlig uten plager, så da får hun bare belage seg på et landlig liv, da? Jeg synes det virker som at hun har kjørt seg fast og ikke vil tilpasse seg situasjonen sin.

Anonym poster: 42c88fc4f756c9a3be6e30a16cbdb6be

Unnskyld, men kan du ikke lese? Når man er uten FAST BOSTED, så har man også et problem i forhold til NAV og hjelp. Man blir fulgt opp i folkeregistrert kommune, man kan ikke melde flytting uten at man har et permanent bosted. En hytte er IKKE et permanent bosted, man har ikke LOV å ha hytte som fast bostedsadresse. Det er jo ikke den landlige beliggenheten som gjør at det fungerer, men at hytta har et godt inneklima, og har en pris som en trygdet kan tåle. Samtidig er man da totalt isolert fra omverdenen fordi man befinner seg i "ingenmannsland". Det er det siste man trenger når man skal bygge seg opp etter alvorlig sykdom.

Det er også slik, at når man skal ut i tilrettelagt arbeid, så vil det ikke si at man er arbeidsfør, men man prøves ut med begrenset antall timer - via NAV. Dette er en lengre prosess. Uten fast bosted så er dette faktisk ikke mulig å gjennomføre. Jeg forstår ikke at dette er så vanskelig å forstå.

ok, så logikken er at fordi hun er syk, så må hun ta til takke med hva som helst? Fordi hun er syk, så skal hun altså bare falle utenfor og det er helt greit. du verden for en innsikt og medmenneskelighet

Anonym poster: ed99183ce084b323f30a9cd96fb88aca

Fantastisk med innsikt fra AB (m.f) over her ja! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan lese. Derfor foreslår jeg også at hun kan leie seg noe landlig. Det er ikke sååå vanskelig å finne seg bolig ute i distriktene!!

Nav-kontorene på bygdene er ofte mer velfungerende også.

Anonym poster: 42c88fc4f756c9a3be6e30a16cbdb6be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan lese. Derfor foreslår jeg også at hun kan leie seg noe landlig. Det er ikke sååå vanskelig å finne seg bolig ute i distriktene!!

Nav-kontorene på bygdene er ofte mer velfungerende også.

Anonym poster: 42c88fc4f756c9a3be6e30a16cbdb6be

Det er ikke beliggenheten på boliger jeg har sett på som er løsningen, jeg har som sagt saumfart 4 fylker, og da mener jeg saumfart (ja, landlige beliggenheter også).

Anonym poster: 101d049d703728d5aa0bfd0602e4b150

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har lett igjennom fire fylker etter bolig,så hvor stor sjangse har du for å finne noe som passer deg i de resterende fylker?

Du skriver jo at du er nesten bra, så hva er problemet da?

Du kan jobbe, for du er nesten bra, men ikke noe passer deg igjennom fire fylker.

Det er mye som ikke holder vann her.

Anonym poster: 30fcda0a75e21fb4c8fc2022a7c9dfb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har lett igjennom fire fylker etter bolig,så hvor stor sjangse har du for å finne noe som passer deg i de resterende fylker?

Du skriver jo at du er nesten bra, så hva er problemet da?

Du kan jobbe, for du er nesten bra, men ikke noe passer deg igjennom fire fylker.

Det er mye som ikke holder vann her.

Anonym poster: 30fcda0a75e21fb4c8fc2022a7c9dfb0

Endret av 2shy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har lett igjennom fire fylker etter bolig,så hvor stor sjangse har du for å finne noe som passer deg i de resterende fylker?

Du skriver jo at du er nesten bra, så hva er problemet da?

Du kan jobbe, for du er nesten bra, men ikke noe passer deg igjennom fire fylker.

Det er mye som ikke holder vann her.

Anonym poster: 30fcda0a75e21fb4c8fc2022a7c9dfb0

Postet litt fort..

Tråden oppsummert:

- Nesten frisk og kan begynne i TILRETTELAGT ARBEID via NAV. Dette innebærer få arbeidstimer over lengre tid, for å bygge seg opp. Dette kan være en lang prosess. Man får IKKE lønn, man er fortsatt på trygdeytelser i denne prosessen.

- Problemet er at det er utviklet en overfølsomhet for inneklima som følge av sykdommen, dette gjør at det er vanskelig å finne bolig. Sykdommen ellers, er i sjakk.

- For å kunne begynne med tilrettelagt arbeid, MÅ man ha en fast bostedsadresse. Man kan ikke bare dukke opp på et vilkårlig NAV kontor og be de sette deg ut i arbeid, du må være registrert i kommunen der. OG DET ER IKKE LOV Å HA HYTTE SOM FAST BOSTEDSADRESSE! TS kan ikke jobbe uten at det går via NAV, for det må være TILRETTELAGT ARBEID!

Hva er det du ikke klarer å forstå med det her?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da er jeg vel egentlig usikker på om hva som er vitsen med startlån i min situasjon? Man får jo ikke akkurat en nyere bolig med godt inneklima som jeg er helt avhengig av å ha for en slik sum. Skal jeg ha en sånn bolig må jeg minimum ut med 1,5 og oppover.

Jeg har jo prøvd å finne en egnet leiebolig i 1 år. De få boligene som dukker opp med egnet inneklima koster langt mer enn jeg har mulighet til å betale. Har søkt om bostøtte til å få råd til å leie en slik bolig, men fått avslag fordi NAV følger sifo sine retningslinjer for livsopphold. Det taes ikke hensyn til at jeg har et matbudsjett på 3 ganger så mye for å holde meg frisk. Må jeg fravike dietten, så blir jeg dårlig, og jeg blir lenger og lenger unna å kunne komme meg i jobb. Så det blir en dårlig sirkel for å si det mildt.

Leieboliger med slike kriterier dukker dessverre ikke opp ofte her heller, og siden det er mange om beinet stiller jeg som ikke har jobb nederst på lista. Tro meg, jeg har prøvd. Jeg har pøvd i 4 fylker, og nå må det være nok, for det går på helsa løs og fortsette på denne måten :(

Anonym poster: 101d049d703728d5aa0bfd0602e4b150

Du får ikke lån på AAP så igrunn er det prosjektet nyttesløst. Diet kan dekkes av hjelpe eller grunnstødnad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ts, du har jo et sted å bo. Kanskje du higer etter mer enn hva som er realistsik.. Hvorfor ikke nyte den tiden du har i denne hytta? Visst du kan få lov å bo der da...???

Å stresse seg mot bedre helse er ihvertfall nyttesløst.. forsøk å kose deg med de dagene du har nå som du faktisk er ganske frisk:)

AAP kan forlenges så det tror jeg ikke du skal bekymre deg for. Mitt beste tips måtte være er å passe på formen og finne deg en partner, det er når man er to at det blir realistisk å kjøpe bolig, ihvertfall slik jeg ser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingenting fornuftig å komme med i denne tråden, men jeg vil bare ønske TS lykke til med å finne bolig (og håper du klarer å overse alle de idiotiske svarene i tråden).

Anonym poster: 6899c933b2a1d8d3099fd5fc4c7547fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingenting fornuftig å komme med i denne tråden, men jeg vil bare ønske TS lykke til med å finne bolig (og håper du klarer å overse alle de idiotiske svarene i tråden).

Anonym poster: 6899c933b2a1d8d3099fd5fc4c7547fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må arbeidet gå gjennom Nav? Man kan jo finne seg jobb selv så man får lønn for det man gjør. Jeg ser du skriver at arbeid må vente til du har funnet bolig, men hadde det ikke gått å kommet ut i lønnet arbeid for å få råd til bedre bolig? Tenker ikke da på 100%, men alt hjelper jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarer at bolig må komme i første rekke, jeg kan ikke tenke jobb før jeg har et sted å bo. Jeg svarer at jeg skal trenes opp til å begynne i arbeid igjen, og den prosessen før jeg ikke begynt før jeg har et hjem. Hva som skal til for at jeg ikke er overfølsom for inneklima er det ingen som vet, hadde det fantes en løsning på det så hadde det blitt gjort for lengst.

Nei det er ikke noe psykisk i bildet, hva i all verden har det med saken å gjøre? Har man forhøyede kostnader hvis man har noe psykisk i bildet? Jeg har et vanvittig matbudsjett og trenger mye tilskudd. Hvis jeg ikke følger diett, blir jeg syk. Men fordi det ikke finnes vitenskapelig dokumentasjon på at jeg faktisk MÅ følge den dietten, så får jeg ikke tilskudd, selv med dokuemntasjon fra lege. Dette er NAV sine regler.

JA, det finnes boliger som fungerer for meg, problemet er at jeg ikke har lykkes med å finne en slik bolig, både pga kostnad og fordi jeg ikke akkurat er den eneste som leter etter bolig.

De fleste arbeidsplasser har svært fokus på inneklima og har derfor gode ventilasjonssystem. I verste fall får jeg omskolere meg slik at jeg får jobbe hjemmefra eller utendørs. I første rekke må jeg ha et sted å bo, det er det mest grunnleggende et menneske må ha for å kunne ha et liv. Jeg stusser over at du ikke forstår akkurat det.

Anonym poster: 101d049d703728d5aa0bfd0602e4b150

Litt satt på spissen så har jeg det slik at det finnes en behandling som gjør meg tilnærmet frisk men den har jeg ikke råd til og nav dekker den ikke så derfor kan jeg ikke bli arbeidsfør. Bare en liten realitysjekk.. skjønner at du er fortvilet men selvom man bor i norge så betyr ikke det at man kan få eller få til all verden selv om man sliter med sykdom...

Skjønner at du vil opp og frem men kanskje du higer etter for mye... det er den følelsen jeg får når jeg leser denne tråden dessverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må arbeidet gå gjennom Nav? Man kan jo finne seg jobb selv så man får lønn for det man gjør. Jeg ser du skriver at arbeid må vente til du har funnet bolig, men hadde det ikke gått å kommet ut i lønnet arbeid for å få råd til bedre bolig? Tenker ikke da på 100%, men alt hjelper jo.

Når man har vært alvorlig syk over lengre tid så er det ikke bare å begynne å jobbe fullt, man må begynne i det små, og gjøre "1+1" oppgaver, det er snakk om kanskje 4-5 timer i uka, for å så bygge det sakte men sikkert opp. Du kan jo prøve å finne en bedrift som ansetter noen i 10 % stilling, samt i tillegg betaler nok til at det skal dekke en gang matutgifter. Hvordan ser du også for deg at man skal få seg jobb når man flakser mellom venner/hytter i forskjellige deler av landet, når man ikke kan være på ETT sted en gang? Jeg skjønner heller ikke hvor ofte man må gjenta behovet for TILRETTELAGT ARBEID i denne tråden..

Litt satt på spissen så har jeg det slik at det finnes en behandling som gjør meg tilnærmet frisk men den har jeg ikke råd til og nav dekker den ikke så derfor kan jeg ikke bli arbeidsfør. Bare en liten realitysjekk.. skjønner at du er fortvilet men selvom man bor i norge så betyr ikke det at man kan få eller få til all verden selv om man sliter med sykdom...

Skjønner at du vil opp og frem men kanskje du higer etter for mye... det er den følelsen jeg får når jeg leser denne tråden dessverre

TS higer etter for mye fordi hun har en helsetilstand som gjør at boliger gjør henne syk? Opp og frem? Selvsagt vil man opp og frem og komme seg i gang med arbeid og ha innhold i hverdagen, det er jo i hele landets interesse at en person slipper å være trygdet. All ære til de som gjør ALT hva de kan for å komme seg ut i arbeid etter sykdom, for jeg skal love deg at det er det ikke alle som gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men ts, du har jo et sted å bo. Kanskje du higer etter mer enn hva som er realistsik.. Hvorfor ikke nyte den tiden du har i denne hytta? Visst du kan få lov å bo der da...???

Å stresse seg mot bedre helse er ihvertfall nyttesløst.. forsøk å kose deg med de dagene du har nå som du faktisk er ganske frisk:)

AAP kan forlenges så det tror jeg ikke du skal bekymre deg for. Mitt beste tips måtte være er å passe på formen og finne deg en partner, det er når man er to at det blir realistisk å kjøpe bolig, ihvertfall slik jeg ser det.

Nei, TS har jo IKKE et sted å bo. Det er jo helt nyttesløst å i det hele tatt skrive noe i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man har vært alvorlig syk over lengre tid så er det ikke bare å begynne å jobbe fullt, man må begynne i det små, og gjøre "1+1" oppgaver, det er snakk om kanskje 4-5 timer i uka, for å så bygge det sakte men sikkert opp. Du kan jo prøve å finne en bedrift som ansetter noen i 10 % stilling, samt i tillegg betaler nok til at det skal dekke en gang matutgifter. Hvordan ser du også for deg at man skal få seg jobb når man flakser mellom venner/hytter i forskjellige deler av landet, når man ikke kan være på ETT sted en gang? Jeg skjønner heller ikke hvor ofte man må gjenta behovet for TILRETTELAGT ARBEID i denne tråden..

Det vet jeg utmerket godt siden jeg har vært alvorlig syk i mange år og selv går på Aap. Jeg fikk ikke hjelp av Nav med tilrettelegging av noe som helst da jeg skulle begynne med arbeidsutprøvning. Til slutt fant jeg meg en jobb som tilkallingsvikar selv. Så lenge man holder seg under 60% får man resten utbetalt fra Nav, så det er ikke bare lønn fra en evt. 10% jobb man har å leve av. Jeg sier ikke at det er lett, men det må da være verdt å prøve iallefall når situasjonen er så fastkjørt som den ser ut til å være!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg utmerket godt siden jeg har vært alvorlig syk i mange år og selv går på Aap. Jeg fikk ikke hjelp av Nav med tilrettelegging av noe som helst da jeg skulle begynne med arbeidsutprøvning. Til slutt fant jeg meg en jobb som tilkallingsvikar selv. Så lenge man holder seg under 60% får man resten utbetalt fra Nav, så det er ikke bare lønn fra en evt. 10% jobb man har å leve av. Jeg sier ikke at det er lett, men det må da være verdt å prøve iallefall når situasjonen er så fastkjørt som den ser ut til å være!

Via NAV eller ikke, det er jo likevel nyttesløst når man ikke har et sted å bo og flakser hit og dit. Man kan vel levende forestille seg at det alene er det siste man trenger når man skal bygge seg oppver, man kan jo bli syk av mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva med å legge inn en annonse på FINN eller noe hvor du prøver å beskrive de behovene du har? Understrek at du er en sikker betaler, voksen, rolig og ikke-røyk. Er jo ikke sikkert du får noe respons, men om du skulle få det vil det vel være verdt det? Det kan som sagt være at du da treffer på noen av de som ikke ellers ville leid ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å legge inn en annonse på FINN eller noe hvor du prøver å beskrive de behovene du har? Understrek at du er en sikker betaler, voksen, rolig og ikke-røyk. Er jo ikke sikkert du får noe respons, men om du skulle få det vil det vel være verdt det? Det kan som sagt være at du da treffer på noen av de som ikke ellers ville leid ut.

TS har stått frem i media :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Via NAV eller ikke, det er jo likevel nyttesløst når man ikke har et sted å bo og flakser hit og dit. Man kan vel levende forestille seg at det alene er det siste man trenger når man skal bygge seg oppver, man kan jo bli syk av mindre.

Selvfølgelig er det ikke ideelt, men det blir iallefall nytteløst om man ikke prøver. Kanskje hun må lete etter bolig utenfor der hun allerede har sett? Ikke ideelt det heller selvfølgelig, men når alt er fastlåst må man se litt utenfor boksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS har stått frem i media :)

Vet ikke om det å stå fram i media alltid er trikset.. Kan være lurt å "anonymisere seg" littegrann når man søker bolig. Er mange som vegrer når de leser at vedkommende er NAV-klient. Hvis TS ikke har prøvd å legge ut annonse på FINN el.l. er vel verdt å prøve? Du treffer et litt annet utvalg mennesker på FINN enn de som leser og svarer på saker i avisene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...