Gå til innhold

Bunad er ikke tradisjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Blondie65

Fortsetter under...

Gjest notetur nomen

Jeg er 47. Jeg fikk bunad da jeg var ung. Det var helt vanlig da jeg var ung at man fikk sin bunad til konfirmasjonen. Alle kvinner og noen menn i vår familie fikk tilbud om bunad til sin konfirmasjon - det var samme person som sydde alle bunadene i vår familie. Sånn sett kan du si at min familie har en egen bunadstradisjon. Og vi har ikke bergensbunad - bare for å ha det slått fast.

Dette blir en litt off topic post, men hvorfor er alle så negative til denne bergensbunaden over alt på dette forumet??Den blir beskrevet som skikkelig stygg, noe man ikke ville valgt hvis man ikke var så dumeller som her, at man ialefall ikke har den.

Hva ER greia? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest notetur nomen

Akkurat. Og hva har denne med vikingtiden å gjøre?

Kvinnedrakt fra Vikingtiden - er det virkelig så ulikt noen av dagens bunader?

Les i beskrivelsen, du... Men dette blir jo heelt på sida. Jeg er ikke her for å krangle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I deler av landet, f.eks Hardanger, så har bunader aldri vært ute av bruk. Dagens bunader derfra er bygd på slik det faktisk var før, men små endringer så klart. Min tippoldemor giftet seg i bunad, og hun var langt fra rik, det samme gjorde oldemor og bestemor. Både oldemor og bestemor finnes det bilder av som beviser dette, så det er ikke bare tull. Bunadene har selvfølgelig blitt mer standardisert og endret i årenes løp, men basisen er det samme. Så bunad er kanskje ikke tradisjon over alt, men her jeg kommer fra har det vært, og er tradisjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Les i beskrivelsen, du... Men dette blir jo heelt på sida. Jeg er ikke her for å krangle.

Ja jeg har lest den:

Kvinnedrakten bestod gjerne av en understakk og en skjorte. Utenpå dette hadde de en kjole med stropper som kunne ha dekorbånd i nederste kanten. Stroppene var festet med to store skålformete spenner av forgylt sølv. Mellom spennene hang en eller flere rader med perler. Kvinnene bar skaut på hodet.

setesdal2_small.JPG

Veldig mange bunader har en skjorte, en understakk og en overkjole. Vi skal også huske at bunadene er festversjonen - mange broderier og påkostninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes synd på de som ikke har bunad på 17.mai, jeg. Kanskje de ikke har råd. I noen tilfeller, kan det være at de ikke liker det, sånn som deg, og da synes jeg ennå mer synd på dem fordi de ikke eier smak.

Haha, for en latterlig kommentar. Å insinuere at det finnes en korrekt smak som "tilfeldigvis" er den samme som din er utrolig navlebeskuende.

Jeg har ikke bunad, begge søstrene mine har, og jeg hadde også tilbudet. Jeg har simpelthen ikke lyst på. Syns ikke de er stygge, men syns ikke de er noe spesielt i det hele tatt. Jeg syns hele bunadstradisjonen er ganske kunstig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest notetur nomen

Ja jeg har lest den:

setesdal2_small.JPG

Veldig mange bunader har en skjorte, en understakk og en overkjole. Vi skal også huske at bunadene er festversjonen - mange broderier og påkostninger.

De færreste av landets bunader er bygget over denne fra Valle.

De fleste tar utgangspunkt i Hardangerbunaden og livkjolen til den første grafferdrakten, samt rondastakken.

Men som sagt jeg er ikke her for å krangle med deg. Jeg tviler ikke svært mye på det jeg kan om bunader.

Du spør hva sagadrakten har med vikingetid å gjøre. Vel, da bør du laste ned og lese hele beskrivelsen, og se vikingeskipene som er brodert på den...

Men slik kverulering som dette orker jeg ikke når det gjelder en samtale om klær og moter.

Endret av notetur nomen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har tydeligvis ikke fått med deg at Fremskrittspartiet er landets nest største parti, og styrer størsteparten av landets kommuner etter innbyggerne i kommunenes valg...

Moro at du nevner multikultur, for fasinasjonen med bunad for mange ligger jo nettopp i å vise hvilken del av Norge de selv hører til i, og demonstrere at det er egne bunadstradisjoner der. Så da motsier du deg selv når du ikke forstår bunadsbruk i multikultur... Det er nok flere ting enn bunadsbruk her som du ikke forstår. :fnise:

At folk har fått mer penger mellom hendene etter 1990, når man hadde kommet seg igjen etter jappetiden under Høyre på 80-tallet, med påfølgene økonomisk krakk, har vel bidratt til at det har blitt mer vanlig at folk kjøper et plagg som hovedsaklig brukes én gang i året. Selv om det er et statussymbol, tror jeg ikke det er feil å si at arbeiderpartiets velferdsstat gjør at folk er villige til å gjøre en sånn prioritering med familieøkonomien som å kjøpe et unyttig stasplagg til datteren til 20. 000, i stedet for å spare til utdannelsen hennes og sørge for at familien har sykeforsikring samt å legge av penger til alderdommen sin...

Men når det er sagt skjønner jeg ikke hva denne politiske agitasjonen din har inne i klær, sko og mote å gjøre? Den hører vel til i aktuelle saker og generell debatt. Var det ingen å krangle med der i natt?

Edit: Hvis man er i kranglehumør, så er det er fin bunadspoliti-tråd her inne. :jepp:http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=655016

Altså, du må bare d---e i han, for her syter folk som AB om å beskytte og bevare norsk kultur, og derfor så "forstår" vedkommende plutselig ikke at folk vil ha det største, nasjonalromantiske sjakktrekket Hulda Garborg kunne kommet på. Nemlig bunaden.

Bare det at folk omfavner bunad så sterkt tilsier jo nettopp at den konspirasjonsteorien han klamrer seg til på ikke egentlig har rot i virkeligheten.Så det er nok derfor han "ikke forstår"... Fordi premisset hans for å forstå er feil.

Du er fullstendig på villspor!

Du er så forutinntatt med hva du tror din motdebattant mener at du argumenterer mot en stråmann! "Han" mener ikke det du tillegger "ham". Du bør kanskje lese grundigere og forholde deg til det som står og ikke konstruere opp en virkelighet!

Multikultur-argumentet ditt er usaklig. Vi vet godt at sammensetning av lokalkultur i Norge, er ikke det som mener med begrepet "multikultur".

Og hvor ser du en kospirasjonsteori her? (-og som du hevder "han" har!)

Hvis det er mitt innlegg du kommenterer, vil du, hvis du leser innlegget igjen, se at jeg på ingen steder argumenterer for å bevare og beskytte norsk kultur!

Ditt innlegg må være det verste eksempelet jeg har sett til dags dato på en som konstruerer sitt eget fantasifoster av sin motdebattant, helt uten grunnlag i virkeligheten. Gratulerer!

Du må ha en særdeles livlig fantasi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

De færreste av landets bunader er bygget over denne fra Valle.

De fleste tar utgangspunkt i Hardangerbunaden og livkjolen til den første grafferdrakten, samt rondastakken.

Men som sagt jeg er ikke her for å krangle med deg. Jeg tviler ikke svært mye på det jeg kan om bunader.

Du spør hva sagadrakten har med vikingetid å gjøre. Vel, da bør du laste ned og lese hele beskrivelsen, og se vikingeskipene som er brodert på den...

Men slik kverulering som dette orker jeg ikke når det gjelder en samtale om klær og moter.

Ah ... så det at det er brodert vikingskip på drakten gjør den direkte knyttet til vikingtiden, mens det at mange bunader har stakk, skjorte og overkjole ikke gjør det ...?

Tror vi er på forskjellige planeter når det gjelder hva som menes med opprinnelse av bunad. Så jeg gir meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest notetur nomen

Takk for meg og lykke til videre med diskusjonen, for dette gidder jeg virkelig ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest notetur nomen

Ah ... så det at det er brodert vikingskip på drakten gjør den direkte knyttet til vikingtiden, mens det at mange bunader har stakk, skjorte og overkjole ikke gjør det ...?

Tror vi er på forskjellige planeter når det gjelder hva som menes med opprinnelse av bunad. Så jeg gir meg.

Les her du:

http://www.norskflid.no/fileshare/filarkivroot/Butikker/T%C3%B8nsberg/Sagadrakt/Sagadrakten.pdf

Jeg sakser ETT sitat: "Med smykkene og borden, er vikingetiden bundet sammen fra år 800 til 1066." Det er ikke min uttalelse, med de som har rekonstruert den.

Moten fra 1700, 1800 og tidlig 1900 tall er ikke bundet til vikingetiden.

Man finner tilsvarende snitt i kjoler brukt i hele Europa fra den tiden.

Endret av notetur nomen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bunaden jeg har bruker mønster fra et forkle fra 1850, og bunadene har snitt som går helt tilbake til 1600-tallet. Noen bunader har lengre tradisjon enn andre.

Hvis du gidder å lese om forskjellige folkedrakter så ser du at mange land ligger på rundt samme årstallet, ihvertfall århundre, som Norge.

Min mor og min bestemor har bunad og for oss er det en fin tradisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Haha, for en latterlig kommentar. Å insinuere at det finnes en korrekt smak som "tilfeldigvis" er den samme som din er utrolig navlebeskuende.

Jeg har ikke bunad, begge søstrene mine har, og jeg hadde også tilbudet. Jeg har simpelthen ikke lyst på. Syns ikke de er stygge, men syns ikke de er noe spesielt i det hele tatt. Jeg syns hele bunadstradisjonen er ganske kunstig.

Deg om det. Jeg løftet hodet fra navlen da jeg stod konfirmant :). Jeg synes det ser latterlig ut uten bunad på 17. mai, du synes bunadstradisjonen er kunstig. Godt det er sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at bunad i Norge er fin tradisjon, det må være lov å være litt stolt an sitt land! Selv er jeg ikke norsk, og eier ikke bunad, og har heller ikke tilknytning til et spesielt område i Norge (om jeg skulle velge en). Jeg har en festdrakt da, som jeg sydd selv og derfor er stolt. :)

Men jeg synes det er dumt at bunad har blitt en mote- og statusgreie! Folk velger bunad utifra den som er penest, og ikke utifra hvor de kommer ifra. Og noen vil ikke arve bestemødre sine bunader, fordi de er gamle, feil type, feil modell - feil farge, og de vil heller ha ny og den fineste, den som er populær nå. Det synes jeg er trist. Og ja, jeg synes det er dumt å gi bunad til konfirmasjon, de fleste kommer til å vokse fra den, rent fysisk, men også mentalt. Jeg tror altså at mange jenter kommer til å angre på valget av lilla beltestakk fra Telemark, som de synes var finest og mest moderne når de var 14, men senere innser at de har ingen forhold til. 20 år høres ut som mer fornuftig alder for å velge bunad, som man skal ha resten av livet. Men hva skal man gjøre, som forelder? Når bunad har blitt en status-greia, man vil jo ikke at ungen sin skal være den eneste stakkar i klassen som ikke fått bunad til konfirmasjon..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er tradisjon for meg å feire julaften sammen med bestemor og bestefar. Trenger ikke å være gjort siden 1800-tallet forde.

Det er tradisjon for meg å reise med båten til Danmark hver sommerferie sammen med søstrene mine. Er fortsatt ikke gjort siden 1800-tallet.

You see my point?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg synes at bunad i Norge er fin tradisjon, det må være lov å være litt stolt an sitt land! Selv er jeg ikke norsk, og eier ikke bunad, og har heller ikke tilknytning til et spesielt område i Norge (om jeg skulle velge en). Jeg har en festdrakt da, som jeg sydd selv og derfor er stolt. :)

Men jeg synes det er dumt at bunad har blitt en mote- og statusgreie! Folk velger bunad utifra den som er penest, og ikke utifra hvor de kommer ifra. Og noen vil ikke arve bestemødre sine bunader, fordi de er gamle, feil type, feil modell - feil farge, og de vil heller ha ny og den fineste, den som er populær nå. Det synes jeg er trist. Og ja, jeg synes det er dumt å gi bunad til konfirmasjon, de fleste kommer til å vokse fra den, rent fysisk, men også mentalt. Jeg tror altså at mange jenter kommer til å angre på valget av lilla beltestakk fra Telemark, som de synes var finest og mest moderne når de var 14, men senere innser at de har ingen forhold til. 20 år høres ut som mer fornuftig alder for å velge bunad, som man skal ha resten av livet. Men hva skal man gjøre, som forelder? Når bunad har blitt en status-greia, man vil jo ikke at ungen sin skal være den eneste stakkar i klassen som ikke fått bunad til konfirmasjon..

Her vest er det ikke vanlig å velge bunad ut fra denne oppskriften. I Bergen velger man stort sett Bergensbunaden.

Jeg har ikke arvet min bunad, men hun som sydde den hadde bunad fra den plassen hun er fra og denne er arvet av en annen i familien som bruker den. En nær venninne har arvet sin bestemors bunad og er stolt av denne. Denne bunaden er over 70 år gammel og blir kjærlig reparert og vedlikeholdt.

Min bunad var laget for å vokse i og kan syes ut eller inn etter behov. Og slik er det med de fleste bunader her vest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Blondie, men nå er du ikke ungdommen, som jeg refererer til. (beklager..)

Også kanskje det er en Oslo-ting, ja. Vet ikke om Bergen, men alle jenter som jeg kjener fra Ålesund, bærer en Ålesundbunad, så tradisjonen er kanskje sterkere i Vest.

Mens her i Oslo hørte jeg ei jente i en nydelig hvit (og synlig gammel) bunad klage at det var gammelt, ikke fin, og "sikkert ikke ordentlig bunad" :snurt: , fordi den var jo ikke ny og fin, men hennes mormor sin gammel. Og fordi ingen andre hadde sånn.. Og jeg vet at Oslo-jenter velger bunad etter den som er fin. Oslobunad, romeriksbunad er ikke så populære, fordi de er liksom ikke fine, og man ser de nesten ikke lengre. Oslo jubeleumsdrakt er mer populær, men det er vel strengt tatt ikke en bunad engang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

So what?

Hvis du ikke har bunad selv, så har det vel ingenting å si for deg om folk har det? Siden de fleste som lever nå er vant til bunad, så må det vel være en tradisjon? Eller er det bare ting som skjedde før vi ble født som får bli kalt en tradisjon? Hvor lenge sånn nøyaktig i antall år må vi gjøre noe før vi kan kalle det en tradisjon?

Poenget er jo at man later som dette er noe man har brukt i hundrevis av år. Draktene er laget for å gi (feilaktig) skinn av å være "bondedrakter" fra 17-18-tallet. Det er uærlig. Hvis man vil lage en ny tradisjon, greit nok, men gjør det på en måte som reflekterer samtiden og ikke gir falsk skinn av å være fra en annen tid.

Nordmenn flest vet ikke at bunader ble oppfunnet på 1930-tallet og blir lurt når de betaler i dyre dommer for å kjøpe disse forferdelig stygge "Hitler Jugend"-draktene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...