Gå til innhold

Bunad er ikke tradisjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Folk hadde en helt annen familieøkonomi på 70-tallet. Nordmenn hadde ikke råd til bil, hytte, nytt kjøkken, sydenferie og iallefall ikke bunad. Den pengesterke nordmannen er nemlig et relativt nytt fenomen, han også. Den økonomiske utviklingen her i landet de siste 35-40 år sammenfaller med at Norge fant olje i Nordsjøen så økonomien fikk vind i seilene.

Bunader var et bondsk fenomen og ikke mote, og ikke noe folk flest kom på at de skulle ha. Folk brukte det i hovedsak i leikarring når de danset oppvisning, og ikke som penklær på julaften, i barnedåp, til konfirmasjoner og 17 mai.

Tja, min mor giftet seg i sin bunad, med brudekrone og full pakke. Familien var ikke bønder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Folk hadde en helt annen familieøkonomi på 70-tallet. Nordmenn hadde ikke råd til bil, hytte, nytt kjøkken, sydenferie og iallefall ikke bunad. Den pengesterke nordmannen er nemlig et relativt nytt fenomen, han også. Den økonomiske utviklingen her i landet de siste 35-40 år sammenfaller med at Norge fant olje i Nordsjøen så økonomien fikk vind i seilene.

Bunader var et bondsk fenomen og ikke mote, og ikke noe folk flest kom på at de skulle ha. Folk brukte det i hovedsak i leikarring når de danset oppvisning, og ikke som penklær på julaften, i barnedåp, til konfirmasjoner og 17 mai.

Feil. Folk gjorde AKKURAT det du sa på 60-tallet. De fleste fikk råd til egen bolig, hytte, bil på 60-tallet. Det begynte smått på 50-tallet. Hvor har du vært i historietimene?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er det tradisjon fordi mamma og mormor fikk seg like bunader til mammas konfirmasjon (1979) og søstra mi fikk til sin konfirmasjon og jeg til min. Mine barn skal også få det, og jeg kommer nok til å bli meget skuffet om de ikke ønsker seg en. ;p

Så å påstå at bunad ikke er tradisjon er bare tull, det som ikke er tradisjon for deg kan være tradisjon for meg :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må åpenbart være ung, for dagens bunadmote, der bunad er allemannseie, er ikke mer enn rundt 15-20 år tipper jeg..

Mormor var alenemor og fabrikkarbeider. Hun og oldemor sydde bunad og bunadsskjorte til min mor, som min mor ble konfirmert i, og som hun ga videre til meg. Så min bunad er over 45 år gammel og kommer fra "fattigfolk". Enig i at bunad er viktigere å ha for folk nå, men bunad i seg selv er ikke noe som ble funnet på i fjor og som ikke ble brukt før. 45 år er nok for meg for å kalle det tradisjon.

Og denne bunaden er utrolig viktig for meg, og en tradisjon for meg å bruke. Hver gang jeg tar den, ørepynt, søljer og mansjettknapper på meg tenker jeg på at dette tok mamma på seg da hun ble konfirmert: Hun fikk hull i ørene for å kunne ha på seg akkurat denne ørepynten, hun brukte disse mansjettknappene, denne skjorta lagde oldemoren min til mamma, denne bunaden sydde mormor, og den er fra der mamma vokste opp. Fine bunaden min! :rodmer: Jeg blir helt rørt...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jytte

Jeg stammer fra en gammel bondefamilie - hvor bunad IKKE har vært tradisjon. Til tross for at det er blitt en pengesterk familie så har ingen av oss har noe tilhørighet til bunad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Hulda Garborg var forkjempar for folkedans, leikarringar og bunadar. Ho gjorde ein stor innsats for å få rekonstruert gamle drakter og komponert nye. Arbeidet ho starta vart vidareført i bondekvinnelag og husflidslag over heile landet. På det sentrale austlandet fekk dette arbeidet fotfeste relativt seint, men ute på bygdene var bunaden vanleg som festplagg langt tilbake. Særleg i dei nordre delane av austagder, rundt Voss, Telemark og på Sunnmøre sto bunaden sterkt.

Mi slekt er frå Troms og frå Sunnmøre, og i begge greiner var det vanleg med bunad. Men ein var meir fornuftig enn no, ein fekk gjerne bunaden når ein var rundt 20. No får dei fleste den til konfirmasjonen, og då veks dei ofte ut av den ganske raskt. Eg trur det med bunad i større grad har følgt bygdelag og familiar. Nokre stader er det ein sterk bunadstradisjon, andre plassar er det ikkje det. Men dei siste tjue åra har dette breidd meir og meir om seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest notetur nomen

Feil. Folk gjorde AKKURAT det du sa på 60-tallet. De fleste fikk råd til egen bolig, hytte, bil på 60-tallet. Det begynte smått på 50-tallet. Hvor har du vært i historietimene?

De underviste ikke om 60-tallet i historietimer da jeg gikk på skolen.

Men det norske oljeeventyret, som jeg viser til begynte i 1972, etter det første oljefunnet , lille julaften i 1969.

Nordmenns økonomi er en helt annen i dag enn det den var i 1960.

Men det er greit for min del at folk forteller mer og faktisk kan belegge at bunadsbruk har en god tradisjon i landet fra mer enn 15-20 år tilbake, noe jeg også mener den har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest notetur nomen

Tja, min mor giftet seg i sin bunad, med brudekrone og full pakke. Familien var ikke bønder.

At bunader var bondsk betyr ikke at de som tok det på var bønder alle sammen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Du må åpenbart være ung, for dagens bunadmote, der bunad er allemannseie, er ikke mer enn rundt 15-20 år tipper jeg..

Personlig syns jeg det er underlig at et sånt utrolig ukledelig, ultranasjonalistisk symbol blir mote i dette arbeiderbevegelsens sosialdemokrati.. og som omfavner multikultur.

Jeg er 47. Jeg fikk bunad da jeg var ung. Det var helt vanlig da jeg var ung at man fikk sin bunad til konfirmasjonen. Alle kvinner og noen menn i vår familie fikk tilbud om bunad til sin konfirmasjon - det var samme person som sydde alle bunadene i vår familie. Sånn sett kan du si at min familie har en egen bunadstradisjon. Og vi har ikke bergensbunad - bare for å ha det slått fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Ehm... hva med disse kjolene kvinnene i vikingtida hadde da? Selvfølgelig ikke bunad, men det kan minnes om det, kan det ikke? Og disse søljene som de brukte.

Drakttradisjonen som bunaden er hentet fra stammer nok helt fra denne tiden ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Folk hadde en helt annen familieøkonomi på 70-tallet. Nordmenn hadde ikke råd til bil, hytte, nytt kjøkken, sydenferie og iallefall ikke bunad. Den pengesterke nordmannen er nemlig et relativt nytt fenomen, han også. Den økonomiske utviklingen her i landet de siste 35-40 år sammenfaller med at Norge fant olje i Nordsjøen så økonomien fikk vind i seilene.

Bunader var et bondsk fenomen og ikke mote, og ikke noe folk flest kom på at de skulle ha. Folk brukte det i hovedsak i leikarring når de danset oppvisning, og ikke som penklær på julaften, i barnedåp, til konfirmasjoner og 17 mai.

Jeg vet ikke hvilken del av landet du er fra.

Da jentene i min familie ble født startet man med å sy bunaden. Litt etter litt frem til jenten nådde konfirmasjonsalder ble bunaden sydd og satt sammen. På et eller annet tidspunkt ble jenten selvsagt spurt om hun ville ha bunad.

Mødrene til jentene deltok i planleggingen av dette, og de inngifte fikk også tilbud om bunad hvis de ikke hadde fra før.

Personlig synes jeg det er utrolig flott å se mennesker i sin bunad på vei til konfirmasjon der de fleste jentene bærer bunad, og en og annen mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Det er faktisk direkte feil, mesteparten av det du sier der.

Jeg er enig så langt som at folk generelt ikke var pengesterke. Den delen stemmer. Men bunadsdelen av resonnementet kjenner jeg meg ikke igjen i. Jeg ble konfirmert på den tiden og mine foreldre var helt vanlige lavtlønte fabrikkarbeidere. Jeg fikk bunaden til konfirmasjonen, og det samme var tilfelle for veldig mange av mine venninner. Det var det vanlige der. Visst var det dyrt, men en bunad er jo ikke sydd over natta så delene (søljer, sko, sjal, forkle, skjorte) ble kjøpt inn litt etter hvert. Som regel var hovedgrunnen til at man ikke fikk bunad at man selv ikke ville ha.

Jeg er evig takknemlig mot mine foreldre for at de spanderte bunaden på meg da, og selv om jeg har måttet sy den om et par ganger, så er den fremdeles i bruk. I min familie har bunad vært helt vanlig ved stort sett alle konfirmasjoner og bryllup, så den har nå fått luftet seg litt. Faktisk så fikk min mor og hennes søstre sydd seg bunader på tidlig -80 tall, etter at deres mor insisterte på gi dem det som forskudd på arv. :ler:

Så kan jeg også legge til at mine foreldre bygget seg hus selv. Riktignok hadde vi ikke hytte, men straks økonomien etter husbyggingen atter tok seg opp så hadde vi båt. På en inntekt.

Men vi hadde rent kjøtt til middag bare i helgen, og min mor sydde alle klær til oss helt til vi var tenåringer.

Hvem kan bygge hus i dag, selv i omegnskommunene til de store byene? Bare skikkelige rikfolk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest notetur nomen

Drakttradisjonen som bunaden er hentet fra stammer nok helt fra denne tiden ja.

Nei, det er ikke riktig. Sagadrakter har et helt annet snitt, og der man finner igjen plagg, deler av plagg og broderte stoffer som rekonstrueres til bunader er det bakover i tid til 1700 tallet og rundt den tid.

Det er ikke sagadrakter bunaden er bygd over, men livkjoler fra nyere tid.

Går man til vikingedrakter er det smykker fra gravhauger og sånt man har funnet, men jeg tror ikke noe av det er i bruk på noen bunad.

Men såklart kan man få sydd en sagadrakt og bruke smykker som passer til. Ikke noe feil i det. Men bunad er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Mormor var alenemor og fabrikkarbeider. Hun og oldemor sydde bunad og bunadsskjorte til min mor, som min mor ble konfirmert i, og som hun ga videre til meg. Så min bunad er over 45 år gammel og kommer fra "fattigfolk". Enig i at bunad er viktigere å ha for folk nå, men bunad i seg selv er ikke noe som ble funnet på i fjor og som ikke ble brukt før. 45 år er nok for meg for å kalle det tradisjon.

Og denne bunaden er utrolig viktig for meg, og en tradisjon for meg å bruke. Hver gang jeg tar den, ørepynt, søljer og mansjettknapper på meg tenker jeg på at dette tok mamma på seg da hun ble konfirmert: Hun fikk hull i ørene for å kunne ha på seg akkurat denne ørepynten, hun brukte disse mansjettknappene, denne skjorta lagde oldemoren min til mamma, denne bunaden sydde mormor, og den er fra der mamma vokste opp. Fine bunaden min! :rodmer: Jeg blir helt rørt...

Jeg har de samme følelsene til min bunad - dette håndarbeidet vet jeg at hun som lagde den var veldig stolt av, hun viste meg det mens hun holdt på! Spesielt nå når hun er død er dette et utrolig fint minne om henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest notetur nomen

Hvem kan bygge hus i dag, selv i omegnskommunene til de store byene? Bare skikkelige rikfolk.

Feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Nei, det er ikke riktig. Sagadrakter har et helt annet snitt, og der man finner igjen plagg, deler av plagg og broderte stoffer som rekonstrueres til bunader er det bakover i tid til 1700 tallet og rundt den tid.

Det er ikke sagadrakter bunaden er bygd over, men livkjoler fra nyere tid.

Går man til vikingedrakter er det smykker fra gravhauger og sånt man har funnet, men jeg tror ikke noe av det er i bruk på noen bunad.

Men såklart kan man få sydd en sagadrakt og bruke smykker som passer til. Ikke noe feil i det. Men bunad er det ikke.

Hva er en sagadrakt? Kan du vise til et eksempel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Solsmil

Da jeg ble konfirmert for over 20 år siden var det bare et par jenter i klassen min som hadde bunad.

Dette kommer sikkert ann på hvor man kommer fra og. Da min mor ble konfirmert for over 30 år siden vat det vistnok vanlig at jentene fikk bunad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest notetur nomen
Gjest Blondie65

Feil.

Når du påstår noe slikt må du komme med dokumentasjon.

Her vest koster en tomt 1.5 til 2 millioner. Så kommer huset i tillegg. Vanlige folk med alminnelig lønning får ikke dette til å gå i hop. Dette vet jeg fordi jeg har kolleger og venner som har regnet på dette.

Jeg vet at litt lenger fra Bergen - f.eks. i Austevoll eller ytterst på Askøy, i Øygarden eller Nordhordaland så er dette mulig å få til. Men da snakker vi utenfor det området som jeg tenkte på (ser jeg var noe upresis) som det er naturlig å pendle til Bergen for jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...