Gå til innhold

Bunad er ikke tradisjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mange går rundt og tror bunad er "norsk tradisjon". Det er så feil som det blir. Bestemoren min er født i 1918 og da hun vokste opp bak Slottet var det ingen i Norge som gikk i bunader. Tradisjonelt har konfirmanter i Norge (jenter) hvit kjole f.eks.

Bunad ble først populært mellom 1930-tallet og 1950-tallet. Bunader har nesten ingen forankring i tradisjon, men er drakter som gir skinn av å være "bondedrakter" fra 1800-tallet. Selv om ingen norske bønder på 1800-tallet gikk i slike drakter.

De historiske røttene til bunadbevegelsen, nasjonalromantikken på slutten av 1800-tallet som hadde et kraftig oppbluss på 1930-tallet, deler den med bl.a. nazismen. Også i nazi-Tyskland gikk man rundt i "liksom-bondedrakter" på 30-tallet. Forskjellen er at dette gikk av moten i Tyskland i 1945, mens man fortsatte med det i Norge.

http://no.wikipedia.org/wiki/Bunad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En tradisjon trenger ikke å ha vart så og så lenge for å bli kalt det. :/ Nye tradisjoner i Norge er for eksempel halloween som tideligere ikke ble feiret her. Det er likevel en tradisjon for mange nordmenn nå.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Indra

Allehelgensaften ble da markert før vi adopterte den amerikanske Halloween-tradisjonen. Man setter blant annet ut lys på gravene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke alle dette?? Jenter på ca 1800-1900 tallet som ble konfirmert gikk i sorte, lange og tekkelige kjoler. Denne kjolen brukte de også når de giftet seg og til pen og kirkebruk. Den var ofte den eneste kjolen de noen gang fikk og eide. Tjente de penger selv, betalte de konfirmasjonskjolen selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allehelgensaften ble da markert før vi adopterte den amerikanske Halloween-tradisjonen. Man setter blant annet ut lys på gravene.

Dette visste jeg faktisk ikke. Men kostymene og pynten er relativt nytt for de fleste. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest notetur nomen

Dette visste jeg faktisk ikke. Men kostymene og pynten er relativt nytt for de fleste. :)

Kostymene og pynten er adoptert fra USA.

Å tenne lys på gravene og markere Alle Helgens Dag henger sammen med kristendom og katolisimen, og den har vært her lenge før Halloween ble importert til USA fra Irland...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest notetur nomen

Vet ikke alle dette?? Jenter på ca 1800-1900 tallet som ble konfirmert gikk i sorte, lange og tekkelige kjoler. Denne kjolen brukte de også når de giftet seg og til pen og kirkebruk. Den var ofte den eneste kjolen de noen gang fikk og eide. Tjente de penger selv, betalte de konfirmasjonskjolen selv.

Det var slik at folk gikk i kjoler, vester, bukser og jakker som var sydd i en stil som ligner på bunadene. Men selve bunaden som stilisert og mønsterbeskyttet drakt, som seriekopieres av folk fra et og et sted, og brukes på 17 mai er en (relativt) nymotens sak. De fleste bunader og festdrakter i dag er rekonstruerte festplagg og ikke nøyaktige kopier av hverdagsklær og kjoler som bønder gikk i i fjøset og drev fiske og vedhogst i...

Men det fins bilder av blant annet setesdøler i drakter som er kliss lik bunader derfra.

Men at bunad ikke har tradisjon ilandet er bare tull.

Edit: Noen ganger har Husfliden osv tatt noen av de peneste broderiene man fant i ei kiste på et loft eller noe, og plassert på bunaden og sagt det er stedsegent for den delen av Norge.Men det er vel å dra det litt langt, skulle jeg tro. Man har vel ikke noe belegg for å hevde at alle i Lom feks hadde det samme broderte mønsteret på sine finklær, selv om man har funnet broderier til en bunad på én gard i distriktet... Kanskje det bare var den ene damen som hadde et sånt broderi, og ingen andre.

Endret av notetur nomen
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

So what?

Hvis du ikke har bunad selv, så har det vel ingenting å si for deg om folk har det? Siden de fleste som lever nå er vant til bunad, så må det vel være en tradisjon? Eller er det bare ting som skjedde før vi ble født som får bli kalt en tradisjon? Hvor lenge sånn nøyaktig i antall år må vi gjøre noe før vi kan kalle det en tradisjon?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

So what?

Hvis du ikke har bunad selv, så har det vel ingenting å si for deg om folk har det? Siden de fleste som lever nå er vant til bunad, så må det vel være en tradisjon? Eller er det bare ting som skjedde før vi ble født som får bli kalt en tradisjon? Hvor lenge sånn nøyaktig i antall år må vi gjøre noe før vi kan kalle det en tradisjon?

Du må åpenbart være ung, for dagens bunadmote, der bunad er allemannseie, er ikke mer enn rundt 15-20 år tipper jeg..

Personlig syns jeg det er underlig at et sånt utrolig ukledelig, ultranasjonalistisk symbol blir mote i dette arbeiderbevegelsens sosialdemokrati.. og som omfavner multikultur.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm... hva med disse kjolene kvinnene i vikingtida hadde da? Selvfølgelig ikke bunad, men det kan minnes om det, kan det ikke? Og disse søljene som de brukte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg ble konfirmert for over 20 år siden var det bare et par jenter i klassen min som hadde bunad. Syns heller ikke bunad er overvakkert, tror det har med status å gjøre. En bunad koster jo like mye som som en pent brukt bruktbil, og det er status å vise at man har råd til å kjøpe noe så kostbart til datteren sin til konfirmasjonen,

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må åpenbart være ung, for dagens bunadmote, der bunad er allemannseie, er ikke mer enn rundt 15-20 år tipper jeg..

Personlig syns jeg det er underlig at et sånt utrolig ukledelig, ultranasjonalistisk symbol blir mote i dette arbeiderbevegelsens sosialdemokrati.. og som omfavner multikultur.

Jeg synes synd på de som ikke har bunad på 17.mai, jeg. Kanskje de ikke har råd. I noen tilfeller, kan det være at de ikke liker det, sånn som deg, og da synes jeg ennå mer synd på dem fordi de ikke eier smak.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest notetur nomen

Du må åpenbart være ung, for dagens bunadmote, der bunad er allemannseie, er ikke mer enn rundt 15-20 år tipper jeg..

Personlig syns jeg det er underlig at et sånt utrolig ukledelig, ultranasjonalistisk symbol blir mote i dette arbeiderbevegelsens sosialdemokrati.. og som omfavner multikultur.

Du har tydeligvis ikke fått med deg at Fremskrittspartiet er landets nest største parti, og styrer størsteparten av landets kommuner etter innbyggerne i kommunenes valg...

Moro at du nevner multikultur, for fasinasjonen med bunad for mange ligger jo nettopp i å vise hvilken del av Norge de selv hører til i, og demonstrere at det er egne bunadstradisjoner der. Så da motsier du deg selv når du ikke forstår bunadsbruk i multikultur... Det er nok flere ting enn bunadsbruk her som du ikke forstår. :fnise:

At folk har fått mer penger mellom hendene etter 1990, når man hadde kommet seg igjen etter jappetiden under Høyre på 80-tallet, med påfølgene økonomisk krakk, har vel bidratt til at det har blitt mer vanlig at folk kjøper et plagg som hovedsaklig brukes én gang i året. Selv om det er et statussymbol, tror jeg ikke det er feil å si at arbeiderpartiets velferdsstat gjør at folk er villige til å gjøre en sånn prioritering med familieøkonomien som å kjøpe et unyttig stasplagg til datteren til 20. 000, i stedet for å spare til utdannelsen hennes og sørge for at familien har sykeforsikring samt å legge av penger til alderdommen sin...

Men når det er sagt skjønner jeg ikke hva denne politiske agitasjonen din har inne i klær, sko og mote å gjøre? Den hører vel til i aktuelle saker og generell debatt. Var det ingen å krangle med der i natt?

Edit: Hvis man er i kranglehumør, så er det er fin bunadspoliti-tråd her inne. :jepp:http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=655016

Endret av notetur nomen
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må åpenbart være ung, for dagens bunadmote, der bunad er allemannseie, er ikke mer enn rundt 15-20 år tipper jeg..

Personlig syns jeg det er underlig at et sånt utrolig ukledelig, ultranasjonalistisk symbol blir mote i dette arbeiderbevegelsens sosialdemokrati.. og som omfavner multikultur.

Ja, jeg er ung.

Men jeg skjønner fortsatt ikke hva det er å kverulere på? Er det politisk ukorrekt med bunad også nå? Bunad gir tilhørighet I DAG, det betyr da noe det også? Da var det tydeligvis 15-20 år som var grensen for tradisjon da....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, dette med bunad er merkelig. Da min mor konfirmerte seg i '78 var hun en av et par stykker som hadde bunad, men familien hennes var relativt pengesterke.

Var det mer et statussymbol før mens det nå er snakk om tilhørighet, identitetsmarkering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest notetur nomen

Ja, jeg er ung.

Men jeg skjønner fortsatt ikke hva det er å kverulere på? Er det politisk ukorrekt med bunad også nå? Bunad gir tilhørighet I DAG, det betyr da noe det også? Da var det tydeligvis 15-20 år som var grensen for tradisjon da....

Altså, du må bare d---e i han, for her syter folk som AB om å beskytte og bevare norsk kultur, og derfor så "forstår" vedkommende plutselig ikke at folk vil ha det største, nasjonalromantiske sjakktrekket Hulda Garborg kunne kommet på. Nemlig bunaden.

Bare det at folk omfavner bunad så sterkt tilsier jo nettopp at den konspirasjonsteorien han klamrer seg til på ikke egentlig har rot i virkeligheten.Så det er nok derfor han "ikke forstår"... Fordi premisset hans for å forstå er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest notetur nomen

Hmm, dette med bunad er merkelig. Da min mor konfirmerte seg i '78 var hun en av et par stykker som hadde bunad, men familien hennes var relativt pengesterke.

Var det mer et statussymbol før mens det nå er snakk om tilhørighet, identitetsmarkering?

Folk hadde en helt annen familieøkonomi på 70-tallet. Nordmenn hadde ikke råd til bil, hytte, nytt kjøkken, sydenferie og iallefall ikke bunad. Den pengesterke nordmannen er nemlig et relativt nytt fenomen, han også. Den økonomiske utviklingen her i landet de siste 35-40 år sammenfaller med at Norge fant olje i Nordsjøen så økonomien fikk vind i seilene.

Bunader var et bondsk fenomen og ikke mote, og ikke noe folk flest kom på at de skulle ha. Folk brukte det i hovedsak i leikarring når de danset oppvisning, og ikke som penklær på julaften, i barnedåp, til konfirmasjoner og 17 mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest notetur nomen

Forskjellen er at dette gikk av moten i Tyskland i 1945, mens man fortsatte med det i Norge.

Det er ikke noe vanskelig å forstå dette AB. I Tyskland hadde man ikke lenger lov til å være nasjonalister av åpenbare grunner.Man skammet seg over sånne ting i lys av den krigens gru som plutselig ble gjort tydelig for folk, der de ble paradert gjennom konsentrasjonsleirene så de skulle se hvaslags "lebensraum" Hitler virkelig hadde villet ha.

De er til dags dato SVÆRT forsiktige med å vise enhver form for nasjonale sympatier.

Mens Norge, som hadde vært okkupert, hadde selvsagt vunnet sammen med de allierte, og kunne med stolthet feire Grunnlovsdagen og iføre seg symboler som fyrte opp under nasjonalfølelsene.

Dette er ikke rakettforskning.

Jeg feiret 17 mai I Oslo et år sammen med noen venner fra Tyskland som følte seg veldig ille til mote pga at folk stod omkring på Universitetsplassen og hørte på taler om nasjonens stolthet og sang "Gud Signe Vårt Dyre Fedreland" til korpsmusikk, mens det vaiet flagg over hodene på oss...

Disse var født på slutten av 70-tallet i VestTyskland, og for dem ga den måten nordmenn feiret nasjonaldagen i sentrum av Oslo dystre assosiasjoner til ting man ikke KAN gjøre i Tyskland uten å skamme seg.

De skjønte ikke at nordmenn ville og kunne gjøre det, uten å bli assosiert med grumstete idéer som "herrefolk"...

Folk som går omkring og bærer på et tysk flagg i Tyskland mens de synger patriotiske sanger, har somregel glattbarbert hode og hvite lisser i army-støvlene, og blir ugglesett av den jevne tysker som har blitt lært opp til å unngå den typen uttrykk for ekstrem nasjonalisme.

Så at de ikke bruker nasjonaldrakter i Tyskland er ikke underlig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest finurlig

Det kan godt hende at det ikke var vanlig å ha bunad på tidlig 1900-tallet, og at bunaden gjorde sitt inntog på '30-'40-tallet, men bunaden har eksistert og vært tradisjon lenge før det. Se bare på Tiedemann & Gudes "Brudeferd i Hardanger" fra 1848, ser du hva bruden har på seg? Eller "Telemarksjenter" av Werenskiold i 1883.

At dette er en tradisjon vi har adoptert av nazi-tyskland er bare tull.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk hadde en helt annen familieøkonomi på 70-tallet. Nordmenn hadde ikke råd til bil, hytte, nytt kjøkken, sydenferie og iallefall ikke bunad. Den pengesterke nordmannen er nemlig et relativt nytt fenomen, han også. Den økonomiske utviklingen her i landet de siste 35-40 år sammenfaller med at Norge fant olje i Nordsjøen så økonomien fikk vind i seilene.

Bunader var et bondsk fenomen og ikke mote, og ikke noe folk flest kom på at de skulle ha. Folk brukte det i hovedsak i leikarring når de danset oppvisning, og ikke som penklær på julaften, i barnedåp, til konfirmasjoner og 17 mai.

Det er faktisk direkte feil, mesteparten av det du sier der.

Jeg er enig så langt som at folk generelt ikke var pengesterke. Den delen stemmer. Men bunadsdelen av resonnementet kjenner jeg meg ikke igjen i. Jeg ble konfirmert på den tiden og mine foreldre var helt vanlige lavtlønte fabrikkarbeidere. Jeg fikk bunaden til konfirmasjonen, og det samme var tilfelle for veldig mange av mine venninner. Det var det vanlige der. Visst var det dyrt, men en bunad er jo ikke sydd over natta så delene (søljer, sko, sjal, forkle, skjorte) ble kjøpt inn litt etter hvert. Som regel var hovedgrunnen til at man ikke fikk bunad at man selv ikke ville ha.

Jeg er evig takknemlig mot mine foreldre for at de spanderte bunaden på meg da, og selv om jeg har måttet sy den om et par ganger, så er den fremdeles i bruk. I min familie har bunad vært helt vanlig ved stort sett alle konfirmasjoner og bryllup, så den har nå fått luftet seg litt. Faktisk så fikk min mor og hennes søstre sydd seg bunader på tidlig -80 tall, etter at deres mor insisterte på gi dem det som forskudd på arv. :ler:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...