Gå til innhold

FlyLady


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Zalomine

Kjøleskapet er onsdagens oppdrag, det kom bare ut feil, så det trenger du jo ikke gjøre i dag.

Vi følger ikke disse missions-oppleggene helt heller enda vi da, men tar et kvarter (felles jeg og sambo) på kjøkkenet hver ettermiddag. Jeg styrer jo oppgavene litt i retning av disse missions, men i hovedsak driver vi med generell "decluttering", eller rett og slett rydding. Å finne igjen kjøkkenbenken (jeg mener FINNE IGJEN! Vi kan jo ikke bruke benkene til noe som helst, de er fulle av ting, søppel, rot og div annet) et skal kastes, vskes, gjenvinnes og ryddes.

Sambo trenger jo ikke vite at jeg styrer ham i retning av disse missions. For; begynner vi å følge dem, ja da MÅ vi det, men styrer jeg bare ønskene om utførte oppgaver i den retning, ja da er han enda ikke pålagt mer enn disse daglige 15 minuttene.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Zalomine

Og etter 15 minutter på kjøkkenet har jeg funnet igjen den ene kjøkkenbenken i alle fall. Sambo har fått unna en del oppvask som sto mange plasser (men der er en del igjen, oppvasken er egentig hans ansvar uansett, så at han bruker de 15 minuttene på det er litt "juks", sånnsett, men det går jo bare denne uka uansett) Og deler av kjøkkenbordet fant jeg også. Tida går fort, men det synes at jeg har gjort noe :)

Om jeg bare kunne bestemme meg for dette med den controlljournal-saken. Om jeg skal lage den i den altfor tykke, men passe store a5-permen, eller lage det i en passe tykk, men stor (?) a4 perm, eller kjøpe en passe tykk a5 perm, eller satse på en a-plan i a5 størrelse?

Er det INGEN andre her som har TENKT på å lage en slik engang? Er det fordi det egentlig bare er tull å ha en? Skal jeg slå fra meg tanken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, nå har jeg ikke satt meg helt inn i hva du skal ha kalenderen til, men hva med å bruke outlook kalenderen? Der kan du sette inn due-date på oppgaver etc. (hvis det var til å lage oversikt over oppgaver etc du trengte kalender...)

Bruker to-do listen på palmen jeg, har lagt inn alle "hovedhusarbeidsoppgaver". Så legger jeg inn duedate den dagen det bør gjøres. F.eks mopp golv. Når jeg har utført oppgaven endrer jeg duedate'n til 3 dager fram i tid. Er ikke så flink til å bruke dette, men ble lagd en gang jeg prøvde å skjerpe meg litt. Greit i perioder man er litt sløv. Er jo så morsomt å krysse ut ting som er gjort:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Vel, jeg tenker på: oversikt over mine rutiner (for når de er på papiret er de vanskeligere å vri seg unna), oversikt over oppgaver som skal utføres på ukentlig basis. Oversikt over ting som ikke skjer så ofte (papirtømming, vask av filter-sak i tørketrommelen (hver 3. måned eller noe slikt) på tide å sende brev til vår fjernadopterte "datter" og sånt dill) og også bursdager (såååå flaut det året sambos eldste søster fikk gave en uke etter bursdagen...) og adresser, "sonearbeide"-oversikt etc.

MEN, jeg vet ikke om dette er noe jeg bare vil lage fordi jeg har lest så mye om den. Bursdagskalender HAR jeg jo (bare glemmer å se på den) Adressebok har jeg også (dog trenger den en "opp-pussing") Papirtømming og lofilter og brev etc kan jeg vel sikkert merke av på en kalender, vi har ikke mindre enn 5 eller 6 stykker rundtom i huset, om jeg bare venner meg til å se på den. Rutinene våre henger på kjøkkendøra.

Kanskje jeg bare skal legge bort denne ideen en stund til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøleskapet er onsdagens oppdrag, det kom bare ut feil, så det trenger du jo ikke gjøre i dag.

....og godt er det, for så langt kom jeg ikke. Men micro'n er vasket inni og utapå, alle benker er vasket, og vi har "shiny sink".

Har heller ikke helt fått med meg det kontroll-journal-greiene. Jeg kjenner meg selv godt nok til å vite at det kan bli en unnskyldning for å skrive ned ting istedet for å gjøre dem - og så blir det masse dårlig samvittighet på kjøpet.

Prøver meg på de tingene jeg vet at jeg skal - holde unna hot spots, kjøkkenbenken etc. Gjøre ting enkelt - dvs ha lyspærer som passer til lampene oppbevart i skuffen like ved, slik at det er lett å skifte - og deretter huske på å kaste den gamle med en gang.......

sånne ting, liksom 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det INGEN andre her som har TENKT på å lage en slik engang? Er det fordi det egentlig bare er tull å ha en? Skal jeg slå fra meg tanken?

Jeg har ikke tenkt å lage en slik ENDA nei. Foreløpig er det bare morgenrutine og kveldsrutine her i huset, og de føler jeg at jeg like godt kan ha på pc'en. Jeg prøver å ikke gjøre for mye (babysteps), og gidder derfor ikke stresse med en control journal enda. Hvilken sone som er hvilken uke kommer jo på mail, og en skal ikke gjøre annet enn 15 minutter declutter hver dag før man har fått huset ryddig. Jeg tror det er viktig å ikke ha det for travelt, gjøre for mye, da blir dette bare enda en ting der man er kjempemotivert i starten, også glir det ut etter hvert som man blir lei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Zalomine

Ja, det skal ikke være slik at jeg går for fort frem, men jeg tenke at det å LAGE denne,bare "grunnoppsettet" kunne være greit, så kunne jeg putte inn ting etterhvert som jeg syntes det var tid for dem...

Men, vi rydder jo uansett de 15 minuttene i ukens sone, og tar det i babysteps, så det er nok ikke nødvendig å ha en nei.

Jeg bare, som person, elsker slike "oversikter" og lister og sånn... Hadde ryddeliste (som var basert på 15 minutter jobb og 5 minutter pause, 15 minutter jobb og 5 minutter pause, med visse "soner" av rommet som skulle gjøres på hver av de 15 minuttene, basert på at jeg VISSTE at det tok et lite kvarter å gjøre dem. Ble jeg fortere ferdig fikk jeg mer pause, senere ferdig mindre pause) da jeg var tidlig i tenårene jeg.... for å rydde og vaske mitt eget rom altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Hvordan går det, FlyBabies?

Vi klarer i alle fall gjennomføre et daglig kvarter, det er da mer enn ingenting. EN dag droppa vi kjøkkenvasken, det var den dagen da vi tok kjøleskapet. Det var fordi vi hadde tømt lkøleskapet og funnet 4-5 melkekartonger med sur melk, som vi tømte, skylte og de sto da altså til tørk i oppvasken. Sambo besluttet at de kunne få stå.

Den følelsen da jeg sto opp neste dag forklarte meg uten tvil hvorfor jeg for alltid tar den kjøkkenvasken. Det så så ROTETE og SKITTENT ut på en måte. For selvsagt sto der oppvask i tillegg. Ikke kunne jeg skylle utav noe, og for sikkerhetsskyld var oppvaskmaskina full av rene ting da.

Jeg angrer ikke på at vi lot vasken være den dagen. Det viste meg, og min kjære, hvor viktig det er å gjøre det, nemlig.

Men, noen kontroll-dagbok, oversiktsperm eller hva jeg skal kalle det, det har jeg enda ikke laget. Jeg er usikker på om jeg bør det, eller ei. Det virker ikke som om noen andre gjør det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte FlyLady-boka på Amazon jeg. Tok den med hjem til mamma i helga for å lese, men gjett hvem som la beslag på den ;) Nå er sikkert mamma flybaby hun også snart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Står det mye i den boka som ikke er å finne på nettsidene?

Nettsidene har jeg lest det meste av, og leser dem daglig, så er det da verd å kjøpe noen bok i tillegg? Er det i så fall for å kunne lese på senga og andre steder enn ved pc'n, eller står der mye annet?

Man skriver kanskje ikke en bok, som man vil selge, og deretter deler alt ut gratis på nettet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet faktisk ikke. Jeg kjøpte egentlig Saving Dinner, og da fulgte Sink Reflections billig med på kjøpet, så jeg tenkte "hvorfor ikke". Men mamma la beslag på den, så jeg fikk ikke lest noe. Skal si i fra når jeg har gjort det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Zalomine

Lykke til :)

Det er ganske greit. At man har lov til å være fornøyd med seg selv om man har vasket kjøkkenvasken. At jeg kanvære godt fornlyd med innsatsen pga 2 * 15 ,imutter på kjøkkenet på en hel dag. Før hadde ejg tentk på alt ejg ikke ahr gjort, nå tenker jeg på hva jeg HAR gjort :)

Babysteps, nemlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk bøkene i posten på fredag, så jeg har ikke rukket å teste om middagsboka var lur. Har brukt to av de eksempel-oppskriftene som ligger på web i forrige uke, og skal prøve en til på tirsdag. Skal gi rapport etterhvert :)

Betalte £7.35 for Saving Dinner og £7.35 for Sink Reflections, altså ingen enorm investering. Gøy å lese, så det var vel verd det uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Zalomine

Og nå går vi inn i ei uke der det er badet i fokus... og vaskerommet. Vel, vi har do og bad på separate rom, men vi har vaskemaskina på badet, så for oss blir dette da uka for do og bad.

Sambo skal ta den delen av "mission-oppgava" som er å vaske do, jeg skal gå løs på badet, kaste tomme vaskepulverposer og sånn, ta ut søpla. Ikke noe av dette bør ta 15 minutter, siden vi deler det på to, men vi fullfører uansett 15 minutter i sonen (vi har daglige 15 minutter i sonen, men inkluderer altså missions i denne tiden.) Litt rydding og kasting på badet trengs ja!

Hva med dere andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chica i.i.

Utrolig hva man rekker på 15 minutt på badet da! Pusse speil, vaske do, vasken, tørke støv av alle flater etc.

Jeg rydde litt i skapene igår jeg. Fikk kastet neglelakker som aldri blir brukt etc. Kaster tomme ting så fort de er tom, men fikk faktisk kastet en del i går! Hoper seg opp med gammel sminke etc...

Men skal dere bruke 15 minutt på badet hver dag uka her? Blir ikke det litt mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Niks, 15 minutter på badet (og do) hver dag denne uka blir ikke for mye, for oss som har badet som vaskerom, og MASSE å ta av i den sammenheng, pluss at vi mangler minst 3 skap på badet, slik jeg ser det. Vi mangler: "to overskap" dvs ett skap hver oppe ved speilet, til sminke, barbersaker, deo, fuktighetskrem, linser etc (ok, mitt til meg, og hans til ham, pluss en del "fellesting" da gutter har litt mindre ting..) dessuten "et høyskap" der det er håndklær og sånn. Slik det er nå har vi bare litt skap, under vasken, der vi har knøta sammen solkrem og div andre sånne ting, pluss håndklær. Noe som medfører at "vasketing" står på soverommet av alle dumme plasser, og der er ikke plass til alle håndklærne samtidig da. Deo, sminke, linser, q-tisp ansiktsrens og alt sånt, det står på benken.... kan du tenke deg den benken?

Vi trenge nok 15 minutter hver dag hele uka for å få orden på badet vi. Men der blir litt trangt om vi er der samtidig, så han tar nok sin innsats på dagtid noen dager, og litt innsats på do noen dager. Der er det jo begrenset med ting å gjøre da... men en dag til (altså 15 minuter til) det er der nok.

Utrolig hva man rekker på 15 minutt på badet da! Pusse speil, vaske do, vasken, tørke støv av alle flater etc.

Dette gjelder meget sannsynlig andres bad, ikke vårt. Speilet på badet har ei lita glasshylle.... full av sminke, q-tips og smykker... trenger nok litt tid på å rydde av denne, og det er noe DRITT å få bort støvet fra denne, regn MINST 5 minutter på speilet. Vaske do... ja, nå tok sambo en skikkelig grundig omgang med det i dag, "oppå, utenpå, inni og under lokket" som jeg sa, han brukte sine 15 minutter bare på det, men da er det slevsagt fort gjort å ta igjen og holde det slik da, problemet var at det har vært slurvet litt med det. Vasken... ja, selve vasken er ganske fort gjort, bare at der er en del ting som står på vasken da. På do har vi ikke et eneste skap. Man trenger et lite skap på badet, til tamponger og truseinnlegg og sånne jenteting i det minste.... mine står altså på kanten av vasken. På badet e vasken litt dekket av dette som står på benken der da, men den er nok likevel mulig å vaske på et par minutter på do regner jeg 5. Og det med støv av alle flater... på badet regner jeg en halvtimes tid på å FINNE disse flatene, men deretter er det greit å tørke støv av dem altså...

Problemet vårt ligger i stor grad i at jeg mangler en del SKAP! Når vi en gang får vårt eget hjem som vi eier, så skal det ha et skap, og en liten ovn, på do (vi mangler begge deler, så de er kaldt også) og masse skap på badet, DIGERT klesskap, masse skap til duker og håndklær og sånt rundom i hele huset... Det ser fort rotete ut nåe man har lite skapplass nemlig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Men det jeg egentlig skulle skrive om i denne tråden.... jeg trur vi har fått en egen liten Flyady/FlyBaby smiley jeg... :husarbeid:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...