Gå til innhold

FlyLady


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Zalomine

Inspirert av tråden om det ekstremt effektive ryddetipset lurer jeg rett og slett på:

Hvem her er med på dette med FlyLady? Er det mange "FlyBabies" her? Hvordan er deres erfaringer, og rutiner?

Jeg ble såpass inspirert av den nevnte tråden at jeg bestemte meg for å gi dette et forsøk. For at det ikke skulle bli enda ett av mine mislykkede "rydde-leiligheta-prosjekter" bestemte jeg og min samboer oss for å gjøre dette sammen. Så passer vi på hverandre. Med BABYSTEG da. Det er ikke så lenge siden vi begynte, men jeg merker hvor lett det etterhvert er å utvide kveldsrutinen likevel. Morgenrutinen er minimal, jeg orker ikke stå opp før jeg må, og jeg må på jobb.

Siden vi altså er to, kunne umulig bekke ha "shine the sink" oppgaven, så derfor vasker min elskede komfyren istedet. Vi har altså begrensede rutiner, men jeg synes det hjelper likevel.

Hva med dere? Erfaringer, tips, tanker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har fått 20 mail om dagen i en uke nå, og det gidder jeg ikke fortsette med - det blir bare stress.

Men prinsippene funker kjempebra, (ihvertfall nesten hver dag :oops: ), det er lett å få hele familien med på 10 minutter kræsj-rydding med timer, og vi har det i det hele tatt ryddigere og triveligere rundt oss.

Det beste var fredagen - alle ble med på vasking av huset for helgen. Detn store forskjellen fra tidligere var at det tok bare to timer, og vi kom faktisk så langt som til å vaske! Det var altså bare fordi huset var nesten ryddig før vi begynte. Jobben er jo ryddinga, å ta stilling til alt rælet du møter på din vei......

Jeg er mye flinkere nå til å kvitte meg med unødvendige ting. Igår kastet jeg en adventsstake som jeg aldri har likt. :D En tur med tilhengeren full av søppel - så godt å bli kvitt det!

Men jeg la meg uten å vaske kummen i går kveld...... til min rettferdighet skal jeg si at den var shiny forrige kveld, og jeg har fri idag og starter dagen med klesvask, stryking, rydde kjøkken og sørge for at ungene får i seg frokost, vitaminer og pakker matpakke :lol:

Ooops - ett barn som ikke er avgårde enda, mor får komme seg av pc'en!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Jeg sletter de mailene etterhvert som de kommer, for de er jo ganske så idiotisk tidssone på dem likevel (men jeg ble med på ei norsk mailingliste for flylady i går, vi får se hvordan det går, bedre tiddsonetilpassing i alle fall)

Mailer som minner meg på legge meg trenger jeg ikke, men et spark bak for å vaske oppvasken er litt greit... De 10 minuttene med hurtigrydding har vi ikke kommet til enda vi da, flybabies med babysteps, men jeg har innført en 5 minute room rescue som en del av min kveldsrutine.

Jeg går sakte frem, men merker bedring. Prinsippene passer meg nok, selv om altså de mailene ikke er helt ideelt tilpasset. Men jeg liker FlyLady-tankegangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble også inspirert av den tråden, og har kommet så langt som til å bruke timer av og til. Kjempeeffektivt! Prøvde meg også på "kriseoppryddingen" her en dag... Tenkte jeg skulle sette meg litt mer inn i dette, for jeg har stor tro på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant igjen en bok som heter "overlevelsesteknikk for dobbeltarbeidende". Den er hysterisk morsom og utrolig praktisk. Mange gode tips, og mange har vi etterlevd i mange år allerede (burde nok ha etterlevd enda flere......)

Noen sitater:

Om å kvitte seg med gammelt ræl:

Den største fordelen med å gi-bort er at det er ugjenkallelig ("juksemaker-pipelort"). Det er også ressursvennlig, og lindrer dobbeltarbeidendes ømme sosiale samvittighet. Gi-bort holder liv i loppemarkedstradisjonen, der huløyde skolekorpsforeldre - pariakasten i de dobbeltarbeidendes verden - tilkalles for å bære vekk lass etter lass med utrangert innbo.(Deretter drar man på loppemarkedet og kjøper andres skrot. Eller sitt eget, hvis man har vært sløv nok til å innfinne seg i følge med egne barn, som gjenkjenner kjært gammelt innbo på 100 meters hold).

Om å rydde på barnerom

Alle som har hatt med barn å gjøre, vil vite at de aldri frivillig skiller seg med så med som et brukt papirlommetørkler. Sanering på barneværelsen er derfor av kritisk betydning, men desto mer krevende. Noen vitale forholdsregler: Sanering på barnerom må ikke iversettes hvis det er en teoretisk mulighet for at beboeren kommer hjem under akten.

For min egen del har jeg funnet ut at jo eldre ungene blir, jo bedre funker trusselen: "Hvis ikke du rydder på rommet ditt, så gjør jeg det en gang du ikke er hjemme" Mye kan tyde på at det befinner seg uante mengder godteri-søpel og andre "bevis" ungene ikke vil at jeg skal se....... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

....tittet litt på FlyLady nå. Noe sier meg at jeg er en smule Sidetracked nå........... Huset trenger så absolutt både en og to crisis cleaning - må bare se til å komme igang!

Logger meg av nå. Jepp. Absolutt. Nå, faktisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Trur jeg skal bruke helga på å sette meg inn i dette med sonene og soneryddingen jeg. For, nå føler jeg at jeg i min babyskritt-fart nærmer meg at jeg er klar for å ta fatt på det. I alle fall dele leiligheta inn i disse sonene, og lage arbeidsliter for dem. Så sier jeg til min samboer at han kan jo hjelpe meg, det er bare 5-10-15 minutter (øker det litt etterhvert, vi hadde 5 minutter på kjøkkenet i gårkveld, det hjalp beviselig) også setter jeg på nedtelling på mobilen, også får vi litt orden...

Ja, Jeg liker FlyLady, og jeg liker at min samboer sa seg villig til å være flyBaby sammen med meg! (for min og hans del, som han sa det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Fant den da jeg leta litt på flylady sida... (så på table of contents" eller noe slikt, og langt nede fant jeg "flylady i resten av verden" og vips, europa, norge, og der var den...

Men jeg kommer til å droppe den antakleig, bare så det er sagt. Det kommer 3 daglige påminnelser, pluss oversatt disse missions og andre mailene flylady sender. pluss sånn ca 80-90 mailer som de aktive brukerene på listen sender til hverandre. Litt av det er tips og råd, litt er oppramsing av hva de skal gjøre, og en god del er... skravlerier. Sånne ting som jeg gjene kunne tatt opp på KG, men som for meg ikke har noe med FlyLady å gjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Eller... finner den her

I dag var det ikke mer enn ca 20 mailer der, så det er levelig. Vært langt flere tidligere i uka. Bærer preg av at de har mulighet til å sitt der og sende mailer på dagtid, mens jeg er på jobb og derfor må lese alle sammen når jeg kommer hjem, noe jeg ikke gidder, derfor sletter, og derfor vurderer å droppe lista, da den ikke gir meg noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det høres artig ut, og jeg trenger så absolutt litt drahjelp til å komme igang med huset, men var så vidt innpå, og lurer på hvordan jeg blir med på dete??? er det gratis, kom inn på noe der jeg skulle melde meg på Yahoo, kan noen forklre litt hvordan jeg går fra??

takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

FlyLady er helt gratis ja.

Du trenger ikke være yahoo-medlem.

Du sender en mail til ei mailadresse, det gjør samme nytten, eller, dersom du er, eller vil være, yahoo-medlem (koster heller ikke noe) kan du melde deg inn sånn.

Du får masse mailer da, som skal minnde deg på ting, opplyse deg om ting, og div. Det er litt greit.

Men aller mest anbefaler jeg at du leser og studerer rung på www.flylady.net Der finner du masse gode råd og tips. For, mailene minner deg på ting du ikke skal bry deg om i begynnelsen. MEn, meld deg gjerne på lista, eller les velkomstmailen åp web. En del for hver dag de første tre dagene. Utvikl en kveldsrutine, og etterhvert en morgenrutine, utvid disse som det passer DEG, og gjør oppgavene LITT OM GANGEN med banyskritt, så det ikke blir for mye.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fredagsbarn: Du skrev at du hadde meldt deg på en norsk flyLady mail..

Jeg er ikke spesielt god i engelsk og "gidder ikke slite" med det i tillegg.

Hvor kan jeg finne den for å melde meg på. :klø:

Tror dette er akkurat hva jeg trenger for å gjøre nødvendig husarbeid litt mer lystbetont.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Posta jeg aldri den linken? Jeg trudde jeg gjorde det....

http://groups.yahoo.com/group/FLYingInNorway/

Eller, se her: http://www.flylady.net/pages/FLYers_Other.asp

Men denne gir altså ikke meg allverden. Verd å undersøke da, omd u vil, likevel.

Man MÅ ikke være yahoo-meldlem om man ikke vil, men er du det får du tilgang til deres "filer", litt oversatte forklaringer, men ikke allverden.

Kanskje vi kan få likegod nytte av å diskutere kontrolldagbøker, rutiner, kriserydding og sonearbeide her? (vel, det er bare meg som ikke har tilgang til mailen min fra jobb, og dermed finner mailmobsa OVERFULL etter arbeidstid, av diverse skravlerier, om alt fra puppestørrelse til det å være hjemme på dagtid, kakeoppsrkifter eller det å gi bort ting.... og en og annen "oversatt flyladymail" da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Hmm, men om ingen er interessert i å diskutere denslags her... ja da har vi jo lite nytte av det (siden jeg er den eneste som ser ut til å skrive her stort mer enn en gang?)

I dag fikk jeg sdambo mer på 2 15-minutters innsatser på stua. Den første gikk med til å kaste masser av gamle aviser (men sortere ut vikgite papiere som lå innimellom) og reklame og denslags tull. Den andre gikk med til å sortere den digre enska med blader som flyter over. Det skulle vær ei eske til tegneserier, men den inneholder så mye annet også, og var så full at ting raste på gulvet. Nå er alt sortert i bunker, men helt hvordan organiseringen blir, det finner han sikkert ut av i morgen, mens jeg er på jobb? Det er en bunke med MINE blader da, de kan jeg ordne med selv.

Et prosjekt for neste uke er pulten min. Den står på spisestua (vi har spisestue og "kontor" kombinert) så den faller faktisk innunder ukens "sone" for flylady. 15 minutter hver dag, ja så er den nok ryddig og organisert lenge før uka er omme. Om jeg da innarbeider i mine rutiner at jeg kaster søppel, putter oppvasken i maskina og ikke sparer på reklamen i ukesvis, så er det mulig jeg kan ha pulten min slik jeg ønsker, i stedet for at den er så kaotisk som den dessverre er.

Dette tar tid, med babyskritt, men jeg merker en endring, jeg gjør virkelig det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Chica i.i.

Bra det virker da! Jeg har vært inne å sett på det der. Mye smarte tips, men å følge det slavisk, det orker jeg ikke. Tror sidene kan være bra til inspirasjon, og så lage seg egne rutiner selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei :)

Jeg og min mann er også flybabys. Har holdt på siden i november, og dette systemet fungerer faktisk! Vi driver overhode ikke med sonerydding enda. Har bare kveldsrutine, pluss at vi rydder ordentlig opp etter frokost og middag. Driver også litt med "declutter" som samtidig innebærer å kaste ting vi ikke bruker (plutselig veldig flinke til det siste, så vi er nok litt inspirerte). Skal begynne med soner når vi har fått rydda huset tenker jeg.

Har forresten en ganske stor kveldsrutine tror jeg. Sørger for at hele kjøkkenet er i orden (ikke så mye styr når alle hele tida rydder etter seg selv), ser over alle hot-spot (har fakktisk fått rydda de fleste nå), bretter klær som er tørre i løpet av dagen og legger frem klær til dagen etter. Spesielt det siste er utrolig behagelig når man står opp.

Også har jeg bestillt en bok med Leanne sin menu-planner. Den var billig på amazon, så det er ikke noe stort tap for meg om jeg ikke får til å bruke den. Så på noen av oppskriftene på websiden hennes, og de så utrolig gode ut. Amerikanerene er jo dårlige til å spise fisk da, så man må selvfølgelig justere litt. Lurer også på den støvkosten av strutsefjær, tror nesten jeg er hjernevaska :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Jeg trur jeg skal prøve denne soneryddingen nettopp for å FÅ ryddet huset jeg...

Altså, nå som sonen er inngang og spisestue (pluss veranda, men det har vi ikke) så satser vi på å tilbringe minst en kvarters-innsats daglig (to i helga, for da er vi begge hjemme hele dagen) nettopp i den sonen, med å rydde altså, ikke denne detaljerte rengjøringslista, den skal man ikke gå løs på før man er ferdig med rydding og "decluttering".

Så da skal vi rydde og kaste og sånn fra spisestua denne uka. Der er masser å ta tak i. Jeg skal ta tak i pulten min, sambo skal få velge selv, der er gulv, bort, papirbunker, pulten hans, eller klesmenger... han kan velge. Etter pulten min, skal selvsagt jeg også ta andre deler av rommet da.

Vi bruker altså rett og slett sonene til å TVINGE oss til å ta tak i de rommene vi ellers utsetter (alt bortsett fra stua egentlig...)

Men, alle finner sin egen løsning.

Jeg rapporterer her jeg, hvordan det går... så er det litt "forpliktende", samtidig som vi kan utveksle erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Jeg tok et kvarters innsats (3*5 minutter sammenhengende da, for jeg visste ikke om jeg orka et kvarter, det vr lettere med 3*5, sammenhengede) på pulten min i går, og fant diverse... en kalender jeg hadde sett etter, et par regninger (vel, det var slike uten forfallsdato da, betale om man vil) og en lønnslipp sambo hadde snudd leiligheta på hodet for å finne...

Skal ta et kvarter der i dag også, det lønner seg :)

Så mye lettere det er å få unna ting med denne babyskritt-tankegangen enn hver gang jeg har bestemt meg for "fra mandag innfører jeg en tvungen halvtime husarbeide daglig", noe som somregel varer helt til tirsdagen....

Ja, jeg liker FlyLady!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...