Gå til innhold

- Rettpsykiatri gjøres "i helgene og på privat basis"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ganske vanvittig, det som kommer frem her. I en så viktig sak har disse menneskene som bedriver sitt subjektive skjønn så vanvittig makt.

Rettspsykiatri i Norge er noe man gjør «i helgene og på privat basis», sier psykiater Randi Rosenquist, som etterlyser mer ordnede arbeidsforhold.

– Rettspsykiaterne må få bedre, mer ordnede arbeidsforhold. Jeg synes det er helt merkelig at vi har et institutt for rettstoksologi, genetikk og rettspatologi, mens rettspsykiatri er noe man gjør i helgene og på privat basis, sier Rosenqvist til NRK.

Det finnes per i dag ingen egen spesialitetsutdanning innen rettspsykiatri, ei heller noen organisert skolering eller videreutdannelse innen feltet.

Rosenqvist har ved to anledninger møtt den terrortiltalte på Ila fengsel, for å vurdere om Breiviks helse hadde blitt påvirket av fengselsoppholdet.

Den erfarne psykiateren skrev notater til fengselsledelsen etter møtene. Ingen av gangene fant Rosenqvist tegn til psykose hos Breivik.

Den erfarne rettspsykiateren Randi Rosenqvist har vært leder for Den rettsmedisinske kommisjon i perioden 1998 til 2009. Det er denne kommisjonen som i siste instans godkjenner rettssakkyndige rapporter.

– Jeg tror at vi må større kompetanse hos rettspsykiaterne, og det får vi bare hvis de er tilknyttet et faglig miljø, sier Rosenqvist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, jeg etterlyser større kompetanse - særlig hos Rosenqvist!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...