Gå til innhold

- 14-åringer er ikke barn


AnonymBruker

  

83 stemmer

  1. 1. Er 14-åringer barn?

    • Ja
      65
    • Nei
      18


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvis en 14-åring skal være alene hjemme en kveld så trenger det barnet en barnevakt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i den alderen de fleste begynner å få egne meninger, men det er ikke dermed sagt at de er noe annet enn barn for det. Jeg vil nok heller si de er i overgangsfasen til å bli en ungdom...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nok si at de er ungdom (slik sett er jeg enig med Breivik), men skal jeg sette dem i båsen "voksen" eller "barn", så blir de uten tvil satt i båsen "barn".

At de begynner å danne seg egne meninger og begynner å frigjøre seg fra foreldrene gjør ikke automatisk at de ikke er barn lenger.

Jeg skjønner heller ikke hvorfor de plutselig er gamle nok til å bestemme over seg selv med en gang de er politisk aktive. Det er jo slik at man i begynnelsen bestemmer litt over seg selv, for deretter i større og større grad. Og det uavhengig av om man er politisk aktiv eller ei.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er ungdom. De burde ikke få lov til å være medlem av politiske partier, fordi politikk handler om å bestemme over andre. Man burde ikke få lov til å bestemme over andre før man er gammel nok til å bestemme over seg selv.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis en 14-åring skal være alene hjemme en kveld så trenger det barnet en barnevakt.

LOL, nei. Det gjør ikke en 12-åring heller.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er ungdom. De burde ikke få lov til å være medlem av politiske partier, fordi politikk handler om å bestemme over andre. Man burde ikke få lov til å bestemme over andre før man er gammel nok til å bestemme over seg selv.

Det er jeg veldig enig i.

Enda mer sjukt er det at enkelte mener man bør innføre 16 års aldersgrense for å stemme. En 16 åring er ikke gammel nok til å bestemme over seg selv og det vil være helt feil om h*n skal bestemme over andre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Du vet hvor mange du har drept under 18 år?

- Ja, 33.

- Er ikke det barn?

- Man er ikke barn når man er over 14 år, da er man ungdom. Men som jeg har sagt tidligere, er det ikke ønskelig å ramme de som under 18 år, svarte Breivik.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/22-juli/artikkel.php?artid=10073281

Han sier ikke at de er gamle nok til å bestemme over seg selv. Dette er noe TS har funnet opp selv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elyssa

Sitat fra Wikipedia:

'Den juridiske definisjonen av «barn» refererer generelt til personer som ikke har nådd myndighetsalder.'

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg veldig enig i.

Enda mer sjukt er det at enkelte mener man bør innføre 16 års aldersgrense for å stemme. En 16 åring er ikke gammel nok til å bestemme over seg selv og det vil være helt feil om h*n skal bestemme over andre.

Poenget er jo ikke å bestemme over andre, men å være med på å bestemme hva som skal skje med eget liv i samfunnet. Ungdom er de som oftest er flinke til å handle og gjøre det de mener er riktig - for de trenger ikke å tenke (i like stor grad som voksne) på hverdagsproblemer, betaling av regninger osv. Det er både en fordel og en ulempe - fordel fordi de da kan handle på idealistisk grunnlag om hva som er riktigst, og ikke utfra egoistisk tankegang. Ulempe fordi de da kanskje ikke ser alle problemene det vil føre til for den vanlige mannen i gata - da de selv ikke trenger å tenke på slike ting før om mange år.

14-åringer er barn i sluttfasen mot det å bli voksne. Noen er voksen som 17, andre 30, andre aldri, men for enkelthetens skyld, si 18. De blir mer og mer voksne for hver dag som går, men de trenger ofte mer livserfaring for å være voksen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Katten.

En niåring hadde sikkert klart seg hjemme alene noen timer òg - er ikke det et barn?

Etter norsk lov er alle under atten år: barn.

Nå er faktisk ABB i en rettssak, og vet du hva som gjelder der?

*trommevirvel* WAPOW! Norsk lov.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

og hva er det vi liksom skal komme frem til? At de ikke er barn så det rettferdiggjør hele drapssaken litt?

14åringer er barn. Ville nok heller brukt ordet ungdom, men som noen andre over her sier, de er mer barn enn voksne.

For min egen del vil jeg si at jeg ikke ble voksen før jeg var rundt 20-21. Men sånt er jo individuelt.

Det kommer jo an på hvilken betydning av barn man ser etter. Juridisk, eller mentalt? I forhold til hvordan personen kunne klart seg i samfunnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En niåring hadde sikkert klart seg hjemme alene noen timer òg - er ikke det et barn?

Etter norsk lov er alle under atten år: barn mindreårige.

Nå er faktisk ABB i en rettssak, og vet du hva som gjelder der?

*trommevirvel* WAPOW! Norsk lov.

Korrigert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De er jo selvsagt ikke barn. Ungdom eller tenåring. Så er man voksen når man er 18.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han drepte vel to personer under 16 år? Jeg mener de kan regnes som barn.

Det jeg synes blir feil er når journalistene beskriver det som om flertallet av de drepte var barn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...