Gå til innhold

- ABB er ikke et menneske


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

- ABB er ikke et menneske, men ondskapens far.

Jeg mener dette er feil. ABB er et menneske, men han er et menneske som har tilegnet seg en dårlig filosofi, som fikk han til å utføre en grusom handling samtidig som han var overbevist om at han gjort det rette. Selvfølgelig er han også et ganske følelsesmessig avstumpet vesen, men det i seg selv er ikke nok til å ikke bli regnet som menneske.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig i det du sier, samtidig er uttalelsen fra en mann i støttegruppa, der er det vel ikke stor enighet i at dette er en alright kar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener også at uttalelsen blir feil. Det er litt farlig å demonisere Breivik for mye, da lager vi et skille som sier at det finnes "onde mennesker" og "vanlige mennesker". Men vi har alle ondskapen i oss, og ved de rette (gale) omstendighetene, kan den få utløp hos de fleste mennesker.

Når det er sagt, så er dette en svært emosjonell tid, spesielt for de berørte, og jeg har ingen problemer med å forstå at man kan føle et sinne, raseri og en sorg så stor at man kommer med den type utsagn.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt farlig å demonisere Breivik for mye, da lager vi et skille som sier at det finnes "onde mennesker" og "vanlige mennesker".

Det er jo ingen tvil om at det finnes onde mennesker. ABB er helt klart et ondt menneske. Han gjorde ikke bare en ærlig glipp i øyeblikket. Han planla dette i detalj over lang tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ingen tvil om at det finnes onde mennesker. ABB er helt klart et ondt menneske. Han gjorde ikke bare en ærlig glipp i øyeblikket. Han planla dette i detalj over lang tid.

Poenget mitt var at også vanlige mennesker som aldri har gjort noe spesielt ille også har ondskapen i seg. Flere av offiserene i de tyske konsentrasjonsleirene var vanlige familiefedre som gikk hjem til kone og barn etter endt arbeidsdag i leiren, hvor de levde normale liv. Ondskap er komplisert, og det finnes hos oss alle.

Det betyr selvsagt ikke at vi skal bagatellisere hva Breivik gjorde, ei heller at alle ville gjort det han har gjort. Bare at jeg ikke liker dette med å stemple noen mennesker som "monstre" og "ikke menneske". For hvis man faktisk er et monster, og ikke et menneske, hvordan kan man da ta ansvar for det man har gjort?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor smiler ABB så mye i retten? Er det at han er så glad og fornøyd, eller er det en del av et psykologisk spill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For hvis man faktisk er et monster, og ikke et menneske, hvordan kan man da ta ansvar for det man har gjort?

Godt poeng! Breivik er selv ansvarlig for det han gjorde. Men det er også det som gjør han ond etter mitt skjønn. 22/7 var ikke bare en ond handling i øyeblikket. ABB planla ondskapen i detalj over lang tid. Da har han gått fra å være et vanlig menneske som utfører en ond handling, til å bli et ondt menneske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor smiler ABB så mye i retten? Er det at han er så glad og fornøyd, eller er det en del av et psykologisk spill?

Slik jeg ser det (har fulgt med i noen dager), faller smilene naturlig til og er ofte når han blir stilt åpne, ukonfronterende spørsmål om en tid han husker godt. Som om minner skyller over ham. Eller når han hører på de mange latterlige og gjentakende spørsmålene til aktorene. Det er hvertfall ikke noe smil for å provosere, det kommer naturlig, synes jeg.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han uttalte jo senest i dag at han ikke alltid har kontroll på når han smiler og at han bruker det som en beskyttelsesmekanisme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Breivik er et menneske som kjemper for sin sak. Han har ikke lagt skjul på hva som foranlediget handlingene 22/7. Han er fullstendig klar over at det han har gjort er ekstremt, grusomt og barbarisk.

Han forteller i detalj om grusomhetene han utførte med distanse for å beskytte seg selv. Det er en naturlig menneskelig mekansime.

Budskapet sitt har han fått spredd. Han har ingenting igjen å tape, han trodde han skulle dø 22/7. Det som er viktig for ham nå er utfallet av rettssaken, at han skal bli erklært tilregnelig.

Endret av Mädchen
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg ser det (har fulgt med i noen dager), faller smilene naturlig til og er ofte når han blir stilt åpne, ukonfronterende spørsmål om en tid han husker godt. Som om minner skyller over ham. Eller når han hører på de mange latterlige og gjentakende spørsmålene til aktorene. Det er hvertfall ikke noe smil for å provosere, det kommer naturlig, synes jeg.

Har du vært tilstedet? Eller baserer du dette bare på tekstreferatene?

Hvis du (eller andre) har vært der, har du vært i Oslo, - og var det mye pes å få adgangskort?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Breivik er et menneske som kjemper for sin sak.

Hvilken sak mener du han kjemper for? For meg kan han til forveksling ligne en trist skjebne som har opplevd litt for mange nederlag i livet, og som først og fremst kjemper for sin egen ære og anerkjennelse.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge johan galtung lider støre av de samme trekkene som breivik.

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7959418

Galtung ser vel verden på omtrent samme måte som Breivik - bare med motsatt fortegn?

Det er fascinerende at en mann som har brukt livet sitt på å forske på konflikter ikke ser forskjellen mellom en reell krig mot en bevæpnet fiende og henrettelse av forsvarsløse barn i fredstid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Breivik er et menneske som kjemper for sin sak. Han har ikke lagt skjul på hva som foranlediget handlingene 22/7. Han er fullstendig klar over at det han har gjort er ekstremt, grusomt og barbarisk.

Han forteller i detalj om grusomhetene han utførte med distanse for å beskytte seg selv. Det er en naturlig menneskelig mekansime.

Budskapet sitt har han fått spredd. Han har ingenting igjen å tape, han trodde han skulle dø 22/7. Det som er viktig for ham nå er utfallet av rettssaken, at han skal bli erklært tilregenlig.

Nå uttalte han at alternativet ville vært å melde seg til politiet om mange nok strøk med etter bombingen. Med andre ord er nok denne dødsangsten hans et spill for galleriet. Jeg finner det fascinerende at du som liksom gir uttrykk av å forstå han så godt ikke stiller spørsmålstegn ved disse motstridende utsagnene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Breivik er et menneske som kjemper for sin sak. Han har ikke lagt skjul på hva som foranlediget handlingene 22/7. Han er fullstendig klar over at det han har gjort er ekstremt, grusomt og barbarisk.

Han forteller i detalj om grusomhetene han utførte med distanse for å beskytte seg selv. Det er en naturlig menneskelig mekansime.

Budskapet sitt har han fått spredd. Han har ingenting igjen å tape, han trodde han skulle dø 22/7. Det som er viktig for ham nå er utfallet av rettssaken, at han skal bli erklært tilregenlig.

Man skal være rimelig lite oppegående for å ikke kunne rasjonalisere seg fram til det. Spørsmålet er om han er i stand til å ta det innover seg å faktisk føle det. I think not.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Galtung ser vel verden på omtrent samme måte som Breivik - bare med motsatt fortegn?

Det er fascinerende at en mann som har brukt livet sitt på å forske på konflikter ikke ser forskjellen mellom en reell krig mot en bevæpnet fiende og henrettelse av forsvarsløse barn i fredstid.

Galtung har endelig gått fra vettet. Jeg lyser fred over dets minne. Han var en smart kar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Galtung har endelig gått fra vettet. Jeg lyser fred over dets minne. Han var en smart kar.

Ja, det var han. Han har levert interessante og tankevekkende bidrag i den norske debatten. Men det er mange år siden han bikket over fra å argumentere faglig til å argumentere politisk - og fra et ganske ekstremt politisk ståsted.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå uttalte han at alternativet ville vært å melde seg til politiet om mange nok strøk med etter bombingen. Med andre ord er nok denne dødsangsten hans et spill for galleriet. Jeg finner det fascinerende at du som liksom gir uttrykk av å forstå han så godt ikke stiller spørsmålstegn ved disse motstridende utsagnene.

Dette har Breivik sagt:

– Jeg tenkte at jeg ville gjøre Utøya uansett. Det var bestemt på forhånd. Men jeg tenkte også at dersom bygget hadde kollapset, kan det tenkes at jeg ikke hadde gått videre.

Målet hans var å drepe så mange som mulig.

Hvis du i det hele tatt har fulgt med i saken så vil du også huske at han flere ganger har fortalt at han trodde han ville bli skutt under operasjonen. Det var også en mulighet for å bli drept av sin egen bombe eller vakter fra regjeringskvartalet. Hadde han blitt stoppet før han parkerte bombebilen, så ville han tent lunten mens han satt i bilen.

Så tilbake til om han trodde han ville dø 22/7? Svaret er JA!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...