Gå til innhold

Hvilken finger er egentlig gifteringen og forlovelsesringen på!?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette er et fenomen man har arvet fra diverse Hollywood filmer og Sverige. Det er helt nymotens i Norge. Jeg var forlovet og ble gift og ringen - som kun var forlovelsesring, giftering kjøpte vi aldri (det var heller ikke vanlig den gangen jeg ble gift) skiftet aldri finger.

Hvilken finger bruker du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er et fenomen man har arvet fra diverse Hollywood filmer og Sverige. Det er helt nymotens i Norge. Jeg var forlovet og ble gift og ringen - som kun var forlovelsesring, giftering kjøpte vi aldri (det var heller ikke vanlig den gangen jeg ble gift) skiftet aldri finger.

Mener du at dere brukte forlovelsesringene som gifteringer? Eller vil du si at

Mitt inntrykk er at en egen forlovelsesring/frierring var man noe hadde i i Hollywood og velstående familier (f.eks. kongefamilien) (Sverige vet jeg ingenting om, men sikkert der også). Kronprinsen fridde med den ringen som hans far fridde med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har samme gifteringer som vi brukte som forlovelsesringer. Og de har alltid vært på høyre ringfinger.

Skjønner at vi muligens er litt gammeldagse vi da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare noe butikker kom på.. Forlovelsesring og giftering har jo samme mening i utgangspunktet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Mener du at dere brukte forlovelsesringene som gifteringer? Eller vil du si at

Mitt inntrykk er at en egen forlovelsesring/frierring var man noe hadde i i Hollywood og velstående familier (f.eks. kongefamilien) (Sverige vet jeg ingenting om, men sikkert der også). Kronprinsen fridde med den ringen som hans far fridde med :)

Vi forlovet oss med forlovelsesdato inngravert. Vi kjøpte ikke nye gifteringer. Vi hadde ringen på høyre finger hele tiden.

Noe slik frieri hadde ikke vi. Jeg fikk en diamantring i morgengave av min mann. Den har jeg alltid hatt på venstre ringfinger (går ikke med den etter skilsmissen).

Norsk tradisjon er at man forlover seg for å gifte seg. Altså med intensjonen om å gifte seg. Tradisjonelt var det ingen ny ring i vente og heller ikke bytting av finger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BettyBoop

Vanlig å ha forlovelsesringen på høyre ringfinger frem til bryllupet og så bytte over til venstre når man blir gift. Så det er bare å slappe av :)

Om forlovelses og gifteringen er den samme? Så kjedelig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi forlovet oss med hver vår gullring som vi beholdt som gifteringer. Forlovelsesdato inngravert, og bryllupsdato føyet til senere. På høyre hånd.

Alt styret med annen forlovelsesring, at det bare er kvinnen som skal ha forlovelsesring (what liksom?!?), ringen på venstre hånd og slikt er nymotens vissvass importert fra utlandet. Men så er det hele ti år siden vi giftet oss da, så jeg er en gammel kjerring.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Vi forlovet oss med hver vår gullring som vi beholdt som gifteringer. Forlovelsesdato inngravert, og bryllupsdato føyet til senere. På høyre hånd.

Alt styret med annen forlovelsesring, at det bare er kvinnen som skal ha forlovelsesring (what liksom?!?), ringen på venstre hånd og slikt er nymotens vissvass importert fra utlandet. Men så er det hele ti år siden vi giftet oss da, så jeg er en gammel kjerring.

Hmm jeg syns det er bedre at forlovelsesringen er en annen, for jeg syns det er greit at andre kan se forskjell på om man er forlovet eller gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi forlovet oss, kjøpte vi gullringer til begge. Disse fungerte som både forlovelses- og gifteringer. Ringene var på høyre hånd hele tiden.

Jeg er personlig av den oppfatning at bryllup helst bør stå innen et års tid etter forlovelsen, og for vår del gikk det ti måneder imellom. Dermed ble det mye styr å skulle justere størrelsen på ringene flere ganger på kort tid, og ringene ble dermed tilpasset høyre hånd med en gang.

Og er det egentlig så farlig om fremmede mennesker ikke kan se på ringen din hvorvidt du er forlovet eller gift? Det betyr jo uansett mye av det samme... (og folk kan jo spørre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Da vi forlovet oss, kjøpte vi gullringer til begge. Disse fungerte som både forlovelses- og gifteringer. Ringene var på høyre hånd hele tiden.

Jeg er personlig av den oppfatning at bryllup helst bør stå innen et års tid etter forlovelsen, og for vår del gikk det ti måneder imellom. Dermed ble det mye styr å skulle justere størrelsen på ringene flere ganger på kort tid, og ringene ble dermed tilpasset høyre hånd med en gang.

Og er det egentlig så farlig om fremmede mennesker ikke kan se på ringen din hvorvidt du er forlovet eller gift? Det betyr jo uansett mye av det samme... (og folk kan jo spørre)

Er ikke farlig, men jeg vil vise verden at et er mer big deal å være gift. Om forlovelsesringen er den samme så kan jo folk tro en allerede er gift før man har hatt den store dagen og da syns jeg det blir ødelagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forlovelsesringen skal på venstre hånd fordi forlovelse er en avtale mellom hjerter (venstre er hjertesiden). Gifteringen skal på høyre side fordi et ekteskap er en juridisk avtale (når man tar hverandre i hånden for å forsegle en avtale, er det med høyre hånd).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purple Haze

Dette er et fenomen man har arvet fra diverse Hollywood filmer og Sverige. Det er helt nymotens i Norge. Jeg var forlovet og ble gift og ringen - som kun var forlovelsesring, giftering kjøpte vi aldri (det var heller ikke vanlig den gangen jeg ble gift) skiftet aldri finger.

Slik gjorde vi det da vi forlovet og giftet oss også. Trodde det var mest vanlig, men det har kanskje endret seg de siste årene. Vi brukte samme ring som både forlovelses-og gifteringer, bare graverte inn bryllupsdatoen før bryllupet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke farlig, men jeg vil vise verden at et er mer big deal å være gift. Om forlovelsesringen er den samme så kan jo folk tro en allerede er gift før man har hatt den store dagen og da syns jeg det blir ødelagt.

Og i Norge er det nettopp sånn, altså at man ikke kan se forskjell på gift/forlovet ved å se på ringen.

Vi forlovet oss og reiste så for å kjøpe ringer. Men siden vielsen var så kort tid fram (fire måneder fra forlovelse, to måneder fra ringen var klare), valgte vi å vente til bryllupsdagen med å ta dem på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Og i Norge er det nettopp sånn, altså at man ikke kan se forskjell på gift/forlovet ved å se på ringen.

Vi forlovet oss og reiste så for å kjøpe ringer. Men siden vielsen var så kort tid fram (fire måneder fra forlovelse, to måneder fra ringen var klare), valgte vi å vente til bryllupsdagen med å ta dem på.

Ja og det er nettopp det jeg synes er kjipt med norge og at amerikanske forlovelser er bedre siden man da får en helt annen type ring. Og spesielt siden i norge er jo folk forlova i 10 år før de gifter seg også, og da akn jo folk tro de har vært gift hele tiden.

Greit nok om det er kort tid mellom forlovelsen og giftermålet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og spesielt siden i norge er jo folk forlova i 10 år før de gifter seg også, og da akn jo folk tro de har vært gift hele tiden.

Greit nok om det er kort tid mellom forlovelsen og giftermålet.

Avsporing, men hvor har du fått det fra at "i norge er jo folk forlova i 10 år før de gifter seg"? Trodde ca ett år var mer vanlig. Det er det i alle fall i min omgangskrets.

Det er nok "slike som deg" som synes amerikanske tradisjoner er "bedre" som gjør at det nå er flere parallelle "vaner" blant folk. Noe som gjør det ennå mer forvirrende.

Jeg synes det hadde vært mye bedre om vi hadde holdt på tradisjonen som er Norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ikke ser jeg poenget med flere ringer heller. Jeg har mer enn nok med en enkel ring i min hverdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Avsporing, men hvor har du fått det fra at "i norge er jo folk forlova i 10 år før de gifter seg"? Trodde ca ett år var mer vanlig. Det er det i alle fall i min omgangskrets.

Det er nok "slike som deg" som synes amerikanske tradisjoner er "bedre" som gjør at det nå er flere parallelle "vaner" blant folk. Noe som gjør det ennå mer forvirrende.

Jeg synes det hadde vært mye bedre om vi hadde holdt på tradisjonen som er Norsk.

Det med ti år er en liten generalisering fra min side. Overdrev litt der med vilje. Var bare for å påpeke at jeg vet om mange som har vært forlova i flere år før de gifter seg. jeg kjenner til og med et par som er forlova men som likevel ikke har intensjoner om å gifte seg. Er ikke såå ofte at de fleste gifter seg kort tid etter forlovelse. Ikke heng deg opp i små ting her da..

Og hva er galt med å like amerikanske forlovelses/ekteskapstradisjoner bedre? Er det en kriminell handling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forlovelsesringen (ikke gift enda) på venstre hånd, men er forlovet med en engelskmann da! Av praktiske årsaker hadde jeg nok likt venstre hånd uansett jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Vi forlovet oss med hver vår gullring som vi beholdt som gifteringer. Forlovelsesdato inngravert, og bryllupsdato føyet til senere. På høyre hånd.

Alt styret med annen forlovelsesring, at det bare er kvinnen som skal ha forlovelsesring (what liksom?!?), ringen på venstre hånd og slikt er nymotens vissvass importert fra utlandet. Men så er det hele ti år siden vi giftet oss da, så jeg er en gammel kjerring.

Tull og tøys! :) Denne skikken er hverken nymotens eller adoptert fra USA, hollywood eller noen annen kultur!

Det er en gammel skikk i Norge at mannen fridde til jenta, og gav henne en frierring som hun fikk beholde som "garanti" for at han ikke ville stikke av eller avlyse bryllupet. Jenta fikk altså frier/forlovelsesring, mens de begge fikk gifteringer da de giftet seg! Dette er en kjent skikk som jeg også tror man finner på nettsteder av typen skikk og bruk osv.. Man trenger ikke gå mange generasjoner tilbake før dette var normalen.

At begge har forlovelsesringer som siden blir brukt til gifteringer, DET er historisk sett den nyeste skikken. :)

Personlig synes jeg at det er fint at mange nå tar opp igjen den gamle norske skikken igjen ! Inkludert meg selv og min ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...