Gå til innhold

Å aldri bruke sjampoo!


Ingennick

Anbefalte innlegg

Aqua

Cetearyl Alcohol

Cetrimonium Chloride

Citric Acid

PEG-7 Glyseryl Cocoate

Sodium Benzoate

Potassium Sorbate

Parfum

Dette er presis innholdet i min x-tra balsam fra Coop - og den er godkjent :)

Foreløpig bruker jeg bare den og syns håret blir fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • 2 uker senere...

Hvilken hårspray var ok?

Den rosa fra H&M skal være godkjent. Proffs er vel merket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan jeg komme med en anbefaling. Jeg har drevet med balsammetoden siden denne tråden: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=393236

Eller det vil si, jeg vasker en slsfri shampoo av og til. All denne tiden har jeg lett og lett etter en godkjent pleiebalsam/kur som man kan kjenne gjør en forskjell på håret, altså gir det fukt. Helt uten hell helt til nå og jeg har begynt å bruke denne: http://www.iherb.com/Aubrey-Organics-Moisturizing-Conditioner-Honeysuckle-Rose-Dry-Brittle-11-fl-oz-325-ml/7539

Håret mitt har ikke vært så mykt og fint på årevis. :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ikke håret helt rent. Jeg bruker masse balsam, masserer og skyller LENGE, men bak på toppen av hodet blir det likevel fett samme dag som jeg har vasket det... Hva gjør jeg feil? Bruker den All soft-balsamen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg får ikke håret helt rent. Jeg bruker masse balsam, masserer og skyller LENGE, men bak på toppen av hodet blir det likevel fett samme dag som jeg har vasket det... Hva gjør jeg feil? Bruker den All soft-balsamen.

Hvor lenge har du brukt balsammetoden? Har du nettopp begynt er det vanlig at håret blir litt vanskelig og fort fettete til man har brukt bare balsam og kun det, i noen mnd så hodebunne får normalisert seg.

Har du forsøkt å massere det vanskelige området mens du skyller med vann også?

Det er ikke som med vanlig balsambruk at du skal ha i balsam, fordele i lengdene og skylle.

Du skal løse opp fett i håret med å massere med rikelig med balasam i hodebunnen og håret og så skylle med vann en god stund, mens du klemmer i lengene med hendene og bruker fingrene i hodebunnen for å få håret rent mens du skyller. Du vil kjenne med fingrene når håret er fritt for produkt.

Noen kan behøve å bruke balsam, massere og skylle to ganger, som for vanlig hårvask, før de bruker en pleiebalsam i lengdene etterpå. Denne skal ikke i hodebunnen.

Eller så må du se an måten du skyller håret på, og om du trenger å bruke mindre trykk, og holde dusjhåndaket med hånden og skylle fra nakken, mens du lener deg framover, før du flipper håret bakover, henger opp dusjhåndkaket igjen og skyller mens du står under dusjen og bruker hendene i håret.

Avslutt med en gjennomskyll med kaldt vann.

Hvis dette ikke hjelper så kanskje du rett og slett trenger en kur med fungoral-shampoo før du bruker balsamvaskemetoden igjen.

Eller så er det et problem noen merker som skyldes at de rett og slett ikke hadde fått håret skikkelig rent for silikoner over det hele pga for lettvint rensevask, da de begynte med balsam, slik at det bygger seg opp et lag utenpå håret der man fortsatt har rester av silikon.

Fungerer ingenting må du nesten se an hvilke produkter du har valgt, og prøve andre som kanskje passer ditt hår bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er presis innholdet i min x-tra balsam fra Coop - og den er godkjent :)

Foreløpig bruker jeg bare den og syns håret blir fint.

Jeg syns den er helt grusom og får rett og slett ikke vasket håret mitt reint med den overhode.

Dessuten synes jeg den lukter skikkelig ille.

Det samme med Fructis fra Garnier. Den gjør jobben, men lukter helt fryktelig. Dessuten gir den meg eksem i nakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke hårprodukter er gode, og godkjente? Jeg har funnet ut at jeg kan bruke den rosa hårsprayen fra H&M, og saltvannssprayen fra samme merke (Proffs)... Hva med Osis dust it, kan det brukes med denne metoden? Jeg har så glatt hår, så om jeg skal gjøre noe annet enn å ha det i hestehale så må jeg ha i et eller annet.

Dust it fra Oasis er godkjent. Mne jeg ville ikke brukt saltvannsspray om jeg var deg. Den torker ut hodebunnen noe voldsomt og det er ikke enkelt å få vasket håret med balsam når du har i saltvann.Tensidene i balsamen får rett og slett ikke gjort jobben sin pga saltmengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, dette var fristende å prøve! Sliter med sår hodebunn etter at en frisør påførte meg brannskader med den der varmemaskina si, så er villig til å prøve det meste. Er alikevel litt skeptisk til dette med å massere såpass mye, innbiller meg at jeg bør la hodebunnen være helt i fred ?

Det er feil at du skal massere hardt. Du skal bruke balsamen slik som frisøren bruker shampoo i hodebunnen din. Det er langt mere skånsomt enn shampoo når du har sår og irritert hodebunn. Har du brannskader ville jeg brukt balsamen og massert sånn som jeg tåler. Håret blir rent utne såpestoffer ser dere. Balsamen løser opp fettet kroppen produserer. Faktisk kan man vaske huden sin med hudkrem også. Prøv og se. Det fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge har du brukt balsammetoden? Har du nettopp begynt er det vanlig at håret blir litt vanskelig og fort fettete til man har brukt bare balsam og kun det, i noen mnd så hodebunne får normalisert seg.

Har du forsøkt å massere det vanskelige området mens du skyller med vann også?

Det er ikke som med vanlig balsambruk at du skal ha i balsam, fordele i lengdene og skylle.

Du skal løse opp fett i håret med å massere med rikelig med balasam i hodebunnen og håret og så skylle med vann en god stund, mens du klemmer i lengene med hendene og bruker fingrene i hodebunnen for å få håret rent mens du skyller. Du vil kjenne med fingrene når håret er fritt for produkt.

Noen kan behøve å bruke balsam, massere og skylle to ganger, som for vanlig hårvask, før de bruker en pleiebalsam i lengdene etterpå. Denne skal ikke i hodebunnen.

Eller så må du se an måten du skyller håret på, og om du trenger å bruke mindre trykk, og holde dusjhåndaket med hånden og skylle fra nakken, mens du lener deg framover, før du flipper håret bakover, henger opp dusjhåndkaket igjen og skyller mens du står under dusjen og bruker hendene i håret.

Avslutt med en gjennomskyll med kaldt vann.

Hvis dette ikke hjelper så kanskje du rett og slett trenger en kur med fungoral-shampoo før du bruker balsamvaskemetoden igjen.

Eller så er det et problem noen merker som skyldes at de rett og slett ikke hadde fått håret skikkelig rent for silikoner over det hele pga for lettvint rensevask, da de begynte med balsam, slik at det bygger seg opp et lag utenpå håret der man fortsatt har rester av silikon.

Fungerer ingenting må du nesten se an hvilke produkter du har valgt, og prøve andre som kanskje passer ditt hår bedre.

Har bare brukt balsammetoden i tre uker, så det kan godt hende jeg trenger mer tid, ja. Vasker håret slik du beskriver det, men bruker ikke pleiebalsam ennå. Kan prøve å vaske to ganger.

Hva skal fungoral-sjampo hjelpe for? Jeg reagerer veldig på den.

Jeg vasket håret grundig to ganger med siste-sjampo før jeg begynte, så jeg tror ikke det skal være noen silikonrester i håret mitt. Har kun brukt godkjente produkter siden.

Takk for svar! Hvilken rensebalsam bruker du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Balsammetoden kan kun brukes på folk med krøller. Ikke oss andre.

Tull og vas. Krøller bli penere, men alle kan bruke den metoden. Jeg har rett hår selv og har ikke hatt shampoo i det på to år. Ingen aner noe om det i det hele tatt. Ingen ser forsjell.

Mitt problem nå er at håret blir sinnsykt fett og ekkelt av å få shampoo i seg, og jeg må feks reparere skaden med balsam i flere dager etter et frisørbesøk før det blir normalt igjen. Shampooen rett og slett ødelegger fuktbalansen og får hodebunnen min til å gå helt babanas for å reparere det strippede fettlaget sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dust it fra Oasis er godkjent. Mne jeg ville ikke brukt saltvannsspray om jeg var deg. Den torker ut hodebunnen noe voldsomt og det er ikke enkelt å få vasket håret med balsam når du har i saltvann.Tensidene i balsamen får rett og slett ikke gjort jobben sin pga saltmengden.

Det er egentlig ikke en vanlig saltvannsspray, ingrediensene står her: http://lockig.se/viewtopic.php?f=34&t=3593

Bruker den heller ikke i hodebunnen. Men kan jo droppe den og se om det hjelper. Må jeg vaske med sjampo på nytt, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har bare brukt balsammetoden i tre uker, så det kan godt hende jeg trenger mer tid, ja. Vasker håret slik du beskriver det, men bruker ikke pleiebalsam ennå. Kan prøve å vaske to ganger.

Hva skal fungoral-sjampo hjelpe for? Jeg reagerer veldig på den.

Jeg vasket håret grundig to ganger med siste-sjampo før jeg begynte, så jeg tror ikke det skal være noen silikonrester i håret mitt. Har kun brukt godkjente produkter siden.

Takk for svar! Hvilken rensebalsam bruker du?

Å, men tre uker er ingenting. Du må regne med at du får fett hår i kronen i minst fire til seks uker før det går seg til. Noen så lenge som åtte uker, men det kommer seg, jeg lover.

Min favoritt er Neutral sin balsam.

Fungoral-shampoo skal regulere problemene til folk som har et fettproduserende eksem, men jeg vil tro dette er en overgangsfase for deg.

Men det kan hende du reagerer negativt på å ha saltvannsspray i håret, dersom du har pleid å ha i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig ikke en vanlig saltvannsspray, ingrediensene står her: http://lockig.se/viewtopic.php?f=34&t=3593

Bruker den heller ikke i hodebunnen. Men kan jo droppe den og se om det hjelper. Må jeg vaske med sjampo på nytt, da?

Nei, det behøver du ikke. Men dersom den er listet hos Lockig som godkjent, så tror jeg problemet heller er at du ikke har fått fuktbalansen ordentlig på plass ennå. Lykke til videre.

Mne pass på å følge med på om ingredienslisten i produkter men bruker foramdres fra produsenten. Fø var feks First Price sin balsam ok å bruke, men nå er den faktisk ikke det lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tull og vas. Krøller bli penere, men alle kan bruke den metoden. Jeg har rett hår selv og har ikke hatt shampoo i det på to år. Ingen aner noe om det i det hele tatt. Ingen ser forsjell.

Mitt problem nå er at håret blir sinnsykt fett og ekkelt av å få shampoo i seg, og jeg må feks reparere skaden med balsam i flere dager etter et frisørbesøk før det blir normalt igjen. Shampooen rett og slett ødelegger fuktbalansen og får hodebunnen min til å gå helt babanas for å reparere det strippede fettlaget sitt.

Du må jo ikke vaske håret hos frisøren. Vasker du håret selv rett før, kan du bare fortelle frisøren at du ikke vil vaske håret. Her spør de meg alltid. Men kanskje du farger håret hos frisøren? Ikke vet jeg, men det går i alle fall an å droppe sjampo hos frisøren også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk litt fett hår noen steder av å kun bruke neutral balsam da jeg ikke fikk den helt inn i lengdene. Kjøpte fructis i tillegg og bruker nøytral i hodebunnen på toppen og fructis bak på kronen og i lengden. Masserer lett og lar det sitte i litt før jeg masserer med litt vann og skyller godt ut. Dette hjalp veldig! Tror jeg var i uke 3-4. Synes fructis er mye lettere å fordele i håret.

Prøvde med den rema har (soft style?), men lurer på om jeg synes hele håret ble en smule mer fettete da? Ikke mye, men jeg jobber med å vaske det sjeldnere og synes jeg var mindre fornøyd etter 2 dager med den.

Tips til tørt hår i endene noen? Trenger vel egentlig en hårklipp men :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde med den rema har (soft style?), men lurer på om jeg synes hele håret ble en smule mer fettete da? Ikke mye, men jeg jobber med å vaske det sjeldnere og synes jeg var mindre fornøyd etter 2 dager med den.

Soft style er det sikkert den heter, ja :sjenert: Da skal jeg prøve å bytte den ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mildrid

Nå har jeg vel hold på noen uker, men jeg synes hodebunnen min er øm, fet og kvisete. Gir dette seg? Hva er årsaken til dette?

Endret av Mildrid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...