Gå til innhold

Å aldri bruke sjampoo!


Ingennick

Anbefalte innlegg

Gjest Mildrid

Stol på ingrediensene :gjeiper:

Da må jeg faktisk lese bakpå flaska og det som står der skjønner jeg ikke en skit av. Aner ikke hva jeg skal se etter engang. vil bare ha en enkel oppskrift. Må jeg tenke så blir det neppe gjort :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og der sto ikke balsamen. Spørs hvem man skal stole på da.

Hehe, nei men at den ikke står det er jo ikke det samme som at den ikke er godkjent ;)

Men man må nok lære seg litt av alle de rare ingrediensene for å vite helt sikkert om en balsam er godkjent eller ikke.

Tar gjerne imot tips om hvilken balsam andre bruker for å gi fuktighet! Usikker på om Neutral som jeg nå bruker gjør det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jeg har sjampo og balsam fra body shop. Bør de kastes? Eller kan de brukes?

Og må man bruke gele? Per i dag bruker jeg kun hårspray en sjelden gang og har lite lyst og bruke gele.

Det finnes godkjente hårsprayer. Jeg bruker Got2be 2 sexy. Fås i vanlig butikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må jeg faktisk lese bakpå flaska og det som står der skjønner jeg ikke en skit av. Aner ikke hva jeg skal se etter engang. vil bare ha en enkel oppskrift. Må jeg tenke så blir det neppe gjort :ler:

Man lærer seg fort hva man skal unngå, selv om det ser gresk ut i starten. Er man usikker på en ingrediens kan man bare søke den opp. Du trenger heldigvis ikke huske hva alt er :fnise:

Du må unngå:

- Silikoner (vannløselige er ok), og den greieste huskeregelen er at ord som slutter på cone, conol eller xane = silikon. Det finnes ord som minner litt om disse, og om det gjør deg usikker så googler du bare for å forsikre deg om at det ikke er silikon.

- Mineralolje. Dette er stort sett veldig lett å kjenne igjen. Mineralolje, mineral oil, paraffin(ium), vaselin; det ligger liksom i navnet hva det er. I noen tilfeller kan ingredienslisten være unødvendg tungvinn, og da må du være obs på at ozokerit, polyisobutene, E 905 og isododecane også er mineralolje.

- Alkoholer. Det høres uttørkende ut, men i balsam finner du stort sett fete alkoholer som faktisk bidrar til å gjøre håret mykt og glatt. Enkelte alkoholer er riktignok uttørkende, men det er langt mindre viktig å unngå disse enn å unngå silikoner og mineraloljer, så lenge de da ikke er listet opp på et av de første punktene i ingredienslisten. De du kan velge å være obs på er: etanol, isopropyl alcohol, alcohol denat, denaturated alcohol og SD alcohol.

Balsammetoden har rom for eksperimentering og tilpassing. Du ødelegger ingenting om du overså at det var silikon i balsamen, men det kan hende du må bruke shampoo for å få et godt utgangspunkt igjen - det er ikke noe mer hokus pokus enn det. Som jeg har nevnt tidligere, så finnes det til og med de som vasker med silikonbalsam, og de får flotte resultater. De bruker gjerne SLS-shampoo f.eks én gang i måneden, slik at håret ikke tynges ned av produktrester og ser flatt/fett ut. Det er greiest å følge "reglene" først, så du ser hvordan det virkelig fungerer for deg. Så kan du heller variere og eksperimentere med produkter etterhvert som du føler deg mer trygg på hva du gjør. Det er heller ingen skam i å be om råd på diverse forum.

Lett versjon: Vask med x-tra shampoo. Bruk deretter x-tra balsam. Neste gang du skal vaske, bruker du kun x-tra balsam. Påfør en god dæsj balsam, og gni det godt inn i hodebunnen og ut i lengdene - Ikke gnikk hårlengden mot hårrøttene, men masser med fingertuppene for å komme skikkelig til. La det gjerne virke i håret mens du vasker resten av kroppen (du kan godt ta gnikkingen til slutt om du vil). Skyll NØYE ut med lunkent vann. Når du tror du har skylt ut alt så skyller du litt til for sikkerhets skyld. La lufttørke om du ønsker naturlige bølger/krøller (om du har det, da), eller surr et håndkle rundt håret på vanlig vis. Verre er det faktisk ikke ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, nei men at den ikke står det er jo ikke det samme som at den ikke er godkjent ;)

Men man må nok lære seg litt av alle de rare ingrediensene for å vite helt sikkert om en balsam er godkjent eller ikke.

Tar gjerne imot tips om hvilken balsam andre bruker for å gi fuktighet! Usikker på om Neutral som jeg nå bruker gjør det..

Jeg bruker den fra GP for tørt hår og sist hadde jeg en fra helsekosten: http://www.faithinnature.co.uk/Aloe-Vera-Conditioner/PID/2 som var bra selv om det var ganske tynnflytende.

Fikk akkurat denne i posten. Har bare brukt den en gang, men virket ganske god. Lukter ikke spesielt godt:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er mange balsamer som ikke inneholder silikon ifølge innholdslisten, men som likevel gjør håret veldig seigt og tungt når man bruker balsammetoden. Feks Body Shop Rainforest og Anglamark. Og en fra Grrenpeople. Disse inneholder ikke silikon, men er helt håpløse. Jeg har snart ruinert meg på balsam som ikke funker. Jeg bor ikke i Norge, og ser at mange de balsamene som ikke har silikon i Norge, har det her. Jeg gir snart opp. Ønsker bare en helt grei balsam, men det er vist umulig!

Det er så mange som bruker balsammetoden nå at det er rart ingen produserer en "balsammetodenbalsam" Det er også rart at det kommer silikon som ny ingridiens i balsamer som tidligere ikke har hatt det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er mange balsamer som ikke inneholder silikon ifølge innholdslisten, men som likevel gjør håret veldig seigt og tungt når man bruker balsammetoden. Feks Body Shop Rainforest og Anglamark. Og en fra Grrenpeople. Disse inneholder ikke silikon, men er helt håpløse. Jeg har snart ruinert meg på balsam som ikke funker. Jeg bor ikke i Norge, og ser at mange de balsamene som ikke har silikon i Norge, har det her. Jeg gir snart opp. Ønsker bare en helt grei balsam, men det er vist umulig!

Det er så mange som bruker balsammetoden nå at det er rart ingen produserer en "balsammetodenbalsam" Det er også rart at det kommer silikon som ny ingridiens i balsamer som tidligere ikke har hatt det.

1. Er du sikker på at du skyller godt nok? På lockig står det vel at man skal skylle i ti minutter. Har du prøvd å skylle med eddikvann etter balsamvasken?

2. Dette er allerede kommet, WEN fra TV-shop. Lòreal har lansert en i USA (ny linje i den sulfatfrie serien som akkurat har kommet til Norge). http://www.lorealparisusa.com/_us/_en/default.aspx#/?page=top{userdata//d+d//|diagnostic|main:brandpage:evercreme|media:_blank|nav|overlay:_blank}

Håper denne også kommer til Norge snart. Var på Vita, men en del av produktene jeg hadde tenkt til å kjøpe var ikke godkjent. EverCreme skal være greit:) I den serien finnes det også en slags vaskebalsam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mildrid

Man lærer seg fort hva man skal unngå, selv om det ser gresk ut i starten. Er man usikker på en ingrediens kan man bare søke den opp. Du trenger heldigvis ikke huske hva alt er :fnise:

Du må unngå:

- Silikoner (vannløselige er ok), og den greieste huskeregelen er at ord som slutter på cone, conol eller xane = silikon. Det finnes ord som minner litt om disse, og om det gjør deg usikker så googler du bare for å forsikre deg om at det ikke er silikon.

- Mineralolje. Dette er stort sett veldig lett å kjenne igjen. Mineralolje, mineral oil, paraffin(ium), vaselin; det ligger liksom i navnet hva det er. I noen tilfeller kan ingredienslisten være unødvendg tungvinn, og da må du være obs på at ozokerit, polyisobutene, E 905 og isododecane også er mineralolje.

- Alkoholer. Det høres uttørkende ut, men i balsam finner du stort sett fete alkoholer som faktisk bidrar til å gjøre håret mykt og glatt. Enkelte alkoholer er riktignok uttørkende, men det er langt mindre viktig å unngå disse enn å unngå silikoner og mineraloljer, så lenge de da ikke er listet opp på et av de første punktene i ingredienslisten. De du kan velge å være obs på er: etanol, isopropyl alcohol, alcohol denat, denaturated alcohol og SD alcohol.

Balsammetoden har rom for eksperimentering og tilpassing. Du ødelegger ingenting om du overså at det var silikon i balsamen, men det kan hende du må bruke shampoo for å få et godt utgangspunkt igjen - det er ikke noe mer hokus pokus enn det. Som jeg har nevnt tidligere, så finnes det til og med de som vasker med silikonbalsam, og de får flotte resultater. De bruker gjerne SLS-shampoo f.eks én gang i måneden, slik at håret ikke tynges ned av produktrester og ser flatt/fett ut. Det er greiest å følge "reglene" først, så du ser hvordan det virkelig fungerer for deg. Så kan du heller variere og eksperimentere med produkter etterhvert som du føler deg mer trygg på hva du gjør. Det er heller ingen skam i å be om råd på diverse forum.

Lett versjon: Vask med x-tra shampoo. Bruk deretter x-tra balsam. Neste gang du skal vaske, bruker du kun x-tra balsam. Påfør en god dæsj balsam, og gni det godt inn i hodebunnen og ut i lengdene - Ikke gnikk hårlengden mot hårrøttene, men masser med fingertuppene for å komme skikkelig til. La det gjerne virke i håret mens du vasker resten av kroppen (du kan godt ta gnikkingen til slutt om du vil). Skyll NØYE ut med lunkent vann. Når du tror du har skylt ut alt så skyller du litt til for sikkerhets skyld. La lufttørke om du ønsker naturlige bølger/krøller (om du har det, da), eller surr et håndkle rundt håret på vanlig vis. Verre er det faktisk ikke ;)

For et supert innlegg! Får printe det ut og ta det med på badet :) Takketakk!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Er du sikker på at du skyller godt nok? På lockig står det vel at man skal skylle i ti minutter. Har du prøvd å skylle med eddikvann etter balsamvasken?

Jeg synes selv jeg skyller mye og lenge, men jeg skyller nok ikke i 10 min. Men hvis jeg må skylle i 10 min faller liksom litt av vitsen med balsammetoden bort, siden jeg må vaske håret hver dag og ikke ønsker noe som tar tre ganger så lang tid som vanlig hårvask.

Enkelte balsamer er jo lette og skylles fint ut, som feks coop xtra, den trenger man ikke skylle i 10 min iallefall. Men den er ikke å få tak i her jeg bor.

Lurer mest på hva det er de balsamene inneholder, som er silikonfrie men likevel gjør håret seig og fett, sånn at jeg kan unngå de ingrediensene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en link til en side med oversikt over hvilke produkter du kan bruke. Og her er oversikten over hvilke balsamer som er ok. Man må logge inn for å se den, så man må registrere seg. Men det går fort :)

Da jeg stod i butikken og skulle velge balsam hadde jeg listen over godkjente balsamer opp på mobilen og sjekket navnene opp mot lista fortløpende. Veldig enkelt!

Endret av Surriball
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer mest på hva det er de balsamene inneholder, som er silikonfrie men likevel gjør håret seig og fett, sånn at jeg kan unngå de ingrediensene.

Protein.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Hvordan funker det for deg, sluagh?

Jeg har fortalt om det til flere venninner som prøver det, og hun ene sa: det første jeg la merke til er at håret ikke er statisk lenger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker jeg sliter litt med å vasket håret skikkelig i lengdene... Har tynt hår til rett nedenfor skuldrene.

Hodebunnen derimot er ikke noe problem. Skulle tro jeg brukte shampo der.

Men noen som har tips til hvordan jeg bedre får vasket lengdene? Jeg tror jo selv at jeg vasker godt helt til det tørker og jeg ser at noen deler ikke er like bra som andre :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du burde skylle bedre Tinelise?

Ser at det ofte kan være en gjenganger... Kanskje det kan være det? De snakket jo om at man måtte skylle i 10 minutter eller noe...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jo, det har falt meg inn også, men jeg synes jeg er veldig flink på det området. Jeg endrer på strålen på dusjen så den minner mer om slik de har på frisørsalonger og går godt over med den før jeg bytter til vanlig stråle igjen. Tviler på at jeg gjør det mer enn 3-5 minutter da, så kan jo hende jeg må prøve å skylle ennå lenger.

Ellers kom jeg på at jo lenger jeg venter med å vaske håret, jo værre blir det. Smartest å vaske håret annenhver dag først kanskje? Blir det 3-4 dager, så blir det jo mye penere enn det var :fnise: men jeg kan fortsatt føle at håret er litt fettete. Gjerne rett bak ørene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay :) Da er det sikkert ikke det da, men du kan jo prøve å skylle lengre. Det var ei her som sa at "når du tror du har skylt ut alt, så skyller du litt til". Kanskje du kan prøve et annet balsammerke? Kanskje det hjelper?

Håper du finner ut av det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje håret blir friskere, men begynner det ikke å stinke etterhvert da, av svette o.l.?

Ikke sikkert man får vekk all svetten eller andre stoffer hver gang. Blir det det samme som å bare dusje uten såpe? Og aldri bruke parfyme o.l? Sånn som han skuespilleren, hva heter han igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det har falt meg inn også, men jeg synes jeg er veldig flink på det området. Jeg endrer på strålen på dusjen så den minner mer om slik de har på frisørsalonger og går godt over med den før jeg bytter til vanlig stråle igjen. Tviler på at jeg gjør det mer enn 3-5 minutter da, så kan jo hende jeg må prøve å skylle ennå lenger.

Ellers kom jeg på at jo lenger jeg venter med å vaske håret, jo værre blir det. Smartest å vaske håret annenhver dag først kanskje? Blir det 3-4 dager, så blir det jo mye penere enn det var :fnise: men jeg kan fortsatt føle at håret er litt fettete. Gjerne rett bak ørene.

Det kan jo være skylleteknikk som er problemet? De færreste står vel bokstavelig talt i 10 minutter og skyller. Det er nok heller noe man sier for å få frem hvor viktig det er å skylle grundig. Jeg har tykt hår, og trenger derfor ikke bekymre meg så mye for balsamrester i lengdene - det temmer bare bølgene i mitt hår, men du som har tynt hår (da går jeg ut fra at du mener håret som helhet, og ikke bare tynne enkeltstrå) kan oppleve at denne ekstra fuktigheten får det til å se litt pistrete og/eller flatt ut. Når du sier det føles som om du har vasket hodebunnen med shampoo så har du gjort det både grundig og riktig, men kanskje du ikke bruker fingrene godt nok når du skyller lengden. Uten å være hardhendt så kan du forsøke å klemme og massere selve håret også. Spre det ut mellom fingrene, slik at vann slipper til inni og under.

Hvilken balsam bruker du? Om du bruker en med mye fuktighet, kan det være en idé å bytte til en volumbalsam/balsam med mindre fukt. Hovedpoenget med balsammetoden er jo mer fukt, slik at man får finere bølger/krøller, men ikke først og fremst ved at man tilfører så mye fukt. Fraværet av shampoo som stripper hår og hodebunn for naturlige oljer er vel så viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...