Gå til innhold

- Lev på 70 kroner dagen eller jobb!


Tabris

Anbefalte innlegg

Jeg er til dels enig i utspillet.

Jeg kjenner en som gikk på sosialstønad i 15 år. Som var frisk og oppegående. Det skulle bare ikke være mulig.

Det å flytte på seg er ikke like enkelt. Da må man se på livssituasjonen til vedkommende. Aldri i livet om jeg ville ha flyttet når jeg eide egen bolig og hadde barn som trivdes med far i nærheten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo ikke en straff, bare et krav for å få penger . Det er ingen menneskerett å ikke bidra med noe til samfunnet når man er ung og frisk, og forvente at samfunnet skal gi deg et levebrød. Trygder og sosiale støtteordninger er der jo som et sikkerhetsnett. Det er ikke noe en skal bruke om en ikke absolutt må .

Da er vi ganske enige, problemet sånn jeg ser det er at det ikke skilles klart nok ut hvilke grupper man snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer ikke særlig godt frem verken på KG eller i artikkelen hvilke grupper forslaget til fru Solberg gjelder.

Klipp fra artikkelen :

Ifølge Høyre er det to hovedgrupper som mottar støtte fra Nav: De som av helsemessige årsaker ikke arbeider, og sosialhjelpsmottakere som av økonomiske årsaker trenger hjelp. Solberg understreker at hun her ikke snakker til de som er uføre eller syke, men sosialhjelpsmottakere.

Jeg oppfattet iallefall dette til at det gjelder friske sosialhjelpsmottakere.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klipp fra artikkelen :

Ifølge Høyre er det to hovedgrupper som mottar støtte fra Nav: De som av helsemessige årsaker ikke arbeider, og sosialhjelpsmottakere som av økonomiske årsaker trenger hjelp. Solberg understreker at hun her ikke snakker til de som er uføre eller syke, men sosialhjelpsmottakere.

Jeg oppfattet iallefall dette til at det gjelder friske sosialhjelpsmottakere.

Det stod ikke i overskriften veit du, og dermed kom det ikke tydelig nok frem for enkelte :roll:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Siden det er så mange unge i dag som har ME eller andre sykdommer slik at de må NAVE eller få ung uføre, så må man begynne å lete etter årsaker. Mine forslag er vaksiner. Er det vaksinene fra 3 mnd alder som gjør dette, eller er det at alle barn fra 9 mnd begynner i fulltidsbarnehage som gjør de psykisk syke til å klare en jobb som voksen? I følge fagfolk så skal jo barnehage være bra for sosialisering og utvikling som person. Men når BUP har lange køer for barn med store problemer, og flere og flere havner hos NAV, så må man finne årsakene her. Er den oppvoksende genereasjon en gjeng svake sjeler? Hva mener dere er grunnen til at så mange psyker ut?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klipp fra artikkelen :

Ifølge Høyre er det to hovedgrupper som mottar støtte fra Nav: De som av helsemessige årsaker ikke arbeider, og sosialhjelpsmottakere som av økonomiske årsaker trenger hjelp. Solberg understreker at hun her ikke snakker til de som er uføre eller syke, men sosialhjelpsmottakere.

Jeg oppfattet iallefall dette til at det gjelder friske sosialhjelpsmottakere.

Tja, synes fremdeles det er temmelig uklart. "økonomiske årsaker" kan være så mangt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det stod ikke i overskriften veit du, og dermed kom det ikke tydelig nok frem for enkelte :roll:

Og jeg som egentlig likte deg :sukk:

Beklager, beklager!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg som egentlig likte deg :sukk:

Beklager, beklager!

Det gjør ikke noe kjære deg :klemme:

Jeg bryr meg ikke så mye om anonyme sjeler på nettet liker meg eller ikke :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det er så mange unge i dag som har ME eller andre sykdommer slik at de må NAVE eller få ung uføre, så må man begynne å lete etter årsaker.

Det er nokså lett å lyve på seg ME, eller tro man har ME fordi man blir sliten av å jobbe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør ikke noe kjære deg :klemme:

Jeg bryr meg ikke så mye om anonyme sjeler på nettet liker meg eller ikke :)

:hallo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har en barndomsvenninne som knapt har jobbet en dag etter hun var ferdig på vgs. Hun fikk en vaskejobb på deltid, men ba om ferie etter 2 uker, fordi hun var sliten....

de siste 12 årene har hun bodd hos foreldrene, før hun nå har flyttet inn hos kjæresten sin....

jeg blir litt matt....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på vilke stakkars arbeidsgivere som må ansette alle disse ubrukelige ungdommene som går og naver?

Tror at noe av problemet er at i dag så må en være 100% oppegående for å stå i jobb. Før så hadde en jobber som ryddegutt på mek verksted, hjelpegutt på lastebil etc... Disse type jobber er borte i dag.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, synes fremdeles det er temmelig uklart. "økonomiske årsaker" kan være så mangt.

Som oftest betyr det at en ikke har nok penger. En må jo også sette tæring etter næring .

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lurer på vilke stakkars arbeidsgivere som må ansette alle disse ubrukelige ungdommene som går og naver?

Tror at noe av problemet er at i dag så må en være 100% oppegående for å stå i jobb. Før så hadde en jobber som ryddegutt på mek verksted, hjelpegutt på lastebil etc... Disse type jobber er borte i dag.

Tror du satte fingeren på noe viktig der!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når er det de arbeidsløse arbeidssøkerne skal få søkt på jobber hvis de er ute hele dagen og sorterer søppel?

Det å søke på jobber er en jobb i seg selv. Man kan ikke gå til NAV og forvente at de skal finne en passende jobb, som du kan bli i lang tid fremover, for deg. Det klarer de nemlig ikke. De finner masse jobber som ikke passer. Har du en stiv rygg og en brukket arm, så finner NAV en jobb til deg hvor du skal løfte mye tungt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på vilke stakkars arbeidsgivere som må ansette alle disse ubrukelige ungdommene som går og naver?

Tror at noe av problemet er at i dag så må en være 100% oppegående for å stå i jobb. Før så hadde en jobber som ryddegutt på mek verksted, hjelpegutt på lastebil etc... Disse type jobber er borte i dag.

Kanskje er det en type strøjobber som kan brukes i disse tilfellene ? Bare for rett å slett å lære å møte opp på jobb å gjøre det som trengs å gjøres . Det burde jo gi mening.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Å søke jobb er ikke så tidkrevende og jeg tviler på at de fleste arbeidsledige står opp og er klar kl 08:00 og søker jobb frem til kl 16:00

Og skal man på jobbintervjuer osv så er det jo klart at man blir fritatt fra det "arbeidet" man er på.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje er det en type strøjobber som kan brukes i disse tilfellene ? Bare for rett å slett å lære å møte opp på jobb å gjøre det som trengs å gjøres . Det burde jo gi mening.

Hvordan i alle dager gir det mening å lære opp folk til å møte på jobb? Folk møter da på jobb når de har en jobb å gå til (med mindre de er syke etc)!

Utsagn som dette vitner om et skummelt og ganske trist menneskesyn, synes jeg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan i alle dager gir det mening å lære opp folk til å møte på jobb? Folk møter da på jobb når de har en jobb å gå til (med mindre de er syke etc)!

Utsagn som dette vitner om et skummelt og ganske trist menneskesyn, synes jeg.

Og utsagn som dette vitner om uvitenhet.

Det finnes nok av dem som kommer i en rutine med sene leggetider og sove til langt på dagen, og som ikke klarer å snu på dette og mister motivasjonen til å finne seg jobb så lenge de får stønader.

Disse må stoppes og aktiviseres slik at de kommer seg ut i jobb

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og utsagn som dette vitner om uvitenhet.

Det finnes nok av dem som kommer i en rutine med sene leggetider og sove til langt på dagen, og som ikke klarer å snu på dette og mister motivasjonen til å finne seg jobb så lenge de får stønader.

Disse må stoppes og aktiviseres slik at de kommer seg ut i jobb

Enig i at noe må endres for disse menneskene som evt kommer i slike rutiner, men straff og tvang er ikke løsningen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...