Gå til innhold

Hva er egentlig "god lønn"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Synes det er overraskende mye misunnelse og aggressivitet ute og går mot de som tjener over gjennomsnittet. Markedet betaler forskjellig for forskjellig kompetanse, og hver enkelt velger jo hvilken vei man vil gå og hvor viktig lønn er.

Jeg synes ikke det er riktig at alle skal tjene mer eller mindre det samme uansett hva man jobber med - da forsvinner et av insentivene for å ta ansvar, belastning og sjanser (for de som investerer for å starte noe nytt/skape arbeidsplasser). Når det er sagt er Norge et av verdens mest likelønnede land - folk tjener relativt sett svært likt her. Selvsagt vil lønn likevel aldri bli helt "rettferdig" fra ethvert perspektiv - det er mange som tar ansvar og gjør en viktig samfunnsinnsats uten å tjene over snittet, for eksempel.

Synes det blir veldig merkelig å kalle folk for bortskjemte og egoistiske fordi man ikke synes man tjener bra selv om man er over gjennomsnittet. Hva er nå egentlig det for slags målestokk? Folk har forskjellige behov, forskjellige ønsker, forskjellige omgangskretser, forskjellige utgifter. Her var vel spørsmålet hva enkelt mener er en god lønn, og det vil alltid i høyeste grad være subjektivt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

er rett og slett sjokkert over hvor høy lønn folk mener er god lønn!

Anonym poster: ebba9f3fc218772efe362f7e41ed307d

Ja, men da er det relativt til deg og hvor du befinner deg. Ikke sant?

Tjener du godt så er sjansen stor for at du også omgir deg med andre som tjener godt. Du bor kanskje i et område der man må ha endel egenkapital for å få innpass, du har en utdannelse som gir god jobb og ergo en haug studiekamerater som tjener godt.

Vi er enkle vesener som foretrekker å henge med folk som er lik oss selv, selv om vi liker å tro noe annet ;)

Endret av Løvetanten
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er relativt.

Jeg dro inn 830k i fjor som 27 åring, første året i jobb etter endt studier :P Mye penger ja, men jeg jobbet mye og det var en del tillegg på den lønnen pga reising osv osv. Alt tatt i betrakning var det en helt okei lønn for arbeidet som ble gjort, sammenlignet med andre i bransjen osv osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så tjente du også minimalt over gjennomsnittet. ;)

I 2011 var gjennomsnittslønnen i Norge 457k, og har siden den gang nok steget 3-4 %...

http://www.ssb.no/lonn/

Du må huske på at gjennomsnittslønna inkluderer også de som tjener et flersifret antall millioner, og de trekker mer opp enn de fattige trekker ned.

Det er medianen som er interessant. Ser man på den, tror jeg man vil få et mer korrekt bilde av hva gjennomsnittslønna for den vanlige mann og kvinne ligger på.

Når det gjelder hva som er "god lønn" er det vel bortimot umulig å finne en fasit. Dette avhenger av enormt mange faktorer.

Men de meste konkrete er;

- Utdanning og kompetanse. Er jo helt avgjørende for hva lønna ligger på. Kan jo ikke sammenligne en nyutdannet med en med 20 års erfaring og som sitter i en lederstilling

- Type jobb. Privat vs. offentlig er i de fleste tilfeller usammenlignbart, da det private ligger vesentlig høyere

- Arbeidstid. Mange som oppgir hvor mye de tjener, inkl. det de totalt har tjent, inkl. overtid etc. Det er også uinteressant. Det er grunnlønna man skal leve av, og som er sammenlignbart. For min egen del kan årslønna variere med flere titallstusen fra år til år, avhengig av arbeidsmengden og overtida. En sykepleier må f.eks. sammenligne seg med grunnlønna til andre sykepleiere. Det er f.eks. stor forskjell på en sykepleier som kun har dagtjeneste i ukedagene, vs. en sykepleier som går turnus med kveld, natt og helt. Disse tilleggene utgjør fort 30-40000 i året.

Men hvis jeg skulle forsøke å si hva jeg mener er en god lønn, uavhengig av yrke og situasjon, vil jeg si at en lønn under 350k er lav. (Ufaglærte har jo i dag krav på en lønn på over 300k i hht tariff).

350-450k er ok. 450-600 vil jeg anse som tilfredsstillende. 600-700k god lønn. 700k og opp vil jeg si er en veldig god lønn.

Men dette blir jo ren sysning. Kommer jo også an på ens eget forbruk, noen er flinke å spare, klarer seg med mye mindre forbruk, mens andre bruker opp alt uansett hvor mye de tjener. Og ikke minst avhenger det av hvor dyre lån man har. Betaler man 25k i måneden på låna, er selvsagt 500k en alt for dårlig lønn :)

Anonym poster: a20a5570cc204a02d0cef687fd58815d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forventer vel egentlig ikke noe fasitsvar her, mer litt filosofering. Har endret seg mye hva jeg synes er god lønn fra jeg studerte og frem til nå (ferdig for fem år siden med en hovedfagsutdanning). Husker jeg tenkte da jeg var ferdig at om jeg var over 400' i løpet av et par år ville jeg være godt fornøyd, og hadde jeg en halv mill noen år deretter (nå?) ville jeg virkelig ha gjort det godt.

Men...det endrer seg jo. Hører både om folk uten utdanning, eller nyutdannede, som tjener mye mer enn det. Leste ett eller annet sted at gjennomsnittslønna i Norge vil nærme seg 500 000 i år. Og det inkluderer jo ALLE - også de uten utdanning eller uten særlig mye ansvar.

Jeg tjener nå 730 000 i en stilling med ganske mye ansvar og mye jobb - heldigvis også med stor personlig frihet. Synes ikke det er mer enn jeg bør ha ift. faste utgifter (bor sentralt i Oslo uten å ha fått stor arv eller opparbeidet boligformue) og ikke minst utdanning og ansvar. Men synes ikke lengre 3/4 million er bra, jeg ville jo syntes dette var en fantastisk sum tidligere....

Så nå tenker jeg at under en halv mill er egentlig ganske dårlig lønn, og vanskelig å klare seg på dersom du ikke bor veldig billig. Blant de jeg er sammen med på jobb og fritid har jeg nå en ganske gjennomsnittelig lønn, og det påvirker også hvordan man ser det. Så vil man gjerne reise, spise ute, kjøpe fine ting, etc...

Vet ikke helt hvor jeg ville med dette da...men hva synes DU er god lønn?

Vel, må fortelle deg at din lønn ligger et par hundre tusen OVER hva mine venner i Oslo som er leger, arkitekter, samfunnsvitere, kommunikasjonsfolk, generelt folk i 20-årene med Master tjener i snitt.

Anonym poster: b60a837955e8d4c7247d7c73f0d4d57a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, må fortelle deg at din lønn ligger et par hundre tusen OVER hva mine venner i Oslo som er leger, arkitekter, samfunnsvitere, kommunikasjonsfolk, generelt folk i 20-årene med Master tjener i snitt.

Anonym poster: b60a837955e8d4c7247d7c73f0d4d57a

Du beskriver her relativ nyutdannede mennesker. Du sier ingenting om de jobber privat eller offentlig, hvor lang erfaring de har eller om legene har egen praksis eller jobber privat eller offentlig. (De jeg kjenner som har egen praksis raker inn laaangt over 730k i året).

Om de hadde vært midt i 40-åra og enda ikke fått mer enn 500k som lege/arktitekt/..., da hadde jeg syntes de tjente dårlig i forhold til utdannelsen (en samfunnsviter er heldig som får jobb overhodet, så han/hun regnes ikke med ;) ).

Endret av Løvetanten
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

du har ikke mye sosiale antenner om du mener 730 tusen i året er en normal lønn og det er det man trenger for å klare seg. for meg så blir du stokk dum. og med ingen erfaring i livet generelt.

folk som jobber i hotellbransjen har 321 000 kr i året i snitt og de klarer seg, ellers hadde det jo ikke jobbet en kjeft der.

jeg sitter med litt over 500 og mener det er meget bra. null utdannelse og ikke noe ansvar på den måten.

om du finner over 700000 til normal lønn og du må ha det for å klare deg,så har du sykt dyre vaner. og er enbortskjemt drittunge..

Anonym poster: 912aebc617becafb98be420b97b708c3

ufffffffff...trodde lønna mi på 400 000 i året var bra jeg, men nå føler jeg meg ikke så bra :(

Anonym poster: ebba9f3fc218772efe362f7e41ed307d

er rett og slett sjokkert over hvor høy lønn folk mener er god lønn!

Anonym poster: ebba9f3fc218772efe362f7e41ed307d

Tipper dere jobber i offentlig sektor, der det eksisterer lønnstrinn. I privat næringsliv finnes ikke dette. Jeg bor i Stavanger, og her tjener 10% av alle yrkesaktive over 1 million i året.

Anonym poster: b6b2605ff67cbd453777fc4546c921cc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

faren min tjener vel rundt 700.000 - 800.000- Jeg har begynnt å skjønne at det er ikke dumt å tjene dette eller mer for å klare seg greit. Alt har blitt så dyrt.

Anonym poster: 7ec6c5f23bb6ecba4c9c9197c478f505

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er en god lønn kommer jo an på hvilket yrke man har, og om man har en fullverdig utdannelse for dette. Med mitt fagområde kan jeg nok ikke forvente å få mer enn 250 000 kr noen gang. Min bedre halvdel jobber innen et område der 400 000 er startlønn for ferdigutdannede. Nå har h*n 450 000 (litt mer), og får kanskje snart en jobb (har vært på siste mulige jobbintervju til den jobben nå nylig) der h*n kan få nærmere 500 000. Har for øvrig lagt merke til at den lønnen h*n alt har nå er det de fleste av våre vennepar (o.l.) får til sammen! (Via samtale altså).

Anonym poster: f33dc74291f66a3e3fc9c1cb81c81da6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er en god lønn kommer jo an på hvilket yrke man har, og om man har en fullverdig utdannelse for dette. Med mitt fagområde kan jeg nok ikke forvente å få mer enn 250 000 kr noen gang. Min bedre halvdel jobber innen et område der 400 000 er startlønn for ferdigutdannede. Nå har h*n 450 000 (litt mer), og får kanskje snart en jobb (har vært på siste mulige jobbintervju til den jobben nå nylig) der h*n kan få nærmere 500 000. Har for øvrig lagt merke til at den lønnen h*n alt har nå er det de fleste av våre vennepar (o.l.) får til sammen! (Via samtale altså).

Anonym poster: f33dc74291f66a3e3fc9c1cb81c81da6

Men hva jobber du og vennene dine med, når dere tjener så lite? Greit nok at det ikke er normen å tjene 700 000, men 250 000 for fulltidsarbeide er jo veldig dårlig.

Anonym poster: cd6f9f371b57bd79755dd17388903d53

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...