Gå til innhold

Hva er egentlig "god lønn"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjennomsnittslønnen i Norge i 2011 var 440 400 kr.

De 10% høyest lønte har i snitt 999 600 kr.

De 10% lavest lønte har i snitt 247 200 kr.

Administrerende direktører har i snitt 820 800 kr.

(Kilde: SSB)

Jeg har ikke lest artikkelen i Dagbladet, men dersom man ser for seg en lønnsvekst på 4,2%, så blir snittlønnen ca. 459 000 kr. Kanskje Dagbladet har tatt utgangspunkt i andre tall?

Jeg synes det er vanskelig å forstå at man må bikke 1-1,5 million i lønn for at det skal være god lønn. Det er da snakk om å være blant landets 10% høyest lønte.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes god lønn er 500.000 kroner eller mer.

For det kan man leve relativt godt hvor som helst i Norge, selv i byer som Oslo og Stavanger med høye boligpriser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God lønn er 500 000. Lønn rundt 1 mill og over er mykje!

Når ein tener 700 000 og meir, og syns det kunne vore meir, har ein

1: store lån å betjene

2: høgt forbruk

Pga mitt yrke ser eg ofte på inntektene og likningane til folk her i distriktet. Millioninntekter er det i hovedsak legar og bedriftsledarar som har. Eg har ei normal lønn på under 400 000 (3-årig høgskuleutdanning, relativt nyutdanna), og har et mål om å nå 400 000 med litt meir erfaring.

Med ei samla bruttoinntekt på noko over 800 000 betjener me 2.5 i boliglån, og to billån, men må leve 'billig' og spare for å kunne kjøpe møbler. Det er heilt ok og normalt som småbarnsforeldre i eige hus, her. Me har det langt romsligare enn våre foreldre hadde det når dei hadde små barn.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tjener ca 600k i året, dette inkludrer alt av bidrag, bonus, osv. Jeg er stolt over at jeg har klart å jobbe meg oppover til en sånn lønn, har nemlig ingen utdannelse, men jeg får problemer med å forklare for min lillesøster hvorfor utdannelse er så viktig..Hun ser jo bare på meg, og spør hvordan jeg har klart å få den lønnen jeg har. Jeg syns det er trist at det ikke lønner seg å ta utdannelse i Norge.

Jeg vet at jeg er kjempe heldig, men jeg har også jobbet hardt for å komme dit jeg er i dag og hatt en god porsjon med flaks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er vanskelig å forstå at man må bikke 1-1,5 million i lønn for at det skal være god lønn. Det er da snakk om å være blant landets 10% høyest lønte.

De fleste er ikke særlig ambisiøse, og de fleste har ikke valgt de riktige utdanningene for å tjene penger. Å være topp 10% er ikke spesielt utrolig om man går inn for det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes 500k er en ok lønn. Ikke spesielt god lønn, men helt ok.

Alt over 1 million er GOD lønn.

Men det er jo opp til hver enkelt å ha et forbruk tilpasset sin egen inntekt. Det finnes nok også mange lykkelige mennesker med dårlig lønn, og mange ulykkelige mennesker med god lønn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har vært mange slike tråder på KG i det siste, og av og til blir jeg rett og slett deppa over å høre hvor fett noen tjener. :sukk: Og det værste er at det virker som om det er helt normalt og gjennomsnittlig å tjene 500.000 i året. (og det er vel det i følge dagbladet og vg?)

Nei jeg hadde vært dødsglad om jeg klarte å tjene 300.000. Men jeg har en (lang) utdannelse innen et kreativt fag - og der må man jobbe blodhardt for å tjene nok til mat på bordet.

Det værste er at jeg har hatt toppkarakterer hele mitt liv og er rimelig sikker på at jeg kunne blitt både lege, jurist, forsker og alt mulig rart. Men jeg fulgte hjertet og nå får jeg svi.

Når regningen fra lånekassen kommer i posten og jeg sitter der og har knapt nok penger til nudler og penn og papir - angrer jeg som en hund.

Men men.. Spørsmålet jeg alltid stiller meg til slutt er... ville jeg egentlig vært lykkelig resten av mitt liv med en toppjobb og ei topplønn?

Tja. Du ville ihvertfall ikke vært sulten. Også kunne du kjøpt deg ting som ville gitt deg en følelse som kan minne om lykke. Forøvrig er lykken oppskrytt. Det er ingenting som er så kort som lykken. Som regel er lykken egentlig bare et minne, sjeldent noe man nyter når man har den. Jeg sier heller, sats på nytelsen. Nytelse kan man få hver dag, men den koster ofte penger. Mye fint som er gratis og da. Som feks gresset, sola, sjøen, skogen, venner osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Du ville ihvertfall ikke vært sulten. Også kunne du kjøpt deg ting som ville gitt deg en følelse som kan minne om lykke. Forøvrig er lykken oppskrytt. Det er ingenting som er så kort som lykken. Som regel er lykken egentlig bare et minne, sjeldent noe man nyter når man har den. Jeg sier heller, sats på nytelsen. Nytelse kan man få hver dag, men den koster ofte penger. Mye fint som er gratis og da. Som feks gresset, sola, sjøen, skogen, venner osv.

Dette handler ikke om lykke. Det handler om å ha penger nok til å betale sine regninger uten problem, og ha råd til "noko attåt". Synes det er trist at folk som virkelig gjør en solid innsats i vårt land får så ræva betalt og er så lite satt pris på. Jeg tenker spesielt på sykepleiere som burde ha tjent 100.000 mer. Den jobber de gjør er så ufattelig bra at det finnes ikke ord. Så blir de regelrett pissa på av staten og kommunene.

Så ja, penger betyer MYE. Mye penger gir ikke nødvendigvis LYKKE, men økonomiske problemer påvirker definitivt hverdagen og kan indirekte fåre til at man ikke er lykkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns over 400 000 er god lønn jeg. Ikke noe wow, men still. 500 000 er bra, 600 000 er veldig bra. Over det er sick i mitt hode, da er du riiik liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 360 k i året jeg. Utdannet helsefagarbeider.

Min mann har 400 k i året og er salgskonsulent (han har goder som egen firmabil som også brukes til personlig bruk og turer, mobil + internett hjemme)

Vi har bygd oss hus og har 430 mill i lån. (nylig bygd dobbel garasje med gjesterom i 2 etg. Medregnet i lånet)

Jeg har også en ny bil verdi 350.000 k.

Vi greier oss veldig fint.

Vi drar på utenlandsturer minst 3 ganger i året. Alt fra weekend i Paris/Kielferga - 3 Ukers tur i Philippinene.

Vi kjøper oss som regel det vi vil uten problem.

(ikke snakk om store ting)

Vi har ikke barn, og leier ut halve huset vårt. Så vi "sparer" inn på det :) Vi har hund og tre katter da ;)

Har aldri "dårlig" råd...

Å ja, vi sparer faktisk hver mnd og har backupkonto.

Vi betaler NED på lånet hver mnd, ikke bare renter :)

I følge denne og mange andre tråder har vi rævva lønn, men alikevell virker det som vi lever mye bedre enn mange andre som kanskje har tredobblet det vi har.

Skjønner ikke det jeg!?

Er det mange som sitter på pengene sine?

Vi bruker de! Husk at du lever NÅ! :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gamle er dere? Jeg føler at hvor mye man tjener har lite å si om du har penger til det du trenger og litt til overs til ting du måtte ønske deg. Mange vil nok si at jeg har fått en god start i livet, med en far som har tjent opp mot 11-12 mill. årlig og en mor med 700 000 årlig. Det er ikke dårlig, men jeg ser venner som har foreldre som tjener 500 000 til sammen årlig og de har det helt fint de også! Til tross for at mine foreldre tjener veldig bra, har jeg vært veldig opptatt av sparing fra jeg har vært i begynnelsen av ungdomsårene! Jeg begynte å jobbe som 14åring i en kinokiosk med en utrolig stusselig lønn, men om jeg så bare tjente 2000 kr en måned sparte jeg 1500 av dem.

Som attenåring hadde jeg spart opp 600 000 (uten noen som helst hjem fra mine foreldre) og jeg kjøpte en fin passelig stor leilighet til 3,2 mill. i Oslo. Jeg sier dette før jeg sier hva jeg tjener den dag idag fordi veldig mange har fordommer og tror at foreldrene mine har gitt meg alt. Idag er jeg 20 år, har kommet meg gjennom første året av bachloren til sommeren og skal fullføre deg (fast bestemt!). Jeg var heldig å møte mennesker som skulle vise seg å være gode kontakter gjennom mine første arbeidsår. Jeg jobber nå med web design and marketing i en stor internasjonal bedrift. Jeg har tatt sjanser, flere av dem heelt uten å tenke på konsekvenser og jeg har lært mine lekser, men du kommer ikke noe sted uten å satse. I 2011 tjente jeg min høyeste lønn hittil, 1,2 mill, og jeg hadde aldri den forventningen i utgangspunktet! Jeg er fremdeles opptatt av å spare, og har mer enn de fleste andre på sparekontoer rundt omkring i de fleste banker. Døm meg gjerne, men jeg cvet selv hvor mye innsats og arbeid kan gi.

Hva tjente du 1.2 mill på da?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil nok ikke si det gjelder veldig mange yrker nei. Som noen her påpeker, så kan det gjelde bla. siviløkonomer, leger, jurister etc. men i det store og hele så er det faktisk ikke så ekstremt mange av dem.

For de fleste er det som sagt ikke spesielt realistisk hvis man ikke er spesialisert (enten i form av profesjonsutdannelse eller å ha jobbet seg opp selv) eller man er leder på et visst nivå. Men det er egentlig ikke så mange av dem.

Tror du bør lese denne:

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/rogaland/1.7665812

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette handler ikke om lykke. Det handler om å ha penger nok til å betale sine regninger uten problem, og ha råd til "noko attåt". Synes det er trist at folk som virkelig gjør en solid innsats i vårt land får så ræva betalt og er så lite satt pris på. Jeg tenker spesielt på sykepleiere som burde ha tjent 100.000 mer. Den jobber de gjør er så ufattelig bra at det finnes ikke ord. Så blir de regelrett pissa på av staten og kommunene.

Så ja, penger betyer MYE. Mye penger gir ikke nødvendigvis LYKKE, men økonomiske problemer påvirker definitivt hverdagen og kan indirekte fåre til at man ikke er lykkelig.

Sykepleiere har da ofte relativt gode lønninger mener jeg å ha hørt. 500+ er ikke uvanlig med turnusjobbing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva synes DU er god lønn?

God lønn = mulighet til å leve som man ønsker.

Og hva det er, er jo opp til hver og en.. Har lite med tall å gjøre.

Jeg har middels lønn ift landsgjennomsnittet, men for meg personlig er det god lønn, fordi jeg velger å ha lave levekostnader. Dermed har jeg ca halve lønna til overs hver måned etter alle utgifter, og kan gjøre spontane sprell når som helst uten å ta fra sparekontoen. Det er en frihetsfølelse jeg verdsetter høyt. Jeg kunne skaffet meg høyere lønn i mitt yrke, men da måtte jeg jobbet hardere og forsaket mye fritid. Det er ikke interessant for meg.

Av de jeg kjenner som tjener mer, har de fleste lite penger til overs. Fordi de har valgt en dyrere livsstil og større "nødvendige" utgifter. Samtidig har de krevende jobber og lite fritid. Og de ønsker seg enda høyere lønn. Vet ikke når de tenker å få anledning til å nyte den, men det er en annen sak.

Alt er relativt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicola

Jeg har 360 k i året jeg. Utdannet helsefagarbeider.

Min mann har 400 k i året og er salgskonsulent (han har goder som egen firmabil som også brukes til personlig bruk og turer, mobil + internett hjemme)

Vi har bygd oss hus og har 430 mill i lån. (nylig bygd dobbel garasje med gjesterom i 2 etg. Medregnet i lånet)

Jeg har også en ny bil verdi 350.000 k.

Vi greier oss veldig fint.

Vi drar på utenlandsturer minst 3 ganger i året. Alt fra weekend i Paris/Kielferga - 3 Ukers tur i Philippinene.

Vi kjøper oss som regel det vi vil uten problem.

(ikke snakk om store ting)

Vi har ikke barn, og leier ut halve huset vårt. Så vi "sparer" inn på det :) Vi har hund og tre katter da ;)

Har aldri "dårlig" råd...

Å ja, vi sparer faktisk hver mnd og har backupkonto.

Vi betaler NED på lånet hver mnd, ikke bare renter :)

I følge denne og mange andre tråder har vi rævva lønn, men alikevell virker det som vi lever mye bedre enn mange andre som kanskje har tredobblet det vi har.

Skjønner ikke det jeg!?

Er det mange som sitter på pengene sine?

Vi bruker de! Husk at du lever NÅ! :)

:skaal:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tjener ca 550 000 i året, og jeg gir meg ikke før jeg tjener over en million :)

Jeg har en god og en dårlig nyhet.

Den dårlige nyheten er at landets pensjonsforpliktelser tilsier at du må påregne å stå i jobb i mange år fremover - trolig også lenge etter at du runder millionen.

Den gode nyheten er at potensen potensregningen er på din side. Hvis du tjener 500' i dag, og vi estimerer 3,5% gjennomsnittlig lønnsøkning, så oppnår du målet ditt om ganske nøyaktig 20 år.

Hvis vi sier du er 30 år nå, og skal jobbe til du er 67, så klokker du da inn på drøye 1,7 mill i siste arbeidsår (året du er 66).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en god og en dårlig nyhet.

Den dårlige nyheten er at landets pensjonsforpliktelser tilsier at du må påregne å stå i jobb i mange år fremover - trolig også lenge etter at du runder millionen.

Den gode nyheten er at potensen potensregningen er på din side. Hvis du tjener 500' i dag, og vi estimerer 3,5% gjennomsnittlig lønnsøkning, så oppnår du målet ditt om ganske nøyaktig 20 år.

Hvis vi sier du er 30 år nå, og skal jobbe til du er 67, så klokker du da inn på drøye 1,7 mill i siste arbeidsår (året du er 66).

Og hensyntatt 20 års inflasjon, så er det bare å raska på! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en god og en dårlig nyhet.

Den dårlige nyheten er at landets pensjonsforpliktelser tilsier at du må påregne å stå i jobb i mange år fremover - trolig også lenge etter at du runder millionen.

Den gode nyheten er at potensen potensregningen er på din side. Hvis du tjener 500' i dag, og vi estimerer 3,5% gjennomsnittlig lønnsøkning, så oppnår du målet ditt om ganske nøyaktig 20 år.

Hvis vi sier du er 30 år nå, og skal jobbe til du er 67, så klokker du da inn på drøye 1,7 mill i siste arbeidsår (året du er 66).

Hva var det for et svar? Jeg driter da i den årlige lønnsøkningen som alle får. Jeg har startet på "gulvet" i min bransje, og planlegger å klatre meg oppover. da går man gjeeerne opp i lønn.

Jeg er forresten 24, så om jeg skulle vært så idiotisk at jeg trodde at jeg skulle gå opp til èn million ene og alene på de usle små prosentene vi får hvert år, så blir det en del lenger enn kun siste arbeidsår med 1.7 mill, heldigvis...

Og med "gi meg" mente jeg ikke at jeg skulle slutte å jobbe, jeg mente at da er jeg fornøyd lønnsmessig, og har ikke behov for å hige etter høyere lønn (takker selvfølgelig ikke nei).

Så ellers takk, men jeg behøver ikke "nyhetene" dine :)

Endret av Alva_E
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...