Gå til innhold

Hva er egentlig "god lønn"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

500 000+ netto er hva jeg anser som god lønn.

Så du synes en økning i skattefradrag, f.eks. ved en renteøkning på boliglånet, gjør at lønna blir bedre?

Jeg vil vel heller si at 500'+ brutto er en god lønn, dog ikke noe voldsomt. I min verden blir det høy lønn når vi passerer 800' (brutto).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Dere har høye krav til hva som er god lønn. Selv har jeg norsk gjennomsnittslønn og er fornøyd med det. 100.000 til, så er det god lønn synes jeg.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes alt over 500 000 (brutto) er god lønn. Tjener man som gjennomsnittet synes jeg også man tjener veldig greit. Veldig mange med høyere utdannelse og viktige jobber som tjener mindre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.2 mill som webdesigner i et stort firma uten utdannelse som 20-åring? vanskelig å tro på!

Fordi?

I en del kreative yrker som webdesign og tekniske disipliner kan man rett og slett bli ganske god på kort tid. Men det er ofte masse jobb for å bli god, og man har gjerne selvstendig ansvar for å skaffe egne kunder og vedlikeholde relasjonene til dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes man ikke en lønn på over 700' er god så bør man sjekke sin omgangskrets mener nå jeg. For de fleste er det faktisk ikke realistisk å tjene så mye mer enn det med mindre man spesialiserer seg veldig eller starter opp for seg selv.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva god lønn er, er utrolig relativt, men for meg er god lønn over 1.5 millioner. Da skiller en seg ut litt. Siviløkonomer, leger, jurister, tannleger, sivilingeniører, aktuarer, osv, tjener som regel rundt 1 million i midten av karrieren, så hvis en har et slikt yrke og "bare" tjener 1 mill, er en bare helt gjennomsnittlig for yrket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes man ikke en lønn på over 700' er god så bør man sjekke sin omgangskrets mener nå jeg. For de fleste er det faktisk ikke realistisk å tjene så mye mer enn det med mindre man spesialiserer seg veldig eller starter opp for seg selv.

For veldig mange yrker, er 700 000 ikke spesielt bra, hvis en har en del erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som attenåring hadde jeg spart opp 600 000 (uten noen som helst hjem fra mine foreldre)

Tviler på at du klarte å spare dette BARE på jobbing, gaver fra besteforeldre osv teller jo også som hjelp. Om du fikk 100 000 kr fra de, kan du ikke si at du klarte å spare dette alene uten hjelp....

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For veldig mange yrker, er 700 000 ikke spesielt bra, hvis en har en del erfaring.

Vil nok ikke si det gjelder veldig mange yrker nei. Som noen her påpeker, så kan det gjelde bla. siviløkonomer, leger, jurister etc. men i det store og hele så er det faktisk ikke så ekstremt mange av dem.

For de fleste er det som sagt ikke spesielt realistisk hvis man ikke er spesialisert (enten i form av profesjonsutdannelse eller å ha jobbet seg opp selv) eller man er leder på et visst nivå. Men det er egentlig ikke så mange av dem.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med TS, 700.000 er ikke så veldig mye. Jeg tjener 725.000, men har ikke mer enn 35.000 utbetalt i måneden (bortsett fra når feriepengene og desemberlønna kommer). Skal man klare å betjene et boliglån og ha en akseptabel levestandard bør det være såpass. Legg på 500.000 og man har noe som kan kalles "bra".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God lønn for meg er å få så godt betalt for jobben at jeg ikke ser meg om etter andre jobber fordi den jeg har er for dårlig betalt. Adekvat betalt i forhold bransjen og ansenitet.

Grei lønn er å kunne ha et sted å bo og nok peger til mat og klær.

God lønn er å ha større, nyere eller mer sentral bolig og kanskje ei lita hytte eller å ha råd til en feriereise i året. Fett betalt er å ha råd til flere feriereiser i året, stor, ny, luksuriøs eller meget sentral bolig, hyte på sørlandet eller midt i slalombakken.

God lønn er å være fornøyd med å gå på jobb - og å gå hjem igjen. Å ha funnet balansen mellom arbeid og hjem. Å ikke jobbe seg ihjel, men ei heller snu på hver krone for å betale regningene.

God lønn for meg 10 år tilbake i tid var tohundre tusen. Det klarte jeg meg meget bra på! Som student hadde jeg jo bare hatt femti tusen i året pluss studielån. Men med alderen har utgiftene økt litt, vanene også blitt noe mer kostbare. God lønn i dag er for meg i dag i tall er > firehundre tusen her i Oslo. I Finmark mindre selvfølgelig men der skal jeg aldri bosette meg! Det oppløftende i det hele er å være strålende fornøyd med en årslønn på trehundre tusen - fordi jeg er strålende fornøyd med jobben. Tenk på alle de som ikke har en jobb, fordi de ikke får eller kan. Tenk på de som mister jobben hver dag! Tenk på de som er for syke til å jobbe, som ufrivillig må leve på NAV.

Det er flaut å høre på de som klager over dårlig råd - og har nærmere 1 mill i året samlet hustandsinntekt! De skulle latt være å kjøpe seg dyrt hus! De kunne da ha valgt en jobb som ikke krevde jobbing døgnet rundt! De hadde sikkert vært mer lykkelige også! Ingen tvinger noen til å kjøpe hus til 3 millioner! Ingen tvinger dem til å pusse opp! Selv om man får tilbud på lån på x millioner tvinger legger ikke banken noen tvang bak lånetilbudet.

Jeg har valgt å ikke maxe lånet, jeg velger å ikke kjøpe helt ny garderobe hver sesong. Bla. Og derfor føler jeg at jeg har god økonomi, selv om den kanskje egentlig bare er grei.

:)

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God lønn for meg er å få så godt betalt for jobben at jeg ikke ser meg om etter andre jobber fordi den jeg har er for dårlig betalt. Adekvat betalt i forhold bransjen og ansenitet.

Grei lønn er å kunne ha et sted å bo og nok peger til mat og klær.

God lønn er å ha større, nyere eller mer sentral bolig og kanskje ei lita hytte eller å ha råd til en feriereise i året. Fett betalt er å ha råd til flere feriereiser i året, stor, ny, luksuriøs eller meget sentral bolig, hyte på sørlandet eller midt i slalombakken.

God lønn er å være fornøyd med å gå på jobb - og å gå hjem igjen. Å ha funnet balansen mellom arbeid og hjem. Å ikke jobbe seg ihjel, men ei heller snu på hver krone for å betale regningene.

God lønn for meg 10 år tilbake i tid var tohundre tusen. Det klarte jeg meg meget bra på! Som student hadde jeg jo bare hatt femti tusen i året pluss studielån. Men med alderen har utgiftene økt litt, vanene også blitt noe mer kostbare. God lønn i dag er for meg i dag i tall er > firehundre tusen her i Oslo. I Finmark mindre selvfølgelig men der skal jeg aldri bosette meg! Det oppløftende i det hele er å være strålende fornøyd med en årslønn på trehundre tusen - fordi jeg er strålende fornøyd med jobben. Tenk på alle de som ikke har en jobb, fordi de ikke får eller kan. Tenk på de som mister jobben hver dag! Tenk på de som er for syke til å jobbe, som ufrivillig må leve på NAV.

Det er flaut å høre på de som klager over dårlig råd - og har nærmere 1 mill i året samlet hustandsinntekt! De skulle latt være å kjøpe seg dyrt hus! De kunne da ha valgt en jobb som ikke krevde jobbing døgnet rundt! De hadde sikkert vært mer lykkelige også! Ingen tvinger noen til å kjøpe hus til 3 millioner! Ingen tvinger dem til å pusse opp! Selv om man får tilbud på lån på x millioner tvinger legger ikke banken noen tvang bak lånetilbudet.

Jeg har valgt å ikke maxe lånet, jeg velger å ikke kjøpe helt ny garderobe hver sesong. Bla. Og derfor føler jeg at jeg har god økonomi, selv om den kanskje egentlig bare er gre

:)

I områder som Oslo og Stavanger får en ikke hus til 3 millioner, ei heller en leilighet som 4 kan leve komfortabelt i.

Problemet mange som klager har, er at de ikke får stifte familie, ettersom de ikke har bolig å ha familien i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I områder som Oslo og Stavanger får en ikke hus til 3 millioner, ei heller en leilighet som 4 kan leve komfortabelt i.

Problemet mange som klager har, er at de ikke får stifte familie, ettersom de ikke har bolig å ha familien i.

Det er jo ganske vanlig å begynne med noe mindre, og så kjøpe seg oppover i boligstandard.

Tror de færreste kjøpte seg eneboligen med en gang.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man har en omgangskrets der vanlig lønn er 1 mill+ føler man seg "fattig" om man har 600K. Dersom alle rundt en har to biler, oppusset rekkehus på Oslo vest og hytte føler man seg fattig dersom man selv "bare" har ikke-fullt så oppusset rekkehus litt lenger øst, en bil og ingen hytte... Kanskje man burde utvide bekjentskapskretsen med noen barnehageansatte, sosionomer og sykepleiere?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

500 000 kr er en god lønn, 1 000 000 er en veldig god lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Enig med TS, 700.000 er ikke så veldig mye. Jeg tjener 725.000, men har ikke mer enn 35.000 utbetalt i måneden (bortsett fra når feriepengene og desemberlønna kommer). Skal man klare å betjene et boliglån og ha en akseptabel levestandard bør det være såpass. Legg på 500.000 og man har noe som kan kalles "bra".

Unnskyld meg men da er man jammen bortskjemt og har dyre vaner :P 35 000 er tre mnd lønninger for meg og jeg har til overs hver mnd og lever godt :)

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært mange slike tråder på KG i det siste, og av og til blir jeg rett og slett deppa over å høre hvor fett noen tjener. :sukk: Og det værste er at det virker som om det er helt normalt og gjennomsnittlig å tjene 500.000 i året. (og det er vel det i følge dagbladet og vg?)

Nei jeg hadde vært dødsglad om jeg klarte å tjene 300.000. Men jeg har en (lang) utdannelse innen et kreativt fag - og der må man jobbe blodhardt for å tjene nok til mat på bordet.

Det værste er at jeg har hatt toppkarakterer hele mitt liv og er rimelig sikker på at jeg kunne blitt både lege, jurist, forsker og alt mulig rart. Men jeg fulgte hjertet og nå får jeg svi.

Når regningen fra lånekassen kommer i posten og jeg sitter der og har knapt nok penger til nudler og penn og papir - angrer jeg som en hund.

Men men.. Spørsmålet jeg alltid stiller meg til slutt er... ville jeg egentlig vært lykkelig resten av mitt liv med en toppjobb og ei topplønn?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært mange slike tråder på KG i det siste, og av og til blir jeg rett og slett deppa over å høre hvor fett noen tjener. :sukk: Og det værste er at det virker som om det er helt normalt og gjennomsnittlig å tjene 500.000 i året. (og det er vel det i følge dagbladet og vg?)

Nei jeg hadde vært dødsglad om jeg klarte å tjene 300.000. Men jeg har en (lang) utdannelse innen et kreativt fag - og der må man jobbe blodhardt for å tjene nok til mat på bordet.

Det værste er at jeg har hatt toppkarakterer hele mitt liv og er rimelig sikker på at jeg kunne blitt både lege, jurist, forsker og alt mulig rart. Men jeg fulgte hjertet og nå får jeg svi.

Når regningen fra lånekassen kommer i posten og jeg sitter der og har knapt nok penger til nudler og penn og papir - angrer jeg som en hund.

Men men.. Spørsmålet jeg alltid stiller meg til slutt er... ville jeg egentlig vært lykkelig resten av mitt liv med en toppjobb og ei topplønn?

Da er vi to i samme båt :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...