Gå til innhold

Lei av rasistiske innlegg


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Den 10.3.2012 at 9.06, Gjest Gjest skrev:

Politiets anti-rasist side

 

Jeg har funnet nynazistisk materiale på Internett. Hvem kan jeg melde fra til?

Rasistiske ytringer på Internett kan være straffbart i følge straffelovens § 135a.

 

Anmeldelser

Hvis du finner rasistiske ytringer på Internett, kan du anmelde dette til det lokale politi.

 

Tips

Fordi det er svært krevende å ha oversikt over alt som publiseres på Internett til enhver tid, vil Nye Kripos gjerne ha tips fra publikum.

 

Tips om rasistiske ytringer og nynazistisk innhold på Internett kan du derfor sende til Nye Kripos på e-post [email protected]

 

Nye Kripos (den nasjonale enheten for bekjempelse av organisert og annen alvorlig kriminalitet) har det nasjonale ansvaret for etterforskningen av saker om rasistiske ytringer. Saker som skal etterforskes, vil bli oversendt till lokalt politi.

 

Hva skal til for at jeg bør tipse Nye Kripos?

Dette er et spørsmål vi ofte får. Hvor mye informasjon må politiet ha, og hvor sikker må du være før du kan tipse oss? Det er ikke mulig å svare kategorisk på disse spørsmålene. I prinsippet vil det aldri være galt å gå til politiet med opplysninger, hvis dette ikke innebærer at du bryter en evt. taushetsplikt. Er du i tvil om hva du skal gjøre, bør du ta kontakt med Nye Kripos.

---------------------------------------------------------------------

Det er alt for mange som skriver rasistiske ytringer på kvinneguiden, bruker slengbemerkelser om svake og utsatte grupper, med mere.

Hvis det skjer så meld ifra til politiet på [email protected].

Jeg har i alle fall sett meg lei på rasismen fra frepperne her inne og kommer til å melde en og hver hatefull ytring mot innvandrere til politiet her etter.

Det er faktisk ulovlig det enkelte av dere driver med.

Nåja. Kan godt hende Kripos ikke tar det på alvor. Man bør overveie om hvorvidt man anmelder slike meldinger. Jeg gjorde det, fordi jeg så en grunn til å melde ifra. Til slutt ble jeg oppringt med 'det er ganske grove rasistiske ytringer vi tar tak i, og dette havner innenfor ytringsfriheten'. Selv om det var folk som oppfordret til å drepe muslimer på facebook, osv. Jeg tror rett og slett de enten har for mye å gjøre, eller at de ikke tar oppfordring til voldelige handlinger på alvor. Hvem vet. Jeg er enig i at man bør tenke seg om. Ikke bare fordi det er ytringsfrihet(selv om jeg overhodet ikke skjønner hvordan oppfordring til vold kan sidestilles med ytringsfrihet), men fordi man kan bli avvist. Dumt men sant. Nå vil jeg likevel si at det meste av ytringer jeg har sett her inne er ganske innenfor(men det ser gjerne ut til å modereres endel også). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fortsetter under...

På 11.3.2012 den 11.24, Gjest Koala skrev:

Jeg synes også det er ekkelt å lese det frepperne og rasistene skriver her. De viser et menneskesyn som er kvalmt og som vi vet hva kan føre til når det dras ut i ytterste konsekvens.

Men jeg er helt imot at de skal anmeldes. Folk, også, frepper-rasister må få lov til å mene det de vil. Det er ikke politiet som skal bestemme hva folk skal få lov til å si i et demokratisk samfunn. Angiveri er noe som passer i diktaturer.

I England hvor frepperne har hatt mye makt har politiet stadig innført strengere kontrolltiltak. Folk kan bli kastet i fengsel for en uskyldig bemerkning hvis den oppfattes som "oppfordring til kriminalitet" e.l. Jeg vil ikke bo i et sånt samfunn.

Begrenser vi ytringsfriheten lar vi frepperne vinne. Det vil vi ikke.

Hvem er disse frepperne som har hatt mye makt i England?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Klossmajor skrev:

Hvem er disse frepperne som har hatt mye makt i England?

Det er 4 år siden innlegget er skrevet så jeg tviler på at du får svar.

Anonymkode: 56bc3...4d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.3.2012 den 9.26, Brunhilde skrev:

På KG er de rasistiske ytringene ofte mye mer enn "en slengbemerkning" i en diskusjon.

 

Jeg er glad for at du tok frem dette, gjest. Jeg har mange ganger, spesielt i det siste, tenkt at det er mange som bruker KG for å fremme sine innvadrerfiendtlige og rasistiske holdninger.

 

 

:heks:

Jeg liker ikke muslimske innvandrere. Islam er gift. Nordmenn er en etnisk minoritet som er verneverdig, på lik linje med samer og indianere. De grumsete holdningene dine burde du dra lenger ut på landet med. Hvis du ikke vet hva norsk kultur er for noe har du for lengst sagt fra deg retten til å mene noe, uten evne til å tenke selv. Hvilken bruk har man for slike individer... Samfunnet vi har nå er på grunn av slike som deg. Åpenhet? Næh. Toleranse og frihet? Nei... Nordmenn går rundt med brukket rygg og paranoide øyne mens muslimer spankulerer freidig midt på gaten. Si meg, gir det deg glede? Føler du en spire av skadefro? Jødene rømmer Europa i hopetall, på grunn av slike som deg... 

Gleden og samholdet i Norge opphørte en gang på 90-tallet.. hva faen skjedde? Er det en positiv utvikling? Følge vindens retning uten mål og mening? 

Anonymkode: 29a08...a02

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mer lei tullinger som ikke vet hva rasisme er. Det eksisterer svært lite rasisme i vårt samfunn, til tross for de store problemer vi har med ikke vestlige innvandrere. Her på KG tror jeg aldri jeg har sett et eneste rasistisk innlegg. Men jeg har sett mye hat, spesielt mot FrP og dem som er i mot innvandring.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg liker ikke muslimske innvandrere. Islam er gift. Nordmenn er en etnisk minoritet som er verneverdig, på lik linje med samer og indianere. De grumsete holdningene dine burde du dra lenger ut på landet med. Hvis du ikke vet hva norsk kultur er for noe har du for lengst sagt fra deg retten til å mene noe, uten evne til å tenke selv. Hvilken bruk har man for slike individer... Samfunnet vi har nå er på grunn av slike som deg. Åpenhet? Næh. Toleranse og frihet? Nei... Nordmenn går rundt med brukket rygg og paranoide øyne mens muslimer spankulerer freidig midt på gaten. Si meg, gir det deg glede? Føler du en spire av skadefro? Jødene rømmer Europa i hopetall, på grunn av slike som deg... 

Gleden og samholdet i Norge opphørte en gang på 90-tallet.. hva faen skjedde? Er det en positiv utvikling? Følge vindens retning uten mål og mening? 

Anonymkode: 29a08...a02

Og her måtte du sitere et mer enn fire år gammelt innlegg for å få en grunn til å kvitte deg med litt dritt?. Stakkar!

Endret av Brunhilde
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Brunhilde skrev:

Og her måtte du sitere et mer enn fire år gammelt innlegg for å få en grunn til å kvitte deg med litt dritt?. Stakkar!

Og hva er dritt i innlegget? Mener du seriøst at man i 2016 i et fritt demokrati ikke kan si om man liker noen eller ikke? Ønsker du en sensur stat der noen kontrollerer dine meninger og forteller deg hva du skal mene og ikke mene? La folk snakke fritt og ingen har rett til og dømme andres meninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Gothminister skrev:

Og hva er dritt i innlegget? Mener du seriøst at man i 2016 i et fritt demokrati ikke kan si om man liker noen eller ikke? Ønsker du en sensur stat der noen kontrollerer dine meninger og forteller deg hva du skal mene og ikke mene? La folk snakke fritt og ingen har rett til og dømme andres meninger.

Det må være så lenge de mener det samme som deg og dine meningsfeller? For mine meninger blir da helt klart angrepet i innlegget jeg siteter!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Brunhilde skrev:

Det må være så lenge de mener det samme som deg og dine meningsfeller? For mine meninger blir da helt klart angrepet i innlegget jeg siteter!

 

Jeg er for alle type ytringer, uansett hvor motbydelig de måtte oppfattes. Men husk, det er lov og være uenig. Uten og sette folk i bås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Gothminister skrev:

Jeg er for alle type ytringer, uansett hvor motbydelig de måtte oppfattes. Men husk, det er lov og være uenig. Uten og sette folk i bås.

Da foreslår at jeg at du forteller det til AB som siterer meg lenger oppe. ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Brunhilde skrev:

Da foreslår at jeg at du forteller det til AB som siterer meg lenger oppe. ;)

 

 

Tonen er vel likt som på begge sider. Jeg har jo tidligere observert din tone til folk du ikke er enig med. Det som er synd, er at mange ikke forstår hva rasisme er og at man kan være antirasist og motstander av islamsk innvandring. Slik jeg er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Gothminister skrev:

Tonen er vel likt som på begge sider. Jeg har jo tidligere observert din tone til folk du ikke er enig med. Det som er synd, er at mange ikke forstår hva rasisme er og at man kan være antirasist og motstander av islamsk innvandring. Slik jeg er.

Og jeg har observert din tone, så jeg tror du skal krype ned av din høye hest og stikke fingeren i jorden, så ser du at du slett ikke er bedre enn andre. Bombe, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Brunhilde skrev:

Og jeg har observert din tone, så jeg tror du skal krype ned av din høye hest og stikke fingeren i jorden, så ser du at du slett ikke er bedre enn andre. Bombe, eller?

Min tone er på ingen måter akseptabel alltid. Men jeg er voksen nok til å innrømme det og beklage min ufinhet når det kreves. Mange her på KG har på ingen måte slik innsikt, kan det virke som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...