Gå til innhold

Hvor mye spiser deres 1 åring?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Lurer på hvor mye deres barn spiser, dere som har unger på rundt et år.

Jeg sitter og bekymrer meg dag ut og dag inn, for jeg syns datteren min spiser mindre nå enn før. Bare så det er sagt, det er ikke noe masing og stressing rundt måltider, men hun spiser bare noen biter av en brødskrive feks, og så vil hun ikke ha mer.

Dagen ser slik ut.

Frokost: Brødskive. Her kan hun spise fem biter, og thats it. Etter måltidet gir jeg ofte melk (NAN) og da drikker hun kanskje 100-120 ml.

Lusj: Grøt Alt fra fem-ti skjeer. En gang i blandt hele skåla (30gram pulver)

Mellom: Nan

Middag: 1-5 skjeer med middag, avhengig av hva hun får. Liker stort sett bare kjøttkaker i brun saus, så det blir endel av det. Fruktglass spiser hun hele av (100 ml) Jeg gir gjerne melk etter middag, siden hun spiser så lite. Drikker litt.

Kvelds Grøt og frukt. Samme som lunsj. 5-10 skjeer. Blander med frukt. Etterpå melk.

Om natten må hun alltid ha flaske. Utrolig slitsomt og jeg er så lei av denne nattevåkingen. Da er hun så sulten og drikker hele flasken på 220 ml. Sover fra 18-06

Jeg har lurt litt på om jeg skal spørre helsesøster, men desverre er helsestasjonen her jeg bor helt på trynet. jeg er veldig forsiktig med å ta opp noe som helst, for det blir vridd og vrengt på, og de har også anmeldt foreldre jeg kjenner godt til BV. (Ble selvsgt henlagt fra BV, grunnløs bekymring.)

Vekten på datteren min er i nedre grense. Litt tynn, syns jeg, men jeg kan ikke tvinge i henne mat, når hun ikke vil ha.

Hva syns dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Begge mine har hatt perioder der de har spist lite. De har også vært små begge to, med lav (under normalen) fødselsvekt. Nå når de har blitt større (3 og 5 år) er de normale og på størrelse med jevnaldrende :)

Kanskje du kan prøve noe annen mat? Mange barn er jo veldig glad i frukt. Avocado og banan har mye kalorier...

Mater du barnet, eller spiser det selv? Min yngste nektet å bli matet fra hun var 10-11 måneder, og jeg så at hun spiste mye mer når hun fikk prøve seg selv. Kanskje du også skal prøve å kutte litt ned på melken?

Min yngste er inne i en periode der hun spiser lite, men jeg prøver å ikke bekymre meg så mye. Tenker at hun spiser om hun er sulten nok :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er drøyt 11 måneder nå, og er litt treg når det gjelder fast føde. Ifølge helsestasjonen skulle han ha hatt 4 faste måltider nå, og max to flasker NAN (f.eks. morgen og kveld). Vi er ikke helt der...

Han er veldig interessert i mat, og putter i munnen det vi tilbyr, men han har ikke teknikken helt inne enda. Mesteparten faller ut igjen, og vi kan bokstavelig talt telle gulrotbitene og ertene i bleia dagen etterpå :). Det er ikke mye som går ned. Han spiser brødskive, men også her havner mesteparten på gulvet.

Han lever derfor på to grøtporsjoner a 50 gram, 3 flasker NAN (200 ml) og 1-2 beger med fruktmos... I og med at han strever såpass foreløpig med å få ned maten, har vi valgt å ikke redusere NAN før vi ser at han får ned mer fast føde. Han drikker en del vann til måltidene.

Jeg er ikke så bekymret, han spiser jo godt selv om det er litt lite variert. Regner med at det går seg til de neste månedene.

Middagsglass har vi aldri fått i ham, og alt vi har prøvd å gi ham med skje (bortsett fra grøt og fruktmos), blir spyttet ut igjen. Vi har derfor droppet det, og lar ham heller spise selv. Så får det bare være litt lite i begynnelsen.

Edit: han er godt i hold, og det bidrar jo til at vi ikke bekymrer oss. Han får ikke nattmat.

Endret av lille katt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost: en stor talerken grøt

Lunch: 2 skiver eller ett glass havregrøt

Middag: ett middagsglass med en potet eller en porsjon voksenmiddag.

Kvelds: En svær talerken grøt.

Frukt og bær som mellom måltid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hun frisk og har regelmessig avføring? Jeg vet jeg spør alle om dette, men jeg sleit sånn med min sønn, og det viste seg til slutt at han var kraftig forstoppet. Jeg hadde aldri trodd det, for han hadde 10-15 bleier med bittelitt avføring hver dag, men det er visst ganske vanlig ved forstoppelse. Sønnen min ville kun ha melk på flaske. Det er veldig frustrerende å ikke få i barnet sitt mat, spesielt når man ser det på vekten. :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøkna her er 15 måneder og spiser ganske variert i mengde. Ferdige middagsglass har hun aldri ville ha hatt, så hun får det samme som oss til middag.

En vanlig dag består omtrent av:

Frokost: 1 skive med leverpostei/brunost/makrell i tomat, eller egg eller en porsjon MiniFras med melk

Lunsj rundt 11: 1 yoghurt eller en smoothie

14-15-tiden: 2-5 fiskekaker og reven gulrot/brødskive eller andre ting

Middag 16.30: Samme som oss, spiser variert.

Kvelds 18.30: En porsjon grøt, noen ganger bare 2-3 skjeer, andre ganger en full porsjon.

Jeg ble anbefalt fra helsesøster å få i henne mat 5 ganger om dagen for å få bort nattamming. Det eneste det resulterte i var at frøkna aldri var sulten og småspiste hele dagen.. Nattamming har jeg enda ikke fått helt bort, nå for tiden er det helt "ille" og hun spiser "hele natta", men jeg har hatt en måneds tid hvor hun ikke spiste på natten.

Jeg har aldri gitt henne NAN/MME.

Hun har alltid fått styre selv hvor mye mat hun vil ha. Jeg setter den foran henne og hun velger selv hvor mye hun vil ha og hva. Så lenge hun ikke er alt for tynn og at hun virker frisk, så bekymrer jeg meg ikke. Selv synes jeg jo at det virker som om hun spiser lite, men de har jo ikke like stor mage som oss... Og jeg ser også det at hun spiser variabelt også i forhold til avføring, tror jeg.

Det jeg har oppdaget som er en stor hit her er:

Fiskekaker

Avokado

Banan - men det gir jeg ikke lengre grunnet hun ble forstoppet av det

Druer

Tomat

Mais

Agurk

Fransk grønnsakssuppe

Kjøttkaker

Asparges

Selskapserter

Gulrot

Og, jeg blander aldri alt sammen i en porsjon, men gir henne 2-3 ulike ting på tallerkenen. Der får hun spise det hun vil.

Ja, det blir litt mye gris og rot, men samtidig så synes jeg det fungerer. Hun gir så klare tegn på hva hun vil ha og ikke vil ha, og ved å gi henne rene smaker så ser jeg lettere hva hun liker og ikke liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville ihvertfall kuttet ut flaske om natten!!

Da min var ett år, spiste han mye, men han likte ikke nan, og nektet puppen fra han var 11 mnd. Han ville bare spise vanlig mat.

Han spiser faktisk mye mindre nå (2,5 år), hvertfall i perioder.

En venninne av meg sin datter spiste ingenting som ettåring, men da hun kuttet ut nan, begynte hun å spise. Nå spiser hun mer enn min sønn ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ihvertfall kuttet ut flaske om natten!!

Det er ikke bare å kutte ut flasken om natten, de fleste mener man må gjøre det på den humane måten; passe på at barnet får i seg nok mat på dagtid først, så slipper man å ha en sulten, fortvilet unge hylende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare å kutte ut flasken om natten, de fleste mener man må gjøre det på den humane måten; passe på at barnet får i seg nok mat på dagtid først, så slipper man å ha en sulten, fortvilet unge hylende.

Det er ikke alltid det går an å gjøre det motsatt- fordi barnet er vant til å få stillet sulten sin på natten. Så lenge det får mat på natten, vil det jo ikke bli sultent nok på dagen til å spise tilstrekkelig?

Men, nå har jeg ikke erfaring med flaskebarn, og heller ikke nattavvenning eller skrikekurer av noe slag.

Jeg tror at noen barn har behov for mat på natten lengre enn 6 mnd (som f.eks min sønn, han nattavvente seg selv ved 9 mnd), men ikke når de er 1 år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det med å kutte nattpupp..

Det er jo et litt tveegget sverd det der. Ungen spiser seg kanskje mett på nettene og ikke vil ha på dagen.. Men min helsesøster anbefalte å ikke ta bort nattpupp før man har dagmåltider i orden, og det var ved 1-årskontrollen.

Hva om de ikke spiser på dagen likevel? Skal man da gå tilbake til "dårlige" vaner og gi nattpupp igjen? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det med å kutte nattpupp..

Det er jo et litt tveegget sverd det der. Ungen spiser seg kanskje mett på nettene og ikke vil ha på dagen.. Men min helsesøster anbefalte å ikke ta bort nattpupp før man har dagmåltider i orden, og det var ved 1-årskontrollen.

Hva om de ikke spiser på dagen likevel? Skal man da gå tilbake til "dårlige" vaner og gi nattpupp igjen? :klo:

Sant nok!.. Jeg tenker at jeg ikke ville gitt mat på natten til en 1-åring, men så har jeg aldri hatt den problemstillingen. Og nan er vel mer mettende enn morsmelk.

Man må gjøre det man føler er best selv, tror jeg. Man kjenner jo hva som føles rett å gjøre. Vil man ikke kutte nattmåltid, så venter man. Så får man heller ta det etterhvert. Men da må man kanskje regne med at det kan ta litt tid å få til måltidene på dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er/var det helt uaktuelt å nekte et sultent barn mat, uansett hva klokka viste. Når vi etterhvert fikk i ham mer mat på dagtid, løste det seg selv etterhvert, med litt hjelp fra meg. Jeg begynte å gi mindre på flaska enn han vanligvis fikk, og etter å ha kuttet ned fra 240 til 200, sluttet han selv å spise på natten. Har han spist dårlig en dag og våkner på natten, får han flaske, men det skjer veldig sjelden nå.

Et barn som ikke spiser nok om dagen, har selvsagt behov for mat om natten. Vi blir også sultne på natten om vi ikke spiser på dagtid. Det er ikke sånn at sult magisk går over fordi klokka er passert leggetid.

Endret av Marmot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...