Gå til innhold

Drapet på Hilda Feste


*melis*

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat lest denne saken om drapet på Hilda Feste: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10078487, og begynte å tenke på om det faktisk er mulig å voldta og drepe noen i fylla uten å huske det dagen etterpå. Det er jo flere drap hvor drapsmannen hevder å ikke huske noe av selve drapet, og det er vel fullt mulig at hjernen "slår seg av" når man handler i affekt. Men i dette tilfellet skal jo drapsmannen ha drukket seg full, for så å oppsøke denne kvinnen relativt tidlig på kvelden, voldta og drepe henne og flykte fra stedet, for så å våkne dagen etterpå og ikke huske noe som helst. Tror dere dette er mulig, eller er det bare nok et forsøk på å erklære seg utilregnelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På meg virker det mere som de MÅ finne en gjerningsmann og tar den beste de finner. Og jeg synes han etterforskningslederen ser fryktelig sliten ut, og det er nesten så jeg tenker at han er overarbeidet og ikke tenker klart. Så jeg har mine tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På meg virker det mere som de MÅ finne en gjerningsmann og tar den beste de finner.

DNA pleier å være en grei indikasjon?

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DNA pleier å være en grei indikasjon?

Her har de jo ikke DNA, bare tekniske bevis - og hva er det?

Denne politiadvokaten har jeg ikke mye tillit til! Virker som en macho mann som bare skal utøve makt. Minner meg også om eksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Her har de jo ikke DNA, bare tekniske bevis - og hva er det?

Denne politiadvokaten har jeg ikke mye tillit til! Virker som en macho mann som bare skal utøve makt. Minner meg også om eksen.

Tekniske bevis inkluderer vel DNA?

Uansett en utrolig tragisk sak, og det blir ikke mindre tragisk om en 18-åring fra nærmiljøet er gjerningsmannen!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg vet ikke om det er mulig å gjennomføre dette med bare alkohol innabords, men dersom han har kombinert alkohol og andre stoffer er det absolutt veldig mulig, dessverre :/

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Swipper

Her har de jo ikke DNA, bare tekniske bevis - og hva er det?

Denne politiadvokaten har jeg ikke mye tillit til! Virker som en macho mann som bare skal utøve makt. Minner meg også om eksen.

Det sto i dagens VG på trykk at de hadde DNA og tekniske spor om jeg ikke husker helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, denne eksen fortalte at man kunne ha sex med bestesmora si om man gikk på visse dopsaker så..

Men jeg har ikke tillit til denne politiadvokaten og de har tidligere opplyst at de ikke hadde funnet DNA. Og hvorfor sier de ikke at de har det nå da, vil anta at de ville ha opplyst om dette om det var funnet! Det finnes jo nesten ikke bedre bevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, denne eksen fortalte at man kunne ha sex med bestesmora si om man gikk på visse dopsaker så..

Men jeg har ikke tillit til denne politiadvokaten og de har tidligere opplyst at de ikke hadde funnet DNA. Og hvorfor sier de ikke at de har det nå da, vil anta at de ville ha opplyst om dette om det var funnet! Det finnes jo nesten ikke bedre bevis.

Ta det med ro, det kommer nok mer informasjon i denne saken..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har de jo ikke DNA, bare tekniske bevis - og hva er det?

Denne politiadvokaten har jeg ikke mye tillit til! Virker som en macho mann som bare skal utøve makt. Minner meg også om eksen.

Fra artikkelen det linkes til:

forrige uke ble det kjent at politiet hadde en ufullstendig DNA-profil på gjerningsmannen. VG Nett skrev tidligere onsdag at det er på grunn av DNA-bevis at politiet tirsdag gikk til pågripelse.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler på at det er mulig, men det framstår gjerne bedre moralsk sett hvis man blir dømt, for da kan man legge ansvaret på rusen og slippe å stå til rette selv.

Men juridisk sett holder ikke rus som årsak til utilregnelighet i norsk rettsvesen, bare så det er sagt.

Endret av Vera Vinge
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Os. jeg lurer på hvem 18 åringen er. Jeg er bare litt eldre, så jeg vet nok hvem det er hvis jeg bare hører navnet. :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bor i Os. jeg lurer på hvem 18 åringen er. Jeg er bare litt eldre, så jeg vet nok hvem det er hvis jeg bare hører navnet. :tristbla:

Politiet har sagt han bodde 100m fra Hilda Feste sitt hus. For de som er kjent der er det vel rimelig enkelt å finne ut hvem han er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff da det var sikkelig tragisk, denne idioten må få straffen og til dere som mener DNA er ikke funnet her er informasjonen fra Vg.

sakset fra vg

"Storstilt etterforskning

Feste døde av massiv vold mot hodet. Drapet skal ha vært seksuelt motivert, og utløste en intens politietterforskning.

De har fått inn over 420 tips, og avhørt rundt 200 personer.

- Det har vært et møysommelig og tidkrevende arbeid, med rundspørring, avhøring av vitner og gjennomgang av mobiltrafikk i området, sier politiadvokat i Hordaland, Asbjørn Onarheim.

Det er i forbindelse med disse avhørene at 18-åringen først var inne hos politiet. Som en rekke andre menn fra Os, avga han frivillig både DNA og fingeravtrykk.

I forrige uke ble det kjent at politiet hadde en ufullstendig DNA-profil på gjerningsmannen. VG Nett skrev tidligere onsdag at det er på grunn av DNA-bevis at politiet tirsdag gikk til pågripelse.

18-åringen er tidligere straffet for mindre trafikkforseelser, men var ikke registrert med fingeravtrykk eller DNA i politiets databaser fra tidligere. Naboer og venner forteller til VG Nett at de er i sjokk.

Kriminalteknikere har i dag tatt seg inn i mannens bosted i Os."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greia er vel at siden DNA-profilen er ufullstendig kan de ikke stole 100% på dem. Eller?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har akkurat lest denne saken om drapet på Hilda Feste: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10078487, og begynte å tenke på om det faktisk er mulig å voldta og drepe noen i fylla uten å huske det dagen etterpå. Det er jo flere drap hvor drapsmannen hevder å ikke huske noe av selve drapet, og det er vel fullt mulig at hjernen "slår seg av" når man handler i affekt. Men i dette tilfellet skal jo drapsmannen ha drukket seg full, for så å oppsøke denne kvinnen relativt tidlig på kvelden, voldta og drepe henne og flykte fra stedet, for så å våkne dagen etterpå og ikke huske noe som helst. Tror dere dette er mulig, eller er det bare nok et forsøk på å erklære seg utilregnelig?

Temmelig elendig forsøk på å bli erklært utilregnelig i så fall. Selvforskyldt rus er ikke et utilregnlighetsgrunnlag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Temmelig elendig forsøk på å bli erklært utilregnelig i så fall. Selvforskyldt rus er ikke et utilregnlighetsgrunnlag.

Er det nødvendigvis det som er årsaken til at han velger å si at han ikke husker? Kan det ikke like gjerne være at gutten er bare 18 år, og ikke helt innser at å legge kortene på bordet er en løsning han er bedre tjent med i lengden?

En 18-åring har ikke en fult utviklet konsekvensforståelse, han her er sikkert ikke mer utviklet enn gjennomsnittet.

Dette er bare en ekstrem variant av "jeg var ikke utro, for jeg husker det ikke".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Temmelig elendig forsøk på å bli erklært utilregnelig i så fall. Selvforskyldt rus er ikke et utilregnlighetsgrunnlag.

Likevel er dette noe en ofte ser i drapssaker. Nå har vel ikke de fleste drapsiktede studert jus heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likevel er dette noe en ofte ser i drapssaker. Nå har vel ikke de fleste drapsiktede studert jus heller.

Helt sikkert for å "fjerne" litt av skylden de har. Uansett om de blir dømt som vanlig så "hjelper" det litt å ha den unnskyldningen, selvom det ikke gjør opp for noe h*n har gjort.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...