Gå til innhold

Hva er det verste tilfellet av "oversharing" du har sett på facebook?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

11 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Jeg har til og med hørt om folk som mener det ville være bedre om barna deres døde enn at de ble tatt av barnevernet! :hakeslepp:

Så ja, det er snakk om rimelig ego folk.

Om du bokstavlig talt hører noen si det, og ikke får det gjenfortalt av andre slik jeg tolker det du skriver her, så plikter du å melde dem til politiet. Det har skjedd mer enn én gang at foreldre har "tatt med seg barna i døden", for å si det på en tabloid måte. Slike uttalelser MÅ tas på alvor. Skremmende. :excl:

Anonymkode: 9fa88...c2c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om du bokstavlig talt hører noen si det, og ikke får det gjenfortalt av andre slik jeg tolker det du skriver her, så plikter du å melde dem til politiet. Det har skjedd mer enn én gang at foreldre har "tatt med seg barna i døden", for å si det på en tabloid måte. Slike uttalelser MÅ tas på alvor. Skremmende. :excl:

Anonymkode: 9fa88...c2c

Er lenge siden jeg så det, tror jeg leste det i en av disse "barnevernet er ondskapen selv"-gruppene på Facebook. Tror vedkommende som skrev det hverken hadde blitt fratatt ungene eller var i fare for å bli det, altså en som ikke hadde kontakt med barnevernet selv, men trodde på alle gærningene. Men enig med deg, det bør reageres når folk sier sånt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonymus Notarius skrev:

Jeg har til og med hørt om folk som mener det ville være bedre om barna deres døde enn at de ble tatt av barnevernet! :hakeslepp:

Så ja, det er snakk om rimelig ego folk.

Whaat? :O Altså, hvis jeg får barn nå, så håper jeg barnevernet kommer og tar ungen min (er ikke i stand til å ta vare på et barn). Det er så fjernt for meg at folk tenker annerledes og spesielt så fjernt fra min egen tankegang.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Brimi skrev:

Whaat? :O Altså, hvis jeg får barn nå, så håper jeg barnevernet kommer og tar ungen min (er ikke i stand til å ta vare på et barn). Det er så fjernt for meg at folk tenker annerledes og spesielt så fjernt fra min egen tankegang.

Helt enig med deg. Dersom jeg skulle få barn og av en eller annen grunn vise meg å være uegnet som forelder så er jeg sjeleglad for at det finnes en instans som vil følge opp ungen min. Man vet aldri hva fremtiden bringer. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonymus Notarius skrev:

Er lenge siden jeg så det, tror jeg leste det i en av disse "barnevernet er ondskapen selv"-gruppene på Facebook. Tror vedkommende som skrev det hverken hadde blitt fratatt ungene eller var i fare for å bli det, altså en som ikke hadde kontakt med barnevernet selv, men trodde på alle gærningene. Men enig med deg, det bør reageres når folk sier sånt.

Den misforstod du nok. Jeg har lest flere slike innlegg, men da er det snakk om sorgen ved å bli fratatt et barn. Det er enklere å sørge over et dødt barn og gå videre. Enn å sørge over et barn som ikke bor hjemme og livet må fortsette. Det er en komplisert sorg å bli fratatt et barn og den tankegangen er helt normal. Å kritisere barnevernsforeldre blir feil. Jeg jobber i barnevernet så hvordan folk utrykker sin sorg er forskjellig. 

Anonymkode: e552c...0ef

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Brimi skrev:

Whaat? :O Altså, hvis jeg får barn nå, så håper jeg barnevernet kommer og tar ungen min (er ikke i stand til å ta vare på et barn). Det er så fjernt for meg at folk tenker annerledes og spesielt så fjernt fra min egen tankegang.

 

52 minutter siden, Sirah skrev:

Helt enig med deg. Dersom jeg skulle få barn og av en eller annen grunn vise meg å være uegnet som forelder så er jeg sjeleglad for at det finnes en instans som vil følge opp ungen min. Man vet aldri hva fremtiden bringer. 

Problemet oppstår jo fordi de ikke er enige at de er uegnet. 

Anonymkode: 561e3...7eb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den misforstod du nok. Jeg har lest flere slike innlegg, men da er det snakk om sorgen ved å bli fratatt et barn. Det er enklere å sørge over et dødt barn og gå videre. Enn å sørge over et barn som ikke bor hjemme og livet må fortsette. Det er en komplisert sorg å bli fratatt et barn og den tankegangen er helt normal. Å kritisere barnevernsforeldre blir feil. Jeg jobber i barnevernet så hvordan folk utrykker sin sorg er forskjellig. 

Anonymkode: e552c...0ef

Jeg skrev ikke at jeg trodde personen ville ta livet av ungene sine eller noe, det var en mulig tolkning en annen bruker kom med.

Personen kan helt sikkert ha ment det du skriver her. Det er fortsatt ganske sjukt. Jeg vil i alle fall en million ganger heller at ungene mine skal havne i fosterhjem/barnehjem enn at de skal dø! Folk som sier at de heller vil at ungene skal dø tenker jo bare på seg selv og sin egen sorg, ikke på barna sine.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Jeg skrev ikke at jeg trodde personen ville ta livet av ungene sine eller noe, det var en mulig tolkning en annen bruker kom med.

Personen kan helt sikkert ha ment det du skriver her. Det er fortsatt ganske sjukt. Jeg vil i alle fall en million ganger heller at ungene mine skal havne i fosterhjem/barnehjem enn at de skal dø! Folk som sier at de heller vil at ungene skal dø tenker jo bare på seg selv og sin egen sorg, ikke på barna sine.

Ikke døm før du er der selv. Sykt er det ikke. Det er en normal tankegang i en komplisert sorg. 

Anonymkode: e552c...0ef

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Den misforstod du nok. Jeg har lest flere slike innlegg, men da er det snakk om sorgen ved å bli fratatt et barn. Det er enklere å sørge over et dødt barn og gå videre. Enn å sørge over et barn som ikke bor hjemme og livet må fortsette. Det er en komplisert sorg å bli fratatt et barn og den tankegangen er helt normal. Å kritisere barnevernsforeldre blir feil. Jeg jobber i barnevernet så hvordan folk utrykker sin sorg er forskjellig. 

Anonymkode: e552c...0ef

Hvem er du til å skrive dette? Det vet vel du da ikke noe om. Jeg ser ikke hvorfor du setter disse scenarioene opp mot hverandre.   

Anonymkode: ddb51...6af

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem er du til å skrive dette? Det vet vel du da ikke noe om. Jeg ser ikke hvorfor du setter disse scenarioene opp mot hverandre.   

Anonymkode: ddb51...6af

Egentlig nok avsporing nå. Men jeg har en kommentar:

Jeg har nære venner som har opplevd dyp sorg i forbindelse med uønskede, brutale (for dem) samlivsbrudd, der sorgen er altoppslukende. De sier at hvis personen hadde dødd, hadde de mottatt veldig mye mer sympati og støtte (selvsagt). Da hadde de også delt sorgen med andre. Ved skilsmisse, så mister de kjæresten sin, hele hverdagslivet som det var og familien og framtiden slik de hadde sett den for seg. Pluss praktiske ting som kanskje halvparten så mye tid med barna og dårligere økonomi. I tillegg har man kjærlighetssorg og stort sinne. Mens omgivelsene sier: kom deg videre, glem ham, pytt sann, skal du ikke date snart, det har gått måneder? Er du ikke over ham? Det var vel til det beste. Dere var to om dette, det er din skyld også. Og eksen er kanskje nyforelska og har det bedre enn noensinne, det skal liksom være en trøst.
Det er bare brutalt for den ene det gjelder. Det er ikke sosialt akseptert å si «kunne ønske han døde i stedet», men enkelte har innrømmet at det, rent personlig og egoistisk, hadde vært «enklere». Det skriver de ikke på facebook. Og det mener de ikke egentlig, de unner ikke barn, eks-svigerforeldre osv et slikt tap, og ønsker ikke personen død. Det er bare den ensomme sorgprosessen og tapet som hadde vært veldig likt men allikevel så annerledes.
Så jeg kan forstå tankegangen. Jeg forstår ikke den dårlige dømmekraften og impulskontrollen man må ha for å skrive noe slikt på facebook, det vitner jo om lite forståelse av hvordan andre kan tolke og reagere, og både det å «ønske sitt eget barn død», og ikke ha noen filtre for hva man utleverer av egne følelser sier ikke så rent lite om (manglende) omsorgsevne.

Anonymkode: 6edfc...efd

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ikke døm før du er der selv. Sykt er det ikke. Det er en normal tankegang i en komplisert sorg. 

Anonymkode: e552c...0ef

Normal tankegang er vel å innse at en ikke klarer foreldreoppgaven uten hjelp

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Egentlig nok avsporing nå. Men jeg har en kommentar:

Jeg har nære venner som har opplevd dyp sorg i forbindelse med uønskede, brutale (for dem) samlivsbrudd, der sorgen er altoppslukende. De sier at hvis personen hadde dødd, hadde de mottatt veldig mye mer sympati og støtte (selvsagt). Da hadde de også delt sorgen med andre. Ved skilsmisse, så mister de kjæresten sin, hele hverdagslivet som det var og familien og framtiden slik de hadde sett den for seg. Pluss praktiske ting som kanskje halvparten så mye tid med barna og dårligere økonomi. I tillegg har man kjærlighetssorg og stort sinne. Mens omgivelsene sier: kom deg videre, glem ham, pytt sann, skal du ikke date snart, det har gått måneder? Er du ikke over ham? Det var vel til det beste. Dere var to om dette, det er din skyld også. Og eksen er kanskje nyforelska og har det bedre enn noensinne, det skal liksom være en trøst.
Det er bare brutalt for den ene det gjelder. Det er ikke sosialt akseptert å si «kunne ønske han døde i stedet», men enkelte har innrømmet at det, rent personlig og egoistisk, hadde vært «enklere». Det skriver de ikke på facebook. Og det mener de ikke egentlig, de unner ikke barn, eks-svigerforeldre osv et slikt tap, og ønsker ikke personen død. Det er bare den ensomme sorgprosessen og tapet som hadde vært veldig likt men allikevel så annerledes.
Så jeg kan forstå tankegangen. Jeg forstår ikke den dårlige dømmekraften og impulskontrollen man må ha for å skrive noe slikt på facebook, det vitner jo om lite forståelse av hvordan andre kan tolke og reagere, og både det å «ønske sitt eget barn død», og ikke ha noen filtre for hva man utleverer av egne følelser sier ikke så rent lite om (manglende) omsorgsevne.

Anonymkode: 6edfc...efd

Her er det mye synsinger og antakelser. Man kan da overhodet ikke sette seg inn i hvordan det ville ha vært om barnet sitt, partneren sin eller andre nære personer hadde dødd og påstå at dette visstnok er lettere fordi man tror man deler sorgen med andre i større grad. Det er en romantisering av en slik horribel situasjon. En slik sorg kan like fullt være ensom. 

Igjen, det er helt urimelig å sette disse scenarioene opp mot hverandre, særlig når man ikke har opplevd begge deler. 

Anonymkode: ddb51...6af

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her er det mye synsinger og antakelser. Man kan da overhodet ikke sette seg inn i hvordan det ville ha vært om barnet sitt, partneren sin eller andre nære personer hadde dødd og påstå at dette visstnok er lettere fordi man tror man deler sorgen med andre i større grad. Det er en romantisering av en slik horribel situasjon. En slik sorg kan like fullt være ensom. 

Igjen, det er helt urimelig å sette disse scenarioene opp mot hverandre, særlig når man ikke har opplevd begge deler. 

Anonymkode: ddb51...6af

Men dette er da ikke fakta, ingen sier det. Det er fantasier og følelser og synsinger og antagelser en person i sorg KAN ha. Ikke at alle har det. Ikke alle tenker og føler slik. Det kan godt være at virkeligheten (ved å miste noen i brå død) selvfølgelig er verre, eller bedre, eller veldig forskjellig og kan ikke sammenlignes. Det er venner i sorg over tap som har fortalt meg at de har tenkt (TENKT) at det kanskje ville føltes "lettere" fordi sorgen hadde vært mer sosialt akseptabel. Og de skammer seg for å tenke slik. De påstår ikke, og jeg påstår ikke at det ER slik. Jeg påstår noen tenker slik når de står midt i det.

Anonymkode: 6edfc...efd

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis en mener at det er lettere at barnet dør, enn at det skal fjernes av bv, har man aldri kjent hvordan det er når barnet ens dør

Anonymkode: d0dbf...402

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvem er du til å skrive dette? Det vet vel du da ikke noe om. Jeg ser ikke hvorfor du setter disse scenarioene opp mot hverandre.   

Anonymkode: ddb51...6af

Det er to ulike former for sorg. Når et barn dør, så er det endelig og absolutt. Det er ingen verdens ting man kan gjøre for å få se sitt barn igjen. Barnet er borte for evig og alltid. Dertil kommer at det "strider" mot naturen at barnet dør før foreldrene. At eldre slektninger går bort, kan vi forstå på et rasjonelt plan. Og etter hvert som vi selv blir eldre, vet vi at en dag vil heller ikke våre foreldre være der. Men når et barn dør, så er det uforståelig. Det følger ikke en naturlig logikk, og dette kommer i tillegg til selve sorgen over bortgangen.

Blir et barn tatt fra en i en BV-sak, så er det selvsagt også en sorg. Sorgen over å ha mistet sitt barn - selv om det ikke er absolutt og endelig. Men i tillegg kommer frykten for å aldri mer få se sitt barn igjen, altså en usikkerhet som man ikke har ved barns bortgang. Og det å leve i denne uvissheten kan drive mennesker til vanvidd. 

Dertil kommer det sosiale stigmaet ved å oppleve at samfunnet mener at man er uegnet som forelder. Man risikeres å bli mistenkeliggjort, utstøtt, og møtt med vantro og lite forståelse. Ved bortgangen av et barn er mekanismene annerledes. 

Begge disse sorgtypene har ett til felles - de oppleves som sterkt urettferdig. Men der stopper også all likhet. 

Anonymkode: d047a...068

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du skal være bra selvsentrert om du tenker det er bedre for DEG om noen dør enn at du skilles/de blir tatt fra deg på annen måte fordi du tenker sorgprosessen blir lettere for DEG. Om jeg så var verdens beste forelder ville jeg valgt å aldri igjen se barnet mitt fremfor at det skulle dø når som helst, uannsett hvor trist det ville vært for meg selv.

Anonymkode: afe00...02e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den misforstod du nok. Jeg har lest flere slike innlegg, men da er det snakk om sorgen ved å bli fratatt et barn. Det er enklere å sørge over et dødt barn og gå videre. Enn å sørge over et barn som ikke bor hjemme og livet må fortsette. Det er en komplisert sorg å bli fratatt et barn og den tankegangen er helt normal. Å kritisere barnevernsforeldre blir feil. Jeg jobber i barnevernet så hvordan folk utrykker sin sorg er forskjellig. 

Anonymkode: e552c...0ef

Veldig godt skrevet. Har ei tidligere kollega som er fratatt. Jeg tviler ikke på at hun føler på et enormt savn og smerte. Det må være en forferdelig sorg, og det å ikke være bra nok til å ha egne barn. 

Anonymkode: d079a...5c7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ey! Kan vi gå tilbake til trådens tema: oversharing på Facebook? Plz?

Anonymkode: 94e45...d3d

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ey! Kan vi gå tilbake til trådens tema: oversharing på Facebook? Plz?

Anonymkode: 94e45...d3d

Klart det. I dag postet en førstegangs-bestemor bilder av sitt nyfødte barnebarn. På vekten, splitter naken, med "privaten" i fokus. Innstillingene stod selvfølgelig ikke på close friends eller annet, nei, dette var åpent for hele verdens befolkning. :klaske: 

Anonymkode: 9fa88...c2c

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...