Gå til innhold

Hva er det verste tilfellet av "oversharing" du har sett på facebook?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 22.6.2017 den 15.18, GulSitron skrev:

Var ikke det jeg reagerte på. Var mer "kan man dra flere ganger ut og inn av Sverige?" 

Det er faktisk ikke så dumt spørsmål, tollgrensene er begrenset av antall timer i utlandet, og reglene som går på feks. 24 timer gjelder uavhengig av hvor mange turer du kjører inn og ut :) Så man har ikke lov til å ta tre turer feks, om man overstiger kvota. Mange vet ikke dette, og kjører skytteltrafikk for å få med mest mulig. 

Anonymkode: f83e8...7be

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det verste tilfellet av oversharing jeg har sett var en kvinne som outet seg fullstendig i en gruppe på fb.

Jeg skjønner hun er lei av sin diagnose med dens begrensninger av dagliglivet, og jeg skjønner at hun ser nytten av å finne andre i samme situasjon.

Men det er forskjell på å dele å utlevere seg fullstendig. Man trenger ikke fortelle hvor jævlig det er å måtte gå en uke uten hjelp til dusj i varmen, kombinert med at hun er full av sopp og endetarmsplager, at hun ligger i egen urin i en varm svett seng og kjenner på lukta av svette, avføring, urin og sopp. Bare for å nevne deler av det hun presterte å utlevere i et innlegg på minst 3 A4-sider. 

Det delte hun altså under fullt navn og bilde, i en gruppe med over 20.000 medlemmer. Joda, gruppa er lukket, og i teorien skal vel alle ha samme diagnosen, men i realiteten vet man ikke hvem som er der eller hvilke hensikter de har. Jeg for eksempel, er med i gruppa kun fordi jeg av og til har nytte av linker som legges ut. Er ellers ikke aktiv der. I teorien kan det sitte en framtidig arbeidsgiver i gruppa, den dagen hun søker jobb (om hun klarer) får hun neppe den jobben.

Joda jeg skjønner at noen ikke har noen annen lufteventil enn slike grupper på fb. Men med 20.000 medlemmer kan man likegodt sette innlegget i VG eller stille seg på et podie på torget i byen. Verdigheten er mistet i alle fall. Enkelte skulle vært beskyttet mot seg selv.

Anonymkode: 43467...d95

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det verste tilfellet av oversharing jeg har sett var en kvinne som outet seg fullstendig i en gruppe på fb.

Jeg skjønner hun er lei av sin diagnose med dens begrensninger av dagliglivet, og jeg skjønner at hun ser nytten av å finne andre i samme situasjon.

Men det er forskjell på å dele å utlevere seg fullstendig. Man trenger ikke fortelle hvor jævlig det er å måtte gå en uke uten hjelp til dusj i varmen, kombinert med at hun er full av sopp og endetarmsplager, at hun ligger i egen urin i en varm svett seng og kjenner på lukta av svette, avføring, urin og sopp. Bare for å nevne deler av det hun presterte å utlevere i et innlegg på minst 3 A4-sider. 

Det delte hun altså under fullt navn og bilde, i en gruppe med over 20.000 medlemmer. Joda, gruppa er lukket, og i teorien skal vel alle ha samme diagnosen, men i realiteten vet man ikke hvem som er der eller hvilke hensikter de har. Jeg for eksempel, er med i gruppa kun fordi jeg av og til har nytte av linker som legges ut. Er ellers ikke aktiv der. I teorien kan det sitte en framtidig arbeidsgiver i gruppa, den dagen hun søker jobb (om hun klarer) får hun neppe den jobben.

Joda jeg skjønner at noen ikke har noen annen lufteventil enn slike grupper på fb. Men med 20.000 medlemmer kan man likegodt sette innlegget i VG eller stille seg på et podie på torget i byen. Verdigheten er mistet i alle fall. Enkelte skulle vært beskyttet mot seg selv.

Anonymkode: 43467...d95

Hun trengte det tydeligvis,da. Hvis hun ikke skjemmes, hvorfor skal det plage deg?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, rikoChett skrev:

Hun trengte det tydeligvis,da. Hvis hun ikke skjemmes, hvorfor skal det plage deg?

Fordi det handler litt om verdighet midt oppi det? En gruppe med over 20.000 medlemmer liksom... der outer man seg ikke om det aller mest intime, under fullt navn og bilde, ihvertfall ikke i min verden.

Anonymkode: 43467...d95

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi det handler litt om verdighet midt oppi det? En gruppe med over 20.000 medlemmer liksom... der outer man seg ikke om det aller mest intime, under fullt navn og bilde, ihvertfall ikke i min verden.

Anonymkode: 43467...d95

Verdigheten har hun intakt om dette er noe hun ikke skjemmes av. Selv om du syns det er flaut, gjør tydeligvis ikke hun det. Det er realiteten av sykdommen hennes liksom, det er ikke en "gidameg flause!!" situasjon.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppsøker man grupper som omhandler sykdom, så MÅ man regne med at det blir lagt ut en del der som hadde vært en real oversharing om det havnet på veggen til noen. Og av og til litt udelikate beskrivelser, og enkelte tilfeller bilder også. Det blir litt som å oppsøke en kattegruppe og klage på for mange kattebilder... Og grunnen til at gruppene er lukkede, er jo ofte fordi da slipper familie og venner få udelikate beskrivelser mens de spiser frokostblandingen. Nei, jeg hadde aldri lagt ut noe så detaljert selv, og er generelt lite glad i sykdomsoppdateringer. Untatt grupper som omhandler nettopp det.

For mange så er FB eneste muligheten til å få kontakt med andre med samme sykdom. Fordi mange er isolerte, de kjenner ingen som har samme sykdom og noen sykdommer er så sjeldne i dette landet (vi er tross alt ikke så mange på berget her...), at man må ut i det store utland for å finne folk med samme diagnose. Helsepersonell har ofte særdeles lite tid til å ta vare på deg bortsett fra akkurat de fysiske plagene dine (som noen ganger er difust diagnosert og så sendes du videre). Leger vil ha deg ut fortest mulig og psykologer har mange ganger veldig lang ventetid.

Hva er verdighet? Å lide i stillhet? Aldri kunne dele noe med noen når begeret renner over? For meg er det langt utenfor komfortsonen min med å dele noe såpass privat, men vi er forskjellige...

Anonymkode: ec50a...748

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I det siste har det blitt en trend å søke jobb via Facebook. 

Men i mine øyne gjør man seg mindre attraktivt ved å legge ut om livshistorien sin i søknaden.

Fins det virkelig en arbeidsgiver som har interesse eller trenger å vite at du har samlivsproblemer, på kant med barnevern, sykdom og plager? Folk deler ukritisk av seg selv og sine barn at det er skummelt. Jeg prøvde å komme med tips om at det holder å skrive om sine kvaliteter og egenskap som gjør en egnet til å få jobb, men da var jeg kald og kynisk. 

 

Anonymkode: 681c6...7c5

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.6.2017 den 15.50, AnonymBruker skrev:

Har ei bekjent på Facebook som la ut en bilde av dåpsgave (sølv album fra smykkebutikk) som barnet hennes hadde fått til dåpen og med teksten "noen som vil bytte dette mot 3 flasker vin? Send meg PM" Snakk om å utlevere seg selv som en total idiot.

Anonymkode: 2bfcf...f87

Dette var bare trist, her hadde jeg sendt en bekymringsmelding. Tydelig at moren er desperat etter alkohol. 

Anonymkode: 4150f...4d7

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette var bare trist, her hadde jeg sendt en bekymringsmelding. Tydelig at moren er desperat etter alkohol. 

Anonymkode: 4150f...4d7

Nei, vet du hva, det hadde virkelig ikke! Jeg er absolutt for å involvere rette instans når det er nødvendig (har selv meldt bekymring til bv), men utifra det som er opplyst her har du null grunnlag for å melde ifra om noe som helst! Alt du vet er at en mamma har bedt om å få bytte en dåpsgave i vin. Hadde det fulgt med en rekke foruroligende observasjoner om hennes omsorgsevne, så ja, men dette kan like gjerne handle om at barnet fikk to like dåpsgaver, og at den ikke lar seg bytte, eller de ikke gidder å ta seg bryet med det. Kan godt hende at det verste ved denne moren er at hun har en utrolig klønete måte å bruke sosiale medier på.

Anonymkode: 94e45...d3d

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en som oppdaterer profilbilde sitt hver dag, ofte flere ganger om dagen. Forstår meg ikke på sånt, jeg oppdaterer mitt hvert andre eller tredje år :|

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det drøyste jeg har opplevd må da være at ei dame i 30-årene, med flere små barn skrev ut følgende på Facebook flere ganger: "åhhh jeg er så kåt"

Anonymkode: f4269...888

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Fame skrev:

Har en som oppdaterer profilbilde sitt hver dag, ofte flere ganger om dagen. Forstår meg ikke på sånt, jeg oppdaterer mitt hvert andre eller tredje år :|

Jeg har ikke endret mitt siden jeg startet konto på facebook for ti år siden...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ONCE UPON A TIME så levde det en prinsesse. En dag møtte hun prinsen, som spurte henne: "Vil du gifte deg med meg?"
Og de levde lykkelig alle sine dager... MEN ingen sa at de skulle det sammen. De skiltes på den beste tiden. Prinsessen gikk hver dag for å handle, har hundre par av sko, en god natts søvn, drikking av søte drikker, spontane reiser, aldri vært på en diett, hadde rekkefølgen hjemme. Hun ER lykkelig. Nå selger prinsessen brudekjolen i størrelse 36/38. Prøv, kanskje er du en prinsesse også!

 

lagt ut på kjøp/salg side på Facebook med bilde av brudekjolen 

Anonymkode: a0eb6...bfb

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
På 6/20/2017 den 11.19, daemonia skrev:

Egentlig burde ikke NAV gi støtte til folk som bruker penger uansvarlig og unødvendig. Fest og røyk kjenner jeg at jeg blir provosert over at prioriteres når det er gratis penger det er snakk om. 

I går oppdaget jeg at en bekjent fra mange år tilbake har blitt veldig sånn sprituell. Hun legger ut masse sitater om at skytsengelen hennes passer på henne, statuser om at det var koselig å få besøk av mammaen sin (som døde for flere år siden), og legger ut bilder fra diverse engler og andre typer religiøse ornamenter som står rundt på soverommet og skriver ting som at hun sover trygt når hun har disse rundt seg. 

Jeg er ikke sikker på om det er at hun har et slags sammenbrudd eller om hun har funnet tilbake til gammel barndomstro eller hva det nå er. Men veldig spesielt er det å følge med. 

:-D tja. Du vet ikke om hun har begynt med noe muffins da?

Ikke at det bør være det. Mange uten helt fotfeste. Men sammenbrudd kan jo være forløper? :-)

Syns de høres sjarmerende ut da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne statusen dukket opp på veggen i dag da en av mine venner har likt den. Jeg vet ikke hvem personen er, men han syns tydeligvis at dette fortjener en offentlig status på facebook:

Nå er jeg passe dritt lei av enkelte folk rundt i *navn på by* som skal bry seg med alt som ikke har med seg selv å gjøre. Har dere virkelig så jævlig lite å gjøre på fritia deres? 
Akkurat som om dere er så jævlig mye bedre selv som går rundt å sprer dritt.

Bare så det er sagt så lenge *navn barn* har det bra når hun er hos pappa å når hun er hos mamma så ikke legg dere opp i ting dere ikke har en dritt å gjøre med.

Hva jeg velger å dele med folk her inne er noe jeg velger å det samme gjelder *navn eks*
Jeg å *eks* har en veldig god tone sammen å samkjører *barn*  å gjør det vi kan for at *barn* får og har en god oppvekst. 
Så gi FAEN i å legg dere opp i ting dere ikke har en dritt å gjøre med...

Vis dere har litt bein i nesa så kom å ta det opp med meg vis det gjelder meg eller send meg en melding. 
Tviler på at dere gjør det. 
For di som går rundt å snakker har som regel ikke bein nok i nesa til å snakke til den dere snakket dritt om.

Vennene som kommer med støttende kommentarer har selvfølgelig like mange stavefeil...

Anonymkode: 80c22...1d7

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Denne statusen dukket opp på veggen i dag da en av mine venner har likt den. Jeg vet ikke hvem personen er, men han syns tydeligvis at dette fortjener en offentlig status på facebook:

Nå er jeg passe dritt lei av enkelte folk rundt i *navn på by* som skal bry seg med alt som ikke har med seg selv å gjøre. Har dere virkelig så jævlig lite å gjøre på fritia deres? 
Akkurat som om dere er så jævlig mye bedre selv som går rundt å sprer dritt.

Bare så det er sagt så lenge *navn barn* har det bra når hun er hos pappa å når hun er hos mamma så ikke legg dere opp i ting dere ikke har en dritt å gjøre med.

Hva jeg velger å dele med folk her inne er noe jeg velger å det samme gjelder *navn eks*
Jeg å *eks* har en veldig god tone sammen å samkjører *barn*  å gjør det vi kan for at *barn* får og har en god oppvekst. 
Så gi FAEN i å legg dere opp i ting dere ikke har en dritt å gjøre med...

Vis dere har litt bein i nesa så kom å ta det opp med meg vis det gjelder meg eller send meg en melding. 
Tviler på at dere gjør det. 
For di som går rundt å snakker har som regel ikke bein nok i nesa til å snakke til den dere snakket dritt om.

Vennene som kommer med støttende kommentarer har selvfølgelig like mange stavefeil...

Anonymkode: 80c22...1d7

Men, har de nok bein i nesa? :fnise:

Anonymkode: d6da5...a96

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men, har de nok bein i nesa? :fnise:

Anonymkode: d6da5...a96

En har ikke bein i nesa. Det er brusk man har der :nori:

Anonymkode: d0dbf...402

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En har ikke bein i nesa. Det er brusk man har der :nori:

Anonymkode: d0dbf...402

Det er noe som heter nesebeinet, jo.

Anonymkode: ec200...326

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne damen gjør ikke akkurat så mye for å anonymisere noe som helst, så det blir en del sladder på skjermbildet.

Denne er delt på en åpen facebookgruppe for en bydel i en medium stor by. Hun ikke bare driter seg selv ut, men også sønnen sin. Jeg vet ikke hvor gammel han er, men jeg får inntrykk av at han er i rette alderen til å bli flau av mora si.

2mfgaki.jpg

 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...