Gå til innhold

Hva er det verste tilfellet av "oversharing" du har sett på facebook?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Egentlig ikke oversharing, men hva er vitsen med slike innlegg som dette? Må tydeligvis ha et enormt behov for å fremstå som barmhjertig når man poster det i 3 grupper. Blir matt jeg. Donerer både mat og penger til veldedighet månedlig. Betaler for mat dersom det er noen som ikke har råd i butikken. Men å legge det ut på åtte og førti grupper på face kun for å fremheve seg selv er fankern meg kleint.  

http://m.imgur.com/k01FbCY

  • Liker 41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 minutter siden, Blå politibil skrev:

Egentlig ikke oversharing, men hva er vitsen med slike innlegg som dette? Må tydeligvis ha et enormt behov for å fremstå som barmhjertig når man poster det i 3 grupper. Blir matt jeg. Donerer både mat og penger til veldedighet månedlig. Betaler for mat dersom det er noen som ikke har råd i butikken. Men å legge det ut på åtte og førti grupper på face kun for å fremheve seg selv er fankern meg kleint.  

http://m.imgur.com/k01FbCY

Helt enig... 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Blå politibil skrev:

Egentlig ikke oversharing, men hva er vitsen med slike innlegg som dette? Må tydeligvis ha et enormt behov for å fremstå som barmhjertig når man poster det i 3 grupper. Blir matt jeg. Donerer både mat og penger til veldedighet månedlig. Betaler for mat dersom det er noen som ikke har råd i butikken. Men å legge det ut på åtte og førti grupper på face kun for å fremheve seg selv er fankern meg kleint.  

http://m.imgur.com/k01FbCY

Så hun la det ut i minst tre grupper (jeg er hvertfall medlem i tre av gruppene hun la det ut i). Og alle hyller henne selvfølgelig...... Jeg også gjør slikt, men jeg legger det ikke ut i 3++++ grupper for å få oppmerksomhet, da virker det nesten ikke sant en gang. 

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Blå politibil skrev:

Egentlig ikke oversharing, men hva er vitsen med slike innlegg som dette? Må tydeligvis ha et enormt behov for å fremstå som barmhjertig når man poster det i 3 grupper. Blir matt jeg. Donerer både mat og penger til veldedighet månedlig. Betaler for mat dersom det er noen som ikke har råd i butikken. Men å legge det ut på åtte og førti grupper på face kun for å fremheve seg selv er fankern meg kleint.  

http://m.imgur.com/k01FbCY

Det er så kvalmende

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, acetosella skrev:

Så hun la det ut i minst tre grupper (jeg er hvertfall medlem i tre av gruppene hun la det ut i). Og alle hyller henne selvfølgelig...... Jeg også gjør slikt, men jeg legger det ikke ut i 3++++ grupper for å få oppmerksomhet, da virker det nesten ikke sant en gang. 

Nettopp! Alle gruppene er også grupper jeg kaller "bilulykke grupper". Spår en oppsving av slike innlegg i disse gruppene nå... 

 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Blå politibil skrev:

Egentlig ikke oversharing, men hva er vitsen med slike innlegg som dette? Må tydeligvis ha et enormt behov for å fremstå som barmhjertig når man poster det i 3 grupper. Blir matt jeg. Donerer både mat og penger til veldedighet månedlig. Betaler for mat dersom det er noen som ikke har råd i butikken. Men å legge det ut på åtte og førti grupper på face kun for å fremheve seg selv er fankern meg kleint.  

http://m.imgur.com/k01FbCY

Da kan man begynne å lure på hva som er viktigst for vedkommende. Anerkjennelse eller å faktisk hjelpe de som har behov for det.

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

40 minutter siden, Blå politibil skrev:

Egentlig ikke oversharing, men hva er vitsen med slike innlegg som dette? Må tydeligvis ha et enormt behov for å fremstå som barmhjertig når man poster det i 3 grupper. Blir matt jeg. Donerer både mat og penger til veldedighet månedlig. Betaler for mat dersom det er noen som ikke har råd i butikken. Men å legge det ut på åtte og førti grupper på face kun for å fremheve seg selv er fankern meg kleint.  

http://m.imgur.com/k01FbCY

Det blir nokså åpenbart for meg at man gjør det mest for å sole seg i glansen av sin egen godhjertethet. Er man en genuint god person, så har man ikke behov for å dele det med hele verden for anerkjennelse og hyllest. Kleint!

Anonymkode: 94e45...d3d

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Nydelige sterke fine flotte kloke varme gode ord dette her ja viktige ord dette her ja"

"god natt god natt å sov godt alle sammen da ha en avslappet natt alle sammen da"

"fine kloke nydelige sterke ekte varme gode ord dette her ja helt klart ja"

"kloke flotte fine hærlige sterke ord dette her ja helt helt helt helt helt klart ja"

"natta sov godt alle sammen da ha en fin natt alle sammen da ha en avslappet natt alle sammen da"

"Ser på Lars monsen og monsen og Matthis da på NRK 1 da folkens utrolig fin koselig artig morsom hærlig tøff kul TV serie ja folkens"

"Tru sant flotte fine sterke ekte nydelige viktige ord dette her ja folkens noe å tenke på dette her ja helt helt helt helt klart ja"

 

Ei jeg tilfeldig gikk inn på for noen år siden. Alle desse statusene er skrevet den siste timen med delt bilde av forskjellige ordtak. Hun skriver sikkert 40 statuser per dag, uten å overdrive.. Helt klart noe som feiler henne, men det er jo ganske sykt å skrive så mye på fb HVER ENESTE dag.

Anonymkode: b1d93...abb

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei som har en kronisk sykdom som hun har prøvd å få behandling for i flere år. Hun forteller til stadighet hvor fælt det er,samtidig som hun skryter av hvor positiv hun klarer å være. Og så skryter hun av at hun får skryt på sykehuset for å være så positiv. Hadde fått mye mer sympati for henne om hun ikke la ut dette på Facebook. 

Anonymkode: 4150f...4d7

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.3.2017 den 16.37, Sirah skrev:

Vel, det hjelper jo ikke akkurat på det inntrykket når andre mennesker ikke skjønner et skvatt av hva som blir skrevet? Er fra en bygd selv jeg og jeg klarer fint å skrive bokmål.

 

På 7.3.2017 den 16.38, AnonymBruker skrev:

Det du sier er at bygdenorge og dialekt har vært sett ned på så lenge, og derfor velger de å bruke muntlig språk som skriftspråk som ofte ikke blir forstått om man ikke er fra bygdenorge? Hvis svaret er ja, så lurer jeg på hvorfor? 

Skjønte ikke det, jeg. 

Jeg syns dialekt er kjempefint, jeg liker at vi har mange dialekter i Norge. Men, det er jo muntlig språk, ikke skriftlig. Det er ikke alle som har de forskjellige dialektene "inne" og derfor ikke får til å lese det sånn det er ment, og da mister det jo litt av poenget - å si noe som folk klarer å lese og få med seg betydningen av. 

Anonymkode: d6da5...a96

Dialekt er kjempefint, snakker dialekt og skriver bokmål. Poenget mitt var at det nå endelig er "lov" å herje rundt med dialekten sin overalt, dialekt re endelig blitt kult, og så strekkes det så altfor langt i andre retningen.. Merker at hvis jeg skriver dialekt så ødelegges skriftspråket mitt, mulig det ligger noe der og, bokmål begynner å se rart og kunstig ut etter få uker med dialekt.

Anonymkode: 240c3...7f3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Dialekt er kjempefint, snakker dialekt og skriver bokmål. Poenget mitt var at det nå endelig er "lov" å herje rundt med dialekten sin overalt, dialekt re endelig blitt kult, og så strekkes det så altfor langt i andre retningen.. Merker at hvis jeg skriver dialekt så ødelegges skriftspråket mitt, mulig det ligger noe der og, bokmål begynner å se rart og kunstig ut etter få uker med dialekt.

Anonymkode: 240c3...7f3

Jeg er helt enig i at dialekt er kjempefint - muntlig :) Du har nok mye rett i det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sorbus
1 time siden, Sirah skrev:

Jeg er helt enig i at dialekt er kjempefint - muntlig :) Du har nok mye rett i det.

Som jeg har nevnt før, blir enkelte tekster ødelagt hvis de skrives på bokmål/nynorsk, i stedet for dialekt. Alf Prøysens 'Bånsull' funker dårlig på annet enn bred hedmarksdialekt. Hellbillies hadde blitt forståelig for hele Norge. Og hadde egentlig 'Kjærlighetsvisa' til Sivertsen vært så inderlig god, hvis den ikke var på bodødialekt? Det siste kan dere avgjøre selv: https://www.youtube.com/watch?v=p9vICF_Tdsc

Men de fleste som bruker dialekter på sosiale medier, gjør dette uten tanke for poesi og rytme. Ofte blir det nesten uforståelig, særlig når det er vilkårlig tegnsetting, lokale forkortelser og ukjente setningsoppbygginger. Typisk eksempel på det siste er en setning som starter med at man glemte å kjøpe kaffe i butikken, og ender 8 linjer nedenfor med at man skal bli pappa i mai. Og det er mye kombinasjon av dette og dialekt hos mine facebookvenner.

 

Endret av Sorbus
feil dialekt....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Sorbus skrev:

Som jeg har nevnt før, blir enkelte tekster ødelagt hvis de skrives på bokmål/nynorsk, i stedet for dialekt. Alf Prøysens 'Bånsull' funker dårlig på annet enn bred hedmarksdialekt. Hellbillies hadde blitt forståelig for hele Norge. Og hadde egentlig 'Kjærlighetsvisa' til Sivertsen vært så inderlig god, hvis den ikke var på tromsødialekt? Det siste kan dere avgjøre selv: https://www.youtube.com/watch?v=p9vICF_Tdsc

Men de fleste som bruker dialekter på sosiale medier, gjør dette uten tanke for poesi og rytme. Ofte blir det nesten uforståelig, særlig når det er vilkårlig tegnsetting, lokale forkortelser og ukjente setningsoppbygginger. Typisk eksempel på det siste er en setning som starter med at man glemte å kjøpe kaffe i butikken, og ender 8 linjer nedenfor med at man skal bli pappa i mai. Og det er mye kombinasjon av dette og dialekt hos mine facebookvenner.

 

Folk flest irriterer seg vel neppe over et og annet dialektord som sniker seg inn. Den "feilen" kan alle gjøre, ikke bare de som snakker brei dialekt fra en eller annen plass i huttiheiti. Som du skriver, poesi og sanger kan også til en viss grad slippe unna med dette. Jeg er helt enig i at Hellbillies gjør seg best på dialekt :)  Ingen regel uten unntak her heller.

Det er de sistnevnte jeg tror flest klør seg i hodet over. De hvor man ikke skjønner et kløyva ord av hva skriver. Som har tegnsetning og setningsoppbygning som kan få enhver norsklærer til å gråte blod og som skriver fullstendig uten sammenheng. Kjenner igjen eksempelet ditt ja 😂 Ikke missforstå, jeg heier på dialekt! Men ikke som skriftspråk til "dagligbruk".

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ei jeg gikk på ungdomsskolen med har en tendens til å overøse kjærestene sine med fine ord på Facebook. Skriver hvor mye hun elsker dem, egenkomponerte (og elendige) dikt, hvor kald senga er uten dem og mye mer. Kjæresten er verdens mest fantastiske person, og i stedet for å fortelle dem det privat har hun et behov for å poste det på Facebook annenhver dag. Det har kommet og gått noen kjærester over årene, og alle har fått høre akkurat det samme på akkurat samme offentlige måte. Og hver gang hun blir singel kommer det et lettkledd profilbilde OG forsidebilde. Gjerne der hun poserer i Calvin Klein-undertøy ved en strippestang eller toppløs med ryggen til. Så hver gang hun poster halvnakne bilder vet vennene hennes at hun har blitt singel igjen, det slår aldri feil. 

Anonymkode: d2406...2fa

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nok en fantastisk beretning:

 

✨Heisan alle sammens✨

Lite på FB-grunnet forkjølelse 🤢Men i be Stronger back👍🏻Ønsler alle en flott kveld & håper alle kozer seg?Vært ei laaaaaaaang uke men begynner Comme i mitt "S" så joaaa nu blir det litt hvile & se Film før det er natta😴😴Godt endelig få ei natt med goooooo søvn,så gleder meg for si det slik👍🏻 Tenker på dere,take care cause i care❤️Love an Peace🦋gla i dere ✨🤝🌹xox lille meg🌹

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ett elsk/hat-forhold til gruppa Revehiet... 

 

" Hei igjen mine søte små reve trollunger! 
Så godt å se at dere alle begynner å bli litt foxye 1f60d.png😍 Her har det vært full fres fra linja og ut, så ser vel snart både det ene og det andre snart!

Akkurat nå er jeg på besøk på landet.1f60d.png😍 Fått egen dobbelt seng så klager ikke, men jeg får ikke lov til å sove alene kan du tru! En hund på ene siden av senga som TROR den er en svært beist, en katt mellom beina som er LIVREDD for å dette ut av senga tror jeg og en ved siden av låret som KAN dette ut av senga! 1f615.png😕

Jeg igjen har ofte detti ut av senga: Da får jeg bare et dumt blikk med et trøtt tryne som stikker halvstanga opp og donk: Der forsvant de hodene... Bedre plass til de! 1f62f.png😯
Det hund og katt styret finnes ikke her, bare når de får raptus dah! Da må tante bli streng! MEN når de skal SOVE, så rotter de seg sammen og er sååååååå glade i hverandre! (snålinger1f633.png😳)

Når mamma og pappa er borte så tenker de "Nå reiser matmor og matfar så nå er det fest... Whoohoo" Med så blir det "åååååååååå faen, tante er jo her" så det er nå liv i denna skrotten au! (tante teit på besøk1f620.png😠)

Så nå ligger jeg her da, nedgassa av fis fra tre stk dyr, så vurderer å gasse de litt selv etterhvert! KANSKJE jeg får ha senga for meg selv, men da får jeg vel seks morske øyne rettet mot meg og må legge meg på sofaen i stua 1f602.png😂1f602.png😂 Så nå skal jeg prøve å gjøre noe fornuftig, nemlig å sove med tre dyr som TROR de er større enn de er og derfor trenger STOOOOR plass! Med lille meg, som de tror er like liten som en mus!

Så nattinatt mine søte små reve trollunger 263a.png☺""

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Superblomst skrev:

Har ett elsk/hat-forhold til gruppa Revehiet... 

 

" Hei igjen mine søte små reve trollunger! 
Så godt å se at dere alle begynner å bli litt foxye 1f60d.png😍 Her har det vært full fres fra linja og ut, så ser vel snart både det ene og det andre snart!

Akkurat nå er jeg på besøk på landet.1f60d.png😍 Fått egen dobbelt seng så klager ikke, men jeg får ikke lov til å sove alene kan du tru! En hund på ene siden av senga som TROR den er en svært beist, en katt mellom beina som er LIVREDD for å dette ut av senga tror jeg og en ved siden av låret som KAN dette ut av senga! 1f615.png😕

Jeg igjen har ofte detti ut av senga: Da får jeg bare et dumt blikk med et trøtt tryne som stikker halvstanga opp og donk: Der forsvant de hodene... Bedre plass til de! 1f62f.png😯
Det hund og katt styret finnes ikke her, bare når de får raptus dah! Da må tante bli streng! MEN når de skal SOVE, så rotter de seg sammen og er sååååååå glade i hverandre! (snålinger1f633.png😳)

Når mamma og pappa er borte så tenker de "Nå reiser matmor og matfar så nå er det fest... Whoohoo" Med så blir det "åååååååååå faen, tante er jo her" så det er nå liv i denna skrotten au! (tante teit på besøk1f620.png😠)

Så nå ligger jeg her da, nedgassa av fis fra tre stk dyr, så vurderer å gasse de litt selv etterhvert! KANSKJE jeg får ha senga for meg selv, men da får jeg vel seks morske øyne rettet mot meg og må legge meg på sofaen i stua 1f602.png😂1f602.png😂 Så nå skal jeg prøve å gjøre noe fornuftig, nemlig å sove med tre dyr som TROR de er større enn de er og derfor trenger STOOOOR plass! Med lille meg, som de tror er like liten som en mus!

Så nattinatt mine søte små reve trollunger 263a.png☺""

Wtf???

Anonymkode: a4d86...692

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen ting som irriterer meg på Facebook 

1. De som kopierer kjedemeldinger om sykdom som status

"xxx er en fæl sykdom. De fleste kjenner noen med xxx og få forstå dem. om du respekter folk med xxx og håper man finner en kur kopier og ha dette som status i en time"  

SERRIØST? Om du vil støtte noen med sykdommen "x" ringer du å snakker med person, eller deler penger til forskning. De kjedemeldingenne hjelper INGEN. Man bryr sett ikke om syke folk med å kopiere også som status, man gjør det KUN for å få oppmerksomhet 

2. Like, share and type amen, eller Facebook donerer

hovedinnleggene er gjerne et bilde av et sykt barn med teksten "Facebook has desiced to give 5 dollar per like, and 10 dollarseddel per share" eller "7 years of bad luck of you dont share and type amen"

tror de virkerlig at Facebook er så kynisk at de lar likes og delinger bestemme hvor mye penger de donerer til veldedighet? De eneste de støtter er svindlere som har stjålet bildet fra google for å få likes, delinger og reklameinntekter. Det syke barnet får ikke en dritt. Hvor dumme klarer folk å bli? Vil du hjelpe noen, doner penger eller dra å hjelp. Ikke sitt i stua hjemme og del på Facebook, der gjør de bare for få oppmerksomhet.

3. Selfies (ofte tatt i speilet) med ordtak som tekst under bildet, som ikke har noe bildet å gjøre :overrasket:

De på Facebooken min legger ofte ut flere slike bilder ukentlig. Bare et vanlig selfie bilde der de enten ser alvorlig ut, eller "sexy blikk" og trutmunn. Masse sminke.  Er ikke noe spesielt med bildet, ofte tatt i stua eller speilet. Det som gjør det kleint synes jeg er at de legger et ordtak under, som har ingneting med bilder å gjøre. Det ser så Harry ut med en selfie tatt i stua med alvorlig poserende blikk MEN med teksten "the world is a book, If you dont travle you one redd one page". Vedkommende reiser aldri. 

Hva vil de oppnå?  De har gjerne 800 Facebook venner og får masse likes.

flere som har "disse 3" på facen sin?

 

dagens utblåsing fra en 27årinng :fnise:.  Begynner å høres ut som en bitter gammel dame 😉

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...