Gå til innhold

Hva er "tinder" og "egger" for noe?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei alle kloke kvinneguidere! Er det noen av dere som kan hjelpe meg med noen begrep innen geologi? Skulle beskrive litt om det albine landskapet og da må jeg bruke begrep som, kanskje for dere, er kjent. Begrep som "tinder" og "egger", vet dere hva det er? Jeg har veldig dårlig ordforråd når det gjelder å beskrive landformene, dessverre.

Lurer også på hva som mener med is som har indre bevegelse er "plastisk"? Hva betyr det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest energibånd

Under trykk er isen plastisk, altså, den blir deformert (blir en seig masse) på grunn av en kraft som setter isbreen i bevegelse - tyngden av isen setter isbreen i bevegelse.

Når iseen er plastisk, så eroderer den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Den 16.2.2012 at 16.52, energibånd skrev:

Under trykk er isen plastisk, altså, den blir deformert (blir en seig masse) på grunn av en kraft som setter isbreen i bevegelse - tyngden av isen setter isbreen i bevegelse.

 

Når iseen er plastisk, så eroderer den.

"Når iseen er plastisk, så eroderer den".

Dette tror jeg er feil.

Jeg siterer en geografi bok: 

"Det er tyngden av isen som setter breen i bevegelse nedover en helning. Under trykk er isen plastisk og kan strømme langsomt som en seig masse. Det betyr at det foregår indre bevegelse i breen. Samtidig kan den gli på underlaget. Det siste er en betingelse for at breen skal erodere. Jo raskere breen beveger seg, desto sterkere eroderer den.

- Terra Nova Vgs 2009

Til de som eventuelt skal ha en eksamen i Geografi til våren.

Endret av gangablanga
fiks
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...