Gå til innhold

Den store stoffskiftetråden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har lavt stoffskifte og har hatt det i ca 2 år nå. Men jeg har økt noe veldig i vekt, til tross for at jeg spiser normalt. Bruker Levaxin 75 mg tror jeg det er. Men, så venter jeg på prøvesvar fra legen fordi jeg vil vite om det er noe nytt ang. dette. Er det vanlig å bytte legemiddel pga for høy vekt? Og går det an å gjøre det for å prøve det i så fall?  Er det noen her som har vært borti det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ganske mange som går opp i vekt når de får Levaxin. Om man prøver å få nye legemidler når man har dette, så er det som å møte en murvegg for de fleste. Så vil bare si lykke til og håper at legen din er en "snill" lege som faktisk hører på deg og ikke bare ser på prøveresultatene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av dere som har lavt stoffskifte, sliter dere med mye annet og? PCOS for eksempel? Føler jeg vasser i plager relatert til det der pokkers stoffskiftet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske mange som går opp i vekt når de får Levaxin. Om man prøver å få nye legemidler når man har dette, så er det som å møte en murvegg for de fleste. Så vil bare si lykke til og håper at legen din er en "snill" lege som faktisk hører på deg og ikke bare ser på prøveresultatene.

Min erfaring var at jeg gikk ned i vekt da jeg begynte på levaxin fordi stoffskiftet mitt ble tilnærmet normalt og ikke alt for lavt som det var... men jeg begynte på metformin i samme slengen, så vet ikke hvor mye det hadde å si

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg melder meg inn her. Har ikke vært hos legen enda men det meste av det jeg sliter med er likt mye med stoffskitesykdommer, og mine familiemeldemmer som har sykdommen er overbevist. 

Jeg vil bare dele litt med dere og for å høre hva dere tenker om saken. 

Jeg er: Slapp, dupper av gjennom dagen, lav konsentrasjon osv selv om jeg sover 7-9 timer hver kveld. Står opp og legger meg på samme tid uavhengig av dag, så det er ikke døgnforstyrrelser. Jeg går raskt opp og ned i vekt (2-3kg diff mellom ukene), er mye vond i magen, fryser mye til tross for høy kroppsvekt, er irritabel, humøret svinger mye, har kramper i armer og ben og hver dag føles ut som jeg har løpt halvmarathon og fått gangsperr i lår og legger. 

2 besteforeldre, 1 oldeforeldre 1 tante har lavt stoffskifte så spedielt min bestemor er sikker i sin sak. Er usikker på om dette er arvelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring var at jeg gikk ned i vekt da jeg begynte på levaxin fordi stoffskiftet mitt ble tilnærmet normalt og ikke alt for lavt som det var... men jeg begynte på metformin i samme slengen, så vet ikke hvor mye det hadde å si

Metformin har nok mer å si enn Levaxin

Jeg melder meg inn her. Har ikke vært hos legen enda men det meste av det jeg sliter med er likt mye med stoffskitesykdommer, og mine familiemeldemmer som har sykdommen er overbevist. 

Jeg vil bare dele litt med dere og for å høre hva dere tenker om saken. 

Jeg er: Slapp, dupper av gjennom dagen, lav konsentrasjon osv selv om jeg sover 7-9 timer hver kveld. Står opp og legger meg på samme tid uavhengig av dag, så det er ikke døgnforstyrrelser. Jeg går raskt opp og ned i vekt (2-3kg diff mellom ukene), er mye vond i magen, fryser mye til tross for høy kroppsvekt, er irritabel, humøret svinger mye, har kramper i armer og ben og hver dag føles ut som jeg har løpt halvmarathon og fått gangsperr i lår og legger. 

2 besteforeldre, 1 oldeforeldre 1 tante har lavt stoffskifte så spedielt min bestemor er sikker i sin sak. Er usikker på om dette er arvelig. 

Det høres ut som du har alle de klassiske symptomene på lavt stoffskifte og det er absolutt arvelig. Noen ganger veksler det i generasjonene på høyt og lavt, men det er ikke alltid. Med så mye stoffskifteproblemer i familien, bør du absolutt gå til legen og få tatt de prøvene som trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det høres ut som du har alle de klassiske symptomene på lavt stoffskifte og det er absolutt arvelig. Noen ganger veksler det i generasjonene på høyt og lavt, men det er ikke alltid. Med så mye stoffskifteproblemer i familien, bør du absolutt gå til legen og få tatt de prøvene som trengs.

Takk for svar! Har bestilt time nå for blodprøve og ba om å sjekke både stoffskifte og jern. Forhåpentligvis er det "bare" jernmangel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er metformin?

Anonymkode: 32922...e67

Blodsukkersenkende. Brukes mot diabetes type 2, men også som hjelp i forbindelse med vektnedgang og PCOS :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carly-Chardonnay

Legen ringte i dag og sa jeg har lavt stoffskifte. Skjønner ingenting, jeg har ingen symptomer whatsoever. Tok en blodprøve i forbindelse med utprøving av ny antidepressiva, ganske kompliserte greier. Hun mente at depresjon er et symptom på lavt stoffskifte, men skal ta ny blodprøve i morgen. 

Har skjønt at dette ikke er farlig, men er det ikke vanlig å ha symptomer på dette da? Tar man medisiner for dette uansett? Gikk opp litt i vekt etter forrige gang jeg gikk på antidepressiva, men har gått ned en del i ettertid. Så kjenner meg ikke helt igjen ang. disse symptomene altså. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spurte på apoteket i dag, de svarte bare at trim det du kan og spis lite og ofte.

Fortalte at jeg hadde gått så opp i vekt men at jeg ikke kan løpe alt jeg vil pga at jeg får epillepsianf. da jeg er sliten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...