Gå til innhold

Den store stoffskiftetråden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På bakgrunn av denne tråden og de mange spørsmålene som dukker opp her rimelig ofte, prøver jeg å starte en tråd der man kan spørre/gi råd etc om stoffskifterelaterte problemstillinger.

Først og fremst vi jeg oppforde de som måtte skrive her til å gjøre dette på en hyggelig og rolig måte, dette fordi vi er mange som føler vi har et behov for et alternativ til andre forum og fordi jeg ser at i enkelte andre tråder her går folk i strupen på andre når man ikke er enig.

Ideen er å hjelpe de som trenger det til et bedre liv, med sykdommen!

:takke:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bra initiativ! Her skal jeg følge med :)

Jeg har en problemstilling: TSH. Referanseverdien skal vel være mellom 0.20 og 4.0. Men hvorfor styrer leger bare etter dette? Det må da være viktigere hva t4 og t3 ligger på enn hvor mye TSH-hormon man har, for det regulerer vel bare hvor mye t3 og t4 som blir produsert? Og hvor mye t3 og t4 som blir produsert må vel endre seg uansett, når man tilfører kroppen mer, slik at kjertelen slipper å jobbe så hardt? Eller? :klo:

Så lenge t4 ligger innenfor referanseområdet, er det farlig å ha lav TSH? I så fall, hvor lavt er farlig? Jeg har lest at det skremmes med både beinskjørhet og hjerteinfarkt. Jeg har hatt både 0.05 og 0.14 og følt meg bra medisinert. Jeg har også lest om folk som ikke har målbar TSH og som likevel ikke bekymrer seg for langtidseffekten av dette.

Hva mener dere?

Mvh T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge t4 ligger innenfor referanseområdet, er det farlig å ha lav TSH? I så fall, hvor lavt er farlig? Jeg har lest at det skremmes med både beinskjørhet og hjerteinfarkt. Jeg har hatt både 0.05 og 0.14 og følt meg bra medisinert. Jeg har også lest om folk som ikke har målbar TSH og som likevel ikke bekymrer seg for langtidseffekten av dette.

Hva mener dere?

Mvh T.

Jeg har selvfølgelig også lest om dette, min TSH er knapt målbar. Prøver å ikke bekymre meg for mye om dette, fordi for å få fT3 og fT4 opp på et nivå som fungerer for meg, så blir TSH så lav. Catch 22. :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er det jeg prøver å tenke også, at jeg må jo ha høy nok dose til å fungere, og til å få opp t3 og t4 nok.

Hva ligger t3 og t4 på hos deg da? :) Jeg husker ikke t3 i farta, for sist gadd ikke legen sjekke den (det er ikke viktig i følge henne...), men t4 er mellom 18 og 19 stort sett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke de siste blodprøveresultatene foran meg, men jeg vet at fT4 må være rundt 22/23 hos meg. Er det rundt 18 føler jeg meg dårlig. Nå har jeg så høyt anti-TPO (over 1300, så det er ingen vits å måle det lenger), så det har nok noe å si. Uansett, min fastlege mener (i tråd med Aker, at man skal ligge så høyt).

Det var forøvrig en annen lege som tok blodprøven der jeg hadde 18 og han mente at jeg var underdosert og skulle redusere dosen. Det var jeg ikke enig i og tok det opp med min fastlege, som utbrøt: «Men du er jo underdosert!». Min fastlege har rykte på seg for å være god på dette. jeg fikk ham selv anbefalt av Per Egil Hegge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stoffKifte ? ohhh hahaha

Ja? Det er en spesiell form for stoffskiftesykdom. Det er når man veksler mellom høyt og lavt stoffskifte. Det har man valgt å kalle for stoffkifte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på noe.... Er det noen her som har fått medisiner mot lavt stoffskifte, selv om blodprøvene ikke har vist at man har 100% lavt stoffskifte?

Jeg tenker at verdiene nærmer seg mot lavt, men ikke akkurat innenfor de grensene som man må ha for å kunne si at man har lavt stoffskifte?

Jeg sliter sånn med vekten at jeg snart går og tar livet av meg. Jeg klarer bare ikke å slanke meg. Jeg har PCO og er insulinresistent. Skal mest sannsynlig begynne på metformin, men legen sa at jeg kunne ikke regne med å slanke meg på det. Han sa også at det var uaktuelt å få medisiner mot lavt stoffskifte når jeg ikke har det. Og uansett så vil det ikke hjelpe så lenge jeg faktisk ikke har lavt stoffskifte.

Men jeg tenker at om verdiene nærmer seg lavt stoffskifte så burde jeg jo få prøve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal følge med her :) har dere hatt sykdommen lenge? Jeg er 27 år og har sannsynligvis hatt lavt stoffskifte siden jeg ble født. Jeg fikk medisiner for det når jeg var ca seks år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge t4 ligger innenfor referanseområdet, er det farlig å ha lav TSH? I så fall, hvor lavt er farlig? Jeg har lest at det skremmes med både beinskjørhet og hjerteinfarkt.

Hva mener dere?

Mvh T.

Jeg skal være første med nick og risikere kjeft fra AB`er som man ofte får i disse trådene ;)

Jeg skal ikke være bastant her - men jeg mente dette med benskjørhet gikk på relativt høy dosering av levaxin - ikke selve TSH verdien. Derfor må man ta kalsiumtilskudd om man har en relativt høy dose levaxin/har lett forhøyet stoffskifte.

Jeg trives best på lav TSH - og har lenge vært på 0,0etellerannet-verdi, men, det er ikke anbefalt når jeg skal forsøke å bli gravid.

Er litt usikker på nøyaktig hvorfor, men både fastlegen og spesialistgynekolog sa det var viktig å forsøke å få TSH på rundt ca 1 for å unngå risiko for abort(+fosterskader, men det tror jeg bare er ved ekstremt uregulert).

Jeg sliter sånn med vekten at jeg snart går og tar livet av meg. Jeg klarer bare ikke å slanke meg. Jeg har PCO og er insulinresistent. Skal mest sannsynlig begynne på metformin, men legen sa at jeg kunne ikke regne med å slanke meg på det. Han sa også at det var uaktuelt å få medisiner mot lavt stoffskifte når jeg ikke har det. Og uansett så vil det ikke hjelpe så lenge jeg faktisk ikke har lavt stoffskifte.

Men jeg tenker at om verdiene nærmer seg lavt stoffskifte så burde jeg jo få prøve?

Tja, det er vanskelig å si om du har lavt stoffskifte eller ikke. Enkelte har såkalt subklinisk hypotyreose, og forsøker lave doser Levaxin.

Men om vekten din er eneste symptom er jeg personlig enig med legen din at det ikke er noen god idè med Levaxin - det er en vesentlig nedside med å bruke Levaxin unødig, man sløver egen produksjon og som andre her i tråden her nevnte; det sliter på hjerte og risiko for benskjørhet - slik som jeg har skjønt det.

Her er en liste over symptomer: http://www.stoffskifte.org/alias.html?id=499002

Før jeg ble tilstrekkelig medisinert hadde jeg alle i relativt stor grad(+ kvalme&svimmelhet), minus manglende sexlyst.

Om du har lavt stoffskifte og begynner på Levaxin må jeg forberede deg at du fort kan bli skuffa over effekten av Levaxin ifht vekt. For meg virker det bare for å stoppe vektoppgang, ikke for vektnedgang(bortsett fra når jeg får for høyt, da er det minus 10 kg på to mnd, og ikke på den gode måten).

Fasitsvaret på alt som gjelder stoffskifteproblematikk er at: det er komplisert og individuelt :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menn som har stoffskifteproblemer savnes! :goodbye:

Mannen min har lavt stoffskifte. Han gikk til lege, tok blodprøver, fikk levaxin. Og det var det. Til jul var det et år.

Ingenting er undersøkt forøvrig. Ingen blodverdier, ingen restproduksjon, ingen årsakssammenhenger. Osv.

Han ser bedre ut og føler seg bedre. Men sliter med lite energi, tidvis kort lunte og elendig hukommelse (!)

Noe vi bør gjøre videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lavt stoffskifte, men får ikke Levaxin. Det er fordi de tror det er pga alvorlig jod-mangel, men snart ett år med div kosttilskudd så kjenner jeg ingen forskjell. Alle symptomene er fremdeles sterkt tilstedeværende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vurderer å sjekke meg for stoffskifte. Mistenker at jeg kanskje kan ha hatt det hele livet, symptomene stemmer veldig godt. Hvorfor er det ingen leger som har sjekket meg for dette før, tenker jeg..

Er leger skeptiske til å sjekke for denne sykdommen? er det avansert å avdekke? fins det ulike typer av lavt stoffskifte, altså: må man ta flere ulike prøver?

Jeg er ikke spesielt overvektig, men har veldig mye magefett (blir spurt om jeg er gravid :/) Må man være overvektig for å ha lavt stoffskifte?

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt for mange leger, kan dessverre, den dag i dag, alt for lite om stoffskiftesykdommer. Det er en utbredet sykdom, som for det meste rammer kvinner (lite prestisje i legeverdenen). Tidligere hadde man kun 4 timer med undervisning i dette emnet på medisinstudiet og det som ble undervist i disse timene var feil. Selv mange år etterpå har man ikke greid å få rettet opp dette. Mer om dette kan man lese i boken Og så må du ikke stille spørsmål av Per Egil Hegge. Hele boken ligger ute gratis i denne linken. Boken bør leses av alle, utrolig bra!

Jeg har nå hatt lavt stoffskifte i ca 15 år. Jeg har på aldri noe tidspunkt hvert overvektig, undervektig har jeg dog vært. (Noe som ikke har vært en fordel i møte med helsevesenet, det har vært leger som synes det har vært rart at blodprøvene har vært som de har vært, for «du ser jo så frisk ut!»)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal være første med nick og risikere kjeft fra AB`er som man ofte får i disse trådene ;)

Jeg skal ikke være bastant her - men jeg mente dette med benskjørhet gikk på relativt høy dosering av levaxin - ikke selve TSH verdien. Derfor må man ta kalsiumtilskudd om man har en relativt høy dose levaxin/har lett forhøyet stoffskifte.

Aha, okei, takk for svar :) Er det altså sånn at det bare sliter på hjertet og skjelett hvis man har veldig høy dose da? Eller burde alle som går på levaxin ta kalsium? Jeg tar 100 mcg om dagen, det er vel ganske normalt for min vekt (ca 60kg) tror jeg. Men jeg blir litt bekyrma når jeg leser ting om hjerteinfarkt og beinskjørhet.

Mvh T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er leger skeptiske til å sjekke for denne sykdommen? er det avansert å avdekke? fins det ulike typer av lavt stoffskifte, altså: må man ta flere ulike prøver?

Jeg er ikke spesielt overvektig, men har veldig mye magefett (blir spurt om jeg er gravid :/) Må man være overvektig for å ha lavt stoffskifte?

Takk!

Om leger er skeptiske til å sjekke for sykdommen vet jeg ikke, men de lærer ikke så mye om den. Leger skal jo kunne bittelitt om veldig mye :) Det er ikke avansert å avdekke, det er bare en blodprøve. På meg fant de det ut ved en helsesjekk jeg måtte ta i forbindelse med jobb.

Jeg var aldri overvektig, selv ikke da stoffskiftet var ubehandlet.

Mvh

T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer å sjekke meg for stoffskifte. Mistenker at jeg kanskje kan ha hatt det hele livet, symptomene stemmer veldig godt. Hvorfor er det ingen leger som har sjekket meg for dette før, tenker jeg..

Er leger skeptiske til å sjekke for denne sykdommen? er det avansert å avdekke? fins det ulike typer av lavt stoffskifte, altså: må man ta flere ulike prøver?

Jeg er ikke spesielt overvektig, men har veldig mye magefett (blir spurt om jeg er gravid :/) Må man være overvektig for å ha lavt stoffskifte?

Takk!

Overhode ikke.

Men endel med lavt stoffskifte opplever at de har vektøkning tross senket appetitt, og har vanskelig for å gå ned i vekt.

Det er kun en måte å avdekke lavt stoffskifte på, og det er gjennom blodprøver. Be om å få testet det en annen bruker her oppe viser til; TSH, fritt t4, fritt T3, Anti-tpo.

Mine blodprøver varierte endel, og det tok derfor lang tid å få diagnose. Grunnen til det var fordi jeg hadde svulst på skjoldbrusskjertelen - som var årsaken til ustabile verdier.

Da velger man som oftest å operere for å 1; sjekke om det er kreft, og 2; det er lettere å regulere lavt enn høyt stoffskifte.

Dette utreder man via ultralyd av kjertelen og celleprøver på forhånd av operasjon(jadda, ei giganål inn i halsen - ikke spesielt behagelig).

Symptomene på høyt og lavt kan for mange være ganske like - men jeg merker det aller mest forskjell på vekt(raser opp/ned) og grad av uro. Her er en link på for høyt stoffskifte(som man gjerne kan få i perioder om man doserer for høyt over tid med levaxin, been there done that).

Det er veldig forskjellig hvordan dette fortoner seg for den enkelte. Noen blir arbeidsuføre og/eller klarer aldri helt justere skikkelig med medisin, mens andre trenger ikke ta medisin i det hele tatt. Så er det jo mange mellom de to skalaene, og som regel må man variere dosen avogtil.

Angående kosttilskudd og slikt ønsker jeg ikke gi så veldig mange råd, fordi det verserer så mye forskjellig der ute.....jeg har prøvd mye kosttilskudd i perioder uten effekt(også liothyronin) - men dette med kalsium er nokså godt begrunnet også i skolemedisinen.

Bedre med ei pille om dagen enn benskjørhet, vil jeg si;)

Jeg vet endel fort får B12 mangel, men jeg merker ikke noe til det.

Veldig mange assosierer overvekt automatisk med "da må jeg ha lavt stoffskifte" - men sannheten er som for resten av verden; de aller fleste har rett og slett spist for mye og beveget seg for lite.

Og jeg synes helt ærlig det er en undervurdering av kompleksiteten av sykdommen når mange kun henger seg opp i dette med vekt.

For meg var iallefall de andre symptomene såpass sterke og til hinder at vektøkningen(dog ikke det beste for selvtilliten) var mitt minste problem(når jeg ikke var godt nok medisinert).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke være bastant her - men jeg mente dette med benskjørhet gikk på relativt høy dosering av levaxin - ikke selve TSH verdien. Derfor må man ta kalsiumtilskudd om man har en relativt høy dose levaxin/har lett forhøyet stoffskifte.

Det stemmer det du skriver. Det har ingenting med selve TSH-verdien, men med at stoffskifte er for høyt. Jeg fikk påvist benskjørhet etter flere år med høyt stoffskifte. Jeg ble veldig overrasket da jeg fikk diagnosen, men det ble ikke legen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Realitetene er vel sånn at TSH er like personlig varierende som alle andre parametere.

Det blir derfor vanskelig å sette sin personlige verdi inn i et system som er dannet av alle andre sin. Særlig når man er syk og listen er dannet ut fra antatt friske personer.

Og det er jo de verdiene som kalles normalverdier, normalgrenser eller helst referanseverdier.

Så er det jo slik at hvis et hormon skal virke noen steder, så må cellene der ha reseptorer for akkurat det spesifikke hormonet. Altså TSH virker ikke andre steder enn der det finnes cellereseptorer for det - og det gjør det kun på kjertelen.

Derav kan man trekke den sluttning at når kjertlen er død spiller det ingen rolle hva TSH er.

I mange tilfelle vil den likevel fortsatt reflektere en verdi basert på hvor mange stoffskiftehormoner som finnes i blodet. Altså gi en forståelse av hvor mange stoffskiftehormoner det bør være i blodet. Særlig hvis det er en egne den måler. En kropp foret ensidig med kun T4 vil etter mitt syn ikke reflektere en korrekt TSH. Ei heller om kroppen er full av hormoner konstruert for feks. gris.....

Så dropp dette parameteret iallfall i en dosefastsettelse.

Der synes jeg det eneste som gjelder er ens egen oppfattelse av hvor bra man har det.

Har man det bra, fortsett med samme dose. Har man det ikke bra - øk denne.

For det finnes langt flere symptomer når man har for lavt stoffskifte enn når man har for høyt.

Eneste viktige symptom er vel hjertebank (uro) og samtidig høy hvilepuls.

Det er et sikkert symptom på for høy dose. Og jeg er ganske sikker på at ingen orker å dosere seg til slike høyder.....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...