Gå til innhold

Hva betyr "ingen gjenboere"?


Elle Melle

Anbefalte innlegg

Nei, det betyr det ikke :ler:

Jo, det gjør det! :gjeiper:

Helt sykt, men etter forumsomleggingen veller det opp med gamle tråder som jeg har svart på før, men innlegget er søkk borte? :klø:

Gjenboer er helt korrekt som den før deg sier en heftelse ved at en eier selger et hus med leieboere i. Da må nye eiere overta heftelsen med leieboerne, og må si opp kontrakt og gjerne vente i flere måneder på at oppsigelsestid går ut. Derimot er gjenboere ofte praktisk, om en kjøper huset som et investeringsobjekt for å drive med utleie.

Begreper gjenboer er et juridisk begrep fra lovverket.

Hvis ingen bor sånn at de kan stirre på deg, heter det "uten innsyn".

Hvis ingen har eid bygningen før selger, kalles det "kun en eier", eller ingenting. Det er ved bilsalg antallet eiere er mest interessant. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Alabama

Er det sant?

Jeg er jammen lettlurt som gikk på det med at ingen "gjenboere" kan titte inn i leiligheten..

Men jeg må innrømme at jeg aldri har sett en boligannonse hvor det står "med gjenboere".

Unnskyld Mocca!

Endret av Alabama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Jo, det gjør det! :gjeiper:

Helt sykt, men etter forumsomleggingen veller det opp med gamle tråder som jeg har svart på før, men innlegget er søkk borte? :klø:

Gjenboer er helt korrekt som den før deg sier en heftelse ved at en eier selger et hus med leieboere i. Da må nye eiere overta heftelsen med leieboerne, og må si opp kontrakt og gjerne vente i flere måneder på at oppsigelsestid går ut. Derimot er gjenboere ofte praktisk, om en kjøper huset som et investeringsobjekt for å drive med utleie.

Begreper gjenboer er et juridisk begrep fra lovverket.

Hvis ingen bor sånn at de kan stirre på deg, heter det "uten innsyn".

Hvis ingen har eid bygningen før selger, kalles det "kun en eier", eller ingenting. Det er ved bilsalg antallet eiere er mest interessant. :)

Kan du dokumentere dette? Det er ikke det som står som forklaring når jeg søker på google. Der står forklaringen gitt tidlig i tråden om at gjenboere er naboer som ikke har felles grense (f.eks. ved at en offentlig vei krysser mellom eiendommene). Ingen gjenboere i en boligannonse betyr at det ikke er innsyn til leiligheten. Jeg har aldri før hørt at gjenboere har noe med leieboere å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Definisjoner av ordet gjenboer:

Fra Bokmålsordboka

gjenboer gjen|boer el. ~buer m2 nabo som en bor rett overfor vi har ikke g-e

Fra BoligABC

Gjenboer

Eier eller fester av fast eiendom på den andre siden av vei eller gate.

Fra Wikipedia

En gjenboer er eieren av en eiendom som ikke har felles grense med en annen eiendom, som det søkes om tiltak på i henhold til plan- og bygningsloven, men som likevel kan bli skadelidende av tiltaket. (...)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Chiffon
Jo, det gjør det! :gjeiper:

Helt sykt, men etter forumsomleggingen veller det opp med gamle tråder som jeg har svart på før, men innlegget er søkk borte? :klø:

Gjenboer er helt korrekt som den før deg sier en heftelse ved at en eier selger et hus med leieboere i. Da må nye eiere overta heftelsen med leieboerne, og må si opp kontrakt og gjerne vente i flere måneder på at oppsigelsestid går ut. Derimot er gjenboere ofte praktisk, om en kjøper huset som et investeringsobjekt for å drive med utleie.

Begreper gjenboer er et juridisk begrep fra lovverket.

Hvis ingen bor sånn at de kan stirre på deg, heter det "uten innsyn".

Hvis ingen har eid bygningen før selger, kalles det "kun en eier", eller ingenting. Det er ved bilsalg antallet eiere er mest interessant. :)

Det er ikke så mange som er enige med din definisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ble du av Kamikatze? Så at du var inne å leste svarene du fikk..vi venter du din dokumentasjon av din skråsikre påstand..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du dokumentere dette? Det er ikke det som står som forklaring når jeg søker på google. Der står forklaringen gitt tidlig i tråden om at gjenboere er naboer som ikke har felles grense (f.eks. ved at en offentlig vei krysser mellom eiendommene). Ingen gjenboere i en boligannonse betyr at det ikke er innsyn til leiligheten. Jeg har aldri før hørt at gjenboere har noe med leieboere å gjøre.

Kan være forrige husvert og advokaten ikke var helt stø i begrepene. Nei, dokumentasjonen måtte isåfall bli innskannede private dokumenter.

Ser ikke noen grunn til å finlese lovene om utleie av bolig eller eiendomsovertakelse hvis ordboksdefinisjonen ikke stemmer med min oppfatning.

Hvis ikke det betyr begge deler, tok jeg nok feil på det punktet. :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner ikke definisjonen i lovtekster men for å sitere et utdrag av en dom i forhold til tinglysning:

dom tingretten

Den 24. januar 1994 søkte Veidekke om reguleringsendring og ny tomtedelingsplan for Husøy Nord-Vest. Samtidig skal samtlige gjenboere ifølge påtegning på brevet ha blitt varslet om dette med kopi av brevet arkitektfirmaet sendte til Statoil (eier av gnr 159 bnr 120).

I lovene benyttes begrepet nabo og gjenboer

eksempel:

plan og bygningsloven

§ 21-3. Nabovarsel

Før søknad sendes inn, skal naboer og gjenboere varsles av søker hvis ikke disse skriftlig har meddelt at de ikke har merknader til søknaden.

Har nok ikke så mye å gjøre med leieboere i de norske lovene iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...