Gå til innhold

Hva betyr "ingen gjenboere"?


Elle Melle

Anbefalte innlegg

Gjest gjesta
Begrepet brukes jo selvfølgelig mest der det er bygårder ol på hver side av bakgård/vei.

:ler: Vi har bygårder på vestlandet altså.. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Alba_*

En gjenboer er eieren av en eiendom som ikke har felles grense med en annen eiendom, som det søkes om tiltak på i henhold til plan- og bygningsloven, men som likevel kan bli skadelidende av tiltaket.

I forbindelse med en ordinær byggesak er for eksempel den eiendom som befinner seg på motsatt side av offentlig veigrunn, gjenboer til søkeren.

Begrepet gjenboer er likevel skjønnsmessig, og i forbindelse med større tiltak (for eksempel tiltak som medfører støy- og luktproblemer), vil alle eiere av eiendommer som kan bli negativt berørt av tiltaket, bli å anse som gjenboere.

Gjenboere skal, i henhold til lovverket, varsles i forbindelse med søknaden, og har rett til å komme med innsigelser. Gjenboere er å anse som parter i saken, og har således rett til innsyn i sakens dokumenter i henhold til forvaltningsloven

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

En gjenboer er eieren av en eiendom som ikke har felles grense med en annen eiendom, som det søkes om tiltak på i henhold til plan- og bygningsloven, men som likevel kan bli skadelidende av tiltaket.

I forbindelse med en ordinær byggesak er for eksempel den eiendom som befinner seg på motsatt side av offentlig veigrunn, gjenboer til søkeren.

Begrepet gjenboer er likevel skjønnsmessig, og i forbindelse med større tiltak (for eksempel tiltak som medfører støy- og luktproblemer), vil alle eiere av eiendommer som kan bli negativt berørt av tiltaket, bli å anse som gjenboere.

Gjenboere skal, i henhold til lovverket, varsles i forbindelse med søknaden, og har rett til å komme med innsigelser. Gjenboere er å anse som parter i saken, og har således rett til innsyn i sakens dokumenter i henhold til forvaltningsloven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Gjenboere er et typisk svensk uttrykk som betyr at ingen er "rett midt imot", dvs ingen som ser rett inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Gjenboere er et typisk svensk uttrykk som betyr at ingen er "rett midt imot", dvs ingen som ser rett inn.

At det ikke skulle finnes naboer som ikke haar gjensigelser, er rimelig urealsitisk. Uansett hvordan en bolig ligger, er det urealsitisk at det ikke skal finnes naboer som har innsigelser. Som et eksempel bor jeg selv i villa i Oslo og har tomt på to mål og har 8 naboer som må varsles hvis jeg vil sende nabovarsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Annonse

Gjest Eurodice
Åh...sånn å forstå.

Det betyr altså ikke at ingen har glemt en gammel bestemor på et rom et sted altså :lol: .

Hvorfor skal det være noe å skryte av da? Det spiller da ingen som helst rolle hvor mange som har bodd der før? :klø:

En gammel, bortglemt bestemor er vel heller et gjenferd, tenker jeg :icon_lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri tenkt så mye på betydningen, men har sett det i diverse boligannonser og må innrømme at jeg trodde det betydde at boligen kun hadde hatt 1 eier.. :sjenert:

Men, da er altså jeg en gjenboer.. Juhuu!

Kanskje jeg skal skrive dette i statuslinja mi på FB?

Må jo være midt i blinken for å tiltrekke meg oppmerksomhet og spørsmål, da det er tydelig at mange ikke vet hva dette betyr.

(Jeg tuller bare, selvfølgelig, kom bare til å tenke på en tråd som pågår her inne nå om irriterende meldinger i statuslinja på FB, der det er opplagt at man ønsker fokus, men selvfølgelig ikke kan svare hva det gjelder når noen endelig gidder å spørre.. hehe!

"Jeg er en gjenboer" er uansett uendelig mye mer originalt og interessant enn:

* Kl. 16.47 - "Line har lyst på kaffe"

* Kl. 16.53 - "Huff, jeg er fri for kaffe, krise! What to do?"

* Kl. 17.02 - "Jeg døøør!!!!!"

* Kl. 17.19 - "Fikk låne litt kaffe av nabojenta - :)"

* Kl. 17.36 - "Line koker kaffe"

* Kl. 18.01 - "Line koooser seg med kaffe"

* Kl. 18.15 - "Line kjeder seg"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde det betydde at det ikke kom til å bli problemer med forrige eier.. :ler:

gjenboer betyr at den som leier hos deg ,har ikke lov å leie videre eller ta noen inn til seg å ta leige av,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alabama
gjenboer betyr at den som leier hos deg ,har ikke lov å leie videre eller ta noen inn til seg å ta leige av,

Det du beskriver heter fremleie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen gjenboere betyr at det ikke er andre boenheter like utenfor vinduene dine. Som f.eks. blokker som står tett med vinduer mot hverandre, slik at man kan stå i en bolig å vinke til en som står i en annen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Her på KG har jeg fått mange aha-opplevelser, som i dette tilfellet med gjenboere. Det har aldri falt meg inn at noen ikke vet hva det betyr, men som det fremgår her, er det mange rare meninger.

I innlegget over denne tråden, er det en som forteller at at hun (eller kanskje det er en han?) har bare brødkniver og spisestuekniver. Det siste har jeg aldri hørt før. Man lever så lenge man undres ;-).

Endret av Belladonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65
I innlegget over denne tråden, er det en som forteller at at hun (eller kanskje det er en han?) har bare brødkniver og spisestuekniver. Det siste har jeg aldri hørt før. Man lever så lenge man undres ;-).

Nå får du være grei ellers så kommer gjenboeren og fremleier spisestueknivene dine.

... Spisestuekniver ...?

Øh ... kan de bare brukes der? Har de et spesielt utseende?

Og ... brødknivER ...? Her levde jeg i den store villfarelse og trodde det var nok med en brødkniv pr husholdning. Smørkniver derimot ... eller biffkniver ...

Kan noen enlighten me?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det betyr at det er ingen leieboere som har leiekontrakt etter man har overtatt huset man har kjøpt.

F.eks ingen som har en leiekontrakt der som går ut etter overtakelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chiffon
Det betyr at det er ingen leieboere som har leiekontrakt etter man har overtatt huset man har kjøpt.

F.eks ingen som har en leiekontrakt der som går ut etter overtakelsen.

Nei, det betyr det ikke :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Blondie65
Det betyr at det er ingen leieboere som har leiekontrakt etter man har overtatt huset man har kjøpt.

F.eks ingen som har en leiekontrakt der som går ut etter overtakelsen.

Herlig ... hvor tar du det fra?

Gjenboere - definisjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...